Programmer for simulering av lyd i rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Ser det finnes et utall kalkulatorer for beregning av resonanser i rom, utforming av absorbenter, diffusorer osv osv.
    Men finnes det program som kan simulere hvordan lydbølger vil reflektere i et rom, i møte med akustiske tiltak med ulike vinkler?
    Gjerne med både grafikk og grafer.

    Mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Takk!

    Nyttig den. Dog ikke helt det jeg var ute etter. Det ideelle hadde vært om jeg kunne lage en 3-d-tegning å se simulering av hvordan et objekt hadde spredd lyd som giver og brutt opp lyd/skapt refleksjoner. Men det er kanskje litt avansert

    Mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I forhold til frekvensområdet over Schrøder frekvensen så er det slik at utfallvinkelen blir lik innfallsvinkelen. Ellers må man vite spredningsmønsteret til høyttalerne. Eller måle konkret i rommet.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Jo. Det har du rett i. Og måling i lytteposisjon gir et enkelt bilde av resultatet av endringer man gjør. Men å måle resultatet av et tiltak der det står, det går over min kompetanse (skal ikke så mye til). Et konkret eksempel: Hvordan måle effekten av en bokhylle mtp et tiltak på motsatt vegg for å oppnå akustisk symeitri? En bokhylle er litt mislykket difusor og litt mislykket, uberegnelig absorber. Nei. Jeg gidder ikke gå på loppemarked for å kjøpe flere bøker og sette opp en lik hylle

    mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Jeg bruker dette programmet , regner ut alt mulig i hvilket som helst rom. Men man slipper ikke unna å kontrollmåle og justere med REW
    Rhintek Incorporated - CARA 2.1/2.2 PLUS - Room Acoustic Software
    Vis vedlegget 570716
    Vis vedlegget 570717
    Vis vedlegget 570718
    Vis vedlegget 570719

    Det beste er dog å måle med REW!! og bruk ørene...
    Oj! Så stilig! Dette ser ut til å være ca akkurat det jeg leter etter. Men ser ut til å ikke finnes for mac :-( ?
    Er det krevende for maskinen? Mulig jeg har en pensjonert bærbar pc som kunne brukes
    Klart man alltid må måle og lytte, men et slikt verktøy er jo gull for å slippe å planlegge helt i blinde.

    Mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Mer nøyaktighet dvs flere refleksjonsrunder krever laang tid. Dvs 8timer grovere beregning går på minutter. Ville hatt en kraftig matteprosessor ja,
    .
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo. Det har du rett i. Og måling i lytteposisjon gir et enkelt bilde av resultatet av endringer man gjør. Men å måle resultatet av et tiltak der det står, det går over min kompetanse (skal ikke så mye til). Et konkret eksempel: Hvordan måle effekten av en bokhylle mtp et tiltak på motsatt vegg for å oppnå akustisk symeitri? En bokhylle er litt mislykket difusor og litt mislykket, uberegnelig absorber. Nei. Jeg gidder ikke gå på loppemarked for å kjøpe flere bøker og sette opp en lik hylle

    mvh
    Speilmetoden er tilstrekkelig til det meste. Her vist med nærmeste siderefleksjon, men samme prinsippet blir til andre flater.
    speilbildemetoden.jpg


    Utover det må man vite om man skal bruke demping, diffusjon eller en kombinasjon. Uansett bør tiltakene være så bredbåndet som mulig og dekke tilstrekkelig arealet (avhenger blant annet av sitteposisjon og høyttalernes spredningsmønster).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også brukt Cara. Varmt anbefalt, men jeg tror ikke det har blitt oppdatert for nyere Windows-versjoner. Mulig det må kjøre i en XP-emulator eller lignende. Jeg flyttet aldri Cara over på Windows 10, men kanskje andre har mer erfaringer med det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også brukt Cara. Varmt anbefalt, men jeg tror ikke det har blitt oppdatert for nyere Windows-versjoner. Mulig det må kjøre i en XP-emulator eller lignende. Jeg flyttet aldri Cara over på Windows 10, men kanskje andre har mer erfaringer med det.
    Cara fungerer uten problem på win10 hos meg. Kan ikke husk at jeg gjorde noe spesielt for å få det til å virke. Kan hende jeg bare flyttet filene istedet for å installere fra CD.


    Men jeg går fortsatt rundt i rommet og spiller en sinus tone for å finne utfasingene. fascinerende dette med akustikk

    Her er målt mot simulerte uglattet. Bommer lit på den ene dippen ved 80-90 hz, kan være fordi leg la inn litt feil dybde av karnappen som er 580 gulvlengde men 600 cm til selve glasset i lytte høyde.
    Cara øverst, Rew måling under
    Capture.jpg

    nær.jpg



    Før og etter automatisk optimalisering av høyttalere og lytteposisjon
    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Jo. Det har du rett i. Og måling i lytteposisjon gir et enkelt bilde av resultatet av endringer man gjør. Men å måle resultatet av et tiltak der det står, det går over min kompetanse (skal ikke så mye til). Et konkret eksempel: Hvordan måle effekten av en bokhylle mtp et tiltak på motsatt vegg for å oppnå akustisk symeitri? En bokhylle er litt mislykket difusor og litt mislykket, uberegnelig absorber. Nei. Jeg gidder ikke gå på loppemarked for å kjøpe flere bøker og sette opp en lik hylle

    mvh
    Speilmetoden er tilstrekkelig til det meste. Her vist med nærmeste siderefleksjon, men samme prinsippet blir til andre flater.
    Vis vedlegget 571035

    Utover det må man vite om man skal bruke demping, diffusjon eller en kombinasjon. Uansett bør tiltakene være så bredbåndet som mulig og dekke tilstrekkelig arealet (avhenger blant annet av sitteposisjon og høyttalernes spredningsmønster).
    Kjent med speilmetoden.
    Nevnte bokhylle står 90 grader på lytteposisjons venstre side. I førsterefleksjonspunktet har jeg hjemmemikk absorbenter. På lytteposisjons høyre side er det naken vegg. Her må det tiltak til. Har prøvd med absorberende, da ble opplevelsen av rommet "skjevt", med død "sugende" følelse i halve hodet, og en mer normal klang på venstre. Rommet er lite. Ca 1,5 fra lytteposisjon til vegg/bokhylle. Ser du representerer lyd og akustikk. Dine BAD-paneler av tykkeste kvalitet vil jeg tro hadde vært midt i blinken, men da tøyes budsjettet veldig.

    Mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Jeg har også brukt Cara. Varmt anbefalt, men jeg tror ikke det har blitt oppdatert for nyere Windows-versjoner. Mulig det må kjøre i en XP-emulator eller lignende. Jeg flyttet aldri Cara over på Windows 10, men kanskje andre har mer erfaringer med det.
    Cara fungerer uten problem på win10 hos meg. Kan ikke husk at jeg gjorde noe spesielt for å få det til å virke. Kan hende jeg bare flyttet filene istedet for å installere fra CD.


    Men jeg går fortsatt rundt i rommet og spiller en sinus tone for å finne utfasingene. fascinerende dette med akustikk

    Her er målt mot simulerte uglattet. Bommer lit på den ene dippen ved 80-90 hz, kan være fordi leg la inn litt feil dybde av karnappen som er 580 gulvlengde men 600 cm til selve glasset i lytte høyde.
    Cara øverst, Rew måling under
    Vis vedlegget 571061
    Vis vedlegget 571062


    Før og etter automatisk optimalisering av høyttalere og lytteposisjon
    Vis vedlegget 571087
    Imponerende liten forskjell mellom simulering og måling!
    Kanskje jeg kunne lånt sønnens gaming-pc? Den tror jeg har litt muskler

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det stemte også veldig bra hos meg. Beregnede høytalerplasseringer og lytteposisjon i Cara var spot on. Det er også fascinerende å la de simulerte høyttalerne fyre av en impuls og se simuleringen av hvordan denne bølgen brer seg i rommet, reflekteres fra diverse overflater, og tilslutt oppløses i et kaos av småskvulp.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo. Det har du rett i. Og måling i lytteposisjon gir et enkelt bilde av resultatet av endringer man gjør. Men å måle resultatet av et tiltak der det står, det går over min kompetanse (skal ikke så mye til). Et konkret eksempel: Hvordan måle effekten av en bokhylle mtp et tiltak på motsatt vegg for å oppnå akustisk symeitri? En bokhylle er litt mislykket difusor og litt mislykket, uberegnelig absorber. Nei. Jeg gidder ikke gå på loppemarked for å kjøpe flere bøker og sette opp en lik hylle

    mvh
    Speilmetoden er tilstrekkelig til det meste. Her vist med nærmeste siderefleksjon, men samme prinsippet blir til andre flater.
    Vis vedlegget 571035

    Utover det må man vite om man skal bruke demping, diffusjon eller en kombinasjon. Uansett bør tiltakene være så bredbåndet som mulig og dekke tilstrekkelig arealet (avhenger blant annet av sitteposisjon og høyttalernes spredningsmønster).
    Kjent med speilmetoden.
    Nevnte bokhylle står 90 grader på lytteposisjons venstre side. I førsterefleksjonspunktet har jeg hjemmemikk absorbenter. På lytteposisjons høyre side er det naken vegg. Her må det tiltak til. Har prøvd med absorberende, da ble opplevelsen av rommet "skjevt", med død "sugende" følelse i halve hodet, og en mer normal klang på venstre. Rommet er lite. Ca 1,5 fra lytteposisjon til vegg/bokhylle. Ser du representerer lyd og akustikk. Dine BAD-paneler av tykkeste kvalitet vil jeg tro hadde vært midt i blinken, men da tøyes budsjettet veldig.

    Mvh
    BAD Arc er til opplysning et mye bedre produkt oppover i frekvens en flate BAD paneler. Diffuserer mer og låter da mykere og mer behagelig. Koster dessverre enda mer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn