Problemer med 5.1-lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hei!

    Har en utfordring som gjør meg små-gæren. Helt konkret: jeg ser på innhold som er bekreftet å ha 5.1-lyd, men jeg hører likevel ikke et kvekk fra bakhøyttalerne.

    Alt utstyret er nytt, og som følger:

    TV: LG 4K 75” NanoCell 926 med eArc, Dolby Atmos, Dolby Vision, 120 Hz, HDR 10 Pro, Filmmaker Mode, FreeSync, VRR, ALLM, SimpLink CEC.

    LYD: LG SN11RG 7.1.4 soundbar med eArc, Dolby Atmos, SimpLink, HDMI fra eArc på soundbar til eArc på TV.

    TENKT BRUK:
    ·Netflix via TV-app. 4K og Dolby Atmos når mulig
    ·Streame NRK (720p) med innebygd app og/eller Chromecast Ultra. Tester med programmer som er bekreftet å ha 5.1-lyd

    INNSTILLINGER:
    Audio output: HDMI (ARC)

    · Audio, advanced settings:

    o Dolby Atmos enabled (men "grå").
    o DTV audio Auto. (alternativer: Auto, MPEG, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, HE-AAC)

    o HDMI audio input format: HDMI 1 (Chromecast input) Bitstream, (alternativer: PCM or Bitstream)

    o Digital Audio output Passthrough (alternativer: Auto, PCM, Passthrough),

    o eArc support enabled

    Jeg har verifisert at bakhøyttalerne fungerer ved å tvinge musikk til å spille på alle høyttalerne, samt kjøre test-sekvens fra Netflix (tester 5 kanaler). Lydplanken står i Standard-modus (alternativer Movie, Music etc), og "Surround Off" (antar dette kun "tvinger" lyd til å kjøre på alle kanalene, inkludert bak. Kan i alle fall ikke høre noen "egen" lyd fra bakhøyttalerne med "Surround On". Dessuten fungerer test-sekvensen på Netflix i alle kanaler med "Surround Off").

    Jeg hører altså ikke en lyd fra bakhøyttalerne når jeg ser på episoden fra serien som har bekreftet 5.1-lyd (har spolt litt hit og dit, ikke sett absolutt hele episoden). Konkret gjelder det en serie på NRK, testet både via innebygd app, og via Chromecast.

    Er det slik at lyd "bakfra" (altså i kanalene som kommer i tillegg til front/senter) er en sjelden affære, selv i en sending/program med 5.1? Det er altså ikke en gang litt lyd, det er helt tyst (med forbehold om at det plutselig kommer i korte øyeblikk i scener jeg ikke har sett). Jeg har også "tvunget" lyden fra serien til å spille på alle høyttalerne, men såvidt jeg kan høre har jeg da ikke egne kanaler i bakhøyttalerne - kun samme som front/senter.

    Er veldig, veldig takknemlig for eventuell oppklaring av dette!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det pleier være lyd fra surround høyttalere relativt kontinuerlig. Jeg vil tro at bitstream er veien å gå. Atmos takhøyttalere er mer selektivt brukt, men ekstremt effektfullt (veldig avhengig av mix).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hei! Takk for at du tok deg tid til å svare.

    Jeg er litt usikker på hva du mener. Jeg kan ikke se en innstilling for bitstream, annet enn den du nevner? (Den er allerede på).

    Når det gjelder Atmos, har jeg ikke testet dette enda. Håper og tror det skal funke, men det er vel ganske begrenset hvor mye innhold som har dette (noe Netflix og noe BluRay?). Uansett - det vil være et stort tap å ikke få 5.1 til å funke. ... Og jeg kan ikke fatte hva som eventuelt er galt - utstyret er tipp topp og skal støtte "alt".

    Gi gjerne tips til en konkret scene i en NRK-serie hvor lyden i egne kanaler bakfra er åpenbar. Ellers er ytterligere forslag veldig velkomne.

    *River meg i det håret som er igjen*
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønner at du blir blir gal av dette. Du kan se om du finner noen svar her; HDMI CEC vs ARC: In Depth Comparative Analysis and Facts (lambdageeks.com).
    Problemet er at ARC og CEC ikke er noen enhetlig standard og varierer fra produsent til produsent og mellom forskjellige modeller. Som eksempel kan jeg fortelle deg at jeg brukte ARC mellom en Samsung TV og en Oppo 105 og det fungerte utmerket. Så kjøpte jeg en nyere Samsung TV og ARC fungerte ikke lenger selv om oppsettet i menyen var det samme. Dette gjaldt 2 kanal stereo, med 5.1 blir det bare vanskeligere. Har du tenkt å bruke ARC så sjekk at det virker mellom de enhetene du vil ha før du kjøper dem er mitt beste råd.
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hei igjen, takk for svar og link.
    Både tv og lydplanken er LG og eArc-kompatible, så jeg har en følelse av at det burde funke uansett.

    Har nå testet Netflix-titler via innebygd app. Én med 5.1, og én med Atmos. Skrudde først opp rear volum en del. 5.1-tittelen (Baby Driver) ga god surround-effekt. Atmos-tittelen (6 Underground) var mindre imponerende. Jeg antar at det kan variere mye mellom titler hvorvidt det er fokus på lydopplevelse. Uansett - mitt utstyr er det ikke noe galt med, virker det som.

    Utrolig frustrerende med NRK-streaming, da de har mye gode titler i 5.1 ifølge support.

    Har prøvd innebygd app og Chromecast. Kanskje verdt et forsøk å streame fra mac/iPhone til innebygd Airplay, og i tillegg streame via innebygd app i (eldre) Apple TV (2. gen. skal visst støtte 5.1 og 720p).

    Uansett takk for svar. Tar gjerne imot ytterligere tips.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvilken Nrk serie?
    Nå er det sånn at mange serier på TV med 5.1 lyd ikke har mye lyd i bakhøyttalere. 5.1 Surround på TV serier gir en større lydboble enn man ville fått med lyd fra bare 2 høyttalere=stereo. Det er først og fremst på filmer at du vil «høre» ting i bakhøyttalere.
    Et unntak er vel den tyske serien Das Boot som har fin lyd inne i ubåten.
    Min 6 år gamle LG TV gir meg ikke 5.1 lyd fra Nrk.
    Men min parabolboks fra Allente gir meg 5.1 lyd på de fleste nye seriene på Nrk. Og masse hos Viasat, Netflix osv.
    Alltid best lyd med surroundreceiver hvor man kan kalibrere høyttalere med mikrofon i set up.
    Ps: ARC ut er riktig og DTV på Auto.
    Dekodingen skal da lydplanken din stå for.
     
    Sist redigert:

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hei! Takk for svar.

    Har prøvd Lykkeland s. 1, ep. 1. Denne serien oppga NRK spesifikt å ha 5.1. I starten av episoden er en scene hvor jeg gjetter på at jeg ville hørt noe bakfra. Har ikke sett episoden fullstendig gjennom, men spolt og sett store deler av mange scener. Har også sett noen scener i Exit og Rådebank.

    Ikke et kvekk fra bakhøyttalerne... (Har verifisert at det funker å tvinge all lyd til alle høyttalerne).

    Har ikke live TV, men har testet innebygget app, Chromecast i TV, Chromecast i lydplanken, Apple TV i TV og Apple TV i lydplanken.

    Helt utrolig frustrerende.

    Har du et helt konkret tidspunkt i en scene, hvor du klart hører lyd fra bakhøyttalerne? Tar veldig gjerne i mot ytterligere forslag.

    Igjen, takk for at du tar deg tid.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Lykkeland er en slik TV serie, hvor mer enn 99% foregår i frontkanalene, og som sagt gir en en større lydboble.
    Og at tale er konsentrert til midtkanalen. Sånn er det bare, og har vært slik i mange år på amerikanske, britiske og skandinaviske serier. Der hvor man som regel kan høre at serien sendes i 5.1 er på åpningen når kjenningsmusikken spilles.
    That’s it.
    På den annen side så er det ikke mye som foregår i diverse serier som vil gjøre at man bruker bakkanaler.
    Film er noe helt annet, særlig action osv.
    På parabol er det Nrk, SVT og TV3/V4 som sender Dolby Digital 2.1/5.1. Tv2 og TVNorge hoder seg til PCM stereo.
    Ellers er det Netflix, Viaplay, Disney og HBO Max og Amazon som sender med 5.1 lyd, Dolby Digital+ som kan gi Dolby Atmos.
    Dolby Atmos er også slik, en større lydboble, med litt effekter innimellom som kommer ovenfra.
    Alt bestemmes i miksen og ingen serier eller filmer er mikset likt.
    Men en serie med 5.1 lyd er mer realistisk selv om det ikke skjer noe i bakkanalene.
    Ps: nyttårskonserten har i en del år blitt sendt med 5.1 lyd. SVT var først ute med det.
    Eurovision har i flere år blitt sendt i 5.1 på SVT, men ikke på Nrk. Helt klart mye bedre lyd i 5.1=større lydboble.
    De tyske produksjonene som går på Hovedscenen på Nrk 2 på søndager er også som regel i 5.1=større lydboble.
    Når man sitter i salen, så foregår jo 95% av musikken foran deg, i tillegg kommer gjenklangen fra konsertlokalet.
    Men alt foregår i miksen.
     
    Sist redigert:

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Takk, det var nyttig info. Et tidligere innlegg beskrev hvordan det mer eller mindre er lyd kontinuerlig fra bakhøyttalerne når innholdet har 5.1, slik jeg forsto det. Men alt er relativt antar jeg.

    Testet nå både nyttårskonsert og hovedscenen via innebygd app. Ikke et kvekk bakfra. Men jeg traff kanskje feil parti. Hvis du har et tips til konkret tidspunkt hvor du hører lyd bakfra (eks. i nyttårskonserten eller hovedscenen), så rop gjerne ut.

    Takk for gode innspill!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Takk, det var nyttig info. Et tidligere innlegg beskrev hvordan det mer eller mindre er lyd kontinuerlig fra bakhøyttalerne når innholdet har 5.1, slik jeg forsto det. Men alt er relativt antar jeg.

    Testet nå både nyttårskonsert og hovedscenen via innebygd app. Ikke et kvekk bakfra. Men jeg traff kanskje feil parti. Hvis du har et tips til konkret tidspunkt hvor du hører lyd bakfra (eks. i nyttårskonserten eller hovedscenen), så rop gjerne ut.

    Takk for gode innspill!
    Som regel mikset sånn som du ville opplevd det hvis du sitter i konsertsalen. All musikken kommer forfra, konsertsaler er godt dempet, og særlig hvis den er full av mennesker. Når applausen kommer så blir konsertsalen større, fordi det dr sånn i virkeligheten og det er mikset sånn.
    Nrk har vist the Expendables en del ganger. Hvis den ligger hos Nrk, så har den masse lyd over det hele.
    Det gjør den ikke. Det er vel et display på din lydplanke. Og en knapp som styrer lydmoduser. Hva viser displayet og hvilke modus kan du velge i mellom?
    Børning 3 går jo nå på Nrk.
     
    Sist redigert:

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    836
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd Roger Waters sin Us and Them som ligger i NRK?
    Den har vel surround, for blu-ray’en med den har også Dolby Atmos som tilleggsspor på lydsiden.
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Classic46: Kan ikke se at Expendables eller Børning 3 ligger på NRK nå. Men takk for forslag. I displayet på planken står det "Dolby Audio". Slik jeg forstår det settes dette automatisk basert på hva som er "tilgjengelig" i innholdet (Dolby Audio, Atmos, PCM etc.).

    Flageborg: De står skrått bak meg. Men plasseringen er ikke problemet, da jeg har testet å skru volumet på bakhøyttalerne på maks, uten å høre et kvekk. (Alt fungerer tilsynelatende bra med 5.1 og Atmos på Netflix. Kanskje jeg skal gi opp, og være fornøyd med dét?? 🤔)

    Skinnyboy: testet denne nå. Det er jo en lang konsert. Har spolt litt "hit og dit", og som forventet - hører null, niks, nada bakfra 🙂 Det kan jo likevel tenkes at jeg har bommet på de korte øyeblikkene det eventuelt kommer noe bakfra. Hvis du har tips til konkret tidspunkt i konserten, kom gjerne med det. Takk for innspill!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Dette handler jo om at den kilden du bruker gir 5.1 lyd. Dolby hos Nrk på parabol gir både 2.1 og 5.1.
    Min 6 år gamle LG tv gir ikke DD fra Nrk, men Netflix og Viaplay og Disney.
    Min Allente boks gir 5.1 lyd fra Nrk på de nyeste seriene. DD+ fra Netflix, Viaplay, Disney og fra HBO Max: Dolby Atmos.
    Hvor gammel er din TV?
    Det er altså ingen system i hvilke kombinasjoner av TV osv. som gir 5.1 fra app osv.
    Derfor holder jeg siden 1998 på med parabol fremdeles. Også viktig med oppdatert HDMI kabel.
    Hva skjer når du trykker forbi Dolby Audio. ???
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hei igjen, takk for svar.

    Tv og planke er helt nye begge to.

    Kabelen er også helt ny (og svindyr...). Den skal takle 8K@60 Hz og 4K@120 Hz.

    Trykker jeg "info" ruller "Dolby Audio" over displayet på mange av de nevnte seriene. For Netflix ruller "Dolby Atmos" over displayet når dette er tilgjengelig. Trykker jeg en gang til, forsvinner dette. Slik jeg tolker det, er det bare informasjon om kvaliteten på nåværende lydsignal.

    Planken har også ulike "moduser": AI Sound Pro, Bass Blast, Standard, Movie, Music. Slik jeg har forstått dette er disse bare ulike måter å mikse/forsterke/fordele lydsignalet etc. De kan gi mer lyd bakfra, men ikke i den separate kanalen. Altså bare "simulert" surround, forsterket dialog, forsterket bass etc.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ettersom Netflix er eldst av strømmetjenestene, så er jeg ikke overrasket over at den fungerer.
    Det er jo de andre appene på din TV som ikke gir 5.1 lyd.
    For oss som har en surroundreceiver så er man aldri i tvil om hva slags lyd man får fra de forskjellige kildene.
    Tror nok Apple TV eller noe lignende er veien å gå.
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Spørs om jeg bare må bite i det sure eplet og akseptere at intet tv-innhold kommer til å gi meg 5.1.... helt sjukt frustrerende. Og veldig, veldig rart synes jeg.

    Både 5.1 og Atmos fungerer på Netflix - jeg får trøste meg med dét. Skal også snart koble til Xbox series X. Hvis den gir den lyden jeg forventer (altså Atmos/i verste fall 5.1) får jeg vel være fornøyd. ☹

    PS: har testet med Apple TV (riktignok en eldre versjon, men den skal støtte 5.1) uten hell....

    Følger en "owner's thread"-tråd på avsforum.com for de som eier samme planke. Problemet er jo at medlemmene neppe har tilgang til NRK for sammenligning.... Mon tro om det finnes tilsvarende innhold (tilgjengelig globalt) som medlemmene på nevnte forum kan teste for meg...? Altså hvorvidt de får 5.1.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    836
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du koblet Chromecast eller Apple TV rett i lydplanken?
    Ser jo at den har 2 innganger, og eARC/ARC er vel ikke det som er kjent for å lage minst problemer…

    Ville ihvertfall satset på en løsning der du kan unngå å bruke innebygde apper i TV-en til å gi deg lyd.
    Har derfor selv investert i en Apple TV 4K for å unngå bruk av eARC.
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Skinnyboy: Takk for oppfølging. Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde eArc var "the shit", som det heter på godt norsk..? Uansett - ja, har prøvd å koble både Apple TV og Chromecast direkte i planke. Det skal sies at jeg ikke har prøvd timevis med innhold for å "finne" lyd fra bakhøyttalerne i innhold med 5.1 på NRK. Derfor hadde det vært helt fabelaktig om noen hadde et konkret eksempel på en scene/tidspunkt i en (5.1)-NRK-serie det det klart og tydelig er lyd fra bakhøyttalerne, slik at jeg kan teste mer målrettet.

    Flageborg: tanken har streifet meg, men den koster flesk, i likhet med andre planker i samme klasse. Går på et betydelig tap, i så fall. Og ikke minst - jeg har ingen garanti for at det ikke dukker opp lignende problemer. Tenk, for eksempel, om 5.1 og Atmos på Netflix blir trøblete med en ev. ny planke 😂
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Siste jeg så på nrk var Magpie Murders (Siste kapittel) - soundtracket, musikken - er stort sett i surround hele veien, ikke veldig diskret, men fyller på i surroundhøytalerne.

    Serien får også min tv til å gå i hdr modus.

    Bruker nrk appen på en Apple TV 4k.

    Apper på tv kan være litt varierende, ville valgt en streamer som Apple TV 4k eller lignende.
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Takk for svar. Det ser ikke ut til at den serien er tilgjengelig lenger, men takk for tips.

    Chromecast Ultra "burde" ha funket synes jeg 🙂 Prøvd både i TV og rett i planke. Den har nok ikke verdens beste HDMI-kabel, men skulle tro det var mest kritisk for 4K, ikke for 5.1(?).

    Jaja... ☹
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    836
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De fleste sporene på Roger Water sin Us&Them utnytter surround, innlednings har også effekter.
    Sjekk ut «Picture that» på ca 40 minutter.
    Lykkeland er vel også bra på surround, men du kan jo også sjekke mange av filmene som ligger på NRK.

    Så lenge du har en en HDMI-kabel som er merket «High speed Ethernet» er du klar for 4K, ihvertfall på korte avstander.
    Du fikk bare ett svar ute på nettet så jeg, så lite hjelp å få der ja.

    Søker du på «ARC issues» får du flere hundretusen treff, derfor er det i seg selv en grunn til å unngå det, men heller bruke Chromecast/Apple TV rett i lydplanken, som du også har prøvd.
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Hmm. Takk for oppfølging.

    Klør meg mer og mer i hodet (eller rettere sagt, river ut hårene). Sjekker diverse "typiske" Atmos-scener på Netflix (6 Underground bil-scene, Bird Box elve-scenen, Red Notice....). Det ER lyd bakfra, men sannelig ikke mye/ofte. En effekt nå og da. Er det slik Atmos skal være? Leser at det skal være så "immersive", men f* heller - så langt lite imponerende (har forsøkt å skru bakhøyttalerne max opp, og som sagt: det ER lyd der, men ikke spesielt "immersive"). Synes faktisk åpningsscenen i Baby Driver (5.1) er mer "immersive".

    Testet nå reset av hele d****en (altså planken). Null endring.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Takk for svar. Det ser ikke ut til at den serien er tilgjengelig lenger, men takk for tips.

    Chromecast Ultra "burde" ha funket synes jeg 🙂 Prøvd både i TV og rett i planke. Den har nok ikke verdens beste HDMI-kabel, men skulle tro det var mest kritisk for 4K, ikke for 5.1(?).

    Jaja... ☹

    Siste kapittel – NRK TV

    Er vel tilgjengelig et år til?

    Når det gjelder Atmos - så er tv-serier på Netflix ganske brukbare - The Haunting of Hill House - husker jeg som et godt eksempel på bruk.
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Takk for oppfølging.

    Det som er snodig er at 5.1 via Netflix (TV-app) fungerer tilsynelatende ganske bra, egentlig bedre en Atmos. Men altså ikke NRK (fra noen som helst device)...

    Kanskje noen i Oslo sør/øst som vil ha en god Riesling mot å verifisere at Atmos låter suboptimalt, og at NRK låter stille som i graven? 😬😬
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Takk for oppfølging.

    Det som er snodig er at 5.1 via Netflix (TV-app) fungerer tilsynelatende ganske bra, egentlig bedre en Atmos. Men altså ikke NRK (fra noen som helst device)...

    Kanskje noen i Oslo sør/øst som vil ha en god Riesling mot å verifisere at Atmos låter suboptimalt, og at NRK låter stille som i graven? 😬😬
    Jeg har ikke Netflix, men Disney+ som med Atmos og 5.1 har meget god bruk av alle høyttalerne på diverse Star Wars spinoff serier. Jeg bruker ATV4K. Har ikke testet NRK.
     

    N00ben

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2022
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Dette er jo veldig interessant (se bilder). Merk: noe er 3 år gammelt, men mye er ferskt (3 mnd).
     

    Vedlegg

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Både Lykkeland begge sesonger og Shetland sesong 6 har Dolby Digital 5.1 ved direkte sending på parabol, og på Nrk TV via Allenteboksen. Men dette er som sagt før, 5.1 lyd=større lydboble enn ved stereo.
    Akkurat som med alle strømmetjenester så må leverandøren, her NRK tilpasse sin tjeneste til X-antall TV merker, og de forskjellige modeller under hvert merke. Det å vite eller finne ut at Netflix støtter en moderne TV med 5.1 lyd er en ting, om Nrk støtter 5.1 lyd på din TV er noe helt annet. Viaplay gjør det. TV2 Play, har som moderkanalen, ingenting annetmenn PCM stereo. Så sjekk med din TV leverandør om din TV og Nrk støtter 5.1 lyd fra NRK.
    Min 6 år gamle LG tv gir DD 5.1 lyd fra Viaplay, Netflix og Disney.
    Allente boksen DD+. Og Dolby Atmos fra HBO Max. Min Panasonic 4K spiller Netflix med DD+.
    Kanaler på parabol med 2.1/5.1 lyd, Nrk, SVT, TV4, TV3 og V4. Det holder for meg.
    Pluss Formel 1 i UHD, Dolby Digital EX 6.1
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tar opp denne tråden. Får ikke noe annet en Stereo via Viaplay.
    Nvidia shield Pro og Sonos-system. Får Dolby Atmos osv på Netflix, Disney osv.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn