ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ulf-B skrev:
    Erfaringene til Stavros stemmer bra med mine.

    Ikke overraskende - det stiller seg neppe annerledes med ProAc enn med andre høyttalermerker. Toppmodellene er bedre enn budsjettmodellene - større og dyrere høyttalere i en og samme modellserie er bedre enn de mindre og billigere høyttalerne. "Bedre" er er dårlig uttryk, forresten - "større potensial" er mer dekkende for det jeg prøver å få frem. Dessverre også mer krevende - det er min erfaring.

    Nå har ikke jeg hatt D15 - den har jeg bare hørt hos andre - men jeg har både 1SC og D25 akkurat nå i to forskjellige oppsett her hjemme - og det er vesentlig forskjell på disse. Mens 1SC spiller ganske akseptabelt selv med forholdsvis alminnelig elektronikk, må D25 ha skikkelige saker for å blomstre. Misforstå meg rett: 1SC - som enhver høyttaler - gjør seg også bedre med bedre elektronikk - men har ikke det samme potensialet. Mine D25 i stuen fôres nå av en Mark Levinson forforsterker og et par Bryston monoblokker (i prinsippet en 4BSST) - og jeg har naturligvis testet mine 1SC der også - og forskjellen er himmelvid. D25 har mer av alt. Noe annet ville ha vært direkte sensasjonelt.

    Nå er det ikke mange forunt å kunne gå videre på ProAc-skalaen og gjøre tilsvarende testing hjemme med de største modellene, men jeg antar at samme fenomen gjør seg gjeldende med f.eks. D38 og D80 - for ikke å snakke om D100 - vis a vis mine D25 eller Stavros sine D28. Jeg kunne godt ha tenkt meg et par enda litt større ProAc - gjerne et par D80 - men er livredd for konsekvensene. Både mine 1SC og mine D25 ser ut til ikke å ha det minste vondt av elektronikk som koster minst det dobbelte av selve høyttalerne - og hvis det er en gjennomgående trend, har jeg ganske enkelt ikke råd - eller i hvert fall ikke samvittighet - til å gå videre.
    Bruker du Primare DVD30 på D25? Utrolig bra spiller som jeg synes matcher Proac utmerket og integreres lett med annen elektronikk.
     
    A

    artofdesign

    Gjest
    FZ skrev:
    artofdesign skrev:
    Var det for Stuioene eller Response? Han jeg har kjøpt de av snakker om 28.000, men jeg tar ikke det for helt god fisk.
    Det var for Studioene. Samtidige Response 3.5 kostet godt over det dobbelte.

    Mulig de kostet mer senere, men det er vel ingen ProAc'er som har vært solgt for veilende pris hos Lyric ;)
    Hehe... nei det kan je skrive under på. Er som å kjøpe bildekk, 50% rabatt er en selvfølge.

    Har blitt annbefalt Creek Audio Destiny, han skal ha 12.000.
    Noen som går god for disse, eller anbefaler noe annet?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    artofdesign skrev:
    FZ skrev:
    artofdesign skrev:
    Var det for Stuioene eller Response? Han jeg har kjøpt de av snakker om 28.000, men jeg tar ikke det for helt god fisk.
    Det var for Studioene. Samtidige Response 3.5 kostet godt over det dobbelte.

    Mulig de kostet mer senere, men det er vel ingen ProAc'er som har vært solgt for veilende pris hos Lyric ;)
    Hehe... nei det kan je skrive under på. Er som å kjøpe bildekk, 50% rabatt er en selvfølge.

    Har blitt annbefalt Creek Audio Destiny, han skal ha 12.000.
    Noen som går god for disse, eller anbefaler noe annet?
    Go for it ;).
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    jonas skrev:
    Bruker du Primare DVD30 på D25? Utrolig bra spiller som jeg synes matcher Proac utmerket og integreres lett med annen elektronikk.
    Synd å si det - men min DVD30 står i TV-stuen og spiller DVDer kun ved svært sjeldne anledninger. Neppe mer enn en gang eller to i månenden. Musikken kommer fra en Squeezebox og en Benchmark DAC-1 - som - via en Primare SP31 surroundprosessor og et Krell effekttrinn - holder mine små ProAc 1SC i et svært så vellykket musikalsk jerngrep. I et upåklagelig samarbeid med en ProAc ER1 sub.

    Jeg har forsøkt å kjøre DVD30 analogt, rett inn på SP31 - men Benchmark er - så langt jeg kan bedømme det - strået hvassere. Selv om DVD30 hadde vunnet duellen, ville den likevel ikke blitt brukt til CD-spilling. Et vesentlig poeng med å rippe musikken over på harddisk, var nemlig at vi skulle slippe å se et eneste CD-cover i de to stuene våre.

    Mine D25 står i finstuen - og de fôres av Squeezebox + Benchmark DAC-1 via en Mark Levinson forforsterker og et par Bryston PP300SST monoblokker. De sistnevnte står på høykant - nærmest gjemt - bak høyttalerne. Det blir et ganske minimalistisk oppsett - og de fleste som ser det, har ingen anelse om hva det koster (det har ikke kona heller - heldigvis). Det spiller etter min smak på nesten all slags musikk.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    artofdesign skrev:
    FZ skrev:
    artofdesign skrev:
    Var det for Stuioene eller Response? Han jeg har kjøpt de av snakker om 28.000, men jeg tar ikke det for helt god fisk.
    Det var for Studioene. Samtidige Response 3.5 kostet godt over det dobbelte.

    Mulig de kostet mer senere, men det er vel ingen ProAc'er som har vært solgt for veilende pris hos Lyric ;)
    Hehe... nei det kan je skrive under på. Er som å kjøpe bildekk, 50% rabatt er en selvfølge.

    Har blitt annbefalt Creek Audio Destiny, han skal ha 12.000.
    Noen som går god for disse, eller anbefaler noe annet?
    Har du tenkt kjøpe settet eller bare forsterkeren til Desteny? i så fall,hva bruker du som signalkilde?
     
    A

    artofdesign

    Gjest
    jonas skrev:
    artofdesign skrev:
    FZ skrev:
    artofdesign skrev:
    Var det for Stuioene eller Response? Han jeg har kjøpt de av snakker om 28.000, men jeg tar ikke det for helt god fisk.
    Det var for Studioene. Samtidige Response 3.5 kostet godt over det dobbelte.

    Mulig de kostet mer senere, men det er vel ingen ProAc'er som har vært solgt for veilende pris hos Lyric ;)
    Hehe... nei det kan je skrive under på. Er som å kjøpe bildekk, 50% rabatt er en selvfølge.

    Har blitt annbefalt Creek Audio Destiny, han skal ha 12.000.
    Noen som går god for disse, eller anbefaler noe annet?
    Har du tenkt kjøpe settet eller bare forsterkeren til Desteny? i så fall,hva bruker du som signalkilde?

    Inntill videre brukes det bare en eldre cd spiller. Ikke noe fancy schmancy.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Ulf-B skrev:
    jonas skrev:
    Bruker du Primare DVD30 på D25? Utrolig bra spiller som jeg synes matcher Proac utmerket og integreres lett med annen elektronikk.
    Synd å si det - men min DVD30 står i TV-stuen og spiller DVDer kun ved svært sjeldne anledninger. Neppe mer enn en gang eller to i månenden. Musikken kommer fra en Squeezebox og en Benchmark DAC-1 - som - via en Primare SP31 surroundprosessor og et Krell effekttrinn - holder mine små ProAc 1SC i et svært så vellykket musikalsk jerngrep. I et upåklagelig samarbeid med en ProAc ER1 sub.

    Jeg har forsøkt å kjøre DVD30 analogt, rett inn på SP31 - men Benchmark er - så langt jeg kan bedømme det - strået hvassere. Selv om DVD30 hadde vunnet duellen, ville den likevel ikke blitt brukt til CD-spilling. Et vesentlig poeng med å rippe musikken over på harddisk, var nemlig at vi skulle slippe å se et eneste CD-cover i de to stuene våre.

    Mine D25 står i finstuen - og de fôres av Squeezebox + Benchmark DAC-1 via en Mark Levinson forforsterker og et par Bryston PP300SST monoblokker. De sistnevnte står på høykant - nærmest gjemt - bak høyttalerne. Det blir et ganske minimalistisk oppsett - og de fleste som ser det, har ingen anelse om hva det koster (det har ikke kona heller - heldigvis). Det spiller etter min smak på nesten all slags musikk.
    Det høres rått ut med mark levinson og bryston :)

    jeg har selv D25 og er meget fornøyd. utrolig hvor mye lyden kan forandres på disse høytallerene, samtiding som de bevarer den utrolige balansen som de er kjent for.
    Det er da klart at de krever meget god elektronikk. Jeg har testet mye på dem, og har desverre ikke råd til den elektronikken de egentlig fortjener, men det kommer sikkert en gang ;)
    Jeg har Primare DVD30 og I30 og kjører full-balansert, fungerer faktisk veldig bra :)
    Jeg har testet dac-1 og tror den største forskjellen er at dac-1 er litt mer analytisk. DVD30 låter litt mer analogt (behagelig)
    Tror dac-1 er best på gode inspillinger.
    Selvfølgelig matching er alltid viktig.

    Jeg har også hørt D15 Lyngen, da ikke med samme oppsett som med D25, men det er som de fleste sier. høytalleren vokser, lyden blir mer massiv. Da spes.. i form av dynamikk og bass. Man kan spille høyere uten at høytalleren blir stresset. Det er også helt klart en bedre diskant i D25 enn D15. Med rett forsterker (cd-spiller) kan du få helt utrolig 3d perspektiv som ikke D15 kan matche.

    Det er også viktig, hvor stort rom man skal bruke dem i. D25 krever masse plass rundt seg. De må også stå minst 2.5 m fra hverandre. Det er helt lattelig hvor mye det har og si.

    I et mindre rom kan jo D15 være et godt alternativ, da romlete bass, og feil perspektiv egenskaper, totalt vil ødelege opplevelsen med D25.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Joda, ganske rått. Sannsynligvis unødvendig dyrt i forhold til det jeg får ut av det - men D25 leverer varene. En utrolig god høyttaler som jeg ikke har tanker om å bytte ut - det er mitt offisielle standpunkt, read my lips. Hvis jeg bytter - legg merke til hvis - skal det naturligvis bli til ProAc.

    Men et lite spørsmål tilbake, nikosidis: jeg ser av signaturen din at du har en Rel sub. Bruker du den sammen med dine D25 - og hvordan fungerer det i så fall?

    Jeg har testet min ER1 sub sammen med D25, men det var ingen ubetinget suksess. Ingen fiasko heller, forsåvidt - det var bare det at den var "unødvendig". Med 1SC er den helt uunværlig, men jeg fikk ikke noe kick av å prøve den med mine D25. Men det kan være at elektronikken min gir såpass mye skyv i bassen, at det holder bra uten sub. Da jeg brukte min Primare A30.1 - forgjengeren til din I30 - savnet jeg særlig basskyvet - men også den lille, men akk så viktige, prikken over i'en som bare topp elektronikk kan levere. I30 er åpenbart adskillig bedre enn forgjengeren.
     
    H

    hobby

    Gjest
    Jeg testet ER1 for en del år tilbake. Den subben henger ikke med i kvalitet for Response serien, mener nå jeg. Tror den er beregnet for de rimeligere modellene til Proac.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Ulf-B skrev:
    Joda, ganske rått. Sannsynligvis unødvendig dyrt i forhold til det jeg får ut av det - men D25 leverer varene. En utrolig god høyttaler som jeg ikke har tanker om å bytte ut - det er mitt offisielle standpunkt, read my lips. Hvis jeg bytter - legg merke til hvis - skal det naturligvis bli til ProAc.

    Men et lite spørsmål tilbake, nikosidis: jeg ser av signaturen din at du har en Rel sub. Bruker du den sammen med dine D25 - og hvordan fungerer det i så fall?

    Jeg har testet min ER1 sub sammen med D25, men det var ingen ubetinget suksess. Ingen fiasko heller, forsåvidt - det var bare det at den var "unødvendig". Med 1SC er den helt uunværlig, men jeg fikk ikke noe kick av å prøve den med mine D25. Men det kan være at elektronikken min gir såpass mye skyv i bassen, at det holder bra uten sub. Da jeg brukte min Primare A30.1 - forgjengeren til din I30 - savnet jeg særlig basskyvet - men også den lille, men akk så viktige, prikken over i'en som bare topp elektronikk kan levere. I30 er åpenbart adskillig bedre enn forgjengeren.
    D25 er helt rå i bassen, og trenger strengt tatt ikke sub. men når det er sagt går de vel ikke så mye under 40 hz. Jeg vet de skal gå ned til 20 hz men det tror jeg man kan glemme. Det er iallefall ikke mye linært.
    Det er ikke så mange inspillinger som leverer mye under 40 hz så det er ikke noe stort problem. Du har helt rett i at med så god elektronikk som du besitter, så blir bassopplevelsen så og si komplett med D25, med I30 er det litt og gå på, men den leverer veldig god bass. Når det er sagt så er RELen helt rå til og integrere seg, uansett hvilken høytaller du måtte ha. Den er utrolig sjapp og leverer varene ned til ca 16 hz !! Jeg bruker den sammen med D25 nesten hele tiden. Det krever litt justering av volum og delfreq.. standard instillingen min er at jeg overlapper D25 rundt 55 hz da dette gir ekstra skyv i dette området. Basstromma blir en del feitere, med mer trøkk. Hvis jeg vil ha mest mulig nøytral lyd, som egner seg best på gode inspillinger, ruller jeg suben av rundt 35 hz da dette gir mest nøytral lyd. Hvis inspillingen tillater det, og går under dette området, vil man få litt ekstra dynamikk, og dypbass.

    Det er helt klart en dyr investering og kjøpe en så dyr sub.. Som sagt med så god elektronikk som du har, spørs det om det er verdt det. Det er ikke bare, bare med sub... Det krever litt justeringer på forskjellig inspillinger, og det tar tid og finne riktig plassering osv. Jeg skal inrømme at jeg har vurdert og selge den enkelte ganger, da jeg vet hva D25 kan levere, men har ikke klart det, og angrer vel ikke så mye på det. For min del elsker jeg og ha muligheten til og justere litt, da det for meg gir ekstra fun faktor, og lytte glede.

    Hvis man ser det på en annen måte, så kan faktisk D25 og en veldig bra sub.. ala REL statium III kanskje være en bedre investering enn og gå opp til D38, men det vet jeg ikke så mye om, og blir bare spekuleringer.

    Rel'en blir nok till the end of time sammen med mine kjære D25 :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for innspill!

    Problemet mitt er at jeg egentlig ikke har plass til en sub i finstuen. Spekulerer litt på det - det blir litt Peer Gynt over det: tenke det, o.s.v. - men fruen i huset - og jeg også - skjønner tegningen. I skrivende stund har jeg D25 stående på for fullt i rommet ved siden av - og det er bare helt utrolig bra. Jeg tror de går godt under 40Hz. Jeg spiller av og til "Also sprach Zarathustra" - den versjonen fra "2001-en-romodysse" - og den skal etter sigende ha en 32Hz orgeltone, som D25 ikke har det minste problem med gjengi på en svært overbevisende måte. Taket formelig løfter seg. Derfor er det med sub ikke noe akutt behov - det er mer en drøm enn en realitet.

    Jeg har heldigvis referanseanlegg, som koster det mangedobbelte av mitt, lett tilgjengelig hos gode venner - og mitt anlegg ligger ikke mange hårsbredder etter. I forhold til kronasjen er det helt bortkastet å gå videre.

    For å konkludere: D25 er en utrolig bra høyttaler. Det er likevel lov til å drømme litt, da.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ulf-B skrev:
    Takk for innspill!

    Problemet mitt er at jeg egentlig ikke har plass til en sub i finstuen. Spekulerer litt på det - det blir litt Peer Gynt over det: tenke det, o.s.v. - men fruen i huset - og jeg også - skjønner tegningen. I skrivende stund har jeg D25 stående på for fullt i rommet ved siden av - og det er bare helt utrolig bra. Jeg tror de går godt under 40Hz. Jeg spiller av og til "Also sprach Zarathustra" - den versjonen fra "2001-en-romodysse" - og den skal etter sigende ha en 32Hz orgeltone, som D25 ikke har det minste problem med gjengi på en svært overbevisende måte. Taket formelig løfter seg. Derfor er det med sub ikke noe akutt behov - det er mer en drøm enn en realitet.

    Jeg har heldigvis referanseanlegg, som koster det mangedobbelte av mitt, lett tilgjengelig hos gode venner - og mitt anlegg ligger ikke mange hårsbredder etter. I forhold til kronasjen er det helt bortkastet å gå videre.

    For å konkludere: D25 er en utrolig bra høyttaler. Det er likevel lov til å drømme litt, da.
    Det er lov å drømme, selv om du har fantastisk gode høyttalere.

    For ca 2 år siden, stakk jeg innom Tor og fikk en demo på Nils Lofgren <Bass & Drums> spor 9, med D38, Cary CD 303/300 og Bryston ST100.

    Den fysiske og detaljerike magien jeg fikk oppleve har gitt meg arr på sjela, og jeg kan ikke lenger spille den skiva, så lenge mitt eget oppsett ikke klarer å komme i nærheten.

    Jeg har hørt samme låta med D25 og Rel Stadium, men magien var ikke helt det samme.

    Så jeg anbefaler dere (ulf-b og nikosidis) å holde drømmen i live. Jeg kan love at oppgraderingen er hørbar fra D25 til D38. ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - drømmen lever i aller høyeste grad. Min bror har veddet en flaske Amarone på at jeg kjøper et par D38 eller D80 - før eller senere. Jeg har flasken liggende klar til overlevering - jeg sitter bare og venter på at det skal komme et brukt par i black-ash finish rekendes forbi på bruktbørsen. Det siste var det ingen som leste - mitt offisielle standpunkt er fortsatt at jeg beholder mine D25.

    At D38 lar seg drive av en Bryston B100SST, er en svært interessant opplysning. Jeg har alltid vært litt bekymret for at et par større ProAc skal gi mine hendige Bryston monoblokker åndenød - men hvis Brystons integrerte holder mål, burde saken være biff også for mine effekttrinn.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Jeg brukte en 4B-SST på D80 en god stund. Opplevde aldri at 4B-SST hadde åndenød. :)

    Mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det var kveldens tristeste gladnyhet for lommeboken. Men du sier altså at jeg trygt kan gå for både D38 og D80? - uten å måtte forandre på resten av oppsettet mitt? Wooow! - da har jeg fått noe å tenke på! Eiere av overflødige D38 eller D80 i black-ash finish kan begynne å trekke kølapp - så tar vi det i tur og orden.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    For ca 2 år siden, stakk jeg innom Tor og fikk en demo på Nils Lofgren <Bass & Drums> spor 9, med D38, Cary CD 303/300 og Bryston ST100.

    Den fysiske og detaljerike magien jeg fikk oppleve har gitt meg arr på sjela, og jeg kan ikke lenger spille den skiva, så lenge mitt eget oppsett ikke klarer å komme i nærheten.

    Jeg har hørt samme låta med D25 og Rel Stadium, men magien var ikke helt det samme.

    Så jeg anbefaler dere (ulf-b og nikosidis) å holde drømmen i live. Jeg kan love at oppgraderingen er hørbar fra D25 til D38. ;)


    [/quote]

    Vel Jonas jeg vet hvor du har hørt D25 og Rel Stadium, og det var ikke med Bryston eller Cary, så du får vel prøve med samme elektronikk før du kan si for mye om det er bedre enn D25 og Stadium. Men du kan selvfølgelig ha rett ;)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    nikosidis skrev:
    For ca 2 år siden, stakk jeg innom Tor og fikk en demo på Nils Lofgren <Bass & Drums> spor 9, med D38, Cary CD 303/300 og Bryston ST100.

    Den fysiske og detaljerike magien jeg fikk oppleve har gitt meg arr på sjela, og jeg kan ikke lenger spille den skiva, så lenge mitt eget oppsett ikke klarer å komme i nærheten.

    Jeg har hørt samme låta med D25 og Rel Stadium, men magien var ikke helt det samme.

    Så jeg anbefaler dere (ulf-b og nikosidis) å holde drømmen i live. Jeg kan love at oppgraderingen er hørbar fra D25 til D38. ;)
    Vel Jonas jeg vet hvor du har hørt D25 og Rel Stadium, og det var ikke med Bryston eller Cary, så du får vel prøve med samme elektronikk før du kan si for mye om det er bedre enn D25 og Stadium. Men du kan selvfølgelig ha rett ;)
    [/quote]

    Trodde Primare var best jeg ;) 100 wattere begge 2 8)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Ulf-B skrev:
    Det var kveldens tristeste gladnyhet for lommeboken. Men du sier altså at jeg trygt kan gå for både D38 og D80? - uten å måtte forandre på resten av oppsettet mitt? Wooow! - da har jeg fått noe å tenke på! Eiere av overflødige D38 eller D80 i black-ash finish kan begynne å trekke kølapp - så tar vi det i tur og orden.
    Hehe. Det finurlige med D80 er at de er ganske lettdrevne. Men samtidig så svarer de ganske så direkte på hva de drives med. Jeg vil si det sånn at 4B-SST fikk ut mye av D80. Men med mer ressurser tilgjengelig så takker ikke D80 nei. :)

    Mvh
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Nå er det på tide med noen flotte bilder i denne tråden! Jeg håper det er noen Proac eiere som klør i fingrene etter å få vist frem god sakene sine? :) Skulle ønske jeg var en av dem, vurerer sterkt og bytte ut hornene mine med noen smekkre Proac`er

    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Ikke så ofte store ProAc selges brukt her i Norden. Nå ligger det et par D-80 til salgs på hifimagasinet.com

    Mvh
     

    salt_lake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    153
    Antall liker
    6
    Har tidligere hatt D15, som var en utmerket høytaler, men spiller nå på D38. Vi snakker her om kvante sprang. MEN med D 38 er rommet av vesentlig betydning. D38 krever rooom. Hybel fantasier frarådes.
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Bare til orientering: Meget god omtale/test av ProAc D28 i augustutgaven 08 av Stereophile.
    Neste test av ProAc kommer i sept. utgaven av The Absolute Sound.
    Tenkte en del folk ville være interessert.
    Mvh O.P.K.
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    O.P.K. skrev:
    Bare til orientering: Meget god omtale/test av ProAc D28 i augustutgaven 08 av Stereophile.
    Neste test av ProAc kommer i sept. utgaven av The Absolute Sound.
    Tenkte en del folk ville være interessert.
    Mvh O.P.K.
    Glemte å referere til mitt anlegg: ProAc D80 / ProAc D28 / Bryston 28B / Pass Labs XO.2 / Wireworld / Electrocomp. CD. Mvh
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Hei Egil ! Ang. test av D28. Kanskje du skulle lese konklusjonen en gang til ?? Om den ikke er
    panegyrisk så er den i alle fall balansert ! Hvis du leser avsnitt 2,3 og 4 nøye, er det vel ingen
    tvil om at testen konkluderer med at D 28 er en meget god høyttaler, spes. ved moderat volum.
    Jeg har hatt god tid til å prøve den de siste 8 mndr. sammen med en så kraftig forst. som
    Bryston 28B. Ingen tvil om at D 28 er " outstanding " - forutsatt at utstyret ellers er meget bra -
    på de aller fleste viktige områder. Selvsagt er det alltid noe å pirke på. Det vil det vel alltid være.
    Har i samme tidsrom hatt D 80. Forskjellene er selvsagt betydelige (!), men jeg er forbløffet over
    hvor godt D 28 kommer ut i sammenligning. Så får vi se hvordan TAS konkluderer i september.

    Mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg kjøpte bladet og leste testen med stor interesse. Den kom da meget, meget godt ut. Hadde de i hele tatt noe å sette fingeren på?

    Men det som overrasket meg litt var at de skrev at bassen var rask. Det er den svake siden til D15, noe jeg tror kommer av at Tayler har valgt å tune dem så lavt i frekvens (det gjelder vel også D28). Så da hadde det vært intetessant om salt_lake kunne utdype forskjellene mellom dem. Er D28 mye kjappere? Ellers? D15 har jo også litt tilbakelendt øvre mellomtone, noe som gir god fylde, kropp og dybde.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Fra konklusjonen:
    «The ProAc Response D28 is a low-coloration speaker. It pushes forward slightly in the upper mids, which adds a slight "halo" around upper-register piano notes, acoustic guitar strings, and reeds. That character, and a slightly bright top end, are why it sounds better at moderate rather than high SPLs. Pushed too far, the D28's bottom tends to recede somewhat, which emphasizes the brightness. But at moderate SPLs the tonal balance is outstanding, the minor colorations easy to ignore. »

    Litt lenger opp:
    «When I drove the D28s with the Music Reference RM-200 tube amp, I found that if I moved the speakers slightly forward of where I usually put them, and slightly closer together (and thus farther from the sidewalls), this somewhat diminished the prominence of the lower midbass, which upped the contribution of the lower midrange and smoothed out the overall sound.»

    Jo da, bortsett fra en litt dominerende midbass og en noe lys/skarp øvre mellomtone/diskant spiller de godt på moderate lydnivåer så sant matchingen er riktig…

    Jeg vet ikke helt, jeg. Nå har jeg lest Stereophile og alle de andre bladene i ganske mange år. Det gir en viss erfaring i å lese mellom linjene. Det gir også et godt bilde av hvordan slike tester formuleres på trykk.
    Med såpass mange forbehold ble jeg faktisk litt skuffet på ProAcs vegne. En høyttaler jeg i utgangspunktet har hatt veldig lyst på ble litt mindre attraktiv. Og jeg understreker at jeg har eid Response 2,5 og tre andre ProAc-modeller. Dette har vært mitt høyttalervalg de siste 12-14 årene. Tenker jeg beholder Response 1SC og D15 en stund til!

    Hilsen Egil
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Hei igjen ! Det lureste er vel å ikke bry seg så mye om hva div magasiner kommer
    ut med etter en test, men heller bruke egne ører for å vurdere en høyttalere.
    Du kan helt sikkert låne dem hos Lyric. Etter 8 mndr prøvelytting er jeg i alle fall
    ikke i tvil : D28 er et funn for oss som liker musikk uten at lydnivået blir en fare
    for trommehinnen. Ellers vil jeg sterkt anbefale en inngående prøvelytting til D 80.
    Da befinner man seg selvsagt i en annen divisjon enten man spiller høyt eller lavt !!
    Jeg har hatt mine D80 til intens utprøving siden mars 2007. Men så ligger jo prisen
    på et helt annet nivå.
    Mvh
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    erlandsen skrev:
    Fra konklusjonen:
    «The ProAc Response D28 is a low-coloration speaker. It pushes forward slightly in the upper mids, which adds a slight "halo" around upper-register piano notes, acoustic guitar strings, and reeds. That character, and a slightly bright top end, are why it sounds better at moderate rather than high SPLs. Pushed too far, the D28's bottom tends to recede somewhat, which emphasizes the brightness. But at moderate SPLs the tonal balance is outstanding, the minor colorations easy to ignore. »

    Litt lenger opp:
    «When I drove the D28s with the Music Reference RM-200 tube amp, I found that if I moved the speakers slightly forward of where I usually put them, and slightly closer together (and thus farther from the sidewalls), this somewhat diminished the prominence of the lower midbass, which upped the contribution of the lower midrange and smoothed out the overall sound.»

    Jo da, bortsett fra en litt dominerende midbass og en noe lys/skarp øvre mellomtone/diskant spiller de godt på moderate lydnivåer så sant matchingen er riktig…

    Jeg vet ikke helt, jeg. Nå har jeg lest Stereophile og alle de andre bladene i ganske mange år. Det gir en viss erfaring i å lese mellom linjene. Det gir også et godt bilde av hvordan slike tester formuleres på trykk.
    Med såpass mange forbehold ble jeg faktisk litt skuffet på ProAcs vegne. En høyttaler jeg i utgangspunktet har hatt veldig lyst på ble litt mindre attraktiv. Og jeg understreker at jeg har eid Response 2,5 og tre andre ProAc-modeller. Dette har vært mitt høyttalervalg de siste 12-14 årene. Tenker jeg beholder Response 1SC og D15 en stund til!

    Hilsen Egil

    Da ville jeg vurdert D25. Nydelig klangbalanse hele veien, og som Tor har sagt i mange år <den perfekte høyttaler>.

    Da er det vel ikke så sikkert at D28 er bedre enn D25?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Et lite bilde av Chapter elektronikk koblet til et sett ProAc

     

    nutmeg

    Medlem
    Ble medlem
    18.09.2008
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hei sitter og funderer på hva som skal bli min neste høytaler:

    Rart med det - er jo i grunn fornøyd som det er, men det er jo alltid lov til og drømme og planlegge sin neste hifi reise :)

    OK, jeg lytter på all slags musikk - så fra trauste Kari Bremnes til hit liste musikk (blitt mindre Kari med åra). Det er viktig for meg at en høytaler både er detaljert og morro. (som i detaljer er fint men bass og punsj må være der, uten bekostning av detaljer, luft og perspektiv.)

    Jeg har Proac D80 i dag, men lurer litt noen av følgende høytalere : Proac D100, JM Lab Nova BE - eventuelt noe av den nye Utopia serien som kommer om ett par mnd'r, evt. noe av Wilson selv jeg ikke har hørt så mye fra de. Har hatt JM Lab Micro Utopia BE før - og synes de var fine. Og er veldig klar over den generelle forskjellen på Proac og JM Lab - synes i og for seg at begge har mange sterke sider.

    Noen tanker ? Hvis noen faktisk har Proac D100 og kan gi litt komentarer eller en PM på den kontra D80 så hadde det vært genialt.
     
    H

    hobby

    Gjest
    Om du tenker på oppgradering fra Proac D80, tillater jeg meg å anbefale Aerial 20T. Jeg byttet ut mine D80 mot disse for et par år siden og har aldri angret! Ønsker ikke å fornærme noen Proac-eiere, men Aerial 20T er i en helt annen liga, trodde knapt mine egne ører da jeg fikk de.

    Sjekk ut denne tråden hvor jeg har skrevet mer om dette: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10436.0.html

    PS: Andre høyttalere som også bør vurderes i omlag samme prisklasse er Audio Physic Caldera og Sonus Faber Amati Anniversario

    Cappuccino
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    nutmeg skrev:
    Hei sitter og funderer på hva som skal bli min neste høytaler:

    Rart med det - er jo i grunn fornøyd som det er, men det er jo alltid lov til og drømme og planlegge sin neste hifi reise :)

    OK, jeg lytter på all slags musikk - så fra trauste Kari Bremnes til hit liste musikk (blitt mindre Kari med åra). Det er viktig for meg at en høytaler både er detaljert og morro. (som i detaljer er fint men bass og punsj må være der, uten bekostning av detaljer, luft og perspektiv.)

    Jeg har Proac D80 i dag, men lurer litt noen av følgende høytalere : Proac D100, JM Lab Nova BE - eventuelt noe av den nye Utopia serien som kommer om ett par mnd'r, evt. noe av Wilson selv jeg ikke har hørt så mye fra de. Har hatt JM Lab Micro Utopia BE før - og synes de var fine. Og er veldig klar over den generelle forskjellen på Proac og JM Lab - synes i og for seg at begge har mange sterke sider.

    Noen tanker ? Hvis noen faktisk har Proac D100 og kan gi litt komentarer eller en PM på den kontra D80 så hadde det vært genialt.
    Kanskje en ide å beholde D 80 men justere/bytte andre ting i anlegget? Har selv noen måneder hatt
    Bryston 28B og Pass Labs XO.2 ( forforst.) sammen med D80. Dette fungerer særdeles bra ( selv om noen mener
    28B helst vil ha 8 ohm ?? ) . Mine D80 blir nok stående der de er!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    nutmeg skrev:
    Hei sitter og funderer på hva som skal bli min neste høytaler:

    Rart med det - er jo i grunn fornøyd som det er, men det er jo alltid lov til og drømme og planlegge sin neste hifi reise :)

    OK, jeg lytter på all slags musikk - så fra trauste Kari Bremnes til hit liste musikk (blitt mindre Kari med åra). Det er viktig for meg at en høytaler både er detaljert og morro. (som i detaljer er fint men bass og punsj må være der, uten bekostning av detaljer, luft og perspektiv.)

    Jeg har Proac D80 i dag, men lurer litt noen av følgende høytalere : Proac D100, JM Lab Nova BE - eventuelt noe av den nye Utopia serien som kommer om ett par mnd'r, evt. noe av Wilson selv jeg ikke har hørt så mye fra de. Har hatt JM Lab Micro Utopia BE før - og synes de var fine. Og er veldig klar over den generelle forskjellen på Proac og JM Lab - synes i og for seg at begge har mange sterke sider.

    Noen tanker ? Hvis noen faktisk har Proac D100 og kan gi litt komentarer eller en PM på den kontra D80 så hadde det vært genialt.
    Om jeg hadde hatt nok penger så hadde jeg virkelig vurdert Revel Ulitima etter å ha hørt dem på messa i Gøteborg. Stilg høyttaler som imponerte sammen med ML. Den nest største koster SEK 150k. I norske kroner blir det vel endel lavere
     

    nutmeg

    Medlem
    Ble medlem
    18.09.2008
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hei,

    Takk for noen fine poster så langt - noen av de tingene som frister med D100 er at den går helt ned på 20 slik at den blir en fullrange høytaler - samt at det er litt størrelse på elementene så det blir litt tynge på lyden. En annen ting er at den har relativt høy følsomhet med 92db som gjør at det er relativt greit og drive - selv min erfaring med D80 så langt er at den liker store sluttrinn - iallefall hvis du skal spille litt høyt uten at ting blir stressete (minimum 150 watt) ... har brukt litt forskjellige men stort sett fra 150 watt rør til 200 watt transistor ala Goldmund og jeg liker og spille en "smule" høyt. Eneste minus er at de er relativt store .... så jeg vet at min bedre halvdel ikke vil bli superhappy for og få såpass store beist inn i stua - men det går vel :)

    Budsjettet er en høytaler til max 200-250 vei / vill-ledene norsk pris

    Synes generelt det er lite høytalere som er helt flate på 20 Hz uten at det blir (for) dyrt .. ;)...
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    nutmeg: Kan du fortelle litt mer presist om hva du vil forbedre med oppgraderingen? Og også litt om hva du er fornøyd med i dag. Det er viktig tror jeg, dersom vi skal kunne gi deg gode råd. :)

    Mvh
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Du beveger deg jo i et prissegment hvor alternativene er mange og utrolig spennende! Desverre er det ikke alltid like lett å få hørt høyttalere i denne prisklassen. Bruk tid, prøv å få hørt på så mye som mulig og finn ut hva du liker/hva du er ute etter før du handler. Ta deg for eksempel en tur til Horten neste helg! Slike messer er en unik mulighet til å få hørt litt grommere utstyr uten å måtte reise langt mellom hvert anlegg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn