Prising av import-varer

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Dette har sikkert vært diskutert før men..

Jeg ser på nettet at flere av de kinesiske hifi-merkene kan kjøpes for ca. halv pris av hva de selges for i Norge. Hvordan forsvarer importørene dette?

Jeg forstår at det er kostnader forbundet med garantier/service etc., men det får da være grenser.

Eksempel: En Doge 8 kan kjøper fra flere leverandører for ca 8000,- inkl. frakt (dvs. inkl. mva 10.000,-). Her i landet koster den 17.900,-.

Mvh Roger

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Sykdom i tiden. Flere importører har ikke våknet opp og skjønt at verden er helt åpen handelsmessig iom. nettet.

Lykke til videre sier jeg til slike. Handler det meste på nett og mye fra utlandet selv.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det meste koster minst 50% mere i Norge. Bortsett fra medisiner og apotekvarer som koster 2-5 ganger mere (jævla apotekmafia og korrupt Medisinaldepot'!!). Heia Norge vi er så rike at vi ikke bryr oss om hva ting koster..

Man siden importørene er så grådige så kan kanskje du starte et importfima for Hifi`?
Sleiven

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Egenimport er en fin ting.
Drivverk, dac, og effekt for min del er importert fra det store utland.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg shopper selv fra utlandet, men vi glemmer noen ting når vi kritiserer prisforskjellen.
Forbrukere er godt beskyttet i Norge - du kan reklamere flere år etter kjøp, det koster å forsikre seg mot dette. I tillegg er det høyere kostnadsnivå i Norge, og forhandleren skal dekke egen drift over salgspris.

Nå som det er blitt meget enkelt å shoppe i utlandet, samt få ting sendt rett hjem, så vil mange benytte seg av det - men det er naturligvis mer plundrete om noe går galt.
Når det er sagt - jeg har nylig kjøpt en Zippo lighter fra USA som minimum kostet 700 ved et kelkoo søk, og som jeg fikk for under 200, rett i postkassen; og jeg har kjøpt et adapter til teleskopet mitt, som minimum koster 2.450 her hjemme, og som jeg får nytt fra USA, med frakt og mva, for 1.500 - rett i postkassen.

Jeg har en tommelfingerregel jeg går etter. Om det er noe som kan gå i stykker, og som det kan være dyr service på, så kikker jeg på prisforskjellen - og om den ikke er urimelig, kan det godt være jeg handler i Norge.
Men jeg angrer fortsatt på at jeg kjøpte mine Grado RS1 i Norge - kostet faen meg nesten 7.000, da fikk jeg en deal. Se hva toppklokkene koster nå - du får dem nye for straks under 5.000 i USA, til dagens høye kurs. Da dollaren var under 5 var prisforskjellen helt vill, selvsagt.

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.697
Torget vurderinger
12
Ikke glem at norske forhandlere også håndterer garanti, reklamasjon, demonstrasjonsmuligheter, frakt, lønn etc etc. Billig kan bli dyrt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Trondmeg skrev:
Ikke glem at norske forhandlere også håndterer garanti, reklamasjon, demonstrasjonsmuligheter, frakt, lønn etc etc. Billig kan bli dyrt.
+50% eller mer er nå en ganske høy forsikringspremie uansett. Man vil tjene på å være selvassurandør på slikt og heller ta tapet om man skulle være uheldig og fabrikkgarantien er utløpt.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.182
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Trondmeg skrev:
gjør ikke utenlanske forhandlere det?

mvh

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.703
Sted
Trondheim
Man priser varer etter hva markedet kan/vil betale. Vi i Norge har svært god råd i forhold til andre forbrukere i andre land, og prisene blir deretter. "Sånn er'e bare".

Dessuten har vi langt bedre rettigheter som forbrukere. 1-2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Slikt er uhørt i andre deler av verden der 90 dagers garanti og ingen reklamasjonsrett er vanligere. I og med at det er forhandleren som er ansvarlig for reklamasjonsretten er det ganske mye dyrere å være forhandler i Norge enn i andre land.

V

vredensgnag

Gjest
motoren skrev:
Trondmeg skrev:
gjør ikke utenlanske forhandlere det?

mvh
Du får fraktkostnad ved retur og tilbakesending til deg, samt at det in neon tilfeller kan være mildt slitsomt å få dem til å innrømme at feilen ligger hos dem. Men enkelte produkter har internasjonale garantier, som skal godtgjøres uansett hvor du er, og da er du trygg.

Norge er et høykostland - det er bare å ta utgangspunkt i The Economists Big Mac Index, der var det ingen nasjoner som lå over oss på seneste vurdering, fra februar. (Se på index helt til høyre.)
Dette forklarer grove misforhold mellom sammenlignbare priser i andre land. Indeksen viser tydelig hvorfor det er billig å handle i Hong Kong, for eksempel -- HK - 52/Norge +63. USA har bare -7, så slik sett er det sikkert lønnsomt å kikke etter andre land å handle i.

Og dette betyr ikke at vi er kjøpesterke, nødvendigvis, men at vi får lite pr krone i Norge, sammenlignet med hva samme kjøpestyrke, målt i dollar, kan gi deg andre steder.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.399
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Litt av et dilemma, egentlig.
Er ingen storhandler fra utlandet, men har nå prøvd meg, 1 gang... Med godt resultat, og uten problemer av noe slag.

Slik jeg ser det, vil jo egen-import på sikt sparke beina under forhandlerne her på bjerget, og dermed også fjerne muligheten til å rusle til hifi-asylene for å sjekke og høre nærmere på nye produkter... Sånt er jo litt vanskelig om en handler fra utlandet...

På den andre siden; fordi prisene er så gunstige fra utlandet, kan en jo kanskje av og til stå han av med en og annen matchings-bommert, og likevel få solgt varene uten alt for stort tap....

mvh
Proffen

V

vredensgnag

Gjest
otare skrev:
Man priser varer etter hva markedet kan/vil betale. Vi i Norge har svært god råd i forhold til andre forbrukere i andre land, og prisene blir deretter. "Sånn er'e bare".

Dessuten har vi langt bedre rettigheter som forbrukere. 1-2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. Slikt er uhørt i andre deler av verden der 90 dagers garanti og ingen reklamasjonsrett er vanligere. I og med at det er forhandleren som er ansvarlig for reklamasjonsretten er det ganske mye dyrere å være forhandler i Norge enn i andre land.
Og dermed kan vi muligens spekulere i om norsk kjøpsvern er gått så langt at det tar livet av lokale forhandlere, siden nettet gjør det mulig å skippe dette mellomlegget, om man f.eks. selvassurerer. Men garanti og reklamasjonsrett forklarer ikke hele forskjellen mellom priser her og i utlandet.

V

vredensgnag

Gjest
Hamburger-indeksen til The Economist burde gi norsk reiselivsnæring søvnløse netter.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.551
Torget vurderinger
11
Jeg skrev dette i en annen tråd i forbindelse med at norske hifi forhandlere sliter : Bildet med problemer i hifi bransjen er nyansert og i mange tilfeller ikke tilpasset dagens virkelighet! Systemet med mange importørledd + mange utsalgssteder er ikke liv laga i dagens virkelighet med internett og mulighet for å frakte ting fra alle verdenshjørner på noen dager.

Et godt eksempel er jo merker som Audio Research og BAT. Her er det jo hoved importører i Sverige og i Dannmark. Så er det importører i Norge + butikker som alle skal ha en viss avanse for å kunne drive! Dette fører til at veil. pris er/var akkurat dobbel i Norge vs. USA. Dette henger ikke på greip i dagens situasjon!

Så har vi argumentene med reklamasjon, vel dette er det vel til slutt fabrikanten som må dekke! Et annet argument er kostnader til varelager o.s.v. Hvor ofte har butikken dyre hifi produkter på lager? Aldri!! Alt må bestilles!! Denne jobben kan en utmerket gjøre selv og tar 10 min. via internett!!

Håper fabrikantene snart tar til vettet og finner ut at det er fullstendig unødvendig å ha en haug med importørledd og forhandlere og starter med direkte salg som både kunder og fabrikanter tjener på! Garanti og service kan lett ordnes med en avtale med en lokal reperatør!

N

nb

Gjest
Som en eller annen sa en gang: Man finner seg en eller annen sum/sats man er villig til å betale for garanti og evntuelt midre hassle den gangen noe klikker. Er prisdifferansen hjemme/ute større enn dette, så handler man i utlandet. Nå hører det også med til historien at det neppe er mange som betaler noe i nærheten av villedende pris her hjemme, særlig i den dyrere ende. Jeg vet ikke hvor mye prutningsmonn det er vanlig å ha andre steder.

Jeg regner risken for at ting går i stykker som ekstremt lav, så jeg er knapt villig til å betale noe for den forsikringspremien. Det er ikke så mye som kan klikke på en normal HiFi-dings, særlig uten mekaniske slitedeler, om de som har satt den sammen vet hva de driver med.

Ellers hadde HiFi-elektronikk høyst sannsynlig vært skitbillig - også i Norge - om det ikke var slik at alt låter forskjellig ;)

V

vredensgnag

Gjest
Naturligvis handler dette også om hvor du handler. Enkelte forhandlere har stivere påslag enn andre.

Da jeg kjøpte min Grace m902 DAC, gjorde jeg dette hos ProLyd, som solgte den til meg ny for NOK 12.000.

Denne kan du kjøpe via nettet fra USA for USD 1600.
Mao. en prisforskjell, også med dengangs kurs, på snaue to tusen kroner. Skulle jeg ført inn denne, ville frakt og mva spist opp det.
Da handlet jeg hos ProLyd, men så tar de heller ikke "audiofile" påslag på varene sine.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Billige kinesiske produkter på nettet er b-vare og rejects som har funnet veien ut på markedet via bakveier. Xindak advarer faktisk mot å handle fra ikke-autoriserte forhandlere. Forsterker og kabler bygges av kasserte komponenter fra produksjonslinjen som arbeidere tar med seg hjem. Bør unngås for enhver pris. Noen av dem er i tillegg brannfarlige.

Det har vært nevnt før, og bør nevnes igjen. Kinesiske produkter kan være en farlig felle, for det er dårlig kontroll med hvor skrapet havner etter å ha vært i søppelkassen.

Bevis: Det er like dyrt å handle direkte fra fabrikken, som å handle i Norge. Hvordan kan da forhandlere som er et mellomledd forlange mindre enn det fabrikken forlanger ved direktesalg? Det vet jeg ut fra venners personlige erfaringer med å handle direkte fra Xindak, som forøvrig også er en hyggelig opplevelse.

Smorltork

Medlem
Ble medlem
25.04.2009
Antall liker
0
Dette er litt mer komplisert en noen vil ha det til.

For det første, de fleste kjente merkevarer koster omtrent det samme i butikken i ulike land. I en del (les: fattigere) land er ekte merkevarer faktisk dyrere enn i Norge. Dette til tross for den høye, norske momsen.

Norske forhandlere har naturligvis utgifter og tar avanse i forhold til lønnsnivået her i landet. Til gjengjeld selges det mer av dyre varer i et rikt land, så de er ikke - som forhandlere enkelte andre steder - nødt til å ta inn alt på en gang...

For noen år siden var det mye billigere å handle elektronikk enkelte steder, f.eks. i Asia. Etter hva jeg har sett, er denne forskjellen betydelig mindre nå. Sist jeg var i USA var mange saker billigere der, men da var også dollarkursen ekstremt lav.

Uansett kan ingen merpris i Norge veie opp for høyere inntektsnivå. Det er få eller ingen land i verden der man må jobbe så lite for å kunne kjøpe en gitt vare, som her.

For det andre: Mye av det som selges billig utenlands, er faktisk piratkopier eller B-varer fra fabrikker i Østen. Altså enten produkter som ikke har oppfylt produsentens kvalitetskrav, eller som ikke er testet i forhold til dem.

For det tredje: Kjøp av dyre varer i utlandet gir kanskje en minimumsgaranti. Men det kan være vanskelig og finne den ansvarlige om noe er galt, og dyrt å sende i retur. Norsk reklamasjonsrett gjelder selvfølgelig ikke. Naturligvis går det bra 9 av 10 ganger - men har man kjøpt en mandagsmodell til 10.000, risikerer man å tape de pengene.

Enkelte produkter er jo også "lokaliserte". Selv om det er sjeldnere nå enn for noen år siden, finnes det f.eks. apparater som bare virker med enten 110 eller 220 volt. Og det skulle være unødvendig å nevne at f.eks. TV-standardene er forskjellige.

Det er forresten også sånn at moms faktisk skal betales i Norge, selv på varer kjøpt fra utlandet. Det virker som om noen greier å unngå dette; selv har jeg alltid måttet punge ut... Utfra bitter erfaring handler jeg ikke mer på nett fra utlandet, med mindre varen er uttrykkelig unntatt fra norske momskrav. Ikke altfor dyre saker kan jeg kjøpe med på reiser, men ikke sånt som er avhengig av service og god garanti.

Forskjellen på netthandel og fysisk butikk er egentlig en annen problemstilling. Selvfølgelig er det mye billigere å selge over nett enn å leie lokaler og ansette mer eller mindre kompetente ekspeditører. Og selvfølgelig vil alle de lokale hifi-sjappene før eller senere gå konk om vi alle handler i billigste nettbutikk, så vi aldri mer kan høre på det vi vil kjøpe...

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Her var det faktisk flere sakelige og fornuftige innlegg. Kjekt å lese at det er noen som er litt mere nyanserte her. Flere ting folk har skrevet er direkte feil. F. eks fordyrende mellomledd. F.eks i utgangspunktet er at jeg ikke interessert å dra til Tondheim for å hørte på noe high end. Da skal jeg virkelig være sulten på akkurat det produktet, eller være sinnsykt billig. (dvs sammelignet med pris i lignedne land som Norge, f.eks Sverige og Danmark). Men jeg kan godt reise 10 mil til Oslo ikke noe problem. Jeg tror heller ikke at de i Trondheim gidder reise til Oslo. Dvs er det kun en "direkte til deg" butikk vil produktet selge mindre. Som en skrev, sånn er det bare! Vi hifi freaker må da betale mere for produkter som er solgt kun ett sted i Norge! Jeg vil ha fornuftig prising, og dessverre er Norge dyrere enn mange andre land på det meste, og vi har 5 års garanti ( ja i praksis 5 år garanti på high end), dyr frakt mm. Og kom ikke her å si at det er billigere å selge direkte. Selges det kun i ett ledd, må det firmaet betale all reklame, garanti, frakt, import kostnader osv. Nå snakker jeg om en ordentlig butikk med demofasiliteter med nogenlunde opningstider. Ikke en kjoms som egentlig er maler og sitter om kvelden i kjellerstua og knoter med pc en. Jeg vil ha service, veiledning, garanti, høyere 2 handsverdi`bruktpris, seriøs demo, seriøs kundebehandling. Dette når jeg kjøper hifi. Men kjøper jeg for eksempel deler til bilen min for virkelig halv pris, kan jeg godt gjøre det på nettet eller over tlf. Er folk som skriver her virkelig seriøse hifi freaker\lyd-musikkelskere? Det er jo helt umulig å følge prisene til de som unndrar mva. og det er ikke få. Samtidig er det mere stight å kontakte direkte de som har for høye priser på hifi i Norge. Still det enkle spøsmålet hvorfor det konkrete apparatet koster så mye mere i Norge enn i Sverige f.eks. Men da mener jeg virkelig for høye. F eks 1000SEK i Sverige og 15000NOk i Norge. Jeg drar alltid følgende regnestykke når jeg sjekker priser med utlandet. Beløp x dagens kurs x 1,25+ eventuell frakt og tollgebyr. Om folk hadde giddi å gått i hifibutikker her på berget ville de se at veldig mye hifi er billigere i Norge enn i blan annet USA! Og den dagen vi ikke har noen hifibutikker igjen er vår hobby ganske så død! vh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Vinyldust: Hva synes du om priseksemplet i åpningsinnlegget?
Passe påslag eller er det rett og slett billig?

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Anonym skrev:
Man kan selvfølgelig hekte seg opp i enkelteksempler, om de nevnte prisene er korrekte. Doge-importøren i Norge er vel ikke akkurat billig; jeg mener f.eks. 6210 er satt ned en god del fra tidligere.

Jeg synes de forrige innleggene var særdeles tankevekkende.

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
skjønner ikke helt argumentet ditt vinyldust. alle merkene til hifiklubben er "direkte til deg", de bruker tilogmed de ordene i markedsføringen. det gjelder også de fleste fra soundgarden.
duh, selfølgelig er det billigere å være importør og leverandør på samme tid. har jobbet i butikk selv og er rimelig sikker på at importøren tjener mer per vare.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.600
Torget vurderinger
1
the_eye skrev:
skjønner ikke helt argumentet ditt vinyldust. alle merkene til hifiklubben er "direkte til deg", de bruker tilogmed de ordene i markedsføringen. det gjelder også de fleste fra soundgarden.
duh, selfølgelig er det billigere å være importør og leverandør på samme tid. har jobbet i butikk selv og er rimelig sikker på at importøren tjener mer per vare.
Men Hi-Fi klubben driver ikke direkte til deg priser. Mao lar kunden tjene på at importleddet faller bort. De tar både importleddavanse og butikkavanse; eksempel - B&W.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.600
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Et godt eksempel er jo merker som Audio Research og BAT. Her er det jo hoved importører i Sverige og i Dannmark. Så er det importører i Norge + butikker som alle skal ha en viss avanse for å kunne drive! Dette fører til at veil. pris er/var akkurat dobbel i Norge vs. USA. Dette henger ikke på greip i dagens situasjon!
Helt enig. Hvis importøren er i Sverige kan han like gjerne være i USA. Helt meningsløst å betale dobbel pris for en tjeneste man faktisk ikke får. I tillegg kan mange av disse produktene ombygges fra 110 til 230v ved hjelp av en loddebolt.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Lønnsnivået i Norge er mye høyere enn i andre land. Det er vel kun Sveits som ligger på samme nivå. Det gjør at varene nødvendigvis må bli dyrere i Norge enn andre steder. Men det betyr jo at ens egen lønn også vil være høyere enn i andre land en sammenligner seg med.

At internett vil endre detaljhandelen i Norge er udiskutabelt. For bedriftene er det en veldig stor utfordring å tilpasse den den nye globaliserte økonomien. Men noen tilpasser seg på rare måter også: Fikk feil med bios på hovedkortet. Returnerte den til nettbutikken og de sendte den til Nederland for bytting av bios. Det er da man begynner å lure på vitsen på å kjøpe fra Norge. For utstyr som fort blir umoderne som datautstyr, er jo fem års garanti noe meningsløst og unødvendig fordyrende for forbrukerne, leverandørene og produsentene. Jeg tror at Norge må harmonisere sin kjøpslov til en internasjonal standard for å forhindre alt for mange bedrifter i Norge forsvinner.

For en som bor i utkanten og med minst 500 km til nærmeste Hi-Fi sjappe, så betyr internett alt. Det går an å høre på produkter på messer, hos venner i lydlaug/hififoreninger og lese ulike reviews i Norge og utlandet osv.
Folk er jo mer mobile enn tidligere. Kan hende om noen år så er det vanlig at vi reiser til en butikk i London for å høre på utstyr.... Fremtiden kan ingen si noe sikkert om. Det eneste sikre er at fremtiden vil medføre endringer og at fremtiden kommer.

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Anonym skrev:
Hei !

Konkret saklig spørsmål krever det samme tilbake. Så jeg gikk på nettet og lissomkjøpte forsterkern. Med dagens dollar mva og enkel fortolling snek den seg akkurat under 10000,- Om jeg legger på 30% blir det prisen den burde kostet i Norge, med fornuftig kalkyle, garanti osv I VANLIG BUTIKK!!!!!! Firmaet som selger den i Norge....henviser jeg bare til mitt eksempel i innlegget som bare bekrefter det jeg mener. Den er rett og slett minst 4000,- for dyr! Det blir ca 40% overprising. Regner med dette svar var saklig og grundig, takk for respons, vh

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
the_eye skrev:
Dette blir litt komplisert å svare skikkelig på, men jeg håper ikke du tror at hifi klubben er billigere fordi de selger direkte?.Hifi klubben driver meget dyktig foretningsmessig og har stor kapital. De driver kostnademessig meget proft og har det utrolig greit fordi alt de selger har fast pris!!!!! Det gjør at de enklere kan beregne dekningsbidrag, og de vet hva de virkelig sitter igjen med når de kalkulerer en vare. Jeg har alltid vært negativ til tullete prising og rabbatering i hifi bransen. Flere skulle priset varene sine lavere og holdt den prisen. "Alle" vet at flere av de merkene som hifiklubben overtok ble rabbatert med opptil 30% Da hifiklubben enda satte de ned 40% er det fordi de så at her kan vi ta en stor del av markedet. (Les i mange tillfeller var prisnedsettelsen c da ca 10% reel). Med sin massive markedsføring, "hifi klubben" og avisen var bare helt genialt. Folk trodde de var med i en klubb ala Rottary eller sånn og at det du leser i avisen er sant! Eler hva? De kunne da selge for 100 store en dag hvor en annen konkurerende butikk ikke greide mere enn 50 store på samme kvadrat, annsatte osv kostandesmessig. Hifi bransen med sin useriøse drift hadde dekka bordet for de i mange år, og serverte kundene over til de på ett sølvfat! Det er ingen selfølge at det er billigst å være både imp og selger selv. Ta f-eks Sony. Den som selger det trenger ikke forklare og overbevise kunden om at det er ett bra produkt. Det har Sony brukt milliarder på å fortelle kunder over hele verden i mange år, Skal noen drive butikk og tjene penger så er det så enkelt at du må selge. Å få solgt produkter krever markedsføring, og er volumet i salg smått så må man ha høyere fortjeneste. Dette er elementær bedriftsøkonomi. De store direkte til deg har kjente merkevarer, har hatt kapital til å markedsføre de ytterligere, og driver kostnadesmessig lavt i forhold til omsetning. De har også hatt muskler til å haie kjente agenturer, viser til toppen av dette inllegg, Det er få som er så merkebeviste som hifi freakere spør du meg! vh

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Voff skrev:
the_eye skrev:
Men Hi-Fi klubben driver ikke direkte til deg priser. Mao lar kunden tjene på at importleddet faller bort. De tar både importleddavanse og butikkavanse; eksempel - B&W.
Å takk !!! I hvertfall flere en meg som har sjønt det! vh.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det virker som om praksisen er svært forskjellig fra butikk til butikk, importør til importør. Jeg husker godt de kjøpene jeg gjorde i utlandet før i tiden. Jeg tjente mye på det. Desto hyggeligere har de siste handlene mine her til lands vært, for i de tilfellene har jeg faktisk gått litt i overskudd med å handle i Norge.

Siden jeg har liten erfaring med dagens aktører og utstyr, så lærer jeg mye her inne. For eksempel at avansen varierer fra merke til merke. Det burde kanskje ikke overraske meg, men før i tiden var det i alle fall konsekvent.

Morsom historie om HFK. Det er utrolig hvordan de fikk ungdom til å føle seg som medlemmer i en klubb. Medlemmer med rett til å handle billigere enn de som var så dum å melde seg inn i feil klubb. På den måten bygde de en lojalitet hos sine kunder som er stor. Jeg har merket at mange har komplette anlegg fra den "klubben", og som konsekvent anbefaler utstyr derfra. Nå skriver jeg ikke ut fra mine erfaringer her på bruket, men det er sikkert tilstedeværende her også, fra tid til annen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.600
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Morsom historie om HFK. Det er utrolig hvordan de fikk ungdom til å føle seg som medlemmer i en klubb. Medlemmer med rett til å handle billigere enn de som var så dum å melde seg inn i feil klubb. På den måten bygde de en lojalitet hos sine kunder som er stor. Jeg har merket at mange har komplette anlegg fra den "klubben", og som konsekvent anbefaler utstyr derfra. Nå skriver jeg ikke ut fra mine erfaringer her på bruket, men det er sikkert tilstedeværende her også, fra tid til annen.
Men nå skal det i sannhetens navn sies at Hi-Fi klubben engang var billigere. Da de overtok Denon og B&W var de billigst i Europa. Forsåvidt greit at man ikke fikk rabatt da. Etterpå har de satt opp prisene, gjerne i sammenheng med modellskifte, slik at det ikke "synes". Jeg tror de har slutta med direkte til deg markedsføringa. Var vel brudd på markedsføringsloven.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Enkel å velfungerende strategi, altså. Lanser kjeden som billig, bevis det i første omgang, og øk prisene etterhvert som folk er blitt overbevist. Ikke genialt, men dyktig gjort. Man kan si at mange av klubbens tidlige kunder ble Lenins nyttige idioter i danskenes markedsstrategi.

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
2
Voff skrev:
stemmer nok det. men avansen KAN komme kunden tilgode ved eventuelle salg. hifiklubben da utelukket ;D (hint; soundgarden slår av ganske kraftig mange ganger i året)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.036
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Enkel å velfungerende strategi, altså. Lanser kjeden som billig, bevis det i første omgang, og øk prisene etterhvert som folk er blitt overbevist. Ikke genialt, men dyktig gjort. Man kan si at mange av klubbens tidlige kunder ble Lenins nyttige idioter i danskenes markedsstrategi.
Jeg hater å innrømme det men det ser ut som dere har rett, 80000 kroner for B&W 803D sier jo sitt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
baluba skrev:
Jeg hater å innrømme det men det ser ut som dere har rett, 80000 kroner for B&W 803D sier jo sitt.
Det er ikke til å unngå å legge merke til det.
Det er heller ikke mulig å unngå å legge merke til at jeg har begått en og/å-feil i det sitatet. Fysj og fy, det burde være ulovlig. Jeg skal straffe meg selv med en sigarett mindre før sengetid...

Topp Bunn