ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Nå E.I.A, hva er den hittil dommen?
    Har testet veldig mye frem og tilbake siden fredag.
    Har kommet frem til at jeg er moden for og prøve noe nytt.
    Sender D30R tilbake til Lyric hvis det er noen som ønsker en billig D30R derifra :)
    D48R blir lagt ut for salg igjen antagelig en del billigere enn sist.
    Ikke at jeg skal blande meg borti din testmetodikk, men var ikke dette veldig kjapt konkludert? ProAc trenger gjerne en del tid før de yter sitt beste.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Nå E.I.A, hva er den hittil dommen?
    Har testet veldig mye frem og tilbake siden fredag.
    Har kommet frem til at jeg er moden for og prøve noe nytt.
    Sender D30R tilbake til Lyric hvis det er noen som ønsker en billig D30R derifra :)
    D48R blir lagt ut for salg igjen antagelig en del billigere enn sist.
    Ikke at jeg skal blande meg borti din testmetodikk, men var ikke dette veldig kjapt konkludert? ProAc trenger gjerne en del tid før de yter sitt beste.
    Enig erlandsen, ProAc trenger veldig lang tid før de yter sitt beste.
    Det paret med D30R jeg har hjemme nå, er det samme paret jeg hadde i 1,5år, og jeg følte de ble gradvis bedre hele det første året. Derfor er jeg temmelig sikker på at D48R ikke er ferdig innspilt enda, så min konklusjon er forhastet.

    Begge høyttalerne låter jævlig bra på hver sin måte.
    D30R passer min smak best, kanskje fordi D48R ikke er innspilt enda, hvem vet.
    Jeg ønsket og bytte tilbake til D30R, men vi ble ikke enig om hvordan dette skulle gjøres.
    Overbelastet av arbeid er det av og til vanskelig og ta rasjonelle beslutninger, ting gikk litt fort, og dumme beslutninger tatt.

    Lang historie kort, nå er jeg igjen en veldig fornøyd eier av ProAc D30R.
    ProAc D30R er nok den høyttaleren jeg har vært mest fornøyd med av de 30 parene med høyttalere jeg har hatt, så hadde vært trist for meg hvis jeg hadde gått for noe annet pga en uoverensstemmelse.

    Det var siste gangen D30R forlot denne stua, uten at evnt nykommer blir grundig testet !

    :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jøsses :D. Ikke hørt D30R, men D48R, sistnevnte fikk jeg hakeslep av.. men den står kun i lista over hakeslep... blitt endel a-ha opplevelser dette øret. Proac, Spendor og ikke minst Revel (spesielt Preforma 3) stiller sterkt neste år... Cornwall går ikke ut, men vurderer sterkt et sett med mindre og mer "hifi" høyttalere i tillegg :).
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Nå E.I.A, hva er den hittil dommen?
    Har testet veldig mye frem og tilbake siden fredag.
    Har kommet frem til at jeg er moden for og prøve noe nytt.
    Sender D30R tilbake til Lyric hvis det er noen som ønsker en billig D30R derifra :)
    D48R blir lagt ut for salg igjen antagelig en del billigere enn sist.
    Ikke at jeg skal blande meg borti din testmetodikk, men var ikke dette veldig kjapt konkludert? ProAc trenger gjerne en del tid før de yter sitt beste.
    Enig erlandsen, ProAc trenger veldig lang tid før de yter sitt beste.
    Det paret med D30R jeg har hjemme nå, er det samme paret jeg hadde i 1,5år, og jeg følte de ble gradvis bedre hele det første året. Derfor er jeg temmelig sikker på at D48R ikke er ferdig innspilt enda, så min konklusjon er forhastet.

    Begge høyttalerne låter jævlig bra på hver sin måte.
    D30R passer min smak best, kanskje fordi D48R ikke er innspilt enda, hvem vet.
    Jeg ønsket og bytte tilbake til D30R, men vi ble ikke enig om hvordan dette skulle gjøres.
    Overbelastet av arbeid er det av og til vanskelig og ta rasjonelle beslutninger, ting gikk litt fort, og dumme beslutninger tatt.

    Lang historie kort, nå er jeg igjen en veldig fornøyd eier av ProAc D30R.
    ProAc D30R er nok den høyttaleren jeg har vært mest fornøyd med av de 30 parene med høyttalere jeg har hatt, så hadde vært trist for meg hvis jeg hadde gått for noe annet pga en uoverensstemmelse.

    Det var siste gangen D30R forlot denne stua, uten at evnt nykommer blir grundig testet !

    :)
    Hvis du liker lyden fra D30R ville du nok elske lyden av fra D40R. Har du hørt dem?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    For meg er ProAc mindre høyttalere med mindre Hifi og mer musikk:)
    Men har skjønt at de klassiske Klipschene har mye innebygd morro, må få hørt de en gang.

    Tror de fleste hadde ment D48R er bedre, det er et fyrverkeri av en høyttaler.
    D30R er nok litt mer som en kinaputt i forhold ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Ikke at jeg skal blande meg borti din testmetodikk, men var ikke dette veldig kjapt konkludert? ProAc trenger gjerne en del tid før de yter sitt beste.
    Enig erlandsen, ProAc trenger veldig lang tid før de yter sitt beste.
    Det paret med D30R jeg har hjemme nå, er det samme paret jeg hadde i 1,5år, og jeg følte de ble gradvis bedre hele det første året. Derfor er jeg temmelig sikker på at D48R ikke er ferdig innspilt enda, så min konklusjon er forhastet.

    Begge høyttalerne låter jævlig bra på hver sin måte.
    D30R passer min smak best, kanskje fordi D48R ikke er innspilt enda, hvem vet.
    Jeg ønsket og bytte tilbake til D30R, men vi ble ikke enig om hvordan dette skulle gjøres.
    Overbelastet av arbeid er det av og til vanskelig og ta rasjonelle beslutninger, ting gikk litt fort, og dumme beslutninger tatt.

    Lang historie kort, nå er jeg igjen en veldig fornøyd eier av ProAc D30R.
    ProAc D30R er nok den høyttaleren jeg har vært mest fornøyd med av de 30 parene med høyttalere jeg har hatt, så hadde vært trist for meg hvis jeg hadde gått for noe annet pga en uoverensstemmelse.

    Det var siste gangen D30R forlot denne stua, uten at evnt nykommer blir grundig testet !

    :)
    Hvis du liker lyden fra D30R ville du nok elske lyden av fra D40R. Har du hørt dem?
    Har ikke hørt D40R.
    Jeg elsker lyden av D30R så da vet jeg ikke hvordan jeg hadde likt D40R;)
    Er redd det kanskje blir litt mye bass på de også, men kanskje ikke like brutale som D48R??
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Ikke at jeg skal blande meg borti din testmetodikk, men var ikke dette veldig kjapt konkludert? ProAc trenger gjerne en del tid før de yter sitt beste.
    Enig erlandsen, ProAc trenger veldig lang tid før de yter sitt beste.
    Det paret med D30R jeg har hjemme nå, er det samme paret jeg hadde i 1,5år, og jeg følte de ble gradvis bedre hele det første året. Derfor er jeg temmelig sikker på at D48R ikke er ferdig innspilt enda, så min konklusjon er forhastet.

    Begge høyttalerne låter jævlig bra på hver sin måte.
    D30R passer min smak best, kanskje fordi D48R ikke er innspilt enda, hvem vet.
    Jeg ønsket og bytte tilbake til D30R, men vi ble ikke enig om hvordan dette skulle gjøres.
    Overbelastet av arbeid er det av og til vanskelig og ta rasjonelle beslutninger, ting gikk litt fort, og dumme beslutninger tatt.

    Lang historie kort, nå er jeg igjen en veldig fornøyd eier av ProAc D30R.
    ProAc D30R er nok den høyttaleren jeg har vært mest fornøyd med av de 30 parene med høyttalere jeg har hatt, så hadde vært trist for meg hvis jeg hadde gått for noe annet pga en uoverensstemmelse.

    Det var siste gangen D30R forlot denne stua, uten at evnt nykommer blir grundig testet !

    :)
    Hvis du liker lyden fra D30R ville du nok elske lyden av fra D40R. Har du hørt dem?
    Har ikke hørt D40R.
    Jeg elsker lyden av D30R så da vet jeg ikke hvordan jeg hadde likt D40R;)
    Er redd det kanskje blir litt mye bass på de også, men kanskje ikke like brutale som D48R??
    Jo det er et poeng. Har stor forståelse og erfaring med at høyttaler, rom og plassering må matche. Det som lyder fantastisk i et miljø kan lyde skuffende i et annet - det er jo derfor vi låner utstyret hjem. Stua hos meg trenger litt bass så da fungerer D40R meget bra men i et annet miljø vil D30R kunne lyde bedre. Jeg er rimelig sikker på at de har samme lydsignatur - og så er jo karbonelementene så pene :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Frister litt å kjøpe ekte proac.. mine 12år gamle respons 2.5 kloner spiller rett og slett magiskt til tider. Så hadde vært morro og hørt den ekte...

    Ligger et par respons d2 på brukten.. kansje man skulle prøvd å fått de i hus.. :)
     

    Ålgård

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    20
    Sted
    Oslo
    Jeg har kjøpt meg Proac D2 og er kjempefornøyd. Hørte først Tabletten og ble mektig imponert. Vært rundt hele Oslo og hørt på høyttalere. Lyttet også på ATC SCM 11 (som jeg syntes var mer åpen enn ATC SCM 19). Men når jeg først hadde hørt Proac var det ikke noe vei tilbake. Jeg bruker en Pathos Logos forsterker som jeg ikke har sett blitt kommentert ifbm Proac. Derfor var jeg litt spent. Men, det låter fantastisk. Likevel må jeg jobbe litt med plassering.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Herre gud dette føles lenge siden!
    Mine første ProAc høyttalere :)
    Vis vedlegget 351050

    Hvordan var Krell på ProAc?
    Krell'en er jo knallhard i bassen og ikke så veldig varmtklingende..

    M
    Dette er jo noen år siden, for og si det mildt.(11 år)
    Jeg husker jeg faktisk likte modellen før den Krellen på bildet, 300iL bedre.
    400iX var litt mer behagelig og snill i hele lydbildet, 300iL var mer engasjerende.
    Tablette 8 Signature var varm og behagelig i lyden, og bassen hadde godt av litt skyv i bunn fra Krellen, en veldig bra match.
    Likte også lyden klart best uten sub, den tilførte bare brumling og gjorde musikken treg og uklar.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har kjøpt meg Proac D2 og er kjempefornøyd. Hørte først Tabletten og ble mektig imponert. Vært rundt hele Oslo og hørt på høyttalere. Lyttet også på ATC SCM 11 (som jeg syntes var mer åpen enn ATC SCM 19). Men når jeg først hadde hørt Proac var det ikke noe vei tilbake. Jeg bruker en Pathos Logos forsterker som jeg ikke har sett blitt kommentert ifbm Proac. Derfor var jeg litt spent. Men, det låter fantastisk. Likevel må jeg jobbe litt med plassering.
    Gratulerer med veldig gode høyttalere Ålgård, og velkommen til Hifisentralen :)
    Kjøpte du D2 nye ?
     

    Ålgård

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    20
    Sted
    Oslo
    Jeg har akkurat kjøpt mitt første par med Proac, en d2. Jeg har en Pathos Logos forsterker. Har ikke lest noen tester med denne kombinasjonen så jeg var veldig spent.
    Syntes det låter bra. Men jeg har litt å gå på når det gjelder installasjon av høyttalerene. Jeg har i motsetning til alle råd plassert høyttalerene på en teakbuffet. Gode tips på spikes, knotter eller annet mottates med takk. Bassen er nå litt lodden, så det må kanskje stativer til? Veldig digg å få ekstra gulvplass, mer luft i stuen.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.323
    Torget vurderinger
    49
    Hvis D2 er nye, trenger de noen uker(mnd) med spilling for og løsne.
    Hvis de er demo, eller brukte er det jo ikke noe problem:)
    ULF her på sentralen har sine D1 på en pult, husker ikke i farten hva som ble brukt mellom ht og pult, men mener og huske at han er veldig fornøyd:cool:
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvis D2 er nye, trenger de noen uker(mnd) med spilling for og løsne.
    Hvis de er demo, eller brukte er det jo ikke noe problem:)
    ULF her på sentralen har sine D1 på en pult, husker ikke i farten hva som ble brukt mellom ht og pult, men mener og huske at han er veldig fornøyd:cool:
    Hehe - godt fornøyd stadig vekk, jeg...

    Mine Response D1 står på en litt over 60 cm bred benkeplate - litt vinklet (om enn ikke fullt så mye vinklet som ProAc anbefaler) - og det hjørnet som er lengst fra veggen, er vel ca. 58 cm fra veggen. Til avkobling - eller heller for at det ikke skal bli riper på benkeplaten - bruker jeg noe så lite audiofilt som helt vanlige møbelknotter i filt. Fungerer helt fint hos meg.

    Ellers - siden Krell har vært oppe til diskusjon rett ovenfor her - kan jeg nevne at jeg i en periode brukte en Krell KAV150a til mine Response 1SC. Og av de forsterkerne jeg har brukt på disse høyttalerne, er det er vel denne forsterkeren jeg synes har spilt best. Bryston 4B SST er bare et lite hårstrå unna - og ellers har jeg brukt litt av hvert. Bl.a. et lite Jeff Rowland effekttrin (ble litt for veikt), BelCanto Ref. 1000 monoblokker (helt OK). Nå bruker jeg et par brokoblede Benchmark effekttrinn, og det er på nivå med f.eks. Bryston. EC og Primare fikk jeg ikke til å fungere i det hele tatt sammen med Response 1SC.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    233
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har akkurat kjøpt mitt første par med Proac, en d2. Jeg har en Pathos Logos forsterker. Har ikke lest noen tester med denne kombinasjonen så jeg var veldig spent.
    Syntes det låter bra. Men jeg har litt å gå på når det gjelder installasjon av høyttalerene. Jeg har i motsetning til alle råd plassert høyttalerene på en teakbuffet. Gode tips på spikes, knotter eller annet mottates med takk. Bassen er nå litt lodden, så det må kanskje stativer til? Veldig digg å få ekstra gulvplass, mer luft i stuen.
    Hei
    har forsøkt litt forskjellig demping - de jeg bruker nå heter Vibra Absorbent - ca 250 for 8 stk.
    de jeg har er riktignok i feil "vektklasse" men fungerer bra på Proac Tablette - ikke lodden bass her.
    Erik
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har akkurat kjøpt mitt første par med Proac, en d2. Jeg har en Pathos Logos forsterker. Har ikke lest noen tester med denne kombinasjonen så jeg var veldig spent.
    Syntes det låter bra. Men jeg har litt å gå på når det gjelder installasjon av høyttalerene. Jeg har i motsetning til alle råd plassert høyttalerene på en teakbuffet. Gode tips på spikes, knotter eller annet mottates med takk. Bassen er nå litt lodden, så det må kanskje stativer til? Veldig digg å få ekstra gulvplass, mer luft i stuen.
    Hei
    har forsøkt litt forskjellig demping - de jeg bruker nå heter Vibra Absorbent - ca 250 for 8 stk.
    de jeg har er riktignok i feil "vektklasse" men fungerer bra på Proac Tablette - ikke lodden bass her.
    Erik
    Bruker Tema Isolators på mine Proac D28 på parkettgulv og bassen sitter som støpt. Eneste ulempen er at putene er såpass tykke og det gjør at ht ikke står like stødig som på lave filtknotter.
     

    Ålgård

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    20
    Sted
    Oslo
    Da bestiller jeg noen Tema Isolators. Ser mine høyttalere veier 11 kg så da bestiller jeg 10-30 kg kanskje?
    Blir spennende å høre. Ringer dem i morgen.
     
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Får "melde" meg inn da med min Proac studio 148 drevet av LM-211A rørforsterker.
    Lekkert oppsett :)
    Enig! Behagelig farge i rommet også. Er det noen her som kan sette ord på opplevd forskjell mellom Studio-serien og D-serien?
    hvego
    jeg har hatt begge ( D 25 ) å nå studio 148. Brukte forskjellig elektronikk, så litt vanskelig.
    Men lyden av 148 er veldig kjent og kjær Proac
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.275
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt Response 1.5 og 2.5, samt 1SC, og Response D38. Har også hatt Studio 130 og 118 (ny).
    Vil si at Response spiller litt mer sofistikert og balansert enn de eldre Studio modellene. Nye Studio 118 har jeg i et oppsett nå, og den nærmer seg Response D serien betraktelig ☺

    M
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Andre døgnet med d28 nå, koser meg..Litt overgang fra d15, som er klokkeklar og fin i lyden men denne har større rom, bedre instrumentplassering og mye mer bass. Av og til litt mye. Proac er råe på jazz! Hva foretrekker folket der ute- banan plugg eller spade? Spiller det noen rolle?
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Andre døgnet med d28 nå, koser meg..Litt overgang fra d15, som er klokkeklar og fin i lyden men denne har større rom, bedre instrumentplassering og mye mer bass. Av og til litt mye. Proac er råe på jazz! Hva foretrekker folket der ute- banan plugg eller spade? Spiller det noen rolle?
    Har hatt D 28 en god stund. Kjenner igjen " litt mye bass ". Har mine stående på spikes. Da funker de utmerket. Bananplugg eller spade spiller ingen rolle Skjønt - mine Proac Pro 8 er i en litt
    høyere divisjon !! Mvh
     
    Sist redigert:

    Ålgård

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    20
    Sted
    Oslo
    Det ble ikke Tema Isolators på meg. Ustødige høyttalere kjentes ikke godt. Tror jeg prøver et hardere underlag. En ting lurer jeg på, hvordan plasseres høyttalere best. Rett frem, litt inn eller mye. Leser litt forskjellig. Håper noen tar seg tid til å bistå en liten amatør :)
    Forespørsel gjelder Proac D2 med Pathos Logos forsterker. Noen som forresten har erfaring med denne kombinasjonen?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det ble ikke Tema Isolators på meg. Ustødige høyttalere kjentes ikke godt. Tror jeg prøver et hardere underlag. En ting lurer jeg på, hvordan plasseres høyttalere best. Rett frem, litt inn eller mye. Leser litt forskjellig. Håper noen tar seg tid til å bistå en liten amatør :)
    Forespørsel gjelder Proac D2 med Pathos Logos forsterker. Noen som forresten har erfaring med denne kombinasjonen?
    ProAc anbefaler generelt å vinkle høyttalerne slik at man ikke ser noen av sidekantene til høyttalerne fra lytteposisjonen. Det er en helt generell anbefaling - og det er bare å prøve seg frem. Jeg har vinklet mine D1 adskillig mindre - men det er fordi vi stort sett sitter godt til den ene eller den andre siden av sweet-spot.
     

    Ålgård

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    20
    Sted
    Oslo
    Hvor stor avstand har dere mellom høyttalere og hvor mye er det fra høyttaler til lytteposisjon?
    Vinklingen, i hvilken grad avhenger det av dette?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg vil si alt avhenger av rommet...og at du bare må lytte deg frem til hva som høres best ut:)
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg vil si alt avhenger av rommet...og at du bare må lytte deg frem til hva som høres best ut:)
    Enig, i forrige stue hadde jeg ikke så stor toe in, men nå kjører jeg ProAc sin anbefalte toe in inntil videre. Mulig det blir litt endringer ettersom vi drar inn mer møbler etc... Heldigvis lette høyttalere å flytte rundt.
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Er det noen som har positive erfaringer med å tilte Proacene litt bakover? Får man løftet musikerne litt opp fra gulvet når diskanten skyter litt over hodehøyde eller er jeg på bærtur igjen? =)
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Hvor stor avstand har dere mellom høyttalere og hvor mye er det fra høyttaler til lytteposisjon?
    Vinklingen, i hvilken grad avhenger det av dette?
    Her er det ca 2,5-3 meter mellom ht og lytteposisjon, likesidet trekant. Litt toe in.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.275
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har positive erfaringer med å tilte Proacene litt bakover? Får man løftet musikerne litt opp fra gulvet når diskanten skyter litt over hodehøyde eller er jeg på bærtur igjen? =)
    De fleste gulvstående ProAc har diskanten i korrekt ørehøyde (80-85cm). Det kommer jo selvsagt an på hvor høyt du sitter. De fleste sofaer gjør at man faktisk sitter litt lavere med ørene enn man burde/kunne.
    Stativhøytalere bør også selvsagt plasseres slik at diskant kommer i nevnte høyde.

    Ved å tilte bakover oppnår du jo også en viss "time-alignment" ved at diskantfrekvenser går ut ifra frontbaffel litt lengre bak, men dette utgjør svært lite i praksis.

    Jegt syns ofte det låter best når diskant "treffer" litt over ørehøyde.

    M
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Takk for svar. Jeg sitter forholdsvis høyt og opplever også at det låter best når diskanten treffer over øret.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Oppgraderings spøkelse har meldt seg,har et par D38. Noen som har noe tips. Har vurdert Tannoy Dc10ti,men er veldig fornøyd med ProAc hva med D30,D48?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn