Prototyping av ny dobbel 10" subwoofer (Sigberg Audio 10D)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr vel at specs er relativt landet også:
    • Frekvensrespons:
      25-250hz +/-3dB (ground plane)
      22-270hz +/-6dB (ground plane)
      19-250hz (typisk respons i en vanlig stue)
    • Max SPL @ avg 30-80hz/1m RMS:
      ~117dB
    • Dimensjoner (BHD):
      360x370x410 (425mm høy med føtter)
    • Vekt:
      27kg
    Dette viste seg å være litt konservativt oppgitt, og er nå oppdatert til følgende:

    23-250hz +/-3dB (ground plane)
    20-270hz +3/-6dB (ground plane)

    Dette vil si at 10D sammen med SBS.1 har en frekvensrespons på 24-20,000hz +/-2dB. :geek:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvor høyt pleier du å dele mellom 10D og SBS.1?
    Det er fast preset for å matche med SBS.1 på 10D (og Inkognito subbene), denne ruller av 4.ordens ved 100hz, så den er -6dB ved 100hz.

    Dette summerer da naturligvis perfekt, grafen under er SBS.1 sammen med 10D utendørs.
    SBS.1 er litt hot (1-2dB) i bunn, så her vil jeg si det er fornuftig å si +2/-6dB i dette spennet mellom 20-500hz. Da treffer vi 21.5hz ved -6dB. Innendørs får man selvsagt room gain, og det blir ganske flatt til 20hz.

    Det er også 40-500hz +/-1dB. :geek:

    1629027360410.png
     
    Sist redigert:

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    vakker :)
    er det ekte bilder eller noen som er flinke på cgi?
    for mange produsenter som bruker dårlig cgi på nettsiden, jeg kunne gjort bedre på blender....
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg har hørt basstårn med mindre trøkk enn to stk 10D, så det er ikke kun størrelsen det kommer an på. Oppsett, konfigurasjon og kvalitet har litt å si også. Men kjør på! :geek:
    Jeg tror det er størrelsen det kommer an på :ROFLMAO:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    (Dobbeltposter fra SBS.1-tråden siden denne testen omhandler begge produktene)

    1630612044268.png


    Da har testen i Stereopluss av SBS.1 sammen med doble 10D endelig kommet ut :)

    Noen sitater:

    "Dette er lyd på høyt internasjonalt nivå!"

    "Bassen går dypt og kontrollert. Den er kjapp og detaljert, uten å virke for anemisk og steril. Likevel er det forsvinningsnummeret til SBS.1 som imponerer aller mest. De gjør nemlig akkurat det som små høyttalere ofte er så gode på, nemlig forsvinne i lydbildet. De etterlater ikke noe lydmessig fotavtrykk, men fyller i stedet stua med lyd i både bredde og dybde med en glimrende holografi. Det er ekstremt presist, og plasseringen av musikere og vokalister i dybde og bredde er glimrende.(..)"

    "Sigberg Audio SBS.1 og 10D er det beste beviset på at du ikke trenger store høyttalere for å spille stort og mektig. Høyttalernes evne til å forsvinne i lydbildet er fullstendig magisk, og med sine mange innstillingsmuligheter kan du få fantastiske musikk- og lydopplevelser selv i vanskelige rom(..)"


    Man kan lese hele artikkelen her (PDF), ellers må dere selvfølgelig veldig gjerne lese hele nye Stereopluss og finne testen der :)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    jeg leste testen, dette er et høyttaler system på høyt nivå :) gratulerer.
    fjernkontroll ble et minus så jeg, men kan ikke det kjøpest en fjernkontroll modul til hypex'en? kanskje umulig å få plass til den i kabinettet?
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    jeg leste testen, det er en høyttaler system på høyt nivå :) gratulerer.
    fjernkontroll ble et minus så jeg, men kan ikke det kjøpest en fjernkontroll modul til hypex'en? kanskje umulig å få plass til den i kabinettet?
    Takk! Slik dette er satt opp så er forsterkerne som effektforsterkere å regne. Så volumet i hver modul fungerer mer som gain.

    I teorien kunne fjernkontrollmodulen vært implementert, men det eneste du hadde oppnådd var styring av volum, det er fortsatt ikke støtte for streaming eller tilkobling til flere kilder osv. Så du vil uansett trenge dette i tillegg.

    Produktene kunne hatt innebygget trådløs støtte, volum, appstyring og streaming, men det hadde blitt et annet produkt. :)
    F.eks DutchDutch 8C har heller ikke disse tingene.
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Veldig kule produkter dere har kommet med. Herlig at man kan få stor lyd uten at det trenger stor plass.

    Nysgjerrig på hva annet dere har i gjære, ref Instagram-posten 🤔
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kule produkter dere har kommet med. Herlig at man kan få stor lyd uten at det trenger stor plass.

    Nysgjerrig på hva annet dere har i gjære, ref Instagram-posten 🤔
    Tusen takk! :love:

    Jeg har bestilt opp komponenter til hva man vel på sett og vis kan kalle en 12" utgave av SBS.1. Om det ender i et produkt i produksjon eller mer som konsept gjenstår å se. :geek: Litt av idéen var å lage noe som folk ikke kan unngå å legge merke til, og billedlig sett vifte med armene og rope "Nå da, er dette bra nok for deg? Hæ? HÆÆÆÆ?" foran de som (naturligvis ubegrunnet) overser SBS.1 fordi de tror den er for liten og puslete.

    Denne vil med andre ord fortsatt være designet for å spille med sub. Så vi snakker i praksis om et 12" midbass elemenet. 🤪

    1630823840471.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.263
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei.. Halvkvalifisert gjetting på vol for aktuelle 12" ved q 0,71
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nei.. Halvkvalifisert gjetting på vol for 12" ved q 0,71
    Når man aktivt ønsker seg at den skal rulle av tidlig og bratt i bunn, kan man forholde seg litt annerledes til volumkravene. Så driveren vil nok få vesentlig mindre enn det, stakkars. :)

    For et grovt inntrykk av størrelse på høyttaleren, så blir den trolig litt mindre enn JBL L100 Classic.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Tusen takk! :love:

    Jeg har bestilt opp komponenter til hva man vel på sett og vis kan kalle en 12" utgave av SBS.1. Om det ender i et produkt i produksjon eller mer som konsept gjenstår å se. :geek: Litt av idéen var å lage noe som folk ikke kan unngå å legge merke til, og billedlig sett vifte med armene og rope "Nå da, er dette bra nok for deg? Hæ? HÆÆÆÆ?" foran de som (naturligvis ubegrunnet) overser SBS.1 fordi de tror den er for liten og puslete.

    Denne vil med andre ord fortsatt være designet for å spille med sub. Så vi snakker i praksis om et 12" midbass elemenet. 🤪

    Vis vedlegget 745614
    Det blir kult å se!
    Faktisk har jeg et prosjekt på trappene med koaksial 10 tommers midbass med kompresjonsdriver som etter planen skal sitte i ca 30 liter, nettopp fordi noen subwoofere skal stå for de lavere oktaver. Dere tar det lenger, på flere måter! Liker det!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Får vel dele kort i denne tråden også for de som har fulgt oss men ikke fått det med seg:
    Vi stiller ut i Havestuen SPA på Hortenmessen 2021 den 6-7.november. Håper vi sees der! :)

    Samtlige produkter (SBS.1, 10D og Inkognito) vil være utstilt i både sort og hvit, og selve messeoppsettet som vi skal spille musikk på blir et par sorte SBS.1 sammen med to stk sorte 10D subwoofere.. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    La ut en egen tråd under bransjenyheter også, men deler her også for de som følger denne tråden:

    10D er nå testet av Audioholics.com, med veldig hyggelig resultat! :D

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    For de som er interessert i forventet in-room response i bunn, her er respons fra hifimessen med både 10D og Inkognito, rommet var ca 30kvm.

    Her er 2x 10D midterste sete rad 1 og 2 (ca 2.5 og 3.5m avstand fra frontrekken hvor anlegget stod):
    1664270684837.png



    Og 2x Inkognito 10 samme måleplassering:
    1664270578275.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk følgende spørsmål av en på DM:
    I lys av temaet i "Fra lydbølger til musikk og følelser" og denne linken: https://ung.forskning.no/musikk-tek...t-ekstra-i-dansefoten-nar-dette-skjer/2109369 så lurer jeg på hvor dypt de forskjellige subene fra Sigberg går? På nettsiden din står det om 10D at den i en vanlig stue har en typisk nedre frekvensrespons på 19 hz - men hva betyr det egentlig? At det ikke kan måles noe dypere lyd enn 19hz? Kult om du kan formulere noe om dette i en av trådene dine en gang du har tid!

    Dette er delvis svart opp i siste innlegget i denne tråden faktisk, hvor jeg viser respons fra messerommet på Horten tidligere i høst.

    Hvor dypt en subwoofer går i et rom er delvis styrt av selve rommet, da de fleste rom i varierende grad forsterker den aller dypeste bassen. Det er derfor umulig å si helt presist hvor dyp bass man får i ethvert rom. Jeg har derfor anslått ganske konservativt 20hz på Inkognitosubbene og 19hz på 10D.

    Ser du på grafene jeg lenket til i innlegget over så ser du at både 10D og Inkognito går ned til drøye 16hz før de begynner å rulle av ganske bratt. Så avhengig av rom vil du typisk ha fullt nivå til et sted mellom 15 og 20hz, i de fleste rom trolig nærmere 20hz enn 15hz. I to forskjellige oppsett hos meg ligger det vel på 17-18hz. I ekstreme tilfeller vil du se helt ned mot 10hz, f.eks har @alphamale på forumet her to stk Inkognito i en loftsstue som forsterker veldig, der er det nesten flatt til 10hz. Alle subwooferne våre har et høypassfilter for å beskytte elementet som slår inn rundt 14-16hz avhengig av modell, og det vil si at rundt der vil du typisk ligge -6dB hvis du ikke har veldig mye gain fra rommet.

    Så for å oppummere:
    Tallet "typisk in-room respons" i spesifikasjonene indikerer "du vil typisk minst få bassrespons ned til denne frekvensen før det begynner å rulle av." Du vil ha lyd enda lenger ned i frekvens også, men den vil være lavere i nivå enn resten. :)

    Håper det var opplysende for de som lurte og eventuelt andre. :)
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Jeg fikk følgende spørsmål av en på DM:
    I lys av temaet i "Fra lydbølger til musikk og følelser" og denne linken: https://ung.forskning.no/musikk-tek...t-ekstra-i-dansefoten-nar-dette-skjer/2109369 så lurer jeg på hvor dypt de forskjellige subene fra Sigberg går? På nettsiden din står det om 10D at den i en vanlig stue har en typisk nedre frekvensrespons på 19 hz - men hva betyr det egentlig? At det ikke kan måles noe dypere lyd enn 19hz? Kult om du kan formulere noe om dette i en av trådene dine en gang du har tid!

    Dette er delvis svart opp i siste innlegget i denne tråden faktisk, hvor jeg viser respons fra messerommet på Horten tidligere i høst.

    Hvor dypt en subwoofer går i et rom er delvis styrt av selve rommet, da de fleste rom i varierende grad forsterker den aller dypeste bassen. Det er derfor umulig å si helt presist hvor dyp bass man får i ethvert rom. Jeg har derfor anslått ganske konservativt 20hz på Inkognitosubbene og 19hz på 10D.

    Ser du på grafene jeg lenket til i innlegget over så ser du at både 10D og Inkognito går ned til drøye 16hz før de begynner å rulle av ganske bratt. Så avhengig av rom vil du typisk ha fullt nivå til et sted mellom 15 og 20hz, i de fleste rom trolig nærmere 20hz enn 15hz. I to forskjellige oppsett hos meg ligger det vel på 17-18hz. I ekstreme tilfeller vil du se helt ned mot 10hz, f.eks har @alphamale på forumet her to stk Inkognito i en loftsstue som forsterker veldig, der er det nesten flatt til 10hz. Alle subwooferne våre har et høypassfilter for å beskytte elementet som slår inn rundt 14-16hz avhengig av modell, og det vil si at rundt der vil du typisk ligge -6dB hvis du ikke har veldig mye gain fra rommet.

    Så for å oppummere: Tallet "typisk in-room respons" i spesifikasjonene indikerer "du vil typisk minst få bassrespons ned til denne frekvensen før det begynner å rulle av." Du vil ha lyd enda lenger ned i frekvens også, men den vil være lavere i nivå enn resten. :)

    Håper det var opplysende for de som lurte og eventuelt andre. :)
    Da er det bare å ta på seg danseskoa og sette seg ned (!) for å lytte! God helg!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Sniker inn en ping her, nå er det mulig å skaffe seg en billig 10D (eller to) hvis man aksepterer lett kosmetisk skjønnhetsflekk. :)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn