Priser på hifi tilbehør - Galskap satt i system...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
...
Hvorfor det? Fordi de forteller hva du hører og ikke bare hva de kan måle og dokumentere?
...
Kanskje heller forde de ikke gir et inntrykk av å ha et kritisk forhold til egen hørsel ... noe jeg mener er rimelig fundamentalt for subjektive evalueringer av lyd.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
...
Jeg er derfor enig med deg i at det burde være svært enkelt å finne ut om man ikke ønsker å kjøpe et produkt som en følge av prissettingen. Dette har imidlertid svært liten sammenheng med om produktet er verdt prisen.
...
Que? dette er muligens et emne for den totale og asolutte missforståelse. Men dersom jeg ikke ønsker å kjøpe et produkt pga. prissettingen er det nettopp fordi jeg mener produkte ikke er verdt prisen.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Hei!
Det er en ting jeg lurer på (til de som sier at det ikke er dokumentert at det er forskjell på kabler)

Det er vel det? ( Forskjellige mål for resistans, kapasistans og induktans)
...
Innenfor «rimelige» variasjoner av RCL (resistans capasitans og induktans) er det faktisk relativt vanskelig å påvise konsistente og repeterbare forskjeller i subjektive lytteinntrykk. De mest signifikante unntakene er: 1) Resistans for høyttalerkabler (gitt at vi ikke snakker om perverse samensetninger av utstyr som sender effekttrinnet inn i selvsving), og 2) capasitrans i signalkabler i kombinasjon med høyimpedant kilde og mottaker. Optimering av RCL koster ikke en herregård. Det er tilsynelatende heller ingen konvergens i RCL-paramtrene for haifai-kabler: «alle varianter tilbys på alle prisnivåer».

mvh
KJ

R

Roysen

Gjest
KJ skrev:
Roysen skrev:
...
Jeg er derfor enig med deg i at det burde være svært enkelt å finne ut om man ikke ønsker å kjøpe et produkt som en følge av prissettingen. Dette har imidlertid svært liten sammenheng med om produktet er verdt prisen.
...
Que? dette er muligens et emne for den totale og asolutte missforståelse. Men dersom jeg ikke ønsker å kjøpe et produkt pga. prissettingen er det nettopp fordi jeg mener produkte ikke er verdt prisen.

mvh
KJ
Ikke nødvendigvis. Det kan også være slik at man prioriterer å benytte pengene på noe annet eller at man ikke har råd.

Mvh
Roysen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Hva er grunnen til at enkelte brukere her forsvarer denne vannvittige prissettingen?
Kan vi gå ut fra at de har bransjetillknytning? Hva er ellers grunnen til å forsvare denne galskapen?
Hei!
Kan du være snill å fortelle meg hvem som har "forsvart" de (prissettingen), slik forstått at det er helt ok for vedkommende at de er (for) høye?
Jeg for min del synes at prisen på Odin (for meg) er alt for høy, men likevel har jeg gjort et forsøk på å forklare hvorfor den (forhåpentligvis) er SÅ høy og i den sammenheng har jeg trukket frem en god del andre eksempler på hvorfor ting ofte blir dyrt til sluttforbruker. Tar jeg helt feil i mine "forsøk" på å forklare det? Rett meg i så fall, selv om mine forsøk ikke ligger innenfor vitenskapelige baserte undersøkelser.

Ingen er vel lettlurt....

Man må sette det økonomiske aspektet opp mot forbedringen man oppnår i lyden.

Om dette består av en boks eller kabel er likegyldig i denne sammenhengen.

Forbedringen i lyden er verdt det man kan akseptere i kostnad.

Når kabler betyr så mye for lyden som jeg hører, er dette gode investeringer.

Hva utstyret som forbedrer lyden koster i produksjon og utvikling intresserer ikke meg.

Jeg intresserer meg kun for hva min investering medfører av forbedret lyd.

Der har jeg kontroll, ikke ellers.....

Samleren
Dette innlegget av Samleren synes jeg er et godt syn på forholdet rundt dette emnet.

Det er SELVFØLGELIG galskap å betale ca. noen hundre tusen på et komplett sett med kabler (minimumet sett med ht.kabel og to sett med IC) for de aller aller fleste av oss, men ikke nødvendigvis for en person som kommer innunder Samleren sitt eksempel, med andre ord en person som har de økonomiske midlene (i godt monn og uten at det går utover andre for personen viktige behov, noe han jo velger sjøl)

Mvh.KW

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Roysen skrev:
Du kommer med en hentyding til at jeg bryter forumreglene. Det gjør jeg ikke og det er ikke din jobb å passe på det.

Mvh
Roysen
Jeg har slett ikke antydet at du bryter reglene.

Poenget er at jeg er uforstående til at noen kan forsvare prisingen.

mvh
el_m

Mer kommer ikke fra meg i denne tråden.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
...
Ikke nødvendigvis. Det kan også være slik at man prioriterer å benytte pengene på noe annet eller at man ikke har råd.
...
t.o. det er en kausalsammenheng mellom «ikke å kjøpe» og «på grunn av pris». Jeg vurderer med andre ord produkte i sin generiske eller spesifike form som aktuelt, men på grunn av prissettingen avstår jeg fra å kjøpe. Ergo mener jeg produktet ikke er verdt prisen, dvs. en rent subjektiv verdivurdering ut i fra hva jeg enn måtte legge vekt på. Betalingsevne er i sammenhengen en integrert del av denne subjektive verdsettingen (alle kan prioritere prioritere penger en ikke har, men det har ofte liten mening). Andre prioriteringer, uten om som en referanseramme for pengenes alternative verdi, er som sådan ikke relevant.

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
KW skrev:
Hei!
Det er en ting jeg lurer på (til de som sier at det ikke er dokumentert at det er forskjell på kabler)

Det er vel det? ( Forskjellige mål for resistans, kapasistans og induktans)
...
Innenfor «rimelige variasjoner av RCL (resistans capasitans og induktans) er det faktisk relativt vanskelig å påvise konsistente og repeterbare forskjeller i sbujektive lytteinntrykk. De mest signifikante unntakene er: 1) Resistans for høyttalerkabler (gitt at vi ikke snakker om perverse samensetninger av utstyr som sender effekttrinnet inn i selvsving), og 2) capasitrans i signalkabler i kombinasjon med høyimpedant kilde og mottaker. Optimering av RCL koster ikke en herregård. Det er tilsynelatende heller ingen konvergens i RCL-paramtrene for haifai-kabler: «alle varianter tilbys på alle prisnivåer».

mvh
KJ
Hei!
Der har vi det igjen ;)
Innenfor rimelige varasjoner av RCL, hva med kabler som ikke seg i mellom er innenfor disse av deg uttalte normer?
Har du erfaring med det meste av kabler på markedet, slik at du kan påvise at så godt som alle holder seg innenfor rimelige "varasjoner" være seg ht,kabler eller IC?
Jeg skrev jo mye rundt dette i mitt innlegg. ER du uenig i at det (vi/deltagerne) kanskje (jeg sier kanskje) ikke HELT diskuterer samme sak, siden noen kanskje har erfaring med "ufornuftig" designede kabler, og dermed hører forskjell, farget eller ufarget?
Mvh.KW

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
0
Så var morro i gang igjen. Vi skal alle bli lurt av sleipe smørblide superselgere som ikke har det minste peiling. At kabler enkelte ganger kan virke som galskap satt i sytem er nok sant, men at det er hørbare forskjeller er det heller ingen tvil om. Hadde gleden av å nærvære ved Nordost Lars sin demo av de nye Odin kablene på München messa og forbedringen i forhold til Valhalla var meget stor, om det kan forsvare prisen 16000 dollar for et par er en annen sak. Det som er merkelig er at forfatteren og en del av de andre insenderene betrakter alle andre som idioter som ikke følger deres linje. Det er synd det ikke er flere ledige plasser på asylene rundt om i landet.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
nb skrev:
Ellers les KV's test av Valhalla vs vanlig kobber. Burde muligens ta en titt inne i sine egne HT...
Hørselen lyver over en lav sko, man må ta forholdsregler. Det er mange audijournalister som ikke er forsiktige nok, og jeg leser generelt ikke kabeltester. Jeg mener man kan gjøre enkle eksperimenter selv, for å avsløre humbugen. Jeg snakker da ikke om kompliserte blindtester, men noe helt enkelt. Prøv denne, alle sammen! (jeg mener alvor, gjør den selv!):

Dra høyttalerne ut til midten av rommet (for å minimere ulikheter i veggreflekser o.l). Den ene høytaleren kobles til venstre forsterkerutgang med vanlig, dyr høyttalerkabel basert på kobber og med normalt tverrsnitt osv. Den andre kobles til høyre utgang via det værste du kan tenke deg, nemlig lampett-ledning, bare at denne gis følgende behandlig: Det skal påloddes samme type plugger som den andre har (det som gav lampettledning sitt dårlige rykte en gang i tiden var antagelig det seige, gråaktige belegget som danner seg på overflaten av kobberet, og som gir dårlig kontakt, og som til og med kan gjøre lodding besværlig).Skrap kobberet før lodding. I tillegg legges lampettledningen 3-4 dobbelt for å kompensere for det noe ynkelige tversnitt. Den er jo så godt som gratis, så det spiller jo ingen rolle. Dette gjøres sef før pålodding av plugger, needless to say.
Musikksignalet kobles til f.ex venstre CD inn, henholsdvis høyre Aux inn, og forsterkeren settes ved siden av lytteplassen, evt man anvender fjern. Slik kan man koble mellom de to overførslene med kanalvelgeren, i ro og mak. Man lytter sef til en ht om gangen i denne testen. Til enkeltes store forbløffelse lyder det helt likt, men for sikkerhets skyld byttes på kanal og høyttalere, i tilfelle det skulle være små forskjeller i utstyret eller rommet.
Jeg har tvunget to kabelfanatikere til å gjøre denne testen, og de er begge helbredet. Den ene måtte riktignok ha krisepsykiatri etterpå.
Han var til de grader hjernevasket fra før at hans første reaksjon var forbauselse over "at det i det hele tatt slapp noe som helst gjennom gjennom lampettsnøret".
Begge var så uvillige at jeg måtte kjempe en lang kamp for å få dem med på eksperimentet, og bestikke dem med sjeldne lp plater osv.
Men nå er de helbredet, sa jeg det?
No

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
Innenfor rimelige varasjoner av RCL, hva med kabler som ikke seg i mellom er innenfor disse av deg uttalte normer?
...
Göertz og Nordost?

...
Har du erfaring med det meste av kabler på markedet, slik at du kan påvise at så godt som alle holder seg innenfor rimelige "varasjoner" være seg ht,kabler eller IC?
...
Ingen av oss kan påberope seg å ha hørt alle mulige varianter. Det er heller ikke særlig vesentlig. En generell observasjon er at haifaikabler skjeldent spesifiseres mht elektriske parametre; så dersom disse er vesentlig, så inviteres forbrukerne til å handle i blinde ... Forgen del har jeg forsøksvis eksperimentert nokså bevist med variasjoner i elektriske paramtere på kabler, både signal og høyttaler, uten at jeg kan si at jeg har noen entydige konklusjoner å komme med, som nevnt med unntak av perverse tilfeller (dvs tilfeller som får tilknyttet utstyr til å oppføre seg «rart»), og hhv resistans for høyttalerkabler og kapasitans for signalkabler tilkoblet høyimpedant utstyr. Som nevnt er det heller ingen observerbar sammenheng mellom det som tilbys av haifaikabler og de respektive kablenes elektriske parametre, samt at «alle» kombinasjoner av elektriske paramtre tilbys i alle prissegmenter. Mye av «kabeldebatten» vedgår endog forskjeller mellom kabler som i elektrisk henseende er «like» men som etter sigende låter forskjellig.

...
Jeg skrev jo mye rundt dette i mitt innlegg. ER du uenig i at det (vi/deltagerne) kanskje (jeg sier kanskje) ikke HELT diskuterer samme sak, siden noen kanskje har erfaring med "ufornuftig" designede kabler, og dermed hører forskjell, farget eller ufarget?
Mvh.KW
For min del er det helt åpenbart at «vi» leser, fortolker og forstår sak og innlegg vidt forskjellig.

mvh
KJ

N

nb

Gjest
goffa skrev:
Så var morro i gang igjen. Vi skal alle bli lurt av sleipe smørblide superselgere som ikke har det minste peiling. At kabler enkelte ganger kan virke som galskap satt i sytem er nok sant, men at det er hørbare forskjeller er det heller ingen tvil om. Hadde gleden av å nærvære ved Nordost Lars sin demo av de nye Odin kablene på München messa og forbedringen i forhold til Valhalla var meget stor, om det kan forsvare prisen 16000 dollar for et par er en annen sak. Det som er merkelig er at forfatteren og en del av de andre insenderene betrakter alle andre som idioter som ikke følger deres linje. Det er synd det ikke er flere ledige plasser på asylene rundt om i landet.
Hvorfor er da nevnte danske nødt til å lire av seg så til de grader tåkeprat når han forteller hva som er bra med Nordost da? Jeg var på en slik seanse, da snakket han om 1) Ledehastighet 2) Båndbredde. Man treger ikke være rakketforsker for å resonnere seg til at begge de er fullstendig irrelevante i et stereoanlegg.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
goffa skrev:
Hvis, og jeg mener HVIS det har seg sånn at Odin er SÅ mye bedre enn Valhalla at det er hørbart, skulle ikke valhalla ha kostet 5 flate øre. Det blir jo bare dumt. Unnskyld meg men... For noe forba*na tull.

PK

B

Back_Door

Gjest
Dr.No skrev:
nb skrev:
Ellers les KV's test av Valhalla vs vanlig kobber. Burde muligens ta en titt inne i sine egne HT...
Hørselen lyver over en lav sko, man må ta forholdsregler. Det er mange audijournalister som ikke er forsiktige nok, og jeg leser generelt ikke kabeltester. Jeg mener man kan gjøre enkle eksperimenter selv, for å avsløre humbugen. Jeg snakker da ikke om kompliserte blindtester, men noe helt enkelt. Prøv denne, alle sammen! (jeg mener alvor, gjør den selv!):

Dra høyttalerne ut til midten av rommet (for å minimere ulikheter i veggreflekser o.l). Den ene høytaleren kobles til venstre forsterkerutgang med vanlig, dyr høyttalerkabel basert på kobber og med normalt tverrsnitt osv. Den andre kobles til høyre utgang via det værste du kan tenke deg, nemlig lampett-ledning, bare at denne gis følgende behandlig: Det skal påloddes samme type plugger som den andre har (det som gav lampettledning sitt dårlige rykte en gang i tiden var antagelig det seige, gråaktige belegget som danner seg på overflaten av kobberet, og som gir dårlig kontakt, og som til og med kan gjøre lodding besværlig).Skrap kobberet før lodding. I tillegg legges lampettledningen 3-4 dobbelt for å kompensere for det noe ynkelige tversnitt. Den er jo så godt som gratis, så det spiller jo ingen rolle. Dette gjøres sef før pålodding av plugger, needless to say.
Musikksignalet kobles til f.ex venstre CD inn, henholsdvis høyre Aux inn, og forsterkeren settes ved siden av lytteplassen, evt man anvender fjern. Slik kan man koble mellom de to overførslene med kanalvelgeren, i ro og mak. Man lytter sef til en ht om gangen i denne testen. Til enkeltes store forbløffelse lyder det helt likt, men for sikkerhets skyld byttes på kanal og høyttalere, i tilfelle det skulle være små forskjeller i utstyret eller rommet.
Jeg har tvunget to kabelfanatikere til å gjøre denne testen, og de er begge helbredet. Den ene måtte riktignok ha krisepsykiatri etterpå.
Han var til de grader hjernevasket fra før at hans første reaksjon var forbauselse over "at det i det hele tatt slapp noe som helst gjennom gjennom lampettsnøret".
Begge var så uvillige at jeg måtte kjempe en lang kamp for å få dem med på eksperimentet, og bestikke dem med sjeldne lp plater osv.
No
Slike innlegg gjør at jeg faktisk lærer noe på dette forum. Både om hva som er relevant og om selve hifi-miljøet. Det du er inne på, er nok like vanskelig som å reise til Iran som misjonær for pinsemenigheten.. ;D

R

Roysen

Gjest
pks skrev:
goffa skrev:
Hvis, og jeg mener HVIS det har seg sånn at Odin er SÅ mye bedre enn Valhalla at det er hørbart, skulle ikke valhalla ha kostet 5 flate øre. Det blir jo bare dumt. Unnskyld meg men... For noe forba*na tull.

PK
Dessverre så er det nok lik at det er det du skriver som er noe forba*na tull.

Mvh
Roysen

O

om.s

Gjest
Samleren skrev:
Ingen er vel lettlurt....

Man må sette det økonomiske aspektet opp mot forbedringen man oppnår i lyden.

Om dette består av en boks eller kabel er likegyldig i denne sammenhengen.

Forbedringen i lyden er verdt det man kan akseptere i kostnad.

Når kabler betyr så mye for lyden som jeg hører, er dette gode investeringer.

Hva utstyret som forbedrer lyden koster i produksjon og utvikling intresserer ikke meg.

Jeg intresserer meg kun for hva min investering medfører av forbedret lyd.

Der har jeg kontroll, ikke ellers.....

Samleren
Gode poenger!!....

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
nb skrev:
goffa skrev:
Hvorfor er da nevnte danske nødt til å lire av seg så til de grader tåkeprat når han forteller hva som er bra med Nordost da? Jeg var på en slik seanse, da snakket han om 1) Ledehastighet 2) Båndbredde. Man treger ikke være rakketforsker for å resonnere seg til at begge de er fullstendig irrelevante i et stereoanlegg.
Hei!
Jeg har også nylig vært på en slik, fast bestemt på å ikke ta til meg hva han måtte lire av seg.
Jeg mener likevel bestemt at jeg hørte forskjell og vil ikke som Goffa si at den var meget stor, men dog.
Hørte ikke du noen forskjell?
Hva synes du om lyden under demoen ellers da?
Dårlig? Bedre hjemme?

En kan si og mene hva en vil om både denne dansken og Tømmervik, når det dreier seg om "salgspratet", men jeg for min del har stor respekt for Tømmervik sin evne (og kanskje mye perfeskjon) når det kommer til å "sette" opp lydanlegg for demo, enten det er i butikken eller på messer.
Ofte synes jeg han også spiller for høyt, ikke slik på siste demo (Odin)
Jeg tror mye av dette kommer an på perfeksjonen i sammensatte deler og (kvalitets?) komponenter ned til minste detalj, og ved å bytte ut en og en del (f.eks. kabler og mye annet i kretsen på det hele) så vil en gradvis kunne høre forandringen(e), vil jeg anta.

Jeg vil si at jeg ofte (inni meg) nærmest blir litt lattermild når Tømmerviks munn forlater tempoet til hjernen ::) med andre ord, det hele tar litt av ;D

Eksempelvis fra siste demo, han hadde sittet oppe kvelden før og brent inn neste dags demoplate da på denne "supermaskinen" sin (som jeg her og nå ikke husker navnet på, og da gjennom Nordost sin digitalkabel (til 12k må vite) ::) og slik går no ordan.

Når alt dette er sagt så var det utvilsomt godlyd (imo).

Likevel og kanskje det viktigste eventuelt "å gjennomskue" er jo imo. det faktum at forskjellig musikk/innspillinger gjør seg best i dertil egnede anlegg, en cdplate kan gjøre seg bedre i et gitt anlegg(sammensetning) og vice versa.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
Dr.No skrev:
nb skrev:

No
Slike innlegg gjør at jeg faktisk lærer noe på dette forum. Både om hva som er relevant og om selve hifi-miljøet. Det du er inne på, er nok like vanskelig som å reise til Iran som misjonær for pinsemenigheten.. ;D
Hei!
Vet ikke om jeg hadde tort å la en person som hører forskjell på kabler, lage noe til en halv million for meg ::)
Kan jo hende han ikke er til å stole på ;)

Mvh.KW
Edit: bare måtte ;) i "kampens hete" ;D

N

nb

Gjest
KW skrev:
nb skrev:
goffa skrev:
Hei!
Jeg har også nylig vært på en slik, fast bestemt på å ikke ta til meg hva han måtte lire av seg.
Jeg mener likevel bestemt at jeg hørte forskjell og vil ikke som Goffa si at den var meget stor, men dog.
Hørte ikke du noen forskjell?
Hva synes du om lyden under demoen ellers da?
Dårlig? Bedre hjemme?

En kan si og mene hva en vil om både denne dansken og Tømmervik, når det dreier seg om "salgspratet", men jeg for min del har stor respekt for Tømmervik sin evne (og kanskje mye perfeskjon) når det kommer til å "sette" opp lydanlegg for demo, enten det er i butikken eller på messer.
Ofte synes jeg han også spiller for høyt, ikke slik på siste demo (Odin)
Jeg tror mye av dette kommer an på perfeksjonen i sammensatte deler og (kvalitets?) komponenter ned til minste detalj, og ved å bytte ut en og en del (f.eks. kabler og mye annet i kretsen på det hele) så vil en gradvis kunne høre forandringen(e), vil jeg anta.

Jeg vil si at jeg ofte (inni meg) nærmest blir litt lattermild når Tømmerviks munn forlater tempoet til hjernen ::) med andre ord, det hele tar litt av ;D

Eksempelvis fra siste demo, han hadde sittet oppe kvelden før og brent inn neste dags demoplate da på denne "supermaskinen" sin (som jeg her og nå ikke husker navnet på, og da gjennom Nordost sin digitalkabel (til 12k må vite) ::) og slik går no ordan.

Når alt dette er sagt så var det utvilsomt godlyd (imo).

Likevel og kanskje det viktigste eventuelt "å gjennomskue" er jo imo. det faktum at forskjellig musikk/innspillinger gjør seg best i dertil egnede anlegg, en cdplate kan gjøre seg bedre i et gitt anlegg(sammensetning) og vice versa.

Mvh.KW
Joda, det låt slett ikke ueffent på demoen jeg var på. En sammenligning med hjemme blir for meg meningsløs da alle "innsatsfaktorene" er helt annerledes. "totalpakken" hos OHFC var godt mulig bedre enn "totalpakken" hjemme, men i motsetning til en del audiofile har jeg ikke evnen til å høre forbi høyttalere, rom og de aktive komponenetene for å uttale meg om hvor bra kablene er.

Kan ikke si jeg hørte noen nevneverdige forskjeller nei, men jeg skal innrømme at jeg nok var ganske forutinntatt på at dette bare er tull. Men det som virkelig sjokkerte meg var holdningen hans til helt åpenbare giganthull i forklaringene sine. Greit at fyren er selger, men med det som fyren klarte å lire av seg blir troverdigheten for meg langt under null. Uavhengig av om man har trua eller ikke, ble jeg mildt sjokkert over at noen faktisk trodde på den forklaringen han kom med. Favoritten min var han som kunne høre at Valhalla signalkabler hadde større båndbredde.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Roysen skrev:
pks skrev:
goffa skrev:

PK
Dessverre så er det nok lik at det er det du skriver som er noe forba*na tull.

Mvh
Roysen
Det er sikkert fullt mulig, men det er noe med det å betala 50k for en kabelstump (det er det jeg betrakter det som) som ikke greier å føre et fysisk elektrisk signal fra et punkt til et annet uten å ødelegge det.
Er ikke det forjævlig å tenke på? Det er det for meg.. Desverre.

B

Back_Door

Gjest
KW skrev:
Hei!
Vet ikke om jeg hadde tort å la en person som hører forskjell på kabler, lage noe til en halv million for meg ::)

Mvh.KW
Jeg vet ikke helt om jeg forstår relevansen i ditt innlegg..
Om det skulle ha noe betydning i denne sammenheng, så deler jeg stort sett vurderingene rundt kabelforskjeller med den nevnte person. Dermed skulle ikke dette føre til mer bekymring for min del.
Kan du ellers vise til utsagn fra min side om at det ikke kan finnes forskjell på kabler??

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Dr.No skrev:
nb skrev:

No
Dette var jo genialt! ;D

Og det beste er at det kan videreføres på andre områder, f.eks til dekktester.
Sett bilen på bukk, og la hjulene snurre i lufta under testen. Det sikrer 100% like forhold og man unngår at veien spiller inn på resultatet. BRA!! ;D ???

Over til topic.
Hvorfor er det sånn at det er akseptabelt å ta avanse på alle varer og tjenester som omsettes i verden - ehh.. bortsett fra på hifikabler - som helst skal selges til kostpris?

B

Back_Door

Gjest
topline skrev:
Dr.No skrev:
nb skrev:

No
Dette var jo genialt! ;D

Sett bilen på bukk, og la hjulene snurre i lufta under testen. Det sikrer 100% like forhold og man unngår at veien spiller inn på resultatet. BRA!! ;D ???

Over til topic.
Hvorfor er det sånn at det er akseptabelt å ta avanse på alle varer og tjenester som omsettes i verden - ehh.. bortsett fra på hifikabler - som helst skal selges til kostpris?
Din forståelse av eksperimentet var om mulig enda mer genial ;D
(det ble altså ikke spilt noe gjennom kablene i eksempelet..??)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
topline skrev:
Dette var jo genialt! ;D

Det er jo faktisk slik at høyttalerne belastes med samme signal. Eneste forskjellen er at man lytter i mono istedenfor stereo. Etter hva jeg skjønner en metodikk som også Duelund (RIP) benyttet for å AB-teste tweaks med. Også en evalueringsmetodikk med ulemper og fordeler, men det er latterlig å latterliggjøre en slik testmetodikk på denne måten. Det å lytte/måle på bare en høyttaler av gangen gjøres mye når man konstruerer noe i hifiverdenen.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
topline skrev:
Over til topic.
Det er ikke prisen eller avansen som er problemet. Problemet er at de markedsføres under feil flagg, nemlig at de skal gi en lydforbedring som overhodet ikke kan dokumenteres. Om de hadde blitt markedsført som "De peneste" eller omså bare "Mest eksklusive" kablene som finnes, så hadde det forsåvidt vært greit.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
roffe skrev:
topline skrev:
Dette var jo genialt! ;D

Det er jo faktisk slik at høyttalerne belastes med samme signal. Eneste forskjellen er at man lytter i mono istedenfor stereo. Etter hva jeg skjønner en metodikk som også Duelund (RIP) benyttet for å AB-teste tweaks med. Også en evalueringsmetodikk med ulemper og fordeler, men det er latterlig å latterliggjøre en slik testmetodikk på denne måten. Det å lytte/måle på bare en høyttaler av gangen gjøres mye når man konstruerer noe i hifiverdenen.
Poenget var at et stereoanlegg/høyttalere skaper et lydbilde. Det er dette lydbilde som skaper opplevelsen og som lydmessig kan endre seg avhengig av hvilke kabler/komponenter vi bytter ut.

Og i vurderingen av lydbilde er det mange parametre, deriblant perspektiv, soundstage, 3D eller hva man ønsker å kalle det.
Testmetodikken som beskrives er sikkert grei på mange områder, men for å finne ut hvilke kabler som passer best i anlegget mitt er den ubrukelig (for meg). ;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
topline skrev:
roffe skrev:
topline skrev:
Dette var jo genialt! ;D

Poenget var at et stereoanlegg/høyttalere skaper et lydbilde. Det er dette lydbilde som skaper opplevelsen og som lydmessig kan endre seg avhengig av hvilke kabler/komponenter vi bytter ut.

Og i vurderingen av lydbilde er det mange parametre, deriblant perspektiv, soundstage, 3D eller hva man ønsker å kalle det.
Testmetodikken som beskrives er sikkert grei på mange områder, men for å finne ut hvilke kabler som passer best i anlegget mitt er den ubrukelig (for meg). ;)
Vel, det er ikke SÅ mange år siden at motstanden mot stereo ble forfektet av mono-forkjemperne. ;)
Uansett: Metodikken med å lytte til en høyttaler av gangen er en forenkling laget for å høre forskjeller. Det er ingen forskjeller i lydbildet som ikke er et utslag av det som kommer ut gjennom høyttalerne, så alt hørbart kan evalueres på denne måten.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
topline skrev:
...

Er det noen som helst grunn til å tro at kabelaturet oppfører seg anderledes i stereo contra mono? Evt. at kabelaturet kunn påvirker gjengivelsen i stereo og ikke i mono?

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!

Joda, det låt slett ikke ueffent på demoen jeg var på. En sammenligning med hjemme blir for meg meningsløs da alle "innsatsfaktorene" er helt annerledes. "totalpakken" hos OHFC var godt mulig bedre enn "totalpakken" hjemme, men i motsetning til en del audiofile har jeg ikke evnen til å høre forbi høyttalere, rom og de aktive komponenetene for å uttale meg om hvor bra kablene er.

Kan ikke si jeg hørte noen nevneverdige forskjeller nei, men jeg skal innrømme at jeg nok var ganske forutinntatt på at dette bare er tull. Men det som virkelig sjokkerte meg var holdningen hans til helt åpenbare giganthull i forklaringene sine. Greit at fyren er selger, men med det som fyren klarte å lire av seg blir troverdigheten for meg langt under null. Uavhengig av om man har trua eller ikke, ble jeg mildt sjokkert over at noen faktisk trodde på den forklaringen han kom med. Favoritten min var han som kunne høre at Valhalla signalkabler hadde større båndbredde.
Hei!
Ingen har vel sagt noe om hvor bra de er for sin egen del, det er jeg enig i nærmest må være umulig, men man kan jo ha meninger om forskjellen de i mellom i nevnte anlegg.
Jeg ser slettes ikke bort i fra at en såkalt (gitt) god kabel kan gjøre vondt verre i et gitt anlegg (eller enklere sagt fungere dårlig)

Derfor stiller jeg meg også undrende til personer som skifter kabler like ofte som delkomponenter i anlegget, sågar hele anlegget og samtidig konkluderer med på at sist innkjøpte signalkabel er den beste (av de en har hatt).
Jeg ville tro og mene at det vil være vanskelig å vite at ikke kabel nr. 1 av kanskje 5 (i rekkefølge) i kanskje et tilnærmet helt nytt anlegg kunne være på høyde med (kanskje bedre) enn sistkjøpte.

Jeg husker at jeg selv på (L&B) forum (for en del år siden), i min gryende interesse for kabler fikk det råd tips om at en gitt/nevnt kabel kanskje ikke ville være noen god ide i mitt da noe enkle anlegg, noe jeg den dag i dag tror hadde relevans

Spurte du dansken hvorvidt forklaringen hans hadde relevans/holdt vann? Hvorfor eventuelt ikke?

Noe jeg også lurer på, er hvorfor f.eks. Nordost/Tømmervik ikke skulle kunne tørre/ville ta en "duell" mellom enten Valhalla eller Odin på den en siden og "godt designede" kabler på den andre, dette sett opp mot hvor gode de i utganspunktet påståes å være (i forhold til annet). DET er for meg (og burde være for de fleste) et tankekors, som gjør at JEG for min egen del avstår å vise videre interesse for de nevnte og liknende dyrt prisede kabler.
Samme holdningen har jeg til div. tweakeduppeditter som det kan stilles spørsmålstegn ved virknigen av, her burde alle leverandører/forhandlere kunne tilby prøvelån med returrett.

Tilbake til svaret dit til meg, ikke nevneverdige forskjeller?
Likevel forskjell? Og da med eventuell begrensning på din holdning til slikt ::) Forutinntatthet mener jeg.

Du sier at "innsatsfaktorene" er helt anderledes enn hjemme og "bare" "godt mulig" bedre enn hjemme (totalpakken).
Hva for (et) slags anlegg referer du til fra din demoopplevelse?
Gratulerer i så fall med kjempelyd :D, og det har du greid med ca. antall kroner for din totalpakke?
Mvh.KW

N

nb

Gjest
KW skrev:
Hei!

Hei!
Ingen har vel sagt noe om hvor bra de er for sin egen del, det er jeg enig i nærmest må være umulig, men man kan jo ha meninger om forskjellen de i mellom i nevnte anlegg.
Jeg ser slettes ikke bort i fra at en såkalt (gitt) god kabel kan gjøre vondt verre i et gitt anlegg (eller enklere sagt fungere dårlig)

Derfor stiller jeg meg også undrende til personer som skifter kabler like ofte som delkomponenter i anlegget, sågar hele anlegget og samtidig konkluderer med på at sist innkjøpte signalkabel er den beste (av de en har hatt).
Jeg ville tro og mene at det vil være vanskelig å vite at ikke kabel nr. 1 av kanskje 5 (i rekkefølge) i kanskje et tilnærmet helt nytt anlegg kunne være på høyde med (kanskje bedre) enn sistkjøpte.

Jeg husker at jeg selv på (L&B) forum (for en del år siden), i min gryende interesse for kabler fikk det råd tips om at en gitt/nevnt kabel kanskje ikke ville være noen god ide i mitt da noe enkle anlegg, noe jeg den dag i dag tror hadde relevans

Spurte du dansken hvorvidt forklaringen hans hadde relevans/holdt vann? Hvorfor eventuelt ikke?

Noe jeg også lurer på, er hvorfor f.eks. Nordost/Tømmervik ikke skulle kunne tørre/ville ta en "duell" mellom enten Valhalla eller Odin på den en siden og "godt designede" kabler på den andre, dette sett opp mot hvor gode de i utganspunktet påståes å være (i forhold til annet). DET er for meg (og burde være for de fleste) et tankekors, som gjør at JEG for min egen del avstår å vise videre interesse for de nevnte og liknende dyrt prisede kabler.
Samme holdningen har jeg til div. tweakeduppeditter som det kan stilles spørsmålstegn ved virknigen av, her burde alle leverandører/forhandlere kunne tilby prøvelån med returrett.

Tilbake til svaret dit til meg, ikke nevneverdige forskjeller?
Likevel forskjell? Og da med eventuell begrensning på din holdning til slikt ::) Forutinntatthet mener jeg.

Du sier at "innsatsfaktorene" er helt anderledes enn hjemme og "bare" "godt mulig" bedre enn hjemme (totalpakken).
Hva for (et) slags anlegg referer du til fra din demoopplevelse?
Gartulerer i så fall med kjempelyd :D, og det har du greid med ca. antall kroner for din totalpakke?
Mvh.KW
Jeg var ikke på Odin/Valhalla demo, seansen jeg refererte til var for et par år siden på OHFC. Med "ikke nevneverdige forskjeller" mener jeg at jeg ikke hørte noen forskjell. Det var et mid-range Burmester-oppsett med noen Audio Physic høyttalere om jeg ikke husker helt feil. Var i et av de små demorommene deres.

Jeg prøvde å diskutere litt med dansken. Det var fullstendig håpløst. Han lo bort alle spørsmålene, men svarte ikke på noen av de. Noe annet ville jo heller ikke være å forvente, da jeg mener at enhver med et absolutt minimum av teknisk forståelse burde innse at det var fullstendig tåkeprat det han kom med, uavhengig av om man tror på norrøne guder eller ikke. La oss for diskusjonen skyld anta at det er en reell forskjell, da er i tilfelle grunnene ikke de han nevner. Han mener jo at Nordost driver seriøst forskning på HaiFai-kabler, da burde jo han klare å komme med noe som ikke er så åbenbart absurd. Jeg gir blanke i om jeg får 10 Mhz eller 100 Mhz båndbredde så lenge høyttalere kanskje klarer 50kHz på en god dag og CD ikke har mer enn 22,05 kHz. Jeg gir også blanke i hvor mange prosent av lyshastigheten signalet beveger seg med, uansett er det ikke i nærheten av å være en begrensende faktor.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
topline skrev:
Over til topic.
Det er ikke prisen eller avansen som er problemet. Problemet er at de markedsføres under feil flagg, nemlig at de skal gi en lydforbedring som overhodet ikke kan dokumenteres. Om de hadde blitt markedsført som "De peneste" eller omså bare "Mest eksklusive" kablene som finnes, så hadde det forsåvidt vært greit.
Hei! Den er grei ;)
Jeg var på "demoen", jeg var ganske forutintatt (særlig mot eventuelt salgsprat), jeg mener bestemt at jeg på tross av det hørte forskjell, likevel ikke særlig flink til å beskrive slike mindre forskjeller.
Hvorvidt det er en lydforbedring eller lydforandring, tror jeg det er VELDIG mange (subjektive) innfallsvinkler på i slike sammenheng og videre så tror jeg det igjen har med hvilken(t) anleggkombinasjon den gitte kabel(kombinasjon) spiller på/i.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
KW skrev:
Hei!

Mvh.KW
Jeg vet ikke helt om jeg forstår relevansen i ditt innlegg..
Om det skulle ha noe betydning i denne sammenheng, så deler jeg stort sett vurderingene rundt kabelforskjeller med den nevnte person. Dermed skulle ikke dette føre til mer bekymring for min del.
Kan du ellers vise til utsagn fra min side om at det ikke kan finnes forskjell på kabler??
Hei!
For det første, føler jeg nå at du ble litt sur?
Ingen smileys som det ellers er en del av i dine innlegg og forsåvidt mitt ;)
For det andre så har jeg vel ikke påstått noe slikt
Jeg bare måtte, slik som vel du også en gang i blant må ;)
Dersom det er forskjeller i kabler, som noen her mener/påstår det ikke er fordi det ikke kan dokumenteres, og dersom de kan dokumenteres så er de eventuelt for små at det KNAPT er mulig å detektere så blir igjen diskusjonen om den reelle verdien av "forskjellene" det som står igjen og den har vel Samleren forsåvidt sagt noe klokt om imo.
Det blir veldig fort slik at en lett kan rote det til hvorvidt noen mener det er forskjell, mens andre mener det ikke er noen forskjell.
Sagt med andre ord, de som (på en måte) blir puttet/tolket inn i båsen som subjektivister, "påstår" i følge "objektivistene" (ofte) at "forskjellene er store og betydelige", mens de som blir puttet/tolket i objektivistbåsen, i følge "subjektivistene" påstår at de ikke hører forskjell i det hele tatt (og at det ikke er det) ::)

Jeg kan IKKE dokumentere at jeg bestemt mener at jeg hørte forskjell på Odin og Valhalla, altså hørte jeg ikke forskjell ;D

Godt da sparte jeg de pengene, noe jeg uansett ville ha valgt fordi de ikke passer mine prioriteringer/pengepung ;)

Derfor er jeg også enig i argumentet til (bare for å trekke frem et jeg husker i farten) Omholt, legg heller pengene der det sannsynlig gjør mest mulig nytte.
Saken er bare at enkelte faktisk (kanskje, og så langt de evner å skjønne/ har mulighet til) allerede har gjort slike tiltak,

Ikke vær sur på meg lengre da bakdøra, det går nok over skal du se :D

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei nb!

Med "ikke nevneverdige forskjeller" mener jeg at jeg ikke hørte noen forskjell.
Hvor vanskelig kan det gjøres da ;D
Hører en ikke forskjell så er det vel bare å skrive det da, jeg tolket " ikke nevneverdige forskjeller" som bagatellmessige forskjeller, men dog tilstede. ;)
Mvh.KW

B

Back_Door

Gjest
KW

Hva fa.. er det du våger å antyde?? At JEG er sur?? ;D ;D ;D

(men kanskje jeg kom i skade for å relatere ditt innlegg til visse personer som ville ment det du skrev adskillig mer ondskapsfult enn det du gjorde og normalt gjør.. ::))

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg var nok en tanke mindre snill enn vanlig ja ;)
Mvh.KW

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jøss her har det skjedd mye de siste dagene :)
Jeg ser de troende fortsatt er like kompromissløse og hevder at vitenskapelige bevis ikke er nødvendig hvis man hører forskjell - hmm dette har vi hørt før...
Jeg ønsket jo egentlig å fokusere på selgsmetodene og argumentene rund hifi tilbehør, mer enn selve det tekniske rund kabler osv. Men når noen nevner 6moons - et internett magasin som lever av markedsføringskroner, så må jeg smile litt. jeg har selv lest mange av testene på nevnte side og til tross for mange godt skrevene artikkler så stoler jeg ikke filla på 6moons.
Bare se på f.eks denne artikkelen: http://www.6moons.com/audioreviews/acousticsystem/resonators.html
Det er slik lefling med "vitenskap" som gjør at tiltroen til tilbehørsprodusentene er tynnslitt hos den gjevne hifi entusiast.
Hvis du har råd til å kjøpe slike tweaks uten at lommeboka tar merkbar skade og i tillegg hører forskjell så er jo det kjempeflott - markedskreftene virker, men for oss dødlige, med vanlig inntekt og som hver dag må gjøre prioriteringer utifra økonomien så kan aldri disse "magiske" tilbehørstingene rettferdiggjøres økonomisk.
det er der sakens kjærne ligger, nemlig lyd/pr. krone.
Størsteparten av bidragsyterene her inne er opptatt av å få maksimal lydkvalitet utifra sitt (ofte noe begrensede) budsjett. Da vil ting som skifte av høyttaler, forsterker, DAC, cdspiller osv. alltid vinne da den hørbare forskjellen på den investeringen er så mange tusen prosent mere åpenbar og derfor lettere å rettferdiggjøre enn en enslig meterlang kobberledning med lurium plugger eller kreative påfunn som shaktistener...
Dette har ingen ting med manglende respekt for de troende, men om det faktum at det er lettere å rasjonalisere et kjøp av en høyttaler til 30K enn en kabelstump til samme prisen.

R

Roysen

Gjest
wotg skrev:
Jeg ser de troende fortsatt er like kompromissløse og hevder at vitenskapelige bevis ikke er nødvendig hvis man hører forskjell - hmm dette har vi hørt før...
Hvor står det?

Mvh
Roysen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
wotg skrev:
Hvor står det?

Mvh
Roysen
Han påstår ikke at det står skrevet, kun at det er hørt ;) Edit:redigert til blunk siden glis kan misforståes.
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
wotg skrev:
Jeg ønsket jo egentlig å fokusere på selgsmetodene og argumentene rund hifi tilbehør, mer enn selve det tekniske rund kabler osv. Men når noen nevner 6moons - et internett magasin som lever av markedsføringskroner, så må jeg smile litt. jeg har selv lest mange av testene på nevnte side og til tross for mange godt skrevene artikkler så stoler jeg ikke filla på 6moons.
Bare se på f.eks denne artikkelen: http://www.6moons.com/audioreviews/acousticsystem/resonators.html
Det er slik lefling med "vitenskap" som gjør at tiltroen til tilbehørsprodusentene er tynnslitt hos den gjevne hifi entusiast.
Hvis du har råd til å kjøpe slike tweaks uten at lommeboka tar merkbar skade og i tillegg hører forskjell så er jo det kjempeflott - markedskreftene virker, men for oss dødlige, med vanlig inntekt og som hver dag må gjøre prioriteringer utifra økonomien så kan aldri disse "magiske" tilbehørstingene rettferdiggjøres økonomisk.
det er der sakens kjærne ligger, nemlig lyd/pr. krone.
Størsteparten av bidragsyterene her inne er opptatt av å få maksimal lydkvalitet utifra sitt (ofte noe begrensede) budsjett. Da vil ting som skifte av høyttaler, forsterker, DAC, cdspiller osv. alltid vinne da den hørbare forskjellen på den investeringen er så mange tusen prosent mere åpenbar og derfor lettere å rettferdiggjøre enn en enslig meterlang kobberledning med lurium plugger eller kreative påfunn som shaktistener...
Dette har ingen ting med manglende respekt for de troende, men om det faktum at det er lettere å rasjonalisere et kjøp av en høyttaler til 30K enn en kabelstump til samme prisen.
Hei!
Tror neppe noen av deltagerne i denne tråden (heller ikke totalt på hele HFS) vil være uenig med deg i at det er mye mer fornuftig å kjøpe en HT til 30k, enn en kabel til 30k (selv om du skulle ha penger til begge deler)
Da vil nok de fleste anbefalingene være en annen fordeling mellom ht, og kabel, enn 50/50.
Kanskje en ht. til 59500.- og en ht. kabel f.eks. Audiomagic 4 kvadrat sc til ca. 500.- for eksempel.
Ikke dermed sagt at andre kombinasjoner pris/type og annet prisforhold kan være en tanke bedre.
Uansett (så vil det være lurt) om mann begynner med høyest innsats på ht. og heller prøver seg frem med muligheten for bedre lyd (etter egen oppfattning) med andre typer kabler etterhvert.
Bedre med forbedret lyd enn forbedret utsende 8på kabler) etter min mening, din proritering kan godt være anderledes ;)
Mvh.KW

K

kbwh

Gjest
Hva ville du valgt?

a) Sf Grand Piano Domus og Nordost Frey
b) Sf Cremona og EKKJ (og 10kkr til overs)

Anonyme svar kan sendes Valentino på PM. ;D

Topp Bunn