Proac Response 1sc

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hva er en menighet uten enighet? :D

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
costello skrev:
ProAc har nok en svakhet når det kommer til eksplosivitet. Men man får jo ikke alt i dette prisleiet.
Mellomtonen/stemmer kan muligens bli litt for blomstrende/oppsvulmet til tider. Jfr. "Leonard Cohen-testen". Diskanten liker jeg veldig godt, den liksom bare er der...
Hoi, her ble folk hissige gitt. Artig.

Men ja, det er dette jeg snakker om. Mellomtonen trekker til seg litt for mye oppmerksomhet. For meg skal ikke en god høyttaler trekke til seg oppmerksomhet, alt skal "liksom bare være der". Ta gjerne Cohentesten. 1sc feila hardt for min del.

Om man liker 1sc kan jeg godt forstå det, den imponerer både i bassen (til størrelsen å være), mellomtonen og diskanten. Desverre, synes jeg, er den litt feil balansert.

Når det er sagt er jeg den første til å innrømme at jeg ikke hørte mer enn 1 time på denne høyttaleren, men med skiver jeg kjenner godt og på dyrt jeff rowland-utstyr. Mener selv dette skulle gi en grei pekepinn.

Når det gjelder Contour-seriens naturlighet, kan den sikkert diskuteres. Min naturlighet er ikke nødvendighvis din. Min er i alle fall sømløshet, alt faller på plass og gir behagelig musikk over lang tid. Ingen eller liten imponatorfaktor altså.

Mvh

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Lyngen skrev:
Godt mulig den har litt fremtonet mellomtone.
Jeg synes det har kommet inn veldig mange gode beskrivelser her men med unntak av "lite naturlighet" som jeg mener bestemt er skivebom.
Jeg synes en litt fremtonet mellomtone er unaturlig. See?

U

utgatt60135

Gjest
emokid skrev:
Lyngen skrev:
Jeg synes det har kommet inn veldig mange gode beskrivelser her men med unntak av "lite naturlighet" som jeg mener bestemt er skivebom.
Slik sett kan jeg kanskje si at 1sc låter unaturlig fordi den mangler bein å stå på ..? (fundamentet i bassen).

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Mange takk for veldig bra tilbakemeldinger :D.
Har jeg forstått det rett er det en høyttaler som vokser med oppgaven, trenger kvalitetselektronikk, og da aller helst røreffekt muligens. Dog ikke de minste rørforsterkerne, for da blir det slappt og dafft. Kilden er viktig(som vanlig).
Høyttalerne spiller ikke tordnende høyt, men høyt nok for de fleste. De er kilne på plassering, og spiller best et godt stykke ut på gulvet. De er fyldige i lydkarakter, for fyldig for enkelte, men alikevel ikke for upresise. De Liker Jazz best, men med en god sub duger de til rock også.
Jeg tror disse kan være en god match med systemet mitt.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Lyngen skrev:
emokid skrev:
Lyngen skrev:
Mener at en høyttaler kan låte naturlig uten fundament i bassen, da en avrulling i bassen vil forekomme tidlig på mindre høyttalere uansett. For meg er det noe helt annet med rar balanse i mellomtone\diskant\problem i delefrekvens.

Men hvert til sitt:)
Slik sett kan jeg kanskje si at 1sc låter unaturlig fordi den mangler bein å stå på ..? (fundamentet i bassen).

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
4.013
Fosse skrev:
1SC har jeg hørt med Cary Rocket 88 og det spiller suverent (da sammen med en liten sub fra REL, men selv uten sub var det fint). Rocket 88 er fire stk KT88 og skulle jeg våge meg på å gjette kan MC275 være en god kombinasjon.
Takk for den positive omtalen, Fosse! Jeg kan supplere med at oppsettet spiller veldig bra også med Doxa 70 Signatur MkIIa (noen som husker Doxa? :)

Den strømsterke forsterkeren signert Knut Ø. Lauvland skaper mer trøkk i bassen og kjappere transienter enn Rocket 88 klarer, men gir samtidig en mer nøytral og ikke fullt så fyldig og myk mellomtone som rørforsterkeren. Det er vel slik det skal være.

Response 1SC er uansett et meget godt høyttalervalg, med et lydbilde og en detaljrikdom som få. Jeg savner ikke Respons 2,5, som jeg hadde før!

H

hobby

Gjest
Har hatt mange ProAc modeller oppigjennom... 1SC er en forførende fin liten sak, men den begynner å dra på årene. Jeg mener man kan gjøre bedre kjøp i dag enn denne. Ta f.eks. Vienne Acoustics Haydn. Har nettopp kjøpt meg de til en leilighet jeg har og jeg kan ikke annet si at jeg ble veldig imponert. Jeg hadde ikke villet erstatte disse med 1SC.

Topp Bunn