Problemer med Kinaimporterte rørforsterkere?

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Tjena

Har på hånden en Cayin A50T intgr.rørforsterker, som er kjøpt via Nysound for 4 mnd. siden. Etter å ha undersøkt litt, har jeg fått kraftige advarsler om følgende problemstillinger: laget for 220V IKKE 230, dette skal visst resultere i at den "spiser" rør, og muligens låter annerledes enn en tilsvarende tilpasset Norge? Den kan rett og slett være en kopi av en Cayin?
Komponentene i den kan avvike fra norsk utgave? Den er ikke godkjent for bruk i Norge, med påfølgende risiko for avkortning i forsikringsoppgjør ved f.eks brann?
Ingen i Norge vil påta seg reparasjoner på en slik, så den må sendes til Kina?

Er dette skremselspropaganda, eller realitet? Hvis dette stemmer er vel denne knapt verdt en krone? Den norske utgaven av denne heter A60T og koster veil. 11000; hos NAT, som har gitt meg et tilbud på 9000; Den brukte og importerte er annonsert til 6500;

Trenger raskt hjelp, da jeg må bestemme meg iløpet av kvelden for hva jeg gjør :)
 
N

nb

Gjest
Om en ny, norsk med full garanti og svært serviceinstillt forhandler i Norge koster 9000 og en bruk, importert sak koster 6500, så er min kommentar at den improterte er altfor dyr. Hva koster den ny om du importerer selv?
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Om du bestiller en ny fra Nysound i dag så koster den deg:
$680 for forsterkeren + $160.32 for frakt x dagens kurs ( www.xe.com/ucc ) + 25%moms = 6571,60,-
Pluss ett evt. fortollingsgebyr.

Om Nysound har satt ned fortollingsverdien når de sendte denne forsterkeren (som de ofte gjør),
så kan selger faktisk tjene penger på den om du betaler 6500,-

Enig med nb i at det er for dyrt.
 
T

timc

Gjest
Hvem som helt vil påta seg å reparere den kan du da skjønne :) Men du får ingen reprasjoner på garantien.

Mvh
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Takker for svar!

Men det er disse tingene jeg lurer mest på :

Etter å ha undersøkt litt, har jeg fått kraftige advarsler om følgende problemstillinger: laget for 220V IKKE 230, dette skal visst resultere i at den "spiser" rør, og muligens låter annerledes enn en tilsvarende tilpasset Norge? Den kan rett og slett være en kopi av en Cayin?
Komponentene i den kan avvike fra norsk utgave? Den er ikke godkjent for bruk i Norge, med påfølgende risiko for avkortning i forsikringsoppgjør ved f.eks brann?
Ingen i Norge vil påta seg reparasjoner på en slik, så den må sendes til Kina?

Skjønner det at ingen i Norge vil gi garantirep, men skulle vel funnet noen som kunne gjort det mot betaling. Når det gjelder prisen, er den selvfølgelig for høy! Spørsmålet er vel egentlig om det er verdt risken uansett pris?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Vedr 220-230V:
Dersom du har mulighet till å se og prøve forsterkeren før kjøp, kan du måle glødespenningen.
Dersom denne er vesentlig høyere enn 6,3V, vi det være et problem for levetiden på rør.

Dersom en trafo er laget for å gi 6,3V ved 220V nettspenning, vil den gi ca. 6,7V ved 235V. Det er litt for høyt! (spec på rør sier normalt +/-5%, tilsv. 6,0 - 6,6V).

Det med komponenter forøvrig, og de andre advarslene høres ut som noe i nærheten av "sprøyt", men dersom du ikke selv er elektronikkkyndig og kan kontrollere ting, er det nok greiest å kjøpe fra noen i Norge eller Europa.

Svein.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
220V eller 230V er samme sak. Nettspenningen varierer fort med mer enn 10%. Om den spiser rør, er det ikke nettspenningens skyld. Men en dårlig konstruksjon? Om dette er en original forsterker eller "fake" er umulig å si før du ser den. Men hvem lager kopi av slikt?
Kan ikke tenke meg at det er forskjell på komponentene i den du nevner eller en såkalt "norsk". Godgjent for bruk i Norge? Egentlig bare tull. Er de som selges som "norske" noe mer godkjent? Selv om du også har garanti ved et slikt kjøp som dette, er den trolig lite verdt. Garantien omfatter trolig ikke rørene uansett. I tilfellet for et svært begrenset tidsrom. I dette tilfellet spørs det bare om du synes det har noe for seg å spare noen tusen. Jeg ville gjort det. Og hatt penger igjen til noen rør.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Vedr 220-230V:
Dersom du har mulighet till å se og prøve forsterkeren før kjøp, kan du måle glødespenningen.
Dersom denne er vesentlig høyere enn 6,3V, vi det være et problem for levetiden på rør.

Dersom en trafo er laget for å gi 6,3V ved 220V nettspenning, vil den gi ca. 6,7V ved 235V. Det er litt for høyt! (spec på rør sier normalt +/-5%, tilsv. 6,0 - 6,6V).

Det med komponenter forøvrig, og de andre advarslene høres ut som noe i nærheten av "sprøyt", men dersom du ikke selv er elektronikkkyndig og kan kontrollere ting, er det nok greiest å kjøpe fra noen i Norge eller Europa.

Svein.
Har multimeter, men er ikke så stødig på bruken av det :eek: Hvor og hvordan kan jeg måle dette? (har jo forsterkeren stående hjemme...)

Motron bekreftet at det ikke var ideelt med 220v rørforsterker..
 
N

nb

Gjest
220V eller 230V er samme sak. Nettspenningen varierer fort med mer enn 10%. Om den spiser rør, er det ikke nettspenningens skyld. Men en dårlig konstruksjon? Om dette er en original forsterker eller "fake" er umulig å si før du ser den. Men hvem lager kopi av slikt?
Kan ikke tenke meg at det er forskjell på komponentene i den du nevner eller en såkalt "norsk". Godgjent for bruk i Norge? Egentlig bare tull. Er de som selges som "norske" noe mer godkjent? Selv om du også har garanti ved et slikt kjøp som dette, er den trolig lite verdt. Garantien omfatter trolig ikke rørene uansett. I tilfellet for et svært begrenset tidsrom. I dette tilfellet spørs det bare om du synes det har noe for seg å spare noen tusen. Jeg ville gjort det. Og hatt penger igjen til noen rør.
Men så bygger du den vel lekende lett om dersom det skulle vise seg at noe ikke stemmer og fikser den selv om den slår seg vrang også;)
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig med hans:
toleransene på nettrafoen er større enn forskjellen mellom 220 og 230vac!
resten er pisspreik! det er meningsløst å måle!
men brukt prisen er ALTFOR dyr!
om selger ikke reduserer med MINST 2500 ville jeg kjøpt NY!
IMO
Mvh
Leif
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Rett som det er høyrer eg om rørforsterkarar (Kinesiske?) der glødespenninga vert målt til 6.8 - 7.0V. Det er velkjent at ei lita auke i glødespenninga over det nominelle (eks. 6.3V) reduserer kraftig levetida på røret. Robert Tomer skriv i boka 'Vacuum Tubes' frå 1960 at aukar ein glødespenninga med 10%, reduserer ein forventa levetid på røret med 50%!
Inntrykket av at nokre forsterkarar 'et' rør, stemmer fullt ut! Nettspenninga i Noreg har nok hatt ein tendens til å auke dei siste 20 - 30 åra, og ligg nok dei fleste stadar mellom 230 og 240V. Ho varierer også ein del i høve til kor langt ein bur frå næraste trafo og tid på døgnet. Glødespenning som varierer er også skadeleg for røret, men truleg ikkje i den grad som for høg spenning, i alle fall ikkje viss det er snakk om vaiasjon innan 10%. Det beste ein kan gjere viss glødespenninga er over 6.5 - 6.6V når nettspenninga er på sitt høgste (om natta) er å sette inn ein seriemotstand i glødekretsen eller på primærsida på nettrafoen viss forsterkaren er rein klasse A og har dermed konstant straumtrekk. Å ignorere for høg glødespenning vil føre til store utgifter til rørbytte og det er fint for dei som lagar og sel rør, men viss ein ikkje vil ha noko anna enn NOS rør, er det ressurssløseri og moralsk forkasteleg!!! :mad: Njaa, ressurssløseri er det vel uansett...
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Enig med Audiomix! Trodde nettspenningen varierer mellom 220 og 240 V her på berget..........................
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Men så bygger du den vel lekende lett om dersom det skulle vise seg at noe ikke stemmer og fikser den selv om den slår seg vrang også;)
Ja. Husk at det ikke har skjedd stort på denne fronten etter 1950. Kan strekke meg til 1960. Ganske enkelt altså.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Enig med Audiomix! Trodde nettspenningen varierer mellom 220 og 240 V her på berget..........................
Ja den gjør det og derfor er det smart å ta høyde for dette ved å bruke utstyr som er beregnet for 230 eller 240VAC. Hvis du bruker utstyr med merkespenning 220V vil den norske nettspenningen representere en overspenning. Over tid vil dette gå ut over levetiden for rørene.

Det ble tidligere nevnt at 10% overspenning anslagsvis fører til 50% forkortelse av levetid. Dette er ikke tatt ut av løse luften eller funnet på av forumdeltagere for å virke kranglete, dette er godt dokumenterte empiriske fakta.
Men for all del, det er et fritt land, man har lov til å tro hva man vil.

Levetid son funksjon av filamentspenning:
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et par tips der for høy glødespenning er et problem:
Dersom en setter en seriemotstand i primæren på trafoen, vil også andre spenninger bli redusert tilsvarende. Og det er altså ikke noe lurt om det er dynamikk i belastningen. En kan enkelt redusere glødespenningen på sekundærsiden ved å legge inn en motstand i serie med glødingen. Det kan faktisk holde med en laaaaang ledning som dropper spenningen noen hundre mV. Uansett må en måle litt for å finne ut hvor mye en må redusere spenningen. Vær spesielt obs dersom det benyttes DC gløding. Ofte er dette gjort så simpelt (enkelt) at jeg grøsser. Det skal lite til før en glødetråd eller to blir stresset.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det ble tidligere nevnt at 10% overspenning anslagsvis fører til 50% forkortelse av levetid. Dette er ikke tatt ut av løse luften eller funnet på av forumdeltagere for å virke kranglete, dette er godt dokumenterte empiriske fakta.
Og det omvendte er like sant. Redusert spenning = økt levetid. Men OBS igjen. Det er viktig at katoden er varm nok slik at emisjonen er korrekt og jevn over det hele. På gamle Tandberg skjemaer ser en ofte at glødespenningen er oppgitt til 6.1V. Så kan en bare spekulere på hvorfor så mange japanske produkter har alt for høy glødespenning. Det gjelder ikke bare HiFi forsterkere.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Kan da melde meg inn i rør klubben, som stolt ny eier ;D
Første gang for meg! Ordnet en deal hvor jeg fikk med en Cayin CDT 15A rør cd-spiller også(riktignok med defekt fj.kontroll), og betalte 9250; Føler jeg har råd til noen ekstra rør da... Kommer sikkert til å få dilla, å bytte dem ut før tiden uansett ;D Oppsettet spiller som en fantasi i mine ører, og finishen på greiene er helt enorm!
Waf faktoren var tydeligvis bra, for samboern tok dem imot med åpne armer :D
Dette var en rørende opplevelse på flere måter, deilig når gåsehuden kommer ;D En positiv ting som ikke er nevnt her, er at forsterkeren ihvertfall får litt høyere uteffekt ut av dette med 220v kontra 230v ;) Dette iflg Kvanlid/Motron, så den er litt trimma i utgangspunktet, he he (mye smilies kan skyldes at jeg er nyfrelst)
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Tror nettspenningen i norge kan variere fra mellom 207-256v ellernosånt, men i max en 10 minutters periode for +/- 10% ellerno. Var plaget med verdier ganske nær grensen her enstund og kom ingen vei med nettlevrandøren da de bare banket forskriftene i bordet.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Her er det 239 volt nå, det varierer litt anpå når på døgnet.

Når jeg bodde i oslo merket jeg at spenningen var nærmere 220 volt da jeg målte, men sikkert kjempevariasjon der og..

Det jeg lurer på, er hva er normen i kina, og omegn? Hva slags "range" har de på sin spenning?

Det er ikke sikkert tenker jeg, at de apperatene som er importørt fra importør har spesial tilpasninger de heller...Eller at de apperater som lages ellers i verden, også lages for 220 volt, som senter spenning.


Ellers er jo et multimeter billig, så en kan jo enkelt sjekke sin egen spenning.

Har ikke peiling på rør men, jeg trodde bias ofte var justerbar, og at den betydde mest, slik at hvis en justerer ned bias litt, for å få det i balanse, så er problemet med litt for høy nettspenning løst?
 
C

cosmos

Gjest
at 10v forskjell liksom skulle spise rør er tullprat. det er vanlig at spenningen varierer med 10v alt etter tid på døgnet.

står 220 på min importerte Ming Da. og den har jeg brukt i over 2 år
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det er overspenning på glødinga som reduserer levetida på røra. Normalt er glødespenninga 6.3V (på rør som EL 34, 6550, 6L6, ECC 83 osb.) Ho er 5.0V på 300B og 2.5V på 2A3.
Dersom ein aukar glødespenninga med 10% over nominell verdi, reduserer du levetida på røret med 50%. Dette treng du ikkje tvile på. Levetida på rør og sjansen for at røret skulle svikte, var eit umåteleg viktig spørsmål heilt fram til 1960 åra då transistoren byrja overta. Før det var det kun rør i alt militært og anna profft utstyr som dei skulle lite på. Dei kunne ikkje drive på å tulle med glødespenninga og riskere at eit eller fleire rør svikta og dermed resultere i at ein radar kutta ut eller eit fly ramla ned!
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Ja ja, drit i det akkurat nå da, jeg er jo i lykkerus for øyeblikket ;D ;D Gratulasjoner er mere tingen ;D
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
at 10v forskjell liksom skulle spise rør er tullprat. det er vanlig at spenningen varierer med 10v alt etter tid på døgnet.

står 220 på min importerte Ming Da. og den har jeg brukt i over 2 år
Den satt tenker jeg! ;D
Jeg vil tro at du like dyktig i statistikk som tullprat.
 
C

cosmos

Gjest
lol ?
elverket oppgir en toleranse på +-10% altså en varierende forskjell på 23V alt etter hvor du bor.
du mener å gå fra 220 til 230 V vil redusere levetiden på en rørforsterker eller noen som helst annen elekronikk som selges
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Ja, jeg mener en økning av nettspenningen (eller reduksjon av primærsiden i en trafo) vil redusere levetiden for rørutstyr. For å underbygge denne meningen støtter jeg meg på empiriske data, altså erfaringslære.
Slikt datamateriell er i sin natur best egnet til å si noe på gruppenivå og det vil alltid finnes varians på individnivå. Det er nok derfor kommentarer ala "onkelen min var størrøyker og levde til han ble 150 år" dukker opp når slikt diskuteres.

Jeg er veldig usikker på hva du egentlig ikke forstår og hvorfor du kaller dette tullprat.

-Tviler du på det empiriske datagrunnlaget?

-Tviler du på at filamentspenningen øker når man bruker en trafo beregnet for 220V på et 230V nett?

-Er det variasjonene på +/-10% som forvirrer deg?

-Tilsier Ming-en din (220V), som virket i 2 år, at noe av det jeg forsøker å si er feil?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Ja, jeg mener en økning av nettspenningen (eller reduksjon av primærsiden i en trafo) vil redusere levetiden for rørutstyr. For å underbygge denne meningen støtter jeg meg på empiriske data, altså erfaringslære.
Slikt datamateriell er i sin natur best egnet til å si noe på gruppenivå og det vil alltid finnes varians på individnivå. Det er nok derfor kommentarer ala "onkelen min var størrøyker og levde til han ble 150 år" dukker opp når slikt diskuteres.

Jeg er veldig usikker på hva du egentlig ikke forstår og hvorfor du kaller dette tullprat.

-Tviler du på det empiriske datagrunnlaget?

-Tviler du på at filamentspenningen øker når man bruker en trafo beregnet for 220V på et 230V nett?

-Er det variasjonene på +/-10% som forvirrer deg?

-Tilsier Ming-en din (220V), som virket i 2 år, at noe av det jeg forsøker å si er feil?
Spørsmålet er om det utstyret fra kina som selges nytt i norge, er ulikt det som selges i kina. Eller om kina utstyret alt er innenfor toleransen, og om de ser noen grunn til å lage en eksport versjon med andre trafoer, hvis det alt er innenfor?
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
der snakkes mye om 220 og 230 volt her, skal ikke utstyr være beregnet for 240 volt i Norge ?
jeg tror 230 V, er hva det er tilpasset for. pluss minus endel %, det står ihvertfall 230V AC på de fleste apperatene mine.

Hvis en ser for seg en kinesisk transistorforsterker hvor strømforsyningskodensatorene er 10000 uf 50V, og det er en ganske marginal beregning, gjort for 220V, kan jeg forestille meg, de kanskje vil ha litt kortere levetid, når de fores 240V?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
der snakkes mye om 220 og 230 volt her, skal ikke utstyr være beregnet for 240 volt i Norge ?
Det er godt mulig, jeg er litt usikker på hva som egentlig er nominell nettspenning i kongeriket Norge. Hvor jeg bor varierer spenningen mellom 235-245VAC. Desto større grunn til å ikke bruke rørutstyr pålydende 220V med andre ord.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Okay, kan bare sige at min gamle Coda 10.5 transistoramp havde bakpå en bryter, 100, 120, 220 og 240 volt. Fabrikanten anbefalte 240 volt setting da jeg flyttet den til Norge.
 
Topp Bunn