The Frog er vel ekstra myk?
Takk for svar Gunnar.
Fortjener en spiller som 1xperience en PU i såpass høy prisklasse mener du? Selv har jeg ingen
formening om hvor grensen for fornuftig går når det kommer til platespillere, så derfor jeg spør.
The Frog er en fantastisk pickup - som bør fungere perfekt i de lette armene på ProJect spillerne.
Men som thomand forespør; Setter man en pickup til 21.000 kroner på et såpass billige spillere og
armer som det vi snakker her?
Tja, hvorfor ikke... Jeg kjørte selv med kombinasjonen Rega Planar 3 - til 1.500 kroner den gangen
- sammen med en Koetzu Rosewood Signature - til 35.000 kroner. En av de beste platespiller-
kombinasjonene jeg noensinne har hatt. Skjev fordeling av pengene, men funker det, så funker det...
(Her må det legges til at RB-300 armen på Planaren min må ha vært av de få - som hadde lagerkvalitet
på høyde med dagens RB-2000. Vistnok finner damene på Rega bare
en -
to armer av dette kaliberet i
løpet av et skift).
Når det gjelder pickupene i denne serien fra van den Hul er det to ting og merke seg. En - disse pickupene
kan strippes, noe som reduserer vekten fra originale 8,2 gram og ned til godt under fem gram. To - vd Hul
oppgir statisk compliance for The Frog til 35 Micron/mN, noe som skulle tilsi en dynamisk compliance ved
10 Hz (den verdien man bruker i kalkulatoren) på rundt 20 Micron/mN. Mao. ikke så langt fra 2M serien...
De rimeligere modellene i serien; DDT, MC-10, MC One, MC Two blir litt i stiveste laget for ProJect armene
med en dynamisk compliance ved 10 Hz på rundt 16 Micron/mN.
"But, keeping it real" så ville jeg vel gått for en Ortofon 2M eller aller helst en Sound Smith på en billig ProJect
spiller.
mvh
Gunnar Brekke