Proffens husgud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jepp, da gjør jeg et forsøk på å få lagt inn noen bilder og etterhvert også kommentarer og utfyllende opplysninger ifht hifi-historien min og de komponenter som har vært innom...............

    "Lenge" var denne Coplandforsterkeren motoren i oppsettet. Meget behagelig lyd, sinnsykt mye kropp og info i mellomtonen. Skorter kanskje litt på muskler når det skal spilles høyt, samt når musikken blir kompleks, jaffal på ikke-særlig-lettdrevne-høytalere......... Siden rundt 40-årsdagen min har dog Coplanden blitt pensjonert, og inn har kommet en noe annen type forsterker, seff også den med rør..............

    Copland-spilleren under er nok kommet for å bli leeenge. Erstattet en Cayin CDT15A, men selv om Coplanden ikke er bestykket med rør, synes jeg likevel den er mer musikalsk, mer organisk, simpelten et kjempekjøp. Og den skal etter sigende også kunne tweakes en hel del.......... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Her har det kommet med en komponent i tillegg. Forforsterkeren er en Classic no.9 med NOS Mullard 12AU7-rør i.
    Til og med samboern kommenterte forbedringen i lyden, da Mullardene var på plass.......... ;D Faktisk eneste gangen hun har kommentert noe i positiv forstand..... ;D
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Øverst et lite bilde av strømforsyningen til Classic forforsterkeren...

    Nederst et pent stykke arbeid fra Legolandet............. ;D
    32 kg pr stk, mye takket være sidene i granitt. Høytalerne er oppgradert mht delefilter, samt at internkablingen fra delefilter til bass/mellomtone-elementet er byttet ut til fordel for flatsølv. Sånt høres (deilig ut!........)

    Samboern var litt skepisk da SF Concertoene skulle ut; "de er jo så fine.................."
    Idag synes hun at BKS`ene faktisk "kler" alteret ennå bedre................
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ikke så mye å utsette på finishen på sidene på disse, vel.........? WAF? U bet! Selv om madamen var skepisk, den gang da SF Concertoene røk på dør.......... Lurte til å begynne på selv hva det var jeg hadde funnet på. Det viste seg at BKS`ene spilte ganske annerledes enn Concertoene, i positiv forstand, men det krevde litt tilvenning i en overgangsfase.... BKS`ene byr på mye mer oppover enn Concertoene, samt at de går noen hz dypere.
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kinamikk? U bet!
    Men som tkr sa, da han fikk på seg øreklokkene; "dette var virkelig morsomt!" En latterlig billig, men god head-amp!!!
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Var en smule vemodig å koble ned Coplanden, for den har gitt meg maaange hyrdestunder i sweetspoten!
    Fronten sier CTA 504, men innvendig er det hele skiftet ut hos Copland. Innmaten kommer fra en CTA 505, dvs at jaffal antall muskler har økt noe....
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Joda, displayet virker.......... ;D
    Noen påstår at 288 skal være en bedre spiller enn 289. Kæm bryr sæ? ;D
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kinamikk? Yepp, men dog handlet fra forhandler i Danmark. CE-merket og gode greier............
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En gemyttelig danske ble etter hvert erstattet av en stor-i-kjeften-amerikaner.
    Coplandens 6550-rør mot VTL`ens EL34, VTL`en vinner litt på knock-out ifht kraft/muskler.
    VTL`en er nok også en tanke mer moderne rør-forsterker.......
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gikk lenge og hadde lyst på bånd-diskant, og jeg fikk det til slutt.
    Basselementet er unnseelige 5", men spiller bass godt i min stue. Klart, jeg får ikke full uttelling på en orgelkonsert, men til det er nok stuen og forsterkeren i minste laget............
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke spes tykt, det diskantbåndet..... så fronttrekket er stort sett på, jaffal så lenge jr er i nærheten. Han har vært og fingret på det ene, så de må nok skiftes ut etterhvert...................
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Pianolakk på front- og bakstykker gjør ikke noe, så lenge ingen lager stykker fingeravtrykk. Dog samler det godt med støv, så det må tørkes av innimellom
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Disse ville jeg ALDRI vært foruten!!!
    AKG K 400, gamle, ja kanskje, kjøpt rundt 94-95, lå da på 1800 SEK, men fikk dem for 1300,-
    Brukes mye når andre i huset heller sitter og dregler foran "dumboxen". Og det var jo rimelig snasent å lese de to første Stig Larson-bøkene akkompagnert av diverse musikk på øret....
    Kunne vært morsomt å hørt AKG`ene på en head-amp med rør................. ;D
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, sånn ca sånn står det i dag..................;D
    Eneste jeg ikke har lagt inn bilder av ennå, det er kablingen. Skal prøve å få gjort noe med det.........
    Her snakker vi om DIY sølvkabler, produsert av Sense. En GEDIGEN opptur for min del, da MIT Terminator kablene fikk fyken! Skulle ikke forundre meg om vi får høre mer om, og av, Sense.... Den mannen vet hva han driver med!!! Bare spør flere av medlemmene i Bergen Lydlaug.... ;D
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Oversiktsbilde.....
    Storskjerm? Tja, 37", men opplever den ikke som forstyrrende for lyden!
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tåler en dose Sense til?
    Signal- og høytalerkabler koblet til VTL`en
    Lekre lakris-snører? Jepp!
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kul stereo, spesielle høytalere, slikt er spennende. :)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Proffen skrev:
    Soundcare føtter ga en liten, men likefullt hørbar forbedring!
    Næmmen, de der ser jo kjente ut ;D
    Soundcare har kanskje en større virkningsgrad når høyttalere påvirker rommet med de dype frekvensene og setter dette i bevegelse, det gjør kanskje ikke det lille elementet der i så stor grad.?
    Vil tippe litt mer åpen mellomtone og en hurtigere bassrespons som de største forbedringene hos deg.?
    Ser jo lækkert ut detta, proffen ;)
    Kjell
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Rotekroken skrev:
    Proffen skrev:
    Soundcare føtter ga en liten, men likefullt hørbar forbedring!
    Næmmen, de der ser jo kjente ut ;D
    Soundcare har kanskje en større virkningsgrad når høyttalere påvirker rommet med de dype frekvensene og setter dette i bevegelse, det gjør kanskje ikke det lille elementet der i så stor grad.?
    Vil tippe litt mer åpen mellomtone og en hurtigere bassrespons som de største forbedringene hos deg.?
    Ser jo lækkert ut detta, proffen ;)
    Kjell
    Takkar, Kjell!
    MEN; alt KAN jo bli bedre.........
    Koste meg imidlertid godt i helgen, fikk litt lavere skuldre over måten det spilte på da........
    Neste steg blir å se på smårørene i effekttrinnet. 12AT7..... Blir gjerne noen som er litt "bredere over hoftene".............. ;D

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Rotekroken skrev:
    Vil tippe litt mer åpen mellomtone og en hurtigere bassrespons som de største forbedringene hos deg.?
    Ser jo lækkert ut detta, proffen ;)
    Tror nok ikke det er mulig å forbedre åpenheten i mellomtonen, nær sagt uansett hva Proffen måtte kople til høytalerne (hørte dem med Copland CT505). Veldig åpen og transparent mellomtone.
    Men bassresponsen kunne nok bli bedre. Tror nok høytalerne trenger en bestemt forsterker for å yte maksimalt.

    Må få hørt hvordan VTL står seg i forhold til Copland!
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    kjoenik skrev:
    Rotekroken skrev:
    Vil tippe litt mer åpen mellomtone og en hurtigere bassrespons som de største forbedringene hos deg.?
    Ser jo lækkert ut detta, proffen ;)
    Tror nok ikke det er mulig å forbedre åpenheten i mellomtonen, nær sagt uansett hva Proffen måtte kople til høytalerne (hørte dem med Copland CT505). Veldig åpen og transparent mellomtone.
    Men bassresponsen kunne nok bli bedre. Tror nok høytalerne trenger en bestemt forsterker for å yte maksimalt.
    Dette var et spørsmål til, proffen, om det var resultatet av Soundcare hos han ;)

    Næmmen, de der ser jo kjente ut ;D
    Soundcare har kanskje en større virkningsgrad når høyttalere påvirker rommet med de dype frekvensene og setter dette i bevegelse, det gjør kanskje ikke det lille elementet der i så stor grad.?
    Vil tippe litt mer åpen mellomtone og en hurtigere bassrespons som de største forbedringene hos deg.?
    Ser du helheten i dette nå.?
    Om du skal svare på noe, kanskje det er lurt å få med seg helheten og ikke korte utdrag å tro at det står noe annet der enn det virkelig gjør.?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Rotekroken skrev:
    kjoenik skrev:
    Rotekroken skrev:
    Vil tippe litt mer åpen mellomtone og en hurtigere bassrespons som de største forbedringene hos deg.?
    Ser jo lækkert ut detta, proffen ;)
    Tror nok ikke det er mulig å forbedre åpenheten i mellomtonen, nær sagt uansett hva Proffen måtte kople til høytalerne (hørte dem med Copland CT505). Veldig åpen og transparent mellomtone.
    Men bassresponsen kunne nok bli bedre. Tror nok høytalerne trenger en bestemt forsterker for å yte maksimalt.
    Dette var et spørsmål til, proffen, om det var resultatet av Soundcare hos han ;)

    Næmmen, de der ser jo kjente ut ;D
    Soundcare har kanskje en større virkningsgrad når høyttalere påvirker rommet med de dype frekvensene og setter dette i bevegelse, det gjør kanskje ikke det lille elementet der i så stor grad.?
    Vil tippe litt mer åpen mellomtone og en hurtigere bassrespons som de største forbedringene hos deg.?
    Ser du helheten i dette nå.?
    Om du skal svare på noe, kanskje det er lurt å få med seg helheten og ikke korte utdrag å tro at det står noe annet der enn det virkelig gjør.?
    Jodda, Kjell, det stemmer helt med hva du mistenkte Soundcare ville gjøre, men det har jo ikke Kjoenik grunnlag for å uttale seg om. Han hørte nemlig ikke BKS`ene med original-føttene. Og derfor har han OGSÅ rett i at det nok kanskje ikke var så mye å hente i mellomtonen med Coplanden og BKS`ene, samt hva som evt var Coplandens "minst sterke side"............. Capische? Vi`kke se no`n skarpe klør her...... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da skjer det ting med husguden! ;D
    VTL`en fikk et nytt hjem for en mnd siden (forøvrig så vidt jeg vet, et lykkelig og harmonisk samliv med et par AP-høytalere, DP&Doxa pre og SB som kilde), og deretter begynte jakten på min siste forsterker... ;D Bestemte meg for at jeg skulle bruke den tiden som var nødvendig, slik at jeg var sikker på å finne "den rette".... ;D

    Etter litt frem og tilbake endte jeg da opp med et sett Audion Silver Night, forøvrig anskaffet til løp-og-kjøp-pris, selv om jeg nok må påregne noen kroner i tuberolling-utgifter fremover.
    Førsteinntrykket er "hallelujah". Har f x aldri vært i nærheten av samme beksvarte bakgrunnen som jeg har fått nå. Er fortsatt i utforskningsfasen, men det lover helt klart bare positivt så langt!
    Bilder kommer, men ikke umiddelbart; er MYE gøyere å spille og høre musikk............. ;D

    Må muligens på jakt etter nye høytalere med høyere følsomhet, men er litt usikker på akkurat det punktet foreløpig. Time will tell. Kunne jo vært kjekt med høytalere som strekker seg ned mot 30 hz i bunnen, selv om jeg nødig vil skilles fra mellomtonen og toppen BKS`ene presterer....

    2 b continued..............

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så følger det noen kjappe bilder, tatt "i farten"...
    Ikke verdens beste kvalitet, men forhåpentligvis nok til å gi et lite inntrykk av hvordan det har blitt...
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ser ikke alt for ille ut vel........... ;D :p

    Og lyden er minst like lekker! ;D

    Målet var jo et par SET blokker, men må ærlig talt innrømme at jeg var mer opptatt av å IKKE få i hus noen 7-watter enn å tenke på å spørre om det var SET eller Push-pull... Tabbe? Tja, kanskje...

    Men for å være ærlig: COULDN`T CARE LESS!!

    Det spiller gudegodt, og fremfor alt kan jeg knapt tro at dette, mest sannsynlig, er lyden av 2*20w push-pull!
    Makan til power... Savner ikke de 80 wattene min tidligere VTL kunne levere, og har i tillegg fått en bonus i form av rimelig fast bass, nyyydelig mellomtone og oppløsning så det holder oppover i diskantområdet...

    Så nå er jeg bare HAPPY HAPPY HAPPY, og koser meg storligen med musikken igjen, etter noen uker med kun hodetlf til rådighet...
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da kom det noen bilder på plass!
    Kan ikke annet enn å si at jeg er storveis fornøyd, både med det estetiske og kanskje særlig det lydmessige...
    Men; som det vises på noen av bildene; jeg har litt å gå på mht tuberolling.
    Gleder meg ;D

    mvh
    Proffen
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer! Ser bra ut dette her Proffen. Audion'ene er virkelig lekre. Håper du inviterer på en lytt etterhvert...

    mvh
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Grattis, dette var flotte saker - tipper det første blir å pløye gjennom platesamlingen en gang til :)

    Enjoy!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn