Høyttalere Problem med høyttaler

One

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2015
Innlegg
52
Antall liker
59
Sted
Akershus
Har to stk JBL Studio 530 høyttalere hvor den ene er defekt.
Bak på disse høyttalerne er det panel av doble høyttalerinnganger (4 stk) for bi-wiring.
Har testet to forskjellige høyttaler-ledninger. Ved bruk av den første høyttaler-kabelen
mangler det lyd i diskant i venstre høyttaler. Skiftet om venstre høyttalerkabel til høyre
og "motsatt" og problemet er fortsatt det samme. Ved test av ny høyttalerkabel så gjentok
jeg samme prosedyre som ovenfor og med samme resultat. De to nederste høyttalerkoblingene
på panelet bak på høyttalerne er de som har vœrt tatt i bruk. Når jeg koblet fra disse og tok i bruk
de to øvre ubrukte høyttalerkoblingene så fikk jeg plutselig lyd i diskanten på venstre høyttaler,
men nå sviktet bassen fullstendig.Er det noen som kan gi meg en fornuftig veiledning for å få lyd
ut av disse fordømrade kassene? Kjøpte de brukt på Finn no i sin tid, men de er ikke tatt i bruk før nå
og jeg har derfor ingen anelse om hvordan dette problemet oppsto.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Høres for meg ut som om det mangler jumper mellom øvre og nedre tilkoplinger....

Du må lage til f.eks. en stiv kopperkabel eller lignende, og kople samme øver og nedre +, samt kople sammen øvre og nedre -.

Da blir det liv i begge ser du! :)
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det må altså være kontakt mellom de to sorte og de to røde før du fester høyttalerkabelen. Om du fester høyttalerkabelen oppe eller nede betyr ingenting.
Kontakteksempel- Rød/Rød og Sort/Sort

s-l300.jpg


Her ett eksempel. Disse kobberlederne følger ofte med høyttaleren da de var nye
els303connect_big.jpg


images.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: One

One

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2015
Innlegg
52
Antall liker
59
Sted
Akershus
Nå ble jeg over middels optimistisk:)
Vet jo at det sitter originale kobbertrøyer montert på høyttalerpanelene, men det er verdt å
ta en kikk til. Og ja, du har så rett så rett. Her mangler det altså en jumper i venstre høyttaler.
Gjett om jeg er glad nå! Takk for sœrdeles korrekt og raskt svar!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
One: Hvis du ikke ønsker å trøble med koblingsbruer, skaff et sett gode BIWIRE høyttalerkabler i 2-4-konfigurasjon. Som Tara Labs Helix 8. Her har du singlewireterminering i forsterkerenden, mens høyttalerenden har blitt terminert for biwire- den har fire ledere, merket hhv. LF for bass og HF for diskant. Ved bruk av disse FJERNER du de koblinger som måtte være tilstede bakpå høyttalerne fra før, skru til postene og sett inn kablene via bananplugg. Evt. har Nordost ferdige jumpersett til bruk i forbindelse av slike terminaler.

www.oslohificenter.no
 

One

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2015
Innlegg
52
Antall liker
59
Sted
Akershus
Takk for tips. Da skal single ended biwire kabler vurderes.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Takk for tips. Da skal single ended biwire kabler vurderes.
Riktig som Auditor her skriver. Minusen er at du må kjøpe helt nye kabler.
Og om du bytter høyttalere eller forsterker på ett tidspunkt, er muligheten for at kabelen ikke passer absolutt tilstede :)

OG så trøblete er slike bruer nødvendigvis ikke :)
 
  • Liker
Reaksjoner: One

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
One:
Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
Kimber Kwik installasjonskabel kan nok termineres slik jeg har beskrevet. Kontakt Morten via siden her oppe, så kan han lage dem for deg..Dyre er de absolutt ikke! Alternativet er å 2-4-terminere VAN DEN HUL TEATRACK..
 

One

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.09.2015
Innlegg
52
Antall liker
59
Sted
Akershus
En biwire kabel i 2-4 konfigurasjon er helt klart en attraktiv løsning. Er dog noe usikker på lengde og må evt. komme tilbake til dette.
Når det er sagt, midlertidig så vil det vel vœre OK med en kort kobberledning ved siden av den originale jumperen på den ene høyttaleren?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke noe poeng å kjøpe grisedyr kabel her. Det som behøves er bare en kort kobberledning for å koble sammen diskant og basselement. Bruk gjerne en bit lampettledning for den del. Det vil løse problemet.
 
Topp Bunn