Problemer med vanskelig nabo og parkering:)

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Har akkurat flyttet inn i ny leilighet. Kjelleren min ligger helt inntil kommunal veg, uten fortau eller lignende. I salgsoppgaven står det at jeg har hevd på parkeringsplassen inntil kjellerveggen min (Ca 6m). Min nærmeste nabo (Huset er en horisontaldelt tomannsbolig) parkerer inntil sin kjeller. Slik har jeg forstått det at det har vært praktisert i maange år.
Nå har en annen nabo begynt å yppe seg. Han har begynt å snakke om hvilken rettigheter jeg har til å parkere der osv. Han oppfører seg ikke slik mot min nabo, og han oppførte seg ikke slik mot forrige huseier.
Han bor i gata nedenfor meg, og har da gate både over og under seg, mens jeg har kun veien inntil kjelleren min.
Gata er forøvrig enveiskjørt.
Hva gjør jeg? Har jeg noen rettigheter? Har han rett til å parkere helt inntil veggen min, selv om det er kommunal veg?

Mvh
Torgeir

O

OldBoy

Gjest
Ut fra beskrivelsen din, ser jeg dessverre ikke terrenget helt klart for meg.

Men jeg går ut fra at når naboen din parkerer rett utenfor kjelleren din, står han på offentlig, kommunal vei og ikke på din eiendom. Med mindre det fremgår av offentlig skilting at parkering er forbudt akkurat der, er han rent juridisk i sin fulle rett hvis han vil parkere utenfor veggen din. Det er mulig at det han gjør kan oppfattes som "dårlig gjort", men hvis han har bestemt seg for å være vanskelig, er det lite du kan gjøre utover å prøve å snakke ham til fornuft.

At salgsoppgaven bruker ordet "hevd", tror jeg ikke hjelper. Det skal veldig mye til, rent formelt, for at det som på folkemunne kalles hevd, faktisk er hevd.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Ja det høres jo forsåvidt greit ut det du sier, men han hindrer jo på en måte tilkomst til min eiendom da. Det vil jo si at om han velger å parkere helt inne til husveggen min, så må jo han kanskje måtte ta konsekvensene av det:) Tenker på den dagen jeg finner ut at nå vil jeg male huset mitt, eller pusse muren min. Veldig usaklig:)

Nei dette må jeg komme til bunns i:)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
thorgir666 skrev:
Ja det høres jo forsåvidt greit ut det du sier, men han hindrer jo på en måte tilkomst til min eiendom da. Det vil jo si at om han velger å parkere helt inne til husveggen min, så må jo han kanskje måtte ta konsekvensene av det:) Tenker på den dagen jeg finner ut at nå vil jeg male huset mitt, eller pusse muren min. Veldig usaklig:)

Nei dette må jeg komme til bunns i:)
Begynn og mal asap, bare søl mer enn normalt

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Din nabo er en drittsekk med retten på sin side, dersom parkeringen foran huset ditt er del av kommunal vei. Han utnytter nå anledningen fordi det er kommet ny eier av leiligheten du har overtatt - den forrige tok sikkert og julte ham opp da han forsøkte seg.

Beklager - dette blir veldig Apeberget språk her, men det er tydelig at du har å gjøre med en som forstår denslags, og som bruker det på deg.

Så nå handler det om hva du mener det er rimelig at du kan gjøre for å få ha plassen "din" i fred. Snakk først med selger og få ordentlig forklart hva denne mener med "hevd" på plassen. Snakk også med din nærmeste nabo.

Deretter systematiserer du tiltakene du skal gripe til for å overbevise den "feilparkerte" om at han er tjent med å gå tilbake til hvordan det var før du kom dit.

Det er jo, for eksempel, mulig å tenke seg ulike hindere som gjør det vanskelig for ham å flytte bilen sin når den først er parkert ...

O

OldBoy

Gjest
Jeg har en fornemmelse av at en tre-generasjoners nabokonflikt ligger rett rundt hjørnet hvis dette ikke håndteres riktig.

Bare som en liten advarsel. Moro å tenke på å søle maling på naboens bil og alt det der, men særlig konstruktivt og fredsskapende er det ikke.

Soundproof har muligens rett i at det er Apeberg-metoder som skal til her, men verken han eller jeg skal leve sammen med denne vanskelige naboen etterpå. Men det er en god idé å prøve å finne ut hvordan det var før du flyttet inn, og hva som har utløst denne nye parkeringsadferden.

Lykke til!

:) :) :)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Begynn enkelt, parker konsekvent bak ham hvis det er mulig, hvis ikke parkerer du så nære at han ikke kommer inn i bilen sin. Her gjelder det å holde ut over tid, og han blir nok snart lei av og måtte hente deg for å komme ut med bilen.
Hvis det det skulle vise seg at du har "hevd" er det bare å fort seg å bestille borttauing.

G

Gjestemedlem

Gjest
Soundproof skrev:
Det er jo, for eksempel, mulig å tenke seg ulike hindere som gjør det vanskelig for ham å flytte bilen sin når den først er parkert ...
Mange måter å være ekkel på.

Du kan jo rive bort oblatene hans når det nærmer seg seg kontrolltid for disse.

Trusler og vold. Eller tirre han gjentatte ganger til bristepubktet og ta det opp på video. Og bruke opptaket når det klikker for han og han klesser til deg.

Bestille en bosscontainer der i hans navn.

Dusje bilen hans fra vinduet sitt på kalde vinterdager slik at den er dekket av et lag med is når han skal på jobb neste morgen. En diskret dyse på veggen over bilen kan gjøre nytten også.

Dytte superlim i låsen på bilen hans.

Flytte bilen hans gjevnlig til en sted i veien med stoppforbud.

Montere noe skummet og vaklevorent på veggen din over parkeringsplassen.

Bestille pizza, taxi og bokkubbøker til hans adresse til han ber om nåde.

Låne sliltene hans noen timer, sette dem på en annen lignende bil og råkjøre gjennom noen fotobokser og dyre bompengestasjoner.

Stjele skiltene hans og rapportere om et vrak som har stått der i lang tid om som må fjernes. Gjerne en uke han er på ferie.

Sette inn gjentatte annonser på finn med bilen hans til sags, gjerne med et mobilnummer til deg selv og avtale med 3-4 folk som kommer fra en annen del av landet for på se på eller hente den. Og be dem måte på døren hans.

Eller du kan innse at meglerbeskivelser ikke er verdt en dritt uansett og heller få deg en jobb der du slutter 10 minutter før naboen.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kanskje ikke alt av dette som kan anbefales i praksis... :eek:

Likevel, jeg ville nok forsøkt å sette meg i respekt på en eller annen måte overfor denne naboen. Snakke med selger, forstå situasjonen ordentlig, og markere tydelig overfor nevnte nabo hva som aksepteres og hva som ikke gjør det. Tette lukeparkeringer er kanskje den mest hensiktsmessige markeringen. Det er dessverre gjerne slik at den verste psykopaten "vinner" slike konflikter, og på landet fører det altså ofte til en lavintensitets-vendetta som varer i generasjoner.

Dessuten, ordet "hevd" har en ganske tydelig juridisk betydning. Hvis det rent faktisk viser seg at du ikke overtar en hevdvunnen rettighet til å parkere der, kan dette sies å være feilaktig informasjon fra selger og megler. Du har rett til å fremme krav overfor selger i sånne tilfeller. Det kan være en interessant øvelse å regne ut hva denne mangelen koster deg pr år (om noe), kapitalisere det med en eller annen hensiktsmessig rente (f eks 10 x årlig merkostnad), og vurdere om dette kan være advokatmat.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Dette burde du ta opp med selger, og få en forklaring på hva HEVD innebærer!

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Ser ut som saken har tatt en vending i min favør. Er ikke alene om å være frustrert nabo. Vegen viser seg å være en tilkomstveg til eiendommene på oppsiden av vegen, (dvs min, ikke hans) og kommunen vil visst ikke ha noe med vegen å gjøre (det forplikter vel at kommunen skal stå for brøyting osv, og det blir ikke gjort)

"Hevd"? Det har vært en avtale huseierene i mellom i over 50år at man gjør hevd på en parkeringsplass på sørsiden av husene til en bil pr. husstand.

Velkommen til vepsebolet sa en annen nabo i stad:)

Fortsettelse følger. Håper min "gode" nabo ikke er interessert i hifi........

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Verden er full av idioter og du har tydeligvis vært så "heldig" å treffe på en av dem...

Ser ikke helt kartet for meg, men man skulle jo tro at det ville være like mye omvei for din nabo å parkere hos deg som det ville være for deg å parkere hos/ nær han. Hvor lenge gidder han å gå disse ekstra meterne på grunn at dette tullet da?

Mange "gode" råd her som kanskje kan bli brukt på sikt, men jeg ville parkert bilen min i nærheten av huset hans og sett det litt an mens jeg sjekket opp i hva som er rett.
Hevd gjelder vel etter 20 år, så om det kan bevises at plassen har tilhørt din leilighet lenger enn dette så bør vel saken være grei. Men dette burde vel vært skrevet ned et sted så du bør vel sjekke med forrige eier.

Noen folk er bare natige. Der hvor jeg vokste opp var det noe lignende tull hvor vi parkerte i en slags privat blindvei og en av naboene, selvsagt uten bil men med garasje, var den som laget en masse bråk om hvem som hadde rett til å parkere hvor... noen er bare sånn.

Kanskje du rett og slett skulle invitere han på kaffe og prøve å bli venner med han..?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.553
Torget vurderinger
2
Kanskje du rett og slett skulle invitere han på kaffe og prøve å bli venner med han..?
Ingen tvil om at dette er den beste løsningen for varig fred. Hvis han ikke er tilsnakkelig har du selvfølgelig et problem, men å starte "krig" med naboen ender alltid dårlig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Nå synes jeg både Kompo og "Gamle Ugh" ( Høvdingen ) foreslår en veldig slem framgangsmåte! Her har naboen lagt opp til tiårets nabokrangel og så kommer dere å vil ødelegge dette for ham? Hvis thorgir666 ( Thorgeir? ) inviterer på kaffe blir det vanskelig å skape et evig uvennskap. Hva skal da denne naboen ta seg til resten av året?

E

espenj2005

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Soundproof skrev:

Du kan jo rive bort oblatene hans når det nærmer seg seg kontrolltid for disse.

Trusler og vold. Eller tirre han gjentatte ganger til bristepubktet og ta det opp på video. Og bruke opptaket når det klikker for han og han klesser til deg.

Bestille en bosscontainer der i hans navn.

Dusje bilen hans fra vinduet sitt på kalde vinterdager slik at den er dekket av et lag med is når han skal på jobb neste morgen. En diskret dyse på veggen over bilen kan gjøre nytten også.

Dytte superlim i låsen på bilen hans.

Flytte bilen hans gjevnlig til en sted i veien med stoppforbud.

Montere noe skummet og vaklevorent på veggen din over parkeringsplassen.

Bestille pizza, taxi og bokkubbøker til hans adresse til han ber om nåde.

Låne sliltene hans noen timer, sette dem på en annen lignende bil og råkjøre gjennom noen fotobokser og dyre bompengestasjoner.

Stjele skiltene hans og rapportere om et vrak som har stått der i lang tid om som må fjernes. Gjerne en uke han er på ferie.

Sette inn gjentatte annonser på finn med bilen hans til sags, gjerne med et mobilnummer til deg selv og avtale med 3-4 folk som kommer fra en annen del av landet for på se på eller hente den. Og be dem måte på døren hans.

Eller du kan innse at meglerbeskivelser ikke er verdt en dritt uansett og heller få deg en jobb der du slutter 10 minutter før naboen.
Det er greit å vite hvem man skal holde seg inne med :D
Mvh Espen

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Nå synes jeg både Kompo og "Gamle Ugh" ( Høvdingen ) foreslår en veldig slem framgangsmåte! Her har naboen lagt opp til tiårets nabokrangel og så kommer dere å vil ødelegge dette for ham? Hvis thorgir666 ( Thorgeir? ) inviterer på kaffe blir det vanskelig å skape et evig uvennskap. Hva skal da denne naboen ta seg til resten av året?
En god nabokrig og vendette kan skape underholdning og rom for kreative utløp i mange år fremover. La ikke denne gyldne muligheten til å hevde deg i strid gå fra deg. Vis at du er MANN!

For oss lyd og musikkfokuserte fins det jo CDer med hjelpemidler.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Det er den tøffeste buska jeg har sett:) HAHAHAHA
Jeg skal kjøpe meg grønne fingre med en gang!!

Kjenner jo stridslysten boble, men vi får se hva som skjer.. Er jo litt artig å krangle da:)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
thorgir666 skrev:
Hmm... Jeg kan se 7 hakker her. Er det en moderne variant av Snøhvit? De 7 dvergene ble sinte da prinsen kom kjørende i Audi?? Man kan jo lure på hvorfor de ikke ville la henne slippe avgårde? :-X :-\

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Så du tror det dreier seg om en alfabetgjeng??

Fysj Kompo, smekk på finger og fy i ansikt!! Du er jo forutintatt!!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:

7 brødre som skal passe på en dame, og så dukker det en prins opp og prøver seg helt uten at de er blitt spurt... lukter alfabet lang vei her ja... ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Spiralis skrev:

7 brødre som skal passe på en dame, og så dukker det en prins opp og prøver seg helt uten at de er blitt spurt... lukter alfabet lang vei her ja... ;D ;D
OK, point taken! ;) :D ::)

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om det ikke har vært en konflikt så langt, så kommer det til å bli det. Er det det du vil ha?

Dette er tydelig vis en privat vei. (Dersom kommunen ikke tar ansvar, så er den det.) Da har dere som eier eiendommene inntill veien også ansvar for veien og kan selv bestemme hvem som skal parkere hvor. Dere har muligens etablert et "veglag" som sørger for vedlikehold osv. Allier deg med de andre slik at det ikke blir din "greie".

mvh

Topp Bunn