ProAc´s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Hei

    Ja nå må jeg vel melde meg inn i venneflokken jeg også. Jeg var ute etter et par monitorer som ikke kostet for mye, og fikk fatt i et par Response 2. Jeg driver de med GRAAF GM-20, og det er en kanonmatch.
    Velkommen i skal du være :). Hadde vært morsomt med noen bilder?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Velkommen i 2'er banden :D Response 2, altså ;)

    Hei

    Ja nå må jeg vel melde meg inn i venneflokken jeg også. Jeg var ute etter et par monitorer som ikke kostet for mye, og fikk fatt i et par Response 2. Jeg driver de med GRAAF GM-20, og det er en kanonmatch. Jeg kan med hånda på hjertet si at selv om HT er omtrent 15 år gamle, så har jeg aldri falt så pladask for en HT før.
    Silkemyk diskant, deilig mellomtone, fast og fin bass, masse av dybde og rom, og så forsvinner de helt i lydbildet. Det melder seg sikkert noen skavanker etterhvert, men nå er jeg er mildest talt superfornøyd.
    ;D ;D ;D

    Asbjørn
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen som skal oppgradere til D28 og som er villige til å selge meg et par D25?

    God pris ved rask handel.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Da skinner ProAcene igjen, tenk at en strømkabel kan ha så mye å si, men hadde en liten feeling, og det viste seg i ettertid og være riktig ;D.

    Da er det lenge siden undertegnede har klagd, og med Chapter Audio Precise + Chapter (standard) strømkabel ble alt så mye bedre, så ProAc Future One blir nå stående en stund til, men plages forsatt av mye MØKKALYD på enkelte CD plater :-[.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel litt galt at høyttalerne river istykker dårligere innspillinger og gjør dem umulige å lytte til? Blir litt for mye monitor for meg da ihvertfall, hvor jobben er å lete etter feil, ikke nyte musikken..........Liker Respons five og 3,8 VELDIG godt og føler ikke de er helt tullete på dette området.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Det er vel litt galt at høyttalerne river istykker dårligere innspillinger og gjør dem umulige å lytte til? Blir litt for mye monitor for meg da ihvertfall, hvor jobben er å lete etter feil, ikke nyte musikken..........Liker Respons five og 3,8 VELDIG godt og føler ikke de er helt tullete på dette området.
    Tror heller ikke at "det" problemet er høyttalere
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Har vel ikke erfart det det med mine proac , syntes egentlig de spiser det meste.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Har vel ikke erfart det det med mine proac , syntes egentlig de spiser det meste.    
    Ja,det skal du få meg til å tro. ;D ;D

    ENORM dine Proac
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    ProAc er nok bedre enn mange andre høytalere, men kjøpte balance of power (nyutgitt) med ELO i går, og lyden tjaaaa, en meget dårlig jobb er det gjort, og tror ikke det er høytalerne sin skyld.

    Har kjøpt en del nye remastra utgivelser av div. grupper (orginal master tape), og lyden er meget tilfredstillende, men vil ligge unna det meste av greatest, best og, og andre samlealbum i fremtiden.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Som nybakt far til et par Response 2, trenger jeg litt innspill om babyene ;D

    Nå er det jo sånn at diskanten sitter ikke sentralt plassert, men ut mot den ene siden av kabinettet. Så derfor vil det være mulig å plassere diskantene utover eller innover. Noen erfaringer med dette, sånn før jeg selv begynner å flytte rundt på dem.

    Asbjørn
     

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Som nybakt far til et par Response 2, trenger jeg litt innspill om babyene  ;D

    Nå er det jo sånn at diskanten sitter ikke sentralt plassert, men ut mot den ene siden av kabinettet. Så derfor vil det være mulig å plassere diskantene utover eller innover. Noen erfaringer med dette, sånn før jeg selv begynner å flytte rundt på dem.

    Asbjørn
    Diskanten skal peke innover. Motsatt låter helt feil/rart.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jepp. test med at de skråner sterkt innover mot lytteposisjon for riktig tempo. hos meg funker det veldig bra med at de krysser litt foran der jeg sitter, og at de ikke står enormt langt fra hverandre. men, nå er ikke dette samme rom eller akkurat samme høyttaler eller elektronikk, så bære deg i hjel må du uansett. regner med du har lest denne:

    http://stereophile.com/standloudspeakers/792proac/

    Diskanten skal peke innover. Motsatt låter helt feil/rart.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Diskanten skal peke innover. Motsatt låter helt feil/rart.
    Jeg hadde de ytterst før jeg fikk høre at de skulle sitte innerst i følge ProAc. Jeg byttet om men hørte ikke noen forskjeller, og siden det så best ut med diskanten ytterst samt at bredden ble litt større har jeg hatt dem ytterst lenge nå. Det er vel logisk at dette har minimalt å si.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde de ytterst før jeg fikk høre at de skulle sitte innerst i følge ProAc. Jeg byttet om men hørte ikke noen forskjeller, og siden det så best ut med diskanten ytterst samt at bredden ble litt større har jeg hatt dem ytterst lenge nå. Det er vel logisk at dette har minimalt å si.  
    Manualen til ProAc Response 2 sier at diskanten skal være mot midten, men det er dine høyttalere så da er det opp til deg  ;)
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Takk, takk. Diskanten innover. Det er sånn de står nå, så det blir ikke noe flytting.

    Asbjørn
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. test med at de skråner sterkt innover mot lytteposisjon for riktig tempo. hos meg funker det veldig bra med at de krysser litt foran der jeg sitter, og at de ikke står enormt langt fra hverandre. men, nå er ikke dette samme rom eller akkurat samme høyttaler eller elektronikk, så bære deg i hjel må du uansett. regner med du har lest denne:

    http://stereophile.com/standloudspeakers/792proac/
    Leste den ja, og må vel si meg stort sett enig.

    Asbjørn
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg har sendt en epost til ProAc anggående betydningen av diskantene på innsiden eller ikke. Får se om et svar dukker opp.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Begynner ProAcene å bli vant til sugden?

    Har hørt Sugden sine produkter et par ganger, og synes de leverer god lyd for pengene ;D



    Jeg har sendt en epost til ProAc anggående betydningen av diskantene på innsiden eller ikke. Får se om et svar dukker opp.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Har ingen forestillinger om at Sugden ikke burde fungere fint på små responser. Hadde selv tidligere en Yba Integre Dt som er temmelig "lys" i klangbalansen, og det fungerte allikevel ypperlig. Men, dette forutsetter kildekvalitet, ellers ramler det sammen. Forøvrig den beste integrerte jeg har hørt innenfor menneskelige summer. Sugdens klasse a forsterkere har vel også denne noe opplyste klangen uten å bli for lys, hvis du skjønner hva jeg mener, er ikke utenkelig at det burde funke fint. Utover det skal man jo heller ikke glemme at ProAc's høyttalere blir konstruert med rørforsterkere, mao faller det virkelig på plass når mellomtonekvaliteten er det, feks ved hjelp av sugden, yba, holfi og rørforsterkere.

    Begynner ProAcene å bli vant til sugden?

    Har hørt Sugden sine produkter et par ganger, og synes de leverer god lyd for pengene ;D
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Utover det skal man jo heller ikke glemme at ProAc's høyttalere blir konstruert med rørforsterkere, ......
    De som av forskjellige grunner ikke er i markedet for rørforsterkere, trenger likevel ikke å fortvile. ProAc fungerer godt med mange transistorforsterkere også: Densen, Bryston, EC, bare for å ha nevnt noen jeg nylig har hørt sammen med ProAc. Signalkvaliteteten er kanskje vel så viktig for å få ut ProAc-magien.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Har ingen forestillinger om at Sugden ikke burde fungere fint på små responser. Hadde selv tidligere en Yba Integre Dt som er temmelig "lys" i klangbalansen, og det fungerte allikevel ypperlig. Men, dette forutsetter kildekvalitet, ellers ramler det sammen. Forøvrig den beste integrerte jeg har hørt innenfor menneskelige summer. Sugdens klasse a forsterkere har vel også denne noe opplyste klangen uten å bli for lys, hvis du skjønner hva jeg mener, er ikke utenkelig at det burde funke fint. Utover det skal man jo heller ikke glemme at ProAc's høyttalere blir konstruert med rørforsterkere, mao faller det virkelig på plass når mellomtonekvaliteten er det, feks ved hjelp av sugden, yba, holfi og rørforsterkere.
    Skjønner hva du mener ja. Sugdens opplyste klang og kraftfulle bass passer brillefint til ProAc. Sammen med Cary låter det ikke laidback, men såpass gjennomtrengende at hvis det er hardhet og mye s-lyder på plata kommer det igjennom uten filter. Men ikke på en slem måte. Blir kombien for analytisk tror jeg annen spiller hadde vært en løsning. Men det kan fort bli dyrt?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    At denne hobbyen fort kan bli dyr, ja det....  ;)
    Spøk til side, min erfaring er at ProAc (som alle andre gode, transparente høyttalere) vokser veldig med kvalitet på kilden, de har sånn sett et ansikt med mange sider. Kjenner ikke ditt oppsett, men tror ikke det uten videre blir analytisk. En liten omplassering av høyttalere er ofte nok. Husk at det å innføre et nytt komponent i et oppsett du kjenner (og her er jeg 100% enig med vidar p's tanker), kan medføre at plasseringen av høyttalerne blir helt feil i forhold til det du hadde, tro meg, jeg har slitt med akkurat det samme. Det du trodde var perfekt, kan være temmelig feil med et annet komponent.


    Skjønner hva du mener ja. Sugdens opplyste klang og kraftfulle bass passer brillefint til ProAc. Sammen med Cary låter det ikke laidback, men såpass gjennomtrengende at hvis det er hardhet og mye s-lyder på plata kommer det igjennom uten filter. Men ikke på en slem måte. Blir kombien for analytisk tror jeg annen spiller hadde vært en løsning. Men det kan fort bli dyrt?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    At denne hobbyen fort kan bli dyr, ja det....  ;)
    Spøk til side, min erfaring er at ProAc (som alle andre gode, transparente høyttalere) vokser veldig med kvalitet på kilden, de har sånn sett et ansikt med mange sider. Kjenner ikke ditt oppsett, men tror ikke det uten videre blir analytisk. En liten omplassering av høyttalere er ofte nok. Husk at det å innføre et nytt komponent i et oppsett du kjenner (og her er jeg 100% enig med vidar p's tanker), kan medføre at plasseringen av høyttalerne blir helt feil i forhold til det du hadde, tro meg, jeg har slitt med akkurat det samme. Det du trodde var perfekt, kan være temmelig feil med et annet komponent.
    Jeg har faktisk ikke testet dette ennå. Skal gjøre det når mine rør er på plass i morgen.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da drar jeg innom Tor (Lyric-Hifi) i morgen og henter et par brukte D25.Finaly i came back to Proac!
     
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    spiller på theta drivverk theta dac gryfon preamp cary211rørblokker og proac d3.8. kjempefornøyd
     

    Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Heizann
    Skulle bare mangle om du ikke var fornøyd jan m har til gode å høre et anlegg som spiller så avslappende å behagelig.
    Det er ikke pga anlegge dit jeg sovner.
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Heizann
    Skulle bare mangle om du ikke var fornøyd jan m har til gode å høre et anlegg som spiller så avslappende å behagelig.
    Det er ikke pga anlegge dit jeg sovner.
    Nei det kan jeg tenke meg ;D ;D . Skal bli gøy på tirsdag skal ha med pre ampen min å teste på oppsettet hans.
     

    Rune_pedersen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    128
    Antall liker
    3
    Nei det kan jeg tenke meg  ;D ;D . Skal bli gøy på tirsdag skal ha med pre ampen min å teste på oppsettet hans.
    Det må du ikke gjøre da blir han urolig igjen.
    Ble det ikke konsert på deg i kveld
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da drar jeg innom Tor (Lyric-Hifi) i morgen og henter et par brukte D25.Finaly i came back to Proac!
    Det ble dessverre ingen kjøp i dag.

    Min kone som ellers er ganske snill mot meg,nektet meg å selge Focalene,så da måtte jeg avlyse kjøpet. :-/

    Da får jeg leve med mine høyttalere en stund til.Sparer opp litt penger og så får jeg se om det holder til D38 ;)

    Dagens trøst var at jeg fikk kjøpt Raga Saturn CD spiller.Den spiller fantastisk,og nå er det tomt på lager igjen.Tror spilleren min som ankom Mono A/S 01.03.2007 var den første i landet,8 mnd etter lanseringen i England.Neste sending vil drøye lenge dessverre.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ja, ja.. (noen fordeler har vi single da...) Var det utseende/størrelsen?

    Gratulerer som første Rega Saturn eier i Norge da.. :) .
    Er den nøytral eller er den litt mørk i klangen?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ble dessverre ingen kjøp i dag.

    Min kone som ellers er ganske snill mot meg,nektet meg å selge Focalene,så da måtte jeg avlyse kjøpet. :-/

    Da får jeg leve med mine høyttalere en stund til.Sparer opp litt penger og så får jeg se om det holder til D38 ;)

    Dagens trøst var at jeg fikk kjøpt Raga Saturn CD spiller.Den spiller fantastisk,og nå er det tomt på lager igjen.Tror spilleren min som ankom Mono A/S 01.03.2007 var den første i landet,8 mnd etter lanseringen i England.Neste sending vil drøye lenge dessverre.
    Mener du seriøst å bruke Rega Saturn og Coda til å drive D38...? Ikke til forsmåelse av den utmerkede elektronikken til prisen; men slik jeg kjenner D38 så gir den ikke akkurat ved dørene når det gjelder kilde- og forsterkeri signalkvalitet... her har man en kilde til rundt regnet 1/10-del av prisen for ht'erne; ikke akkurat hva Rega designet denne for, for å si det forsiktig.

    Det står for meg at dette er noe av de mest baktunge systembalanser jeg har hørt snakk om de siste år; jeg håper såklart for din del at det fungerer (men tviler sterkt på at du får valuta for pengene), men spør du meg så ser det på papiret ikke akkurat ut som om det du trenger er nye ht'ere i 50k-klassen...

    Mvh Vidar P
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Mener du seriøst å bruke Rega Saturn og Coda til å drive D38...? Ikke til forsmåelse av den utmerkede elektronikken til prisen; men slik jeg kjenner D38 så gir den ikke akkurat ved dørene når det gjelder kilde- og forsterkeri signalkvalitet... her har man en kilde til rundt regnet 1/10-del av prisen for ht'erne; ikke akkurat hva Rega designet denne for, for å si det forsiktig.

    Det står for meg at dette er noe av de mest baktunge systembalanser jeg har hørt snakk om de siste år; jeg håper såklart for din del at det fungerer (men tviler sterkt på at du får valuta for pengene), men spør du meg så ser det på papiret ikke akkurat ut som om det du trenger er nye ht'ere i 50k-klassen...

    Mvh Vidar P

    Rega Saturn koster vel mer 1/3 av prisen til D38,som er noe overpriset her.

    Kjøper jeg D38 i løpet av året vil den så klart bli det sterkeste leddet,og da tar vi resten ettervert.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rega Saturn koster vel mer 1/3 av prisen til D38,som er noe overpriset her.

    Kjøper jeg D38 i løpet av året vil den så klart bli det sterkeste leddet,og da tar vi resten ettervert.
    Er det jeg som blander Saturn og Apollo tro?

    EDIT: ser at jeg blandet den med den nye billig-utgaven... planetene går i bane og i total surr her etterhvert; nå må Rega snart komme med et noe enklere navnesystem :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    360
    Torget vurderinger
    3
    Rega Saturn koster vel mer 1/3 av prisen til D38,som er noe overpriset her.
    I forhold til hvor?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I forhold til 10 gangeren til Vidar P.

    Da ville i så fall D38 kostet 169000kr,(men jeg tok poenget så klart Vidar P).
    Jeg forvekslet Saturn (£1300) med den nye til £4-500. Min feil.

    Allikevel er det vel en temmelig signifikant baktunghet i et system balansert på denne måten :) men det skal jeg i grunnen ikke legge meg opp i.

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Flott tråd, dette...

    Noen som direkte har sammenlignet den nye D28 mot D15/25?

    Spesielt interessert i forskjeller som bassgjengivelse og drivbarhet.



    Den ser jo riktig potent ut... ;)
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Flott tråd, dette...

    Noen som direkte har sammenlignet den nye D28 mot D15/25?

    Spesielt interessert i forskjeller som bassgjengivelse og drivbarhet.



    Den ser jo riktig potent ut... ;)
    Jeg har ikke sammenlignet de side om side men jeg hadde D25 og oppgraderte til D28. Sistnevnte er ikke helt innspilt enda men jeg tror ikke den skikkelig dype/kraftige bassen som D25 har kommer tilbake. Med min hørsel høres D28 litt slankere/nøytrale ut.

    Før jeg kjøpte D25 hadde jeg B&W Nautilus 803 som tross størrelsen ikke hadde dyp bass i det hele tatt i mitt rom. Bassen til D28 er en mellomting mellom disse to og det passer meg meget bra.

    mvh,
    OS
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn