Problemer med grunnstøy/nettstøy/trafostøy?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.407
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg opplevde en pipelyd i diskant på høyttalerne, den forsvant totalt når jeg testet med å rett og slett teipe over jord i stikkkontakten fra effektforsterker. Hørte med elektriker som mente det var helt ufarlig å gjøre dette, noen som eventuelt kan bekrefte det?
Da bryter du en jordsløyfe ved å bryte nettjord, se tegningen litt lenger oppe. Det fungerer forsåvidt fint og er trygt, men bare så lenge det ikke oppstår en feil i forsterkeren som kortslutter spenning til chassis (f eks en brent utgangstransistor). Du fjerner ett lag med beskyttelse mot brann og elektriske støt, og da kan det bli litt spennende å ta på den om en feil skulle oppstå...

Jeg ville ikke gjort det hos meg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.407
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ujordet padde er utprøvd. Fungerte i ca 2 min.. så kom den snikende tilbake!! Så, tilbake til deprisjonen igjen..
Fillern. Da vet jeg sannelig ikke. Hvis det fortsatt bråker med bare ujordet strøm og høyttalerkabler på forsterkeren, så må det jo være noe i effektforsterkeren. Mine gamle Electrocompaniet AW180M hadde også for seg noe lignende. Det kunne høres ut som fjerne regnbyger som kom og gikk, formodentlig avhengig av tilstanden på nettet. De forsterkerne kunne også finne på å brumme ganske friskt på egen hånd hvis de var koblet fra preamp, eller hvis preamp ble slått av før effektforsterkerne. (Det heter motorboating når en forsterker begynner å låte som en gammel båtmotor.) Ble aldri kvitt det så lenge jeg hadde de forsterkerne, men jeg har aldri opplevd det igjen med de nye forsterkerne.

Prøv en telefon til forhandler/importør/produsent?
 
Sist redigert:

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Fillern. Da vet jeg sannelig ikke. Hvis det fortsatt bråker med bare ujordet strøm og høyttalerkabler på forsterkeren, så må det jo være noe i effektforsterkeren. Mine gamle Electrocompaniet AW180M hadde også for seg noe lignende. Det kunne høres ut som fjerne regnbyger som kom og gikk, formodentlig avhengig av tilstanden på nettet. De forsterkerne kunne også finne på å brumme ganske friskt på egen hånd hvis de var koblet fra preamp, eller hvis preamp ble slått av før effektforsterkerne. (Det heter motorboating når en forsterker begynner å låte som en gammel båtmotor.) Ble aldri kvitt det så lenge jeg hadde de forsterkerne, men jeg har aldri opplevd det igjen med de nye forsterkerne.

Prøv en telefon til forhandler/importør/produsent?
Uff uff uff.. Dette virker ikke bra...!

Jeg har sendt mail til den Svenske importøren. Den norske svarer ikke på mail dessverre...
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Det er et nytt byggefelt forstår jeg.? Ingen byggestrømkasser i nærheten da?

Mvh
Morten
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Det er et nytt byggefelt forstår jeg.? Ingen byggestrømkasser i nærheten da?

Mvh
Morten
Joda, det kan hende. Men monoblokkene har jeg nå prøvd i forskjellige hus.. Hos mine foreldre som bor en god mil borte. Samme lyd på helt andre høyttalere.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
har du prøved med an annen forsterker?
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Har mekanisk brum fra min ZAPsolute, som har 2 stk. 500VA trafoer. Det sitter allerede netstøyfilter i, hvilket jeg ikke trodde først. Dette er fra LC Audio, Danmark.
Kan det tenkes, at det finnes enda mer effektive filtre, som fjerner mer DC offset enn den jeg allerede har?
(Har prøvd med et tilsvarende ekstra netstøyfilter, men det ga absolut ingen forskel.)
Det har hjulpet litt å ha trafo'ene mykere montert, men det er fortsatt hørbar brum i lytteposisjonen (når det er stille ellers).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
Har mekanisk brum fra min ZAPsolute, som har 2 stk. 500VA trafoer. Det sitter allerede netstøyfilter i, hvilket jeg ikke trodde først. Dette er fra LC Audio, Danmark.
Kan det tenkes, at det finnes enda mer effektive filtre, som fjerner mer DC offset enn den jeg allerede har?
(Har prøvd med et tilsvarende ekstra netstøyfilter, men det ga absolut ingen forskel.)
Det har hjulpet litt å ha trafo'ene mykere montert, men det er fortsatt hørbar brum i lytteposisjonen (når det er stille ellers).
Vanlige nettstøyfiltere tar ikke DC. Her er et eksempel på ei «DC-felle»:
DCT02 The DC trap, high-end style

mvh
KJ
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Vanlige nettstøyfiltere tar ikke DC. Her er et eksempel på ei «DC-felle»:
DCT02 The DC trap, high-end style

mvh
KJ
Takk for svar. Jeg brukte feil ord, ser jeg. Mente nettstøyfilter var et samlebegrep. Faktisk har jeg BÅDE et netstøyfilter til hele anlegget pluss et DC-filter inne i effekttrinnet. DC-filteret klarer ikke jobben helt må jeg konstatere, og det hjelper tydeligvis ikke (har prøvd) med ennå et DC-filter før effekttrinnet. Begge DC-filtrene er fra LC Audio (i Danmark). Spørsmålet er, om DC-filtre fra Danmark ikke er så effektive som norske, siden det ikke skal være like mye støy på nettet i Danmark (har jeg hørt)? Med andre ord:

Er det noen her, som kjenner til ekstra effektive DC-filtre? Eller er alle stort sett like (in-)effektive?

Mvh Lars
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
^Det kan også tenkes at det rett og slett er løse viklinger på trafo som klaprer i takt med nettspenningen.

Det er ikke så mange måter å lage disse DC-fellene på. De fellene jeg har fra LC-audio mener jeg å huske var rimelig godt dimensjonert (relativt store kondensatorer og passe kraftige dioder).

Når oppstod problemene - har de alltid vært der? Hvordan er trafoene montert? Er det konstant eller varierer det med «tid og sted»? etc.

mvh
KJ
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Jeg skal jammen meg prøve et DC-filter ifra LC-Audio jeg. Billig var det også.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
^Det kan også tenkes at det rett og slett er løse viklinger på trafo som klaprer i takt med nettspenningen.

Det er ikke så mange måter å lage disse DC-fellene på. De fellene jeg har fra LC-audio mener jeg å huske var rimelig godt dimensjonert (relativt store kondensatorer og passe kraftige dioder).

Når oppstod problemene - har de alltid vært der? Hvordan er trafoene montert? Er det konstant eller varierer det med «tid og sted»? etc.

mvh
KJ
Hmmm. Det har vært brumming lenge, kanskje siden jeg kjøpte ZAPsolute'n - dvs. ca. i 13 år. Det er vel konstant - og - når jeg husker etter, da var det også der mens jeg bodde i Danmark. Etter råd fra Gert fra LC Audio har jeg løsnet på trafoene og montert de mykt - dvs. med skumgummi mellom bunnplaten og trafoene.

Takk for deltakelsen, KJ. Håper du kan komme opp med en lur idé!

Om ikke annet kan jeg kanskje montere trafoene enda mykere - dvs. med mer/mykere skum under de og i tillegg bolt og mutter med skum også?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.407
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en del brumming fra trafoene i de første UcD700 monoblokkene jeg bygde. De trafoene var noen svære beist på 1200 VA, men de var ganske enkelt oppbygget med forholdsvis løs vikling. Jeg prøvde med myk avkobling både over og under, men det ble ikke bra før jeg byttet til andre trafoer, denne gangen trafoer innstøpt i epoxy sånn at ingen ting kan bevege på seg. Da ble det stille.

Plitron har forresten en hel serie trafoer som er spesielt konstruert for audiobruk, og som ikke begynner å dure selv om nettstrømmen kan være litt møkkete: Plitron VP-ASP Shopping Cart

Denne artikkelen sier litt om årsakene til at trafoer begynner å dure:
http://www.idc-online.com/technical...MEASURING_ACOUSTIC_NOISE_EMITTED_BY_POWER.pdf
I tillegg til DC-komponenter på strømtilførselen kan det være at trafoen er dimensjonert med lite sikkerhetsmargin for overspenning (taus ved 225 V, surrer litt ved 230 V, bråker som et uvær ved 235 V...) og at trafoer kan fungere fint på amerikansk 60 Hz, men går i metning når de kobles til 50 Hz. Det kan være enklere å gjøre noe med trafoen i apparatet enn å få netteier til å bygge om distribusjonsnettet...
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Takk, Asbjørn.
Det kan vise seg, at det er selve trafo'ene, jeg må gjøre noe med. De trafoer du henviser til er ikke akkurat billige ... så jeg tror jeg kanskje forsøker meg med å dyppe/mette de eksisterende i et eller annet, som kan lime de sammen. Maling av et slag eksempelvis? Eller slet og ret en lim på boks?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Støy er et økende problem med økt bruk switch mode strømforsyninger, varmepumper og dimmere inn på nettet.
Normene til NVE er heller ikke mye å skryte av med +-10% på f.eks spenningen er det nok til å svi noen trafoer....

Jeg hadde f.eks store problemer med støy på kveldstid, og etter mye etterforskning fant jeg ut at det måtte være utelysene
i gata som var tatt fra min stigeledning inn i huset. Post og Teletilsynet var her og målte, og ja dette førte til mye støy inn
på mitt nett i huset. Det var mange som hadde kalt meg idiot som hang med gjeipen da;). Tilførsel til utelysene ble flyttet!

Fikk også min strømleverandør til å foreta strøm målinger over en uke, og det førte til at dei "kneppet ned" spenningen fra 243 til 230V i snitt!

Bruker nå et DIY Schaffner-filter og en PS Audio P5 men godt resultat. Men har fortsatt et fenomen jeg ikke finner ut av... får kraftig forverret lyd på kveldstid, oftest fra 2200 til 2330 og spesielt i helgene. Dette har jeg funnet ut må være lufbåren støy og den klareste synderen er naboen sin Walkie Talkie eller radio av noe slag. Hvertfall er antenna på taket stor nok.....
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
JK: Hehe! Såpass! Jeg får besøk av Post og Teletilsynet i morgen kveld. Jeg må si jeg er veldig spent på svaret jeg får ifra dem. Håper vi finner en løsning.

Jo senere kvelden blir jo mindre støy har jeg som regel. På søndager er det som regel veldig rolig :)
 

trombo

Medlem
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
16
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Hmmm. Det har vært brumming lenge, kanskje siden jeg kjøpte ZAPsolute'n - dvs. ca. i 13 år. Det er vel konstant - og - når jeg husker etter, da var det også der mens jeg bodde i Danmark. Etter råd fra Gert fra LC Audio har jeg løsnet på trafoene og montert de mykt - dvs. med skumgummi mellom bunnplaten og trafoene.

Takk for deltakelsen, KJ. Håper du kan komme opp med en lur idé!

Om ikke annet kan jeg kanskje montere trafoene enda mykere - dvs. med mer/mykere skum under de og i tillegg bolt og mutter med skum også?
Jeg hadde samme problemet med min 2x78W Zapsolute; den brummet nesten alltid og var et et irritasjonsmoment.
Etter tips fra selgeren, Morten hos Norsk Audioteknikk, om at forsterkeren spiller bedre som 50-watter fordi den da ikke har to utgangstransistorer i parallel per side, så ønsket jeg å konvertere min fra 2x78 til 2x50W.
Da er det nødvendig å skifte trafoer, sekundærspenningen er for høy på de som satt i. Dermed ble det bestilt to ny 24V (istedet for 27V) trafoer fra Noratel på Hamar. Ikke standardtypen, men en støyfri trafo som de lager for sånne som oss. Det var ikke mulig å få inn 500VA trafoer, det er rett og slett ikke plass i kabinettet, diameteren på de støyfrie trafoene er en cm eller to større enn de vanlige for samme effekt, dermed måtte de reduseres til 400VA for å få de inn.
Extension boardene med de ekstra utgangstransistorene ble fjernet, de nye trafoene montert, bias og DC justert og voilà! Brum borte og en bedre lydende forsterker, perfekt for høyttalere med ikke for lav følsomhet.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
@trombo
Takk for innspillet. Skal se hva Noratel tar for trafoene sine.

Beklager en kort off-topic: Om jeg skiftet til 2 x 400VA i stedet for nåværende 2 x 500VA, skal jeg da gjøre andre hardware endringer enn dette?
 

trombo

Medlem
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
16
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
@trombo
Takk for innspillet. Skal se hva Noratel tar for trafoene sine.

Beklager en kort off-topic: Om jeg skiftet til 2 x 400VA i stedet for nåværende 2 x 500VA, skal jeg da gjøre andre hardware endringer enn dette?
LarsHP

Om du gjør det skiftet uten andre endringer så er det ingenting å bytte utenom trafoene. De nye trafoene skal da ha samme sekundærspenning som de du har, du kan jo stikke et par målepinner bortpå før du bestiller om du ikke vet den.
Etter et evt bytte ville jeg tatt en sjekk av bias og dc og justert om nødvendig. Oppskrift finnes på nettet og har vært publisert på sentralen tidligere.
Ved sjekk og justering av DC så må rca inngangen på kanalen kortsluttes, f.eks ved å sette inn en løs rca plug som er kortsluttet mellom senter og skjerm.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Hei igjen!

Da har endelig Post og Teletilsynet vært her og sett og analysert anlegget/strømmen min...

Var ikke mye målbart de fant utav, men da vi koblet anlegget (monoblokkene og pre ampen) til bilen deres, forsvant støyen umiddelbart. Så prøvde vi å koble tilbake anlegget til huset. Der va støyen tilbake etter et minutt. Så prøvde vi en siste gang til bilen sitt agregat... Da lot vi det stå på en liten stund. Ikke antyning til støy.

De anbefalt meg heftige skilletrafoer. De mente også at dette var et såpass spesielt tilfelle at det kom nok under Nettleverandørens tolleranse.


Så... Skilletrafo... Hva skal jeg kjøpe?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.407
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.407
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk, Asbjørn.
Det kan vise seg, at det er selve trafo'ene, jeg må gjøre noe med. De trafoer du henviser til er ikke akkurat billige ... så jeg tror jeg kanskje forsøker meg med å dyppe/mette de eksisterende i et eller annet, som kan lime de sammen. Maling av et slag eksempelvis? Eller slet og ret en lim på boks?
Tror ikke noen av de tingene vil fungere, dessverre. Det er enten selve kjernen som lager brummelyder når den nærmer seg metning, eller de forskjellige viklingene som beveger seg i forhold til hverandre. Det må nok tas hensyn til fra start for å skape nok sikkerhetsmargin i kjernen og legge viklingene på en måte som sikrer at de ikke går noe sted. Da kan den støpes inn i f eks epoxy til slutt, som "icing on the cake".
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Ingen som har prøvd noen skilletrafoer som fungerer bedre enn andre? Og struper disse noe?

Takker for svar.
 

LarsHP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
333
Antall liker
56
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Tror ikke noen av de tingene vil fungere, dessverre. Det er enten selve kjernen som lager brummelyder når den nærmer seg metning, eller de forskjellige viklingene som beveger seg i forhold til hverandre. Det må nok tas hensyn til fra start for å skape nok sikkerhetsmargin i kjernen og legge viklingene på en måte som sikrer at de ikke går noe sted. Da kan den støpes inn i f eks epoxy til slutt, som "icing on the cake".
Hmmm. Tanken var at ved å dyppe/mette trafoene med lim eller maling, da skulle de hele bli limt sammen, men det vil ikke skje, etter det jeg forstår på deg? Da kan det fort bli, at ennå et forsøk på mekanisk dempning av brummingen, vil være siste utvei for min del. Har jeg fortsatt brum etter det? Da kan jeg enten leve med brummingen eller investere rundt 2000,- på to nye trafoer, hvilket jeg ikke er villig til å gjøre.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.514
Antall liker
35.407
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vet ikke, men jeg forestiller meg at det kan bli vanskelig å få det limet til å trenge inn mellom viklingene, selv om de sitter litt løst. Dessuten, hvis det er selve kjernen som brummer, vil ikke det limet hjelpe noe særlig uansett. Det kommer i så fall an på dimensjoneringen av kjernen og hvor nær metning den er ved vanlig drift.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Prøvde linolje på store trafospoler til DIY-høyttalerne mine. Byttet ut elementet med en 8,2ohm's motstand og fyrte opp til moderat til høyt lyttevolum. Jaggu, hva skal mann med høyttalere? Dette sang som bare det!

Etter linoljetrikset roet spolen seg betraktelig ned, men enn kan enda høre litt lyd komme fra den. Har dog ikke prøvd dette på netttrafoer. Mener og huske at linolje (forklart av Sven Palvig) ble brukt på trafoer før i stede for lakk, og trenger inn mellom viklingene bedre en lakk. Ta dette med en klype salt og to og legg på litt pepper. Begynner å bli noen år siden dette...;)


MVH
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei igjen!

Da har endelig Post og Teletilsynet vært her og sett og analysert anlegget/strømmen min...

Var ikke mye målbart de fant utav, men da vi koblet anlegget (monoblokkene og pre ampen) til bilen deres, forsvant støyen umiddelbart. Så prøvde vi å koble tilbake anlegget til huset. Der va støyen tilbake etter et minutt. Så prøvde vi en siste gang til bilen sitt agregat... Da lot vi det stå på en liten stund. Ikke antyning til støy.

De anbefalt meg heftige skilletrafoer. De mente også at dette var et såpass spesielt tilfelle at det kom nok under Nettleverandørens tolleranse.


Så... Skilletrafo... Hva skal jeg kjøpe?
Gå på kraftverket igjen..dette må ikke godtas.

Det kan vere flere årsaker til for mye støy på strømnettet inn på hus. F.eks en gatelampe som virker, men som er litt dårlig har vi og hørt om.
Men er det bra på kvelden og søndagen tyder det på en støykilde fra en bedrift, butikk eller lignende.
Skal ikke godtaes, da må du ivertfall få se alle målingene + lovverket.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Har du lysstoffrør eller lavvoltanlegg (spottere) i huset? I så fall prøv å koble ut kursene som går til disse.
 

Terje Berg

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2008
Innlegg
1.328
Antall liker
1.082
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
5
Alle kurser har jeg prøvd å skru fysisk av, slik at det kun gjenstod en krets og det var den til anlegget, ingen tegn til forskjell
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Kan du koble ut jord hvis anlegget som går til (!) anlegget er jordet?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Tror ikke noen av de tingene vil fungere, dessverre. Det er enten selve kjernen som lager brummelyder når den nærmer seg metning, eller de forskjellige viklingene som beveger seg i forhold til hverandre. Det må nok tas hensyn til fra start for å skape nok sikkerhetsmargin i kjernen og legge viklingene på en måte som sikrer at de ikke går noe sted. Da kan den støpes inn i f eks epoxy til slutt, som "icing on the cake".
Hmmm. Tanken var at ved å dyppe/mette trafoene med lim eller maling, da skulle de hele bli limt sammen, men det vil ikke skje, etter det jeg forstår på deg? Da kan det fort bli, at ennå et forsøk på mekanisk dempning av brummingen, vil være siste utvei for min del. Har jeg fortsatt brum etter det? Da kan jeg enten leve med brummingen eller investere rundt 2000,- på to nye trafoer, hvilket jeg ikke er villig til å gjøre.
Jeg og nogle bekendte har fået støbt trafoer ind hos DCA. Det gjør dem helt tavse.
 
Topp Bunn