Proac Response 1sc

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Hei.

Er meget interessert i erfaringer rundt nevnte høyttaler, positive som negative. Har noen erfaringer med disse i kombinasjon med McIntosh 275 eller andre rørkonstruksjoner er det ekstra flott. God sommer :)

U

utgatt60135

Gjest
Du kan finne mye info i vennetråd avdeligen under ProAc´s venner :)..

Jeg prøvde å sammenligne 1Sc med min egen i en kort lytt. Jeg syntes de spilte temmelig likt med min egen D15 unntatt mangel på dypbass naturlignok.

De har en fabelaktig flott mellomtone (best i klassen?) og diskanten gjør jobben uten at den tiltrekker seg oppmerksomhet. De låter meget homogent og naturlig. Flott soundstage! De trives best på vokal og akustisk materiale. Jeg synes de balanserer veldig fint mellom en analytisk og relaxed stil. Kanskje heller de litt mot det siste men det er avhengig av matching. De responderer veldig godt på elektronikken og du bør fore dem med kvalitet. Lyric har lagersalg for tiden og kanskje du får god pris på D15 så du får med deg bunndraget også?

Har du mer info?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Takk for tilbakemeldingen.
Høyttalerne skal kombineres med monokoblede MC275 og MC C22C preamp, i et stuemiljø. Kilden er Hegel CDP4AmkII. Har hatt problemer med en nokså ujevn bassrespons med gulvstående høyttalere. Stua er ca 30 m2. og naturlig dempet. Tror at en god monitor i kombinasjon med subwoofer kan fungere bedre.

U

utgatt60135

Gjest
Nja.. med D15 slipper du integrering med sub noe som kan være vanskelig. D15 er lett å integrere tror jeg. Har du fine muligheter for å trekke høyttalerne godt fra vegger? Det beste er naturlignok hjemlån og det er null problem med Lyric og prøv med D15 først. Fungerer det får du et veldig homogent lydbilde ned til 30hz og det skal være tilstrekkelig. De går dypt til ikke å være større. Og du slipper å handle inn stativer og å finne en god plass til sub.

O

OldBoy

Gjest
mutz skrev:
Stua er ca 30 m2. og naturlig dempet. Tror at en god monitor i kombinasjon med subwoofer kan fungere bedre.
Helt enig.

I går skrev jeg litt om mine erfaringer i denne forbindelse i tråden "ProAc's venner".

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Det var linken sin det :)

Hadde helt klart vurdert D15 om det var gulvstående høyttalere jeg var ute etter. Det er dog 1sc som interesserer mest. Bor i Tromsø så hjemlån fra Lyric blir vanskelig :-\

Høyttalerne kan maks stå 105 cm. i fra fronten av høyttaleren til bakvegg.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.382
Torget vurderinger
4
Heisann!

Brukeren Andreas holder til i Tromsø og eier 1sc. Du kan jo sende han en pm og sjekke mulighet for å ta en lytt til de?

Ellers så er vi vel en god del med folk som holder til her nordpå i Tromsø-området med utstyr som ikke er kjøpt på klubben eller hificenteret...

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.706
Lyttet kort til 1sc da jeg skulle kjøpe mitt første par skikkelige høyttalere. Jeg valgte ikke 1sc, og var mer enn sikker i min sak da jeg heller gikk for Dynaudio Contour 1.4.

Jeg synes ikke 1sc høres naturlig ut, rett og slett. Mellomtonen trekker til seg for mye oppmerksomhet, og jeg synes generelt den er litt dyr i forhold til hva den presterer. Mange er veldig uenig med meg i dette, men vil uansett anbefale å prøve Dynaudio, eller dynaudioelement-baserte høyttalere. Jeg går i alle fall aldri tilbake.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
emokid skrev:
Jeg synes ikke 1sc høres naturlig ut, rett og slett. Mellomtonen trekker til seg for mye oppmerksomhet.
Det er bare tull Emokid, sorry. Naturlighet er en av ProAc´s styrker. Kan jo være at fraværet av den laveste bass fikk deg til å tenke på dette og det er noe annet enn hva du påstår her.

:-\

Jeg syntes Contour 3.4 låt unaturlig med Bladelius Thor men har hørt den to ganger til med andre forsterkere så dette har mye med matching å gjøre. Jeg vet ikke hva du hørte 1sc med.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.561
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
emokid skrev:
Jeg synes ikke 1sc høres naturlig ut, rett og slett. Mellomtonen trekker til seg for mye oppmerksomhet.
Det er bare tull Emokid, sorry. Naturlighet er en av ProAc´s styrker. Kan jo være at fraværet av den laveste bass fikk deg til å tenke på dette og det er noe annet enn hva du påstår her.

Jeg syntes Contour 3.4 låt unaturlig med Bladelius Thor men har hørt den to ganger til med andre forsterkere så dette har mye med matching å gjøre. Jeg vet ikke hva du hørte 1sc med.
Nå hevder vel emokid at dette er noe han synes. Blir kanskje litt rart å gå ut å kalle andres personlig mening for tull?

U

utgatt60135

Gjest
Fosse skrev:
Lyngen skrev:
emokid skrev:

Nå hevder vel emokid at dette er noe han synes. Blir kanskje litt rart å gå ut å kalle andres personlig mening for tull?
Det er tull fordi det er en uriktig beskrivelse av ProAc´s signatur. Hvis f.eks jeg skriver at Sf Cremona låter for hissig så er det fullt ut legitimt at andre korrigerer dette. Jeg har selv hevdet det samme om Contour og medgir at det var en delvis uriktig påstand (match problem). Jeg kjenner da ProAc såpass godt at det mener jeg er en feilaktig informasjon til en mulig kjøper som ikke har mulighet for å høre dem først.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.561
Torget vurderinger
28
Når man snakker hissig så er det mer spesifikt. Emokid sier at de ikke låter naturlig slik han ser det, uten å gå inn på hva han ikke synes låter naturlig. Dessuten kommer det vel an på hva man sammenligner med? De låter neppe mest "naturlig" på alle områder.

Jeg er bare ute etter poengtere at en så rund uttalelse som Emokid kom med fortjener bedre respons enn å bli kalt tull.

Når det er sagt synes jeg forsåvidt både 1SC og D15 er gode høyttalere, men jeg er ikke enig med deg i at D15 er homogen til 30hz. Den går dypt men bassen holder ikke særlig kvalitet ved 30hz IMHO.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
jeg har hørt Studio 200, Respons 3.5 og 3.8. Av de var 1SC den klart beste for penga... Og ja naturlig er den, men har en liten kul på mellomtonen som gjør at den høres ut som om den går dypere enn den faktisk gjør. Denne høytaleren, 1SC, er det nærmeste Pro Ac har som kan kalles en klassiker..Mao en meget kompetent liten sak.. Hva som er naturlig i trådstarters ører må han vel finne utav selv.. Til prisen denne høytaleren selges for er det mange andre gode også... :)

O

OldBoy

Gjest
Jeg henger meg på her, selv om denne diskusjonen kanskje heller hører hjemme i tråden "ProAc's venner".

Mitt inntrykk av ProAc's høyttalere, herunder også 1SC, er at de er litt laid-back i spillestilen. De har det med å gå dypere enn man skulle tro, ut fra et raskt blikk på størrelse på kabinett og elementer, men de buldrer mer enn de smekker, hvis man skal prøve seg med en karakteristikk.

Etter min erfaring, kan mye av ProAc's litt myke klang rettes opp med en stram og strømsterk forsterker (de krever mye av forsterkeren, ingen må tro at de er spesielt lettdrevne) samt en plassering litt ut fra veggen. Mutz nevner en avstand på ca. 1 m fra veggen bak for 1SC, og det burde gå greit. Selv om det kanskje ideelt sett burde vært enda en halvmeter.

Men det ender opp med spørsmål om smak og behag og, ikke minst, hva slags musikk Mutz primært skal spille.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Mange gode innspill.
Målsetningen er en ustresset, men samtidig responsvillig musikalsk gjengivelse av såvel rock som klassisk. Grunnforutsetningene er at høyttalerne skal fungere i mitt rom med nevnt elektronikk. Basert på disse faktorene har 1sc fattet min interesse.
En faktor som bekymrer meg litt er om de evner å spille høyt nok. Har ofte opplevd at monitorer "bunner"/forvrenger i bassen på litt for lavt volum etter min smak når forsterkeriet har litt muskler. Dette er særlig tydelig på en del klassiske innspillinger med lite dynamikkbegrensning.

U

utgatt60135

Gjest
Fosse skrev:
Emokid sier at de ikke låter naturlig slik han ser det, uten å gå inn på hva han ikke synes låter naturlig. Dessuten kommer det vel an på hva man sammenligner med? De låter neppe mest "naturlig" på alle områder.

Når det er sagt synes jeg forsåvidt både 1SC og D15 er gode høyttalere, men jeg er ikke enig med deg i at D15 er homogen til 30hz. Den går dypt men bassen holder ikke særlig kvalitet ved 30hz IMHO.
Hva legger du i "ikke særlig kvalitet"?

Det kan jo være en form for missforståelse her også. Med naturlig mener jeg at Mari Boines stemme låter som Boine, fiolin låter som en fiolin og en trompet som en trompet osv.. Godt mulig den har litt fremtonet mellomtone.

O

OldBoy

Gjest
mutz skrev:
Mange gode innspill.
Målsetningen er en ustresset, men samtidig responsvillig musikalsk gjengivelse av såvel rock som klassisk. Grunnforutsetningene er at høyttalerne skal fungere i mitt rom med nevnt elektronikk. Basert på disse faktorene har 1sc fattet min interesse.
En faktor som bekymrer meg litt er om de evner å spille høyt nok. Har ofte opplevd at monitorer "bunner"/forvrenger i bassen på litt for lavt volum etter min smak når forsterkeriet har litt muskler. Dette er særlig tydelig på en del klassiske innspillinger med lite dynamikkbegrensning.
"Høyt nok" er et vagt begrep.....

Men jeg hører jevnlig 1SC sammen med ProAc's egen sub, ER1, hos en kamerat, og det blir i hvert fall såpass høyt at jeg er godt fornøyd. Det er mulig at ER1 ikke er verdens kjappeste sub, men den fungerer klangmessig utrolig bra sammen med 1SC, og de to sammen gir tilstrekkelig dirring både i vegger og i mellomgulv. Etter min smak, da. Uten å bli skjærende og uten å bli grøtete. Men dårlige innspillinger er ikke akkurat ProAc's spesialområde, 1SC intet unntak.

Det er klart at skal du opp mot ørets smerteterskel eller har som mål i livet å skremme vettet av alle naboene, bør du sikte deg inn på noe annet.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Rock såvell som klassisk. Det går i baner. Akkurat nå går det mye i Donald Fagen/Steely Dan. Sivert Høyems siste skive har snurret noen ganger i spilleren. Crosby-Stills-Nash. Bill Evans på sene kvelder. Led Zeppelin, The Who, Love.......
Variert med andre ord.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Til dere karer som HAR Pro Ac... for å si det mildt....det merkes... ;) .... Hva som er naturlig i ens ører er ikke dremed sagt naturlig i en annens...Og derav klassifiserer intet øre til å være verdt " betegnelsen" tull.... Enhver må finne sin sti mt lyd himmelen... Om Pro Ac 1sc er en del av denne vet ikke jeg, jeg vet bare at den er en meget god høytaler blant flere.....

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Mellomtonen er konstruert for å låte slik...Dvs med en liten festkul...Som gjør at den hører ut til å gå dypere enn den gjør..Og som alltid, Pro Ac, krever mer strøm enn de oppgir på sine hjemmesider... Dvs at følsomheten er ofte lavere enn det som står der...Gi de gode forsterkere og proAc spiller oppløst som FÅ :)...Og hvis de ikke får dette blir de til grå, kjedelige engelske bokser... Som med alt annet her inne = MATCHING ! :)

U

utgatt60135

Gjest
HCS skrev:
Til dere karer som HAR Pro Ac... for å si det mildt....det merkes... ;) .... Hva som er naturlig i ens ører er ikke dremed sagt naturlig i en annens...Og derav klassifiserer intet øre til å være verdt " betegnelsen" tull.... Enhver må finne sin sti mt lyd himmelen... Om Pro Ac 1sc er en del av denne vet ikke jeg, jeg vet bare at den er en meget god høytaler blant flere.....
At fiolinens klangkarakter gjengis så likt som mulig fiolinen i studio synes jeg da ikke er en subjektiv vurdering.

Til dere karer som HAR Pro Ac... for å si det mildt....det merkes
Hva mener du egentlig?
Jeg antar du mente festkul i bass, ikke mellomtone ;).

Ellers er jeg enig i det som skrives.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.561
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
Fosse skrev:
Emokid sier at de ikke låter naturlig slik han ser det, uten å gå inn på hva han ikke synes låter naturlig. Dessuten kommer det vel an på hva man sammenligner med? De låter neppe mest "naturlig" på alle områder.

Hva legger du i "ikke særlig kvalitet"?

Det kan jo være en form for missforståelse her også. Med naturlig mener jeg at Mari Boines stemme låter som Boine, fiolin låter som en fiolin og en trompet som en trompet osv.. Godt mulig den har litt fremtonet mellomtone.
Jeg vet det er nevnt at det trengs strømsterk forsterker (og det vet jeg). Likevel, jeg mener og tror bassen er D15s svakeste punkt. Den går dypt, men den mangler hurtigheten man finner i en del andre konstruksjoner. Jeg sier ikke at den er dårlig, overhode ikke. Jeg har selv eid D15 og valgte denne blandt alt annet jeg lånte øre til, MEN, etter å ha byttet høyttaler er jeg blitt klar over dens karaktertrekk (slik man blir med alt annet). Bassen er fyldig, men jeg synes den mangler hurtighet.

Det finnes fordeler og ulemper med de fleste høyttalere, i hvert fall i dette prissegmentet.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
HCS skrev:
At fiolinens klangkarakter gjengis så likt som mulig fiolinen i studio synes jeg da ikke er en subjektiv vurdering.

Til dere karer som HAR Pro Ac... for å si det mildt....det merkes
Hva mener du egentlig?
Jeg antar du mente festkul i bass, ikke mellomtone ;).

Ellers er jeg enig i det som skrives.
hehehe...kul her og der...Uansett en bra høytaler 1sc....Og hva som er nøytralt...vel , it's in the ear of the beholder ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Og hva som er nøytralt...vel , it's in the ear of the beholder ;)
Den likte jeg ;D
Utover det. Har Boines stemme naturlighet helt ned til 30hz, stakkars jente, nå med bart, en diger en ;D
Mvh.KW

U

utgatt60135

Gjest
Fosse skrev:
Jeg vet det er nevnt at det trengs strømsterk forsterker (og det vet jeg). Likevel, jeg mener og tror bassen er D15s svakeste punkt. Den går dypt, men den mangler hurtigheten man finner i en del andre konstruksjoner. Jeg sier ikke at den er dårlig, overhode ikke. Jeg har selv eid D15 og valgte denne blandt alt annet jeg lånte øre til, MEN, etter å ha byttet høyttaler er jeg blitt klar over dens karaktertrekk (slik man blir med alt annet). Bassen er fyldig, men jeg synes den mangler hurtighet.

Det finnes fordeler og ulemper med de fleste høyttalere, i hvert fall i dette prissegmentet.
Jeg er enig i at det kan være en svakhet men det kan behjelpes lang på vei med matching. Hurtige og dynamiske Sugden er en knallgod match og jeg savner ikke hurtighet nå i allefall. Hvilken forsterker brukte du?

ProAc er best på vokal og akustisk og er ikke noen typisk høyttaler for rock, imo.

O

OldBoy

Gjest
Fosse skrev:

Dette presiserer mitt syn på ProAc på en utmerket måte.

ProAc's høyttalere kjennetegnes gjennomgående av dyp og fyldig, men ikke spesielt hurtig, bass. Gjelder ikke bare D15, men også 1SC, for å holde oss til høyttalere som er nevnt spesielt i denne tråden.

Med rett plassering og rett elektronikk, lar dette problemet seg løse ganske godt. Kanskje ikke godt nok for enkelte: Verken 1SC eller D15 når opp i klassen "eksplosiv" når det gjelder dynamikk og bass (bare for å låne et uttrykk som er brukt i en annen ProAc-tråd).

Men hvis vi holder oss til stativhøyttalere i prissegmentet nypris<20k, må det, som Fosse er inne på, nødvendigvis bli ett og annet som ikke er perfekt, uansett hvilken høyttaler man måtte finne på å vurdere.

O

OldBoy

Gjest
Lyngen skrev:
ProAc er best på vokal og akustisk og er ikke noen typisk høyttaler for rock, imo.
I utgangspunktet enig, men jeg har faktisk hørt 1SC, sammen med den til kjedsommelighet nevnte ProAc-sub'en, spille Rammstein med høy takløftfaktor og ditto hakesleppfaktor.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Hvem er sparringspartnere på forsterkersiden til kameraten din Oldboy?
Er nok på utkikk etter en meget nøytral monitor, som slipper klangfargene til instrumenter gjennom uten for mye filter. Trodde dette var et av fortrinnenene til 1sc. Liker ikke antydningene om en viss farging i midbass.

U

utgatt60135

Gjest
mutz skrev:
Er nok på utkikk etter en meget nøytral monitor, som slipper klangfargene til instrumenter gjennom uten for mye filter. Trodde dette var et av fortrinnenene til 1sc. Liker ikke antydningene om en viss farging i midbass.
Det er det også, imo. Tror ikke du skal uroe deg for farging. 1sc er en liten høyttaler og alle i denne strørrelsen har vel en heving for at de skal synes å gi mer bass enn de ellers greier. Jeg er mer skeptisk til Mcintoch når det gjelder farging. Jeg mener å ha lest at de ikke er spesielt nøytrale?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Ingenting er så vanskelig som å finne den rette høyttaleren. Her er det i høyeste grad snakk om personlige preferanser og hvilket lytterom de skal spille i som er avgjørende. Har ikke kjennskap til 1SC, men regner med at de låter som D15 med mindre bass. Og jeg er enig med Lyngen om naturlighet og stort soundstage. Faktisk blir jeg stadig overrasket over størrelsen på lydbildet D15 makter å få fram.
Har eid ProAc i tre år, med forskjellig elektronikk. Og de endrer lydsignatur alt ettersom...med slappe rørforsterkere ble lyden heller tam og kjedelig, med Naim ble det adskillig mere fart, moro og råskap... De har nok en liten festbass, ja. Og med en test-CD fra Stereophile blir det fastslått at de riktignok går ned til det lovte 30Hz, men adskillig dB under...de begynner å rulle av like under 50Hz. Dessuten krever de forsterkere med strøm.
Har enda til gode å høre et godt høyttalersystem med sub....Men ikke hørt 1SC med tilhørende sub, så det er mulig det funker...

Ellers låter ProAc (D15) svært bra på det meste, synes jeg. Fra klassisk til Metallica, Beatles til Bach. En god all-rounder og noe av det beste som er å få i sin prisklasse. Synes heller ikke de er så veldig avslørende på dårlige opptak.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
ProAc har vel lenge hatt et rykte for å være en "jazz høyttaler"? Jeg tror ikke jeg selv hadde valgt ProAc om jeg bare hadde hørt på rock, men dette med ProAc og rock har jeg lenge vært litt usikker på fordi jeg ikke helt har klart å finne ut hvorfor jeg synes det ikke er deres styrke. Jeg er helt enig i at de er snille med dårlige innspillinger. Det er kanskje noe med eksplosivitet uttrykket som er nevnt her? "Drivet"?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
ProAc har nok en svakhet når det kommer til eksplosivitet. Men man får jo ikke alt i dette prisleiet.
Mellomtonen/stemmer kan muligens bli litt for blomstrende/oppsvulmet til tider. Jfr. "Leonard Cohen-testen". Diskanten liker jeg veldig godt, den liksom bare er der...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.561
Torget vurderinger
28
Lyngen skrev:
ProAc har vel lenge hatt et rykte for å være en "jazz høyttaler"? Jeg tror ikke jeg selv hadde valgt ProAc om jeg bare hadde hørt på rock, men dette med ProAc og rock har jeg lenge vært litt usikker på fordi jeg ikke helt har klart å finne ut hvorfor jeg synes det ikke er deres styrke. Jeg er helt enig i at de er snille med dårlige innspillinger. Det er kanskje noe med eksplosivitet uttrykket som er nevnt her? "Drivet"?
Jeg tror grunnen til at du opplever at rock ikke er deres styrke ligger nettopp i den omtalte hurtigheten i bassen. Litt enkelt å flåsete sagt vil jeg si at D15 takler kontrabassen bedre enn bass-tromma (ikke ta denne kommentaren for bokstavlig). Men igjen, jeg kjøpte altså D15 fremfor alt annet jeg lånte øre til i prisklassen 20k, bare så det er nevnt.

Jeg brukte Densen Beat-100, Cayin TRV-88ST og Graaf GM20 på mine D15. Pussig nok leverte GM20 den tighteste bassen og det største drivet. Jeg har imidlertid hørt den med Cary også, hos Lyric.

1SC har jeg hørt med Cary Rocket 88 og det spiller suverent (da sammen med en liten sub fra REL, men selv uten sub var det fint). Rocket 88 er fire stk KT88 og skulle jeg våge meg på å gjette kan MC275 være en god kombinasjon. Det blir neppe pågående i hvert fall. Det handler mye om smak og behag dette, en kompis av meg kjøpte nettopp 1SC etter å ha hatt AP TempoIII, strålende fornøyd etter bytte.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Et par erfaringer jeg har med ProAc. Skal man trekke frem et toneområde de kjennes igjen på, så er det vel nettopp en særs åpen og ekspansiv mellomtone som sørger for et stort soundstage, stor innsikt i akustiske innspillinger og detaljer rundt instrumenter. ProAc utvikles med rørforsterkere, som nettopp ofte har denne "overdrevne" mellomtonen. Før jeg ble vant til det, så syntes jeg også det virket som det var mye informasjon nettopp her, nå er det bare helt naturlig. ProAcs sjel ligger nettop her, imo. Bass; jeg synes ProAc ikke spiller hifi-bass. Med det mener jeg en overdreven hurtighet og definisjon. Derimot synes jeg de spiller med noe som ligner den bassen jeg alltid hører når jeg er på konsert. Dvs. litt varmere, tydeligere, litt mer tydelig el-bass, i noens øyne slapp og kjedelig. Selv mener jeg en el-bass skal høres ut som en el-bass, ikke som Slash full av amfetamin.
Når dette er sagt; vær varsom med matching i HELE kjeden. ProAc kvitterer ikke med slurving oppstrøms i kjeden. Du kan teste ut forsterkere, underlag, kabler og andre remedier til du er i overgangsalderen, men det er først når KILDEN er på plass, at de viser sitt sanne jeg. De liker balanse i systemet, de liker elektronikk med litt driv og rytme, men ikke nødvendigvis helt over i Naim-leieren. En litt uheldig match med pre/power som trekker litt for mye ned i tempo, ja, da virker det som om hele lydbildet står stille. Man kan finne veldig mye tempo og rytmeegenskaper med rør og ProAc, det bare krever litt innsatsvilje og tålmodighet. Men,naturligvis med gode transistorer og, Ybas signatur kan være helt heaven, det er det artigste tempotoget jeg noen gang har prøvd på ProAc.
De liker seg ikke så altfor nær bakvegg, og får de litt luft på sidene, så slipper de seg løs. Har du mulighet til å følge ProAcs anbefalinger rundt plassering, så kan du bli glad. De er i det hele tatt temmelig kilne på plassering, imo. Det eneste ankepunktet jeg har er litt mangel av ren, fandenivoldsk råskap. Dette punktet kan meget vel være det som evt. får meg til å bytte. Men, den tid, den sorg. Nå er det sommer.

Fosse: Gm20s match rundt dette, er nok en typisk effekt av det jeg mener med hvor vrient det kan være før de våkner, du fant mao. det som matchet best hos deg. At det var med en veldig god rørforsterker, overrasker meg ikke i det hele tatt.

Vel, dette er min erfaring. Jeg har naturligvis ikke testet alle modeller og alle rom, og disse erfaringene er først og fremst basert på min modell. Men, erfaringer rundt viktigheten av god elektronikk er temmelig universell, imo.

O

OldBoy

Gjest
mutz skrev:
Hvem er sparringspartnere på forsterkersiden til kameraten din Oldboy?
Han har vært innom en del forskjellige det seneste året, og hører nok til den kategorien hi-fi-entusiaster som aldri kommer helt i mål.

Han prøvde Electrocompaniets ECI-4 i en periode, men verken han eller jeg syntes at den var stram nok. I og for seg nydelig diskant og mellomtone, men den manglet den veldig distinkte bassen som ProAc bare må ha.

I det siste har han holdt seg til en brukt Densen B-300 (?). Jeg er ikke helt sikker på om 300 er den riktige modellbetegnelsen, men det er den gamle Densen integrerte på 2x100W jeg tenker på. Den spiller nydelig på 1SC. Synes nå jeg, da.

For et par måneder siden var jeg innom en lyttesesjon, hvor en medbrakt Lyndorf 2200 ble koblet til, og det var også veldig vellykket. Men den lyttesesjon ble, som slike lyttesesjoner gjerne blir, litt heseblesende, og kanskje ikke helt optimal for verken lytting eller matching av øvrig utstyr. Men absolutt noe som man godt kunne tenke seg å gå videre med.

Men det er viktig å få med seg, som mange har vært inne på allerede, at resten av elektronikken må matche før 1SC gir fra seg godlyden sin.

Forøvrig kan jeg jo nevne at jeg har hatt gleden av å høre 1SC hos Lyric med en rekke godsaker som Lyric pleier å ha i butikken sin, uten at jeg husker detaljene lenger. Men både både Bryston og Cary mener jeg å huske var blant de merkene som jeg syntes fungerte veldig bra med 1SC, men dette blir jo en litt annen prisklasse.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.561
Torget vurderinger
28
Jeg er i prinsippet helt enig vedrørende hifi-bass og virkelighet MaHa. Jeg liker heller ikke den anemiske, tighte bassen uten utklinging og luft. Men, virkeligheten er etter mitt skjønn både òg, du har den slappe, rause kontrabassen med varme og utklinging og du har basstromma som trøkker mot brystet og holder rytme selv om den har kropp. Det er dette trykket, jeg finner vanskelig å få til med D15. (Uten dermed å ha sagt at det ikke lar seg gjøre).

U

utgatt60135

Gjest
En særdeles god beskrivelse av ProAc´s filosofi :D. Tar av meg hatten for denne beskrivelsen (den beste jeg har sett)! Takk MaHa. Kan du ikke lime den inn i ProAc tråden er du snill. Enig med Fosse også. Costellos "Diskanten liker jeg veldig godt, den liksom bare er der..." er også god. Jeg synes det har kommet inn veldig mange gode beskrivelser her men med unntak av "lite naturlighet" som jeg mener bestemt er skivebom.

MaHa skrev:
Et par erfaringer jeg har med ProAc. Skal man trekke frem et toneområde de kjennes igjen på, så er det vel nettopp en særs åpen og ekspansiv mellomtone som sørger for et stort soundstage, stor innsikt i akustiske innspillinger og detaljer rundt instrumenter. ProAc utvikles med rørforsterkere, som nettopp ofte har denne "overdrevne" mellomtonen. Før jeg ble vant til det, så syntes jeg også det virket som det var mye informasjon nettopp her, nå er det bare helt naturlig. ProAcs sjel ligger nettop her, imo. Bass; jeg synes ProAc ikke spiller hifi-bass. Med det mener jeg en overdreven hurtighet og definisjon. Derimot synes jeg de spiller med noe som ligner den bassen jeg alltid hører når jeg er på konsert. Dvs. litt varmere, tydeligere, litt mer tydelig el-bass, i noens øyne slapp og kjedelig. Selv mener jeg en el-bass skal høres ut som en el-bass, ikke som Slash full av amfetamin.
Når dette er sagt; vær varsom med matching i HELE kjeden. ProAc kvitterer ikke med slurving oppstrøms i kjeden. Du kan teste ut forsterkere, underlag, kabler og andre remedier til du er i overgangsalderen, men det er først når KILDEN er på plass, at de viser sitt sanne jeg. De liker balanse i systemet, de liker elektronikk med litt driv og rytme, men ikke nødvendigvis helt over i Naim-leieren. En litt uheldig match med pre/power som trekker litt for mye ned i tempo, ja, da virker det som om hele lydbildet står stille. Man kan finne veldig mye tempo og rytmeegenskaper med rør og ProAc, det bare krever litt innsatsvilje og tålmodighet. Men,naturligvis med gode transistorer og, Ybas signatur kan være helt heaven, det er det artigste tempotoget jeg noen gang har prøvd på ProAc.
De liker seg ikke så altfor nær bakvegg, og får de litt luft på sidene, så slipper de seg løs. Har du mulighet til å følge ProAcs anbefalinger rundt plassering, så kan du bli glad. De er i det hele tatt temmelig kilne på plassering, imo. Det eneste ankepunktet jeg har er litt mangel av ren, fandenivoldsk råskap. Dette punktet kan meget vel være det som evt. får meg til å bytte. Men, den tid, den sorg. Nå er det sommer.

Fosse: Gm20s match rundt dette, er nok en typisk effekt av det jeg mener med hvor vrient det kan være før de våkner, du fant mao. det som matchet best hos deg. At det var med en veldig god rørforsterker, overrasker meg ikke i det hele tatt.

Vel, dette er min erfaring. Jeg har naturligvis ikke testet alle modeller og alle rom, og disse erfaringene er først og fremst basert på min modell. Men, erfaringer rundt viktigheten av god elektronikk er temmelig universell, imo.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Se det, vi mener vel omtrent det samme ;) Denne "skarptromme-bassen" savner jeg selv, sammen med litt eksplosivitet og dynamikk, men vet ikke ennå om jeg tør bevege meg ut i den forferdelig høyttalerjungelen og hva det måtte bringe med seg av fordyrende elektronikkbytter osv. Er allikevel litt lysten på å teste ut Reference 3A, min faste hifi-pusher har vel dette som favoritt stativ-merke, og han har som regel mye smart og si, han. Evt. noen små gulvstående, som feks Veena.

Lyngen: Takk skal du ha, innlegget er kopiert til vennetråden.

Fosse skrev:
Jeg er i prinsippet helt enig vedrørende hifi-bass og virkelighet MaHa. Jeg liker heller ikke den anemiske, tighte bassen uten utklinging og luft. Men, virkeligheten er etter mitt skjønn både òg, du har den slappe, rause kontrabassen med varme og utklinging og du har basstromma som trøkker mot brystet og holder rytme selv om den har kropp. Det er dette trykket, jeg finner vanskelig å få til med D15. (Uten dermed å ha sagt at det ikke lar seg gjøre).

Topp Bunn