ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • camelus

    Medlem
    Ble medlem
    02.10.2013
    Innlegg
    29
    Antall liker
    28
    Few days ago I finished two redecorate my house. It toke 6 months two make it and all this time I was without my system, it was deposited in a storage room. I have a room of 5m x 4m and in the past the system was interst on the 4m wall. The sound was ok, but now after Placing it on the 5m wall, everything is better. The music has more energy, the bass is more powerful, the soundstage is wider and deeper. In now experience an interconnect from Siltech, ST48B, wooden makes things better and better ....
    image56.jpg
    image45.jpg
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.416
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Few days ago I finished two redecorate my house. It toke 6 months two make it and all this time I was without my system, it was deposited in a storage room. I have a room of 5m x 4m and in the past the system was interst on the 4m wall. The sound was ok, but now after Placing it on the 5m wall, everything is better. The music has more energy, the bass is more powerful, the soundstage is wider and deeper. In now experience an interconnect from Siltech, ST48B, wooden makes things better and better .... Vis vedlegget 341696 Vis vedlegget 341695
    nice setup :) great you fill this tread with some pictures too never getstoo many pics :) well done our friend from romania :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    49
    Few days ago I finished two redecorate my house. It toke 6 months two make it and all this time I was without my system, it was deposited in a storage room. I have a room of 5m x 4m and in the past the system was interst on the 4m wall. The sound was ok, but now after Placing it on the 5m wall, everything is better. The music has more energy, the bass is more powerful, the soundstage is wider and deeper. In now experience an interconnect from Siltech, ST48B, wooden makes things better and better .... Vis vedlegget 341696 Vis vedlegget 341695
    Looks very nice, congrats :cool:
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    hmm noen som har fått med seg disse eller vet noe om de :confused:;) den var en ny vri for meg ihvertfall :eek: Celef Proac Ls3/5a ls8
    Vis vedlegget 341802
    Aldri hørt om, hva er det for noe?
    Noe nytt eller gammelt?
    Ble nysgjerrig på dette.

    Det er tydeligvis en helt klar sammenheng mellom Celef og ProAc. Wikipedia sier dette:

    ProAc Limited is a British loudspeaker manufacturing company. The company was reportedly founded by Stewart Tyler in 1979 and registered on 09/05/1988. The brand of ProAc was built on the reputation of his first loudspeaker manufacturing entity, Celef Audio Ltd., which was reportedly founded in 1973, incorporated on 10/09/1975 and renamed to Celef Audio International Limited on 10/12/1985. The Celef name is no longer used for marketing, but still appears to remain the legal and financial entity operating the ProAc brand.

    Ytterligere googling viser at Celef Audio international Limited og ProAc Limited har samme adresse og samme telefonummer.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Fra annonse på ebay;

    The Celef LS8 is a hand made item built by Stewart Tyler of Proac.
    This non mass produced mini monitor uses a LS3/5a cabinet loaded with
    high end expensive Proac drive units, and a crossover designed by Stewart
    Tyler of Proac. Celef Audio was formed in 1973 and makes the Proac
    range of speakers. Stewart designs all the Proac models, and repairs and
    improves LS3/5a's for studios and customers. With his experience he
    decided to build his own LS3/5a with improvements called the LS8.
    These hand made speakers are made to order in various finishes, inc
    cherry,black ash,rosewood, and more. Be the envy of your friends with
    LS3/5a when they hear your LS8, which will become very collectible in time.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    49
    Har sendt Tor en mail ang Celef.
    Har jo et sett med Rogers LS3/5A, hadde vært morsomt med en ProAc versjon 8)
     
    Sist redigert:

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Byttet ut vibrasjonsmattene fra CO med dempeføtter fra Argon (HiFi-klubben), og jeg er ikke i tvil - mykt underlag er det som gjelder her på tregulv! Litt mer vaggete om man dulter borti høyttalerene, men nå kommer ikke bassen krypende bortover til føttene mine på samme måten som med spikes.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    49
    Overraskende mye og si for lyden hvilket underlag man bruker på høyttalerne.
    Tror allikevel ikke det er en' riktig måte og gjøre det på.
    Samme med plassering for oss med anlegg i vanlige stuer, blir et kompromiss mellom hva som låter best og hva som ser pent ut 8)
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Overraskende mye og si for lyden hvilket underlag man bruker på høyttalerne.
    Tror allikevel ikke det er en' riktig måte og gjøre det på.
    Samme med plassering for oss med anlegg i vanlige stuer, blir et kompromiss mellom hva som låter best og hva som ser pent ut 8)
    Vet, det er derfor jeg skrev at det som gjelder her også, altså i min stue. :)
    Jeg skulle helst ha hatt eget rom, men har ikke stor nok kåk, så da må man gjøre det levelig der man har det! Har lest en del i trådene til Sluket og Emokid, vet ikke om horn er min greie enda, da jeg ikke har hørt det, men en ting skal de ha - de kjører jaggu meg løpet fullt ut!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Overraskende mye og si for lyden hvilket underlag man bruker på høyttalerne.
    Tror allikevel ikke det er en' riktig måte og gjøre det på.
    Samme med plassering for oss med anlegg i vanlige stuer, blir et kompromiss mellom hva som låter best og hva som ser pent ut 8)
    Jeg for min del har tenkt å forsøke Soundcare under mine D28, for å se hva som skjer. Men jeg venter med det til jeg har fått tilbake suben min, som har vært til Smøring & Oljeskift i Danmark i over en måned nå. Når jeg prøver Soundcare, ønsker jeg at anlegget forøvrig skal være slik det kommer til å være fremover.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    232
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har løst med slike - se bildet.
    Tror det opprinnelig er demping til vaskemaskin - jeg har delt opp i passende firkanter.
    Tror det har blitt bedre enn spikes og lager ihvertfall ikke hull i parketten.
    image.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hull i parketten er jo ikke noe problem!? Det skal jo ALDRI stå noe annet enn høyttalere der uansett:):)
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    232
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Neste spørsmål er best mulig høyttalerkabler - ikke så enkelt det heller....
    har d28 og Accuph 470
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    49
    Mye spennende og prøve under høyttalerne :)
    Hadde "litt" mange hull i den gamle parketten så tenkte jeg ikke skulle holde meg vekke fra spikes.
    Bruker nå Square fat dots fra Herbie audio lab under høyttalerne, men tipper de fungerer som de fleste andre gummi underlag.
    Testet Sort Fut på D30R fungerte veldig bra til og fjerne boom og resonanser, prisen og høyden gjorde at jeg ikke slo til.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    49
    Neste spørsmål er best mulig høyttalerkabler - ikke så enkelt det heller....
    har d28 og Accuph 470
    Hvordan fungerer 470 på D28?
    Snakket med Tor, og han mente 470 var friskere i spillestilen enn tidligere Accuphase integrerte.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    232
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Neste spørsmål er best mulig høyttalerkabler - ikke så enkelt det heller....
    har d28 og Accuph 470
    Hvordan fungerer 470 på D28?
    Snakket med Tor, og han mente 470 var friskere i spillestilen enn tidligere Accuphase integrerte.

    Jo - tror nok 470 er friskere enn 360 som jeg hadde en stund.
    Men med det jeg har erfart med Proac så er det ikke for friskt - men mykt og behagelig!
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Gratulerer med nytt OPK! Som trofast og fornøyd D80-eier i snart 8 år lurte jeg på om du kunne fortelle litt om forskjellene du opplevde på oppgraderingen?

    mvh
    Hei toref! Ble fristelsen for stor til å oppgradere til Pro 8 ?? Etter ca 14 dagers lytting blir jeg bare mer og mer imponert.
    De var godt innspilt ca 3år da jeg fikk dem. Anbefales på det sterkeste ! Det blir liksom flere ligaer
    over D 80. Nesten utrolig stor forskjell !!! Mvh
     
    Sist redigert:

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Hei toref! Ble fristelsen for stor til å oppgradere til Pro 8 ?? Etter ca 14 dagers lytting blir jeg bare mer og mer imponert.
    De var godt innspilt ca 3år da jeg fikk dem. Anbefales på det sterkeste ! Det blir liksom flere ligaer
    over D 80. Nesten utrolig stor forskjell !!! Mvh
    Blir nok ikke noe oppgradering med det første, selv om jeg ikke tviler på at Pro 8 spiller vesentlig bedre hos deg enn D80 O.P.K. Mellomlegget blir heftig og så er det noen andre saker som skal inn i budsjettet også. :)

    "Problemet" er at jeg har omgått de to viktigste svakhetene (for meg) med D80 på andre måter, med DEQX og et par passelig grove basshøyttalere. D80 er etter min mening tunet for dypt til å gi skikkelig smekk i bassen samt at den er litt tilbakelent i øvre mellomtone og nedre diskant sånn at den kan høres litt "trist" ut. Oppsettet jeg har nå kompenserer for dette. Sluker nesten alt av innspillinger med bravour nå. Men det er klart at Pro 8 sikkert ville spilt enda bedre enn D80 i mitt oppsett også. Jeg savner noe mer overskudd i mellomtonen fortsatt - den har antydning til kompresjon når jeg spiller på "inspirert" nivå. :) Hadde vært gøy å høre Pro 8 en gang. Funderer også på om horn ville vært min redning.. ;)

    mvh
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Takk for interessante betraktninger om D80. Kjenner igjen en del av dette. Om Pro 8 er det å si at oppsettet blir nokså
    forskjellig fra plasseringen av D80. Optimal plassering hos meg for Pro 8 er at de ikke skal "toes in" mot lytterposisjon
    slik som D80 De skal helst stå i nesten rett vinkel fra lytterposisjon - dvs. nesten rett fram, bare 1 cm inn mot sentrum.
    Kanskje har dette å gjøre med spredningen av diskantenheten - en såkalt "ribbon". Fikk et raskt svar både fra Tor og
    fra Stewart hos Proac som klart bekrefter forskjellen i posisjonering. Som nevnt tidligere har Pro8 en
    adskillig kraftigere bass - men samtidig svært ren sådann. Samtidig er diskanten nydelig ren. Sammen med Bryston 28B
    gir dette flott resultat selv på lavt volum. Det var det sålangt. Håper jeg ikke frister for mye. Opplevde også mellomlegget
    som ganske drøyt, selv om jeg fikk presset prisen ned en del. Mvh
     
    Sist redigert:

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Takk for interessante betraktninger om D80. Kjenner igjen en del av dette. Om Pro 8 er det å si at oppsettet blir nokså
    forskjellig fra plasseringen av D80. Optimal plassering hos meg for Pro 8 er at de ikke skal "toes in" mot lytterposisjon
    slik som D80 De skal helst stå i nesten rett vinkel fra lytterposisjon - dvs. nesten rett fram, bare 1 cm inn mot sentrum.
    Kanskje har dette å gjøre med spredningen av diskantenheten - en såkalt "ribbon". Fikk et raskt svar både fra Tor og
    fra Stewart hos Proac som klart bekrefter forskjellen i posisjonering. Som nevnt tidligere har Pro8 en
    adskillig kraftigere bass - men samtidig svært ren sådann. Samtidig er diskanten nydelig ren. Sammen med Bryston 28B
    gir dette flott resultat selv på lavt volum. Det var det sålangt. Håper jeg ikke frister for mye. Opplevde også mellomlegget
    som ganske drøyt, selv om jeg fikk presset prisen ned en del. Mvh
    He-he! Nei da, jeg har drevet med denne hobbyen en stund og vet at fristelser er en del av det. :) Sant å si er jeg jo alltid interessert i ting som kan gjøre musikkopplevelsen bedre, men et besøk av broren min for et par uker siden fikk meg til å tenke igjennom prioriteringene mine. Han er komponist og han synes å gi fullstendig blaffen i lydkvalitet. Jo da, han likte å høre musikk på anlegget mitt, men han oppnår like gjerne den samme inderlige gleden ved å høre musikk via høyttaleren på en iPad! Tankevekker for meg i alle fall. Med DEQX-en i kjeden er det dessuten så utrolig mye å skru på som gir enorme endringer i lyden.

    Har du merket noen endring i hvilken musikk du foretrekker, før vs etter byttet av høyttalere forresten?

    mvh
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takk for interessante betraktninger om D80. Kjenner igjen en del av dette. Om Pro 8 er det å si at oppsettet blir nokså
    forskjellig fra plasseringen av D80. Optimal plassering hos meg for Pro 8 er at de ikke skal "toes in" mot lytterposisjon
    slik som D80 De skal helst stå i nesten rett vinkel fra lytterposisjon - dvs. nesten rett fram, bare 1 cm inn mot sentrum.
    Kanskje har dette å gjøre med spredningen av diskantenheten - en såkalt "ribbon". Fikk et raskt svar både fra Tor og
    fra Stewart hos Proac som klart bekrefter forskjellen i posisjonering. Som nevnt tidligere har Pro8 en
    adskillig kraftigere bass - men samtidig svært ren sådann. Samtidig er diskanten nydelig ren. Sammen med Bryston 28B
    gir dette flott resultat selv på lavt volum. Det var det sålangt. Håper jeg ikke frister for mye. Opplevde også mellomlegget
    som ganske drøyt, selv om jeg fikk presset prisen ned en del. Mvh
    He-he! Nei da, jeg har drevet med denne hobbyen en stund og vet at fristelser er en del av det. :) Sant å si er jeg jo alltid interessert i ting som kan gjøre musikkopplevelsen bedre, men et besøk av broren min for et par uker siden fikk meg til å tenke igjennom prioriteringene mine. Han er komponist og han synes å gi fullstendig blaffen i lydkvalitet. Jo da, han likte å høre musikk på anlegget mitt, men han oppnår like gjerne den samme inderlige gleden ved å høre musikk via høyttaleren på en iPad! Tankevekker for meg i alle fall. Med DEQX-en i kjeden er det dessuten så utrolig mye å skru på som gir enorme endringer i lyden.

    Har du merket noen endring i hvilken musikk du foretrekker, før vs etter byttet av høyttalere forresten?

    mvh
    Litt off topic, men for en del år siden leste jeg at for mange utøvende musikere høres musikk ut som de er vant til å høre den, og ikke som den faktisk låter fra et stereoanlegg. Litt à la Beethoven - han ble jo etterhvert helt døv, men hørte likevel musikken han skrev i sitt indre.

    Men ellers er det nok av fristelser, ja. Jeg sitter bare og venter på en ny liten ProAc - liten nok til å passe inn her hjemme - og da er det fare for at jeg nok en gang står langt foran i køen for å oppgradere.
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Penger er som møkk, de gjør ikke nytte for seg før de spres. Hvorfor ikke bruke pengene på noe som gir glede? :)

    Tror det er mye rett i det du sier der Ulf-B! Det kommer an på perspektivet. Jeg bet meg merke i at brodern gav blaffen i selve gjengivelsen, men han er opptatt av om musikken er spennende, interessant og er godt laget. For min del innrømmer jeg glatt at jeg digger bra lyd! Og den musikken som brodern lager skjønner jeg knapt noenting av.. :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Her har dere småtasser! :)

    20151015_182851.jpg


    Fikk mine nye ProAc Studio 118 i går.
    Rett fra esken spiller de friskt og dynamisk, med god kropp på stemmer og instrumenter, og med en dyp og kontrollert bass som samtidig har snert.
    Dette lover bra!
    Vil tro det løsner ytterligere etter noen hundre timer.

    NB; beklager liggende bilde.. Etter at jeg installerte Windows 10 går alt skeis, bokstavelig..

    M
     

    Vedlegg

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Pent! Vurderer å kjøpe de D2'ene som ligger her på brukten.
    Men får ta en tur til Lyric Hifi først, da han har mye interessant, ATC & Cabasse
     

    O.P.K.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    192
    Antall liker
    23
    Samme her. Installerte windows 10 i går. Dette er noe herk !! Burde aldri gjort det! Mvh
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Windows7/8 -》windows 10 er ikke verre enn oppgradering av høyttalere. Det meste er bedre men en må vurdere annen vinkling. Så en tanke tilpasning er alltid kurant å ta med. :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    49
    Her har dere småtasser! :)

    Vis vedlegget 343695

    Fikk mine nye ProAc Studio 118 i går.
    Rett fra esken spiller de friskt og dynamisk, med god kropp på stemmer og instrumenter, og med en dyp og kontrollert bass som samtidig har snert.
    Dette lover bra!
    Vil tro det løsner ytterligere etter noen hundre timer.

    NB; beklager liggende bilde.. Etter at jeg installerte Windows 10 går alt skeis, bokstavelig..

    M
    Gratulerer med flotte høyttalere sundkoien

    :cool:
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk!

    De har virkelig løsnet nå siste uken, og blir bedre og bedre for hver dag imo.

    De låt litt tamt og sterilt i starten, men nå har dynamikken og bassen løsnet og det har blitt mer liv i toppen også :)
    Dette ble nok en god match med min Chronus, som heller litt mot det varme og "tette" i spillestil.

    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn