Høyttalere Problemer med å tilpasse XTZ sub i 2.1 oppsett

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Har en XTZ SUB 12.17 Edge, koblet opp mot Hegel H160, og har problemer med å få den til å spille godt sammen med frontene, i et fremtidig surround oppsett. Frontene er Audiovector OW Signature.
Suben spiller "ullent" og upresist, og det virker som om den er veldig "svak" i sin fremtoning... svært lite punch, fylde og musikalitet.
Har prøvd ulike innstillinger (men er ingen ekspert :)), så begynner å mistenke om det kan være feil med sub eller forsterker, men lurer på om noen her på forumet kan komme med noen innvendinger/tips?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.293
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvordan har du koblet den?
 
M

MarkusH

Gjest
Høres ut som min erfaring med forgjengeren 12.16, men kobla riktig? Ingen innstillinger som er feil? Fasejustert riktig?
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Er ikke hjemme akkurat nå, men mener subben er koblet til "Line level output/variable" på Hegel.
Innstillinger har jeg liten peil på dessverre, så har vært fint med noen iallefall "basic" råd på hvordan subben bør justeres...
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvor er den plasert i rommet?
Om du skal bruke den til surround skipper du low pass filtret, setter delefrekvens til maks , fase til 0 og gain 40% og receiveren din klarer resten koblet til LFE inngangen. Sett høyttlare i receiveren til "Small".

Bruker du subben nå til stereo? Ville fortsatt kutte low pass filtret og prøve delefrekvens på 60hz eller deromkring, er noe høyt med sub opp til 120hz. Sett subben i et hjørne. Med en dyb bass låt justerer du fase så der er mest bass. Ellers er der vel tips i manualen?
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Brukes pr i dag kun til stereo. Står plassert til høyre ved fronthøytalerne, og i et hjørne/45grader ut. Bassportene er i front.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har pinlig liten peiling, men slik er subben stilt i dag...
Basert på spesifikasjonene til høyttalerne dine, ville jeg har prøvd med en delingsfreksvens på suben på rundt 40-45 Hz - og så jobber du deg opp eller ned til et nivå du trives med.

Etter min erfaring bør subens delefrekvens ligge rundt 5-10 Hz under høyttalernes laveste nivå.

Har du måleutstyr, blir det mye enklere.

Men uansett er det ikke suben som skal gi trykket i mellombassen. Suben skal bare fylle på i de nerste frekvensene.
 

Antares

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Innlegg
33
Antall liker
5
Da har jeg fulgt rådene fra dere mtp innstillinger, og i tillegg så har jeg flyttet litt på subben, og vendt den i samme retning som frontene. Har dessuten koblet til en iEast streameboks, og resultatet har blitt myye mer tilfredsstillende👍Nå høres det ut som et greit stereoanlegg, og det er deilig. Mulig her er mer potensiale, men så langt så har dette først og fremst gitt meg mer motivasjon🙂 Var innom HiFi klubben tidligere i høst, og de hadde ikke samme tilnærmingen til min utfordring som dere... de mente jeg hadde en dåårlig subwoofer, og anbefalte å oppgradere til minst B&W DB4 alt. DB3... velvel, med rådene dere har gitt meg på forumet her, så er jeg nå rimelig fornøyd, og har spart en god slump penger... takker dere så mye for det, og Godt nytt år til alle dere hifi folk💥🙂
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.463
Antall liker
35.293
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Xtz er slett ikke dårlig sub, trist med butikk-ansatte som kun tenker på å selge.
Godt nytt år.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Bare bs det klubben har kommet med der, suben er absolutt kapabel da jeg hadde den selv med gode resultater, men som sagt over her plassering og integrering er et must for godt resultat 🙂

God nyttår til alle 🎇
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Det kan være vanskeligt med sub, og som nevnt, en lydtrykkmåler er fin å ha til hjelp. I lytteposisjon, du kan avspille toner fra Spotify om du har det, du finder kanskje at dine høyttalere falder av under 40 hz, men nivået vil falde av litt tidligere. Det giver en indikajon hvor subben skal begynne i frekvens.
En gammel regel er å plasere subben i lytteposison, spille en 50 hz tone og krabbe rundt på gulvet, der du hører mest lyd er egentlig beste plasering. Som noen har nevnt kan subben spille litt forskellig avhengig av hvor elementet og portene peker.
REL sin metode for å justere sub fungerer egentlig ganske ok.
Med 120 som frekvens hvor subben begynner vil du få store problemer med integrering, subben skal ikke kunne høres egentlig og du vil også tydelig høre hvor lyden kommer fra!
Min begynner ved ca 55 hz og der er 9 db forskjell fra 1000 hz (73db) til 40 hz (82db). Gain er på 1/4.
Beste er to personer, en i lytteposisjon, den andre justerer frekvens opp fra minimum når testtone spilles, da justering av gain.
 
Sist redigert:

Naphtali

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2021
Innlegg
52
Antall liker
30
Sted
Her
Alle andre subber jeg har hatt har vært bedre enn XTZ,
Pioneer,Swans,JBL,Martin Logan..
Men 99.26 mkII var bra,det skal de ha,
og pianolakken deres er godt arbeide.
 
Topp Bunn