ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    O.P.K. skrev:
    Har siden mars 07 vært svært fornoyd med mine ProAc D80 - særlig etter at jeg
    fikk Bryston 28B nå i januar. Men etter at jeg nå prøver ut Wireworld sign. Gold Eclipse 5
    istendenfor mine Audioquest Cheetah og Panther er det noe som ikke stemmer i mine
    ører: jeg synes lyden blir mørkere og mindre detaljert. Kan dette komme av at kablene ikke er
    innspilt - eller hva i all verden er årsaken ?? Høytt.kablene er Wireworld Silver Eclipse 5-2.
    Har dere andre lignende inntrykk av Wireworld Gold sammen med Proac D 80 / Bryston ??
    ( Cheetah er en " silver plated " kabel )
    Mvh O.P.K.
    Vil tro at anlegget ditt er såpass avslørende at du rett og slett hører forskjell på kablene. Det kan jo godt tenkes at WW er mørkere i klangen enn Cheetah? Du hører forskjell når du skifter tilbake igjen regner jeg med? Selv har jeg ikke eksperimentert med kabler etter investering i Krell-en og rørskift på Capitole'n. Jeg tviler vel på at kabler forandrer seg nevneverdig i bruk.

    Hva bruker du av underlag under D80-ene forresten? Jeg har opplevd at underlaget gjør større ting med lyden enn kabler.

    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    nikosidis skrev:
    mine D25 er jeg utrolig fornøyd med. men det var etter jeg fikk rør på dem at jeg virkelig ble imponert.
    det er også min ærfaring at rør ikke er fullt så detaljert og stramt i bassen som transistor. har hatt og hørt
    transistor elektronikk som får D25 til og spille mer kontrolert i bassen.
    Det er bare det at resten av spekteret er så forbanna mye bedre på min copland rørforsterker, so who cares ;)
    Bassen er bra nok for meg, så har jeg en REL stadium III også.

    Noen som vil komme og høre :)
    Fint å høre at du trives med D25. Jeg har ikke hørt annet enn mine egne, så det kunne vært artig å høre oppsettet ditt. Hvor i landet er du? Er selv i Trondheim. :)

    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Lyngen skrev:
    hei hei hei..... :)

    Nei, det virker som det er blitt få med ProAc her på HS. De er sjelden i salgsbladene men det er vel sånn det skal være kanskje. De har ikke behov for å bli så store ::). Men på lyd er de store, det vet alle eiere tidligere som nåværende. Ikke sant :)...
    Ja, ProAc er ikke akkurat synlige i pressen. Tror ikke jeg har sett reklame fra ProAc i det hele tatt, bortsett fra butikker og nettsidene til ProAc da. Men det er vel ikke alle bedrifter som har ambisjoner om å vokse inn i himmelen. Kanskje de trives best som små rett og slett? I så fall er vi jo heldige som har klart å finne fram til dem.. ;)

    Hvor stort er rommet ditt omtrent Lyngen? Har du vurdert D25?

    Mvh
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Det er mulig at det jeg oppfatter som " mørkere og mindre detaljert " ved bruk av Gold Eclipse 5-2
    i realiteten er fyldigere lyd. Men jeg er veldig i tvil om det har noen hensikt å bytte fra
    Audioquest til Wireworld sign. kabel når forskjellen er såpass marginal.
    Som underlag for D 80 bruker jeg de originale ProAc spikes sammen med Atacama " spike shoes ".
    Samme underlag bruker jeg på D 28. Muligens er det Atacama som gjør at lyden føles " mørkere ".
    Aner egentlig ikke. Har hatt Wireworld sign. kabler på prøve noen få dager fra Lyric.
    Mvh
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Noen ganger er det vel sånn ja, at noen parametre blir bedre mens andre blir dårligere. Hvis prisen er høy for de nye kablene ville jeg nok vurdert å beholde de gamle. Da kan det jo være andre ting som gir deg større forbedringer for de samme pengene. :)

    Hva er det du primært ønsker å gjøre noe med forresten?

    Mvh
     

    TGA

    Fersking
    Ble medlem
    04.01.2008
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Noen der ute som kan fortelle litt mer om forskjellen på D25 og D38 ?
    Har vel vært inne på dette tidligere på denne tråden... men jeg er veldig interessert i å høre erfaringer.

    Har selv D25 og er godt fornøyd med denne. Har spilt på mye forskjellig elektronikk og det er utrolig hvordan høyttaleren responderer på endringer i kjeden. Har nå gått over til rent røroppsett og virkelig får "proac-magi" i stua :)
    Eneste er at jeg føler min kjære Graaf GM50B (strålende forsterker!) ikke er helt optimal på D25 i bassområdet...
    Må vel kanskje leve med at rør er rør der nede i bunn også... men jeg hadde håpet D38 har litt strammere bass og noe mer dynamikk ?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Tror en som kalte seg E.I.A. her på sentralen gjorde denne oppgradering og skrev litt om det også. Gjør et søk kanskje?

    Mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    toref skrev:
    Tror en som kalte seg E.I.A. her på sentralen gjorde denne oppgradering og skrev litt om det også. Gjør et søk kanskje?

    Mvh
    Jeg husker E. I.A. mente D38 var den største overgangen mellom modellene og kanskje den som gir mest value. Hørte på D38 hos Tor men det var med annen elektronikk så vet ikke hvor mye jeg skal legge i den godt opplevde lydforbedringen. Senere hørte jeg på D 15 kontra D25. Sistnevne ble plassert litt nærmere så helt korrekt ble det ikke. Faktisk opplevde jeg ikke noen vesentlige forskjeller og konkluderte at de trolig ikke var verd prisforskjellen (selv om de nok hadde passet bra i mitt rom). Har hørt D28 også men det var i et annet rom med annen elekronikk også. Ikke lett å vurdere da :-\. Uansett etter å ha hørt samtlige i Respons serien så virker det som "soundet" er godt gjennomført i alle. Ingen betydelig forskjeller på dem slik sett, imo.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Forøvrig er vel også D38 den eneste jeg har sett en test av.. :) Tror det var Hi-Fi+ eller noe slikt, og tror testen er tilgjengelig fra ProAc sine nettsider.

    Mvh
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hej ProAc venner

    Jeg har en ven som bor op på Island og har 3,5 i en 45m^2 stue. Hann er på udkig efter nye rørforstærkere, han bruger nu EAR 834 50W forstærker og vil gerne en der har bedre "soundstage" og lidt mere rør dynamik. Forstærkere som han har kigget på er f.eks. Quicksilver V4, ASL Hurricane mk11 og Balance audio vk150. Har i nogle god forslager? Hvad med forstærker som Cary 805 AE, vil den kunne trække hans ProAc'er i sådan stor stue? Nogen der har erfaring med 3.5 og 50W triode forstærkere?

    Håber i kan komme med nogle god råd.

    Hilsen
    Karlinn
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    The sound, while generally of a high standard, couldn't quite escape the confines of the speaker boxes, occasionally sounding boxy.
    Mine D15 låt ihvertfall aldri slik, litt høflige og laid-back, javel, men ikke "boxy"

    Kanskje anmelderen bare hadde en dårlige dag på jobben ? ;)


    mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    costello skrev:
    The sound, while generally of a high standard, couldn't quite escape the confines of the speaker boxes, occasionally sounding boxy.
    Mine D15 låt ihvertfall aldri slik, litt høflige og laid-back, javel, men ikke "boxy"

    Kanskje anmelderen bare hadde en dårlige dag på jobben ? ;)


    mvh
    Det var den jeg reagerte på også :). Har aldri noensinne hørt kasseresonanser i mine heller.

    Litt høflige og laid-back, ja men det kan endres endel med elektronikken også.

    Jeg klarer ikke å selge mine enda. Må ha de en stund til. Kanskje et år. Og må opp i pris da jeg ikke vet om noen som er bedre helhetlig under 30k. Og skal det bli ProAc neste gang også må det bli D38.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    toref skrev:
    Lyngen skrev:
    hei hei hei..... :)

    Nei, det virker som det er blitt få med ProAc her på HS. De er sjelden i salgsbladene men det er vel sånn det skal være kanskje. De har ikke behov for å bli så store ::). Men på lyd er de store, det vet alle eiere tidligere som nåværende. Ikke sant :)...
    Ja, ProAc er ikke akkurat synlige i pressen. Tror ikke jeg har sett reklame fra ProAc i det hele tatt, bortsett fra butikker og nettsidene til ProAc da. Men det er vel ikke alle bedrifter som har ambisjoner om å vokse inn i himmelen. Kanskje de trives best som små rett og slett? I så fall er vi jo heldige som har klart å finne fram til dem.. ;)

    Hvor stort er rommet ditt omtrent Lyngen? Har du vurdert D25?

    Mvh


    Tror nok heller at nisselue landet Norge er lite!
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Heisan.

    Jeg leste testen av Proac Studio 140 på www.audiophile.no og ble nysgjerrig på den, er det noen av dere som kjenner den? Jeg bruker Hegel cdp2 og H1 med kabler fra Synergistic Research, er dette en kombinasjon som kan fungere? Anlegget står i en ganske stor stue på snaue 30 m2.

    Siden dere venner av Proac har vært så aktive i venneklubben (mange innlegg) så har jeg ikke fått trålt igjennom og sjekket om noe av det jeg spør om allerede står her.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Har testet dem hjemme. Det var en av de bedre høyttalerne jeg kom over i prisklasse rundt 20 strøkne. De spiller veldig nøytralt, kanskje med litt engelsk tørrhet. De er bassterke. Men så har jeg også testet Hegel H1 og den likte jeg ikke i det hele tatt. Sorry at jeg sier det men må være ærlig. Men den gangen hadde jeg høyttalere som var lyse og frempå slik at jeg tror de "forsterket" Hegel klangen (kjølig og litt glassaktig, imo). Men alså det er hva du synes som betyr noe så ikke ta mine inntrykk som fakta. Om ProAc passer deg og Hegel kommer mye an på hvilken lyd du liker. Kan du prøve å forklare?
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Lyngen skrev:
    Har testet dem hjemme. Det var en av de bedre høyttalerne jeg kom over i prisklasse rundt 20 strøkne. De spiller veldig nøytralt, kanskje med litt engelsk tørrhet. De er bassterke. Men så har jeg også testet Hegel H1 og den likte jeg ikke i det hele tatt. Sorry at jeg sier det men må være ærlig. Men den gangen hadde jeg høyttalere som var lyse og frempå slik at jeg tror de "forsterket" Hegel klangen (kjølig og litt glassaktig, imo). Men alså det er hva du synes som betyr noe så ikke ta mine inntrykk som fakta. Om ProAc passer deg og Hegel kommer mye an på hvilken lyd du liker. Kan du prøve å forklare?
    Jeg synes egentlig at det er vanskelig å beskrive HVA jeg liker, er vel heller ingen dreven Hifi-entusiast. Det jeg liker med dagens anlegg (som ser System Audio SA10 i tillegg til nevnte Hegel-sett) er den klare og detaljerte lyden. Det jeg savner er mer trøkk og fundament, mer og dypere bass. Testen i Audiphile påpekte jo at de var bassterke, men et eller annet sted har jeg lest at Proac er "lyse" i lyden og da ble jeg litt skeptisk til kombinasjonen med Hegel. Nå kan jo det også byttes ut, men desverre kan ikke alt byttes på en gang..
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nei, Proac er ikke lyse i lyden. Ganske nøytrale, men littegrann mot laidback. Ganske fyldige i mellomtonen. Men de er hverken spesielt "romantiske" eller "analytiske".

    Hegelen syntes jeg hadde veldig god dypbass. Jeg vil tro du får mye bedre bass fundament ja :).
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Lekte meg litt i dag mens naboene var på jobb. Jeg ville bare sjekke hvor høyt jeg kunne spille. Som oftest spiller jeg med ganske moderat volum, vil gjette i området 70-80dB. Rammstein «Reise Reise» er et selvsagt valg for meg til dette. Men jeg måtte faktisk gi meg før jeg hørte forvrengning. Jeg var oppe i -23dBr på Capitole-n (skala til 0dBr) og det var grisehøyt, kanskje 110-115dB SPL? Hvordan opplever andre ProAc venner dette? Er det jeg som ikke hører forvrengning eller gir ProAc mer enn ørene tåler? Hvordan arter egentlig forvrengning seg med ProAc? Er det diskantene, mellomtonen eller basselementene som gir seg først? Hvordan hører man at man nærmer seg grensen? Er det skadelig for høyttalerne å spille på grensen av forvrengning? Når blir det skadelig for høyttalerne?

    Må innrømme at jeg var lettere euforisk en stund etterpå, men jeg begynner å få tilbake følelsen i fingrene nå. :)

    Mvh
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Moro å teste litt :). Med dine høyttalere er det ørene dine som er klar første begrensning tror jeg. Det er vel utslagslengden som begrenser hvis forsterkeren og spolen i ht tåler strømbelasningen. Jeg testet mine søte med paukeslag. Jeg ble ganske nervøs når elementet gikk så langt ut at kontrollen uteble :-X.... Det tviler jeg du klarer å få til Toref, men mindre du har et kraftverk og hodeklokker, for å sette det på spissen :). Jeg tror diskantelementer tåler mer enn vi kan tro (det skal jo stå i specs hvor mye effekt ht tåler). Forvregning er nok den største synderen til brente elementer. Men mine 30 tilgjengelig opplever jeg noen ganger klipping og da er det bare å finne kontrollen kjapt :p. Men det skal nok litt mer en svak forvrengning til.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Ja, utrolig moro! Håper inderlig ingen av naboene var hjemme, eventuelt at de liker litt tøff gitar i 15:30 tiden på ettermiddagen. :) Jeg kikket på utsvinget på basselementene, det så ut til å være i området 6-7 millimeter. Godt synlig, med andre ord. Mine tåler visst 500W iflg. spesifikasjonen. Det var overraskende mye synes jeg. Det burde bety at jeg omtrent kan tømme Krell-en i dem, men jeg tror du har rett Lyngen, ørene får dosen sin lenge før. :)

    Mvh
     
    H

    hordasped

    Gjest
    OOIIHH OOIHHH

    Dette Toref må ha vært styrke/høyt nok for De fleste.

    Høyttalerene tåler det,hvordan går det med ørene dine...... ;D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Det er nok en fordel at dette er et skriftlig forum ACTIVE.. :)

    Jeg ble i alle fall imponert. Måtte kikke bort på Krell-en etterpå, den bare gliste mot meg.


    Mvh
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Da ble Copland forsterkeren byttet ut med Primare I30. Jeg har Primare DVD30 fra før, så det matcher perfekt. Kjører da selvfølgelig xlr, siden komponentene er fullbalansert.
    Dette er faktisk kanon match med mine Proac D25. Kanskje litt romantisk i toppen, men det er helt klart og foretrekke siden jeg hører på mye forskellig musikk. Vanvittige krefter og ro i I30en.

    Dette kommer jeg til og leve med lenge.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med I30 nikosidis! Sikkert en bra kombinasjon du har nå. :) Jeg har alltid likt Primare, var faktisk nær ved å kjøpe CD31 for en tid tilbake. Likte den meget godt! Design har de også skjønt.

    Mvh
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    primare funker utrolig bra med proac.

    jeg har testet utrolig mye, og vet at det jeg sitter med nå, er på et
    så høyt nivå, at det og overgå det, kan bli veldig dyrt.
    det er selvfølgelig ting og tang som sikkert kan gjøres bedre til prisen,
    men helheten, tror jeg ikke mange matcher.

    det jeg har nå, har jeg lett, og spart til lenge.

    dette blir. utrolig fornøyd.
     

    monosapiens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    334
    Antall liker
    0
    Godt å lese om andre som er fornøyd med anlegget sitt og sine ProAc`er ;D

    (Dog har jeg lyst å prøve andre kabler og effektamper når økonomien en gang tillater det :)
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Hei folkens

    Jeg ønsker kontakt med folk som har D28 som meg. Har omsider fått bra lyd i dem etter at jeg fikk meg Ming Da monoblokker (40 watt klasse A). Er disse høytalerne litt kvasse i toppen? Hvor langt fra bakvegg plasserer dere dem? Med Bryston 4BSST gikk dette helt galt...

    hexachordia
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg vet ikke om det er litt sent men gratulerer med ProAc uansett :). Jeg har hørt alle responsmodellene og mener jeg står på solid underlag når jeg hevder at hvis det er litt kvast i nedre diskant/øvre mellomtone (regner med det er der du mener?) så skyldes det elektronikken eller rommet.

    Ikke dine flotte kabler i allefall ;). Hva med CD spilleren? Er det Stello? DAC?
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Hvis det kan hjelpe som info har jeg i noen mndr hatt D 28 sammen med Bryston 28B, Wireworld
    Gold sign. kabler og Audioquest Gibraltar høytt. kabler. Dette funker faktisk meget bra, og det har
    nok sammenheng med at Bryston 28B har en snev av "rørlyd " og gir svært behagelig lyd
    selv med ganske lavt volum. I tillegg kjører jeg med ProAc D80, men da sammen med Wireworld
    Silver Eclipse 5 til høytt. + nevnte Gold sign. kabler. Selvsagt er D 80 helt overlegne ( plassert i et mye større rom ). Men faktisk funker kombinasjonen med D 28 absolutt helt fint.
    Hvis du har spørsmål til dette, bare spør i vei. ( Forforst. : PS-Audio m/ separat strømfors. )
    Mvh
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Ang. D28 : jeg glemte å nevne at D28 er plassert en knapp meter fra bakvegg / 1/2 meter fra
    sidevegg. CD: Electrocomp. - forbedret DAC og strømforsyning. Jeg merker ingen kvasshet i toppen
    på D28. Så elektronikken er nok viktig. Kanskje det er Bryston 28B som faktisk gjør utslaget hos meg.
    Mvh
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg har stellodac, men spiller nok mest vinyl for tiden. Som sagt er problemet med hissig topp nå løst etter at jeg fikk meg Ming da monoblokker. Bruker Bat Vk-300 med 6H30-rør som forforsterker. Jeg er nok ganske allergisk mot hissig topp og har brukt mye energi på å få dette til å fungere. Hvis jeg setter høyttalerne en meter fra veggen blir bassen litt for svak ï mitt rom..Er det noen som kjenner impedansekurven på disse høyttalerne? jeg vet at de er 8 Ohm nominelt, men de kan jo ha noen peaks i toppfrekvensene...
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    hexachordia skrev:
    Hvis jeg setter høyttalerne en meter fra veggen blir bassen litt for svak ï mitt rom..
    Jeg kikker etter en gulvstående ProAc-modell (D28?) til bruk i et rom med teppegulv. Blir dette en dårlig match siden bassporten vender ned mot gulvet? Er høyttaleren avhengig av et hardt (tre)gulv for å spille bra i bassområdet?
    Jeg har mine stativhøyttalere stående på en 45x45 cm betonghelle som ligger oppå teppet. Kanskje en løsning for gulvstående modeller, også.

    På forhånd takk for svar!
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    hexachordia skrev:
    Ja, jeg har stellodac, men spiller nok mest vinyl for tiden. Som sagt er problemet med hissig topp nå løst etter at jeg fikk meg Ming da monoblokker. Bruker Bat Vk-300 med 6H30-rør som forforsterker. Jeg er nok ganske allergisk mot hissig topp og har brukt mye energi på å få dette til å fungere. Hvis jeg setter høyttalerne en meter fra veggen blir bassen litt for svak ï mitt rom..Er det noen som kjenner impedansekurven på disse høyttalerne? jeg vet at de er 8 Ohm nominelt, men de kan jo ha noen peaks i toppfrekvensene...
    Stello DAC er aldri hissig,
    spiller med en helt annen oppløsning og autoritet en vinyl hos meg, men så har jeg bare en stakkars Rega jeg da...
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    erlandsen skrev:
    hexachordia skrev:
    Hvis jeg setter høyttalerne en meter fra veggen blir bassen litt for svak ï mitt rom..
    Jeg kikker etter en gulvstående ProAc-modell (D28?) til bruk i et rom med teppegulv. Blir dette en dårlig match siden bassporten vender ned mot gulvet? Er høyttaleren avhengig av et hardt (tre)gulv for å spille bra i bassområdet?
    Jeg har mine stativhøyttalere stående på en 45x45 cm betonghelle som ligger oppå teppet. Kanskje en løsning for gulvstående modeller, også.

    På forhånd takk for svar!
    Hei!

    Vil ikke tro dette skulle bety stort egentlig. Personlig har jeg fått best resultat med myk demping mot gulvet, så det kan være verd et forsøk å sette de rett på teppegulvet. Uansett, dersom du bruker spikes får du kontakt mellom plinten og "det harde gulvet". Fortell gjerne om lytteinntrykk osv. hvis du prøvelåner D28. :)

    Mvh
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    erlandsen skrev:
    hexachordia skrev:
    Hvis jeg setter høyttalerne en meter fra veggen blir bassen litt for svak ï mitt rom..
    Jeg kikker etter en gulvstående ProAc-modell (D28?) til bruk i et rom med teppegulv. Blir dette en dårlig match siden bassporten vender ned mot gulvet? Er høyttaleren avhengig av et hardt (tre)gulv for å spille bra i bassområdet?
    Jeg har mine stativhøyttalere stående på en 45x45 cm betonghelle som ligger oppå teppet. Kanskje en løsning for gulvstående modeller, også.

    På forhånd takk for svar!
    Teppe er som regel bra å bruke på Proac. Kommer litt ann på elektronikken. Kraftig elektronikk med stram bass vil nok funke best på teppe mens en rørforsterker kanskje ville hatt fordel av å bruke steinplate under høyttalerene for å oppnå mer effekt i rommet.

    Dette er min erfaring fra både en kraftig klasse A/B (Coda) og moderat kraftig rørforsterker (Copland).
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Var innom Tor på Lyric i dag.

    Fikk lånt med meg en uinnspilt Proac D TWO. www.proac-loudspeakers.com/dtwo.php

    Bruker en Marantz SA-15S1 cd spiller og en integrert Copland rørforsterker på 2x40 watt i 8 ohm.

    Virker veldig imponerernde allerede. Sitter allerede og grubler over vilken sub jeg skal velge for å kombinere musikk og film til disse høyttalerene.

    Mange høyttalere imponerer kun den første halvtimen. Proac er vel mere kjent for å imponere etter en halvtime, om dere skjønner.

    Skal spille dem inn i løpet av påsken, og vil komme tilbake med lytteopplevelsene.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hei

    Her har det skjedd saker. Høyttalerene låt utmerket rett ut av eskene, men etter 25 timer på baken har de åpnet seg mer opp og bassen er MYE STØRRE og BEDRE. Har også hatt Proac Response D15, og D TWO er nok på høyde når det gjelder pondus og trøkk. Første gang jeg har opplevd en monitor høyttaler som oppleves 100% som gulvhøyttaler.

    Dette er utvilsomt D seriens perfekte alternativ for alle som sitter med litt små og vanskelige rom hvor f,eks D28 og D38 vil bli for voldsomme. Eller dem som allerede har forkjærlighet for stativhøyttalere.

    Tror prisen på Proac D TWO ligger på 20000+ et sted. De fleste vil nok føle at sub her vil være totalt unødvendig, men selv med en meget god sub vil denne komboen være et røverkjøp.

    Både Proac ONE SC og D TWO skal være bedre eller på høyde med samtlige gulvstående D høyttalere på holografi/perspektiv. Det er jo monitorenes klare styrke.
    Taper litt på dynamikk og ro, men sant skal sies at dynamikk og ro faktisk er D TWO styrke til å være en stativhøyttaler.

    Lyden fra D TWO er veldig lik D 25/28 som jeg har hørt/hatt tidligere. Slektskapet er tydelig, men det er <mulig> D TWO farger noe mindre (mindre kasse). De oppleves dønn gjennomsiktige med 100% riktig klangfarger fra bass/mellomtone/diskant. Som å høre på elektrostater med himmelsk vakker mellomtone og fløyel topp.

    Skarptromma slår nådeløst på moderat høyt volum. Har ikke testet ut høyttalerene på HØYT volum, men jeg tror D TWO kan spilles meget høyt om det skulle behøves (noe jeg ikke kommer til å teste ut under låneperioden). Bassen oppleves både mektig, dyp og i mitt rom desidert det strammeste jeg har hørt.

    Min elektronikk ligger vel midt på treet av forumets brukere, og her tror jeg det er MYE å gå på før høyttalerene blir det svakeste leddet.
    Jeg har alltid opplevd Proac veldig nøytrale, men med en utrolig evne til å grave fram det beste selv i mindre gode innspillinger.
    En ting jeg synes er så bra med Proac høyttalere er at de har egenskapen å forandre seg etter hvert som elektronikken går gjennom utkiftinger. De er lettdrevne og funger godt med det meste.

    Har spilt rundt 30 cd`r fra klassisk til metal og ALT funker glimrende. Selv vanskelige innspillinger med masse info på bass/dypbass spilles stramt og kontrolert. Har ingen som helst problemer i mitt kvadratiske vanskelige lytterom på 18 kvm, med kun 215 cm takhøyde.

    Nå stikker jeg ned i kjellerhula igjen for å gå gjennom sure innspillinger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn