Vel jeg er skeptiker av natur - ikke bare innenfor hifi kabler. En viss skepsis er sundt og man skal ikke sluke hva andre forteller deg sånn helt uten vidre.BT skrev:Ja, jeg har lest det flere ganger, og min kommentar står ved lag.wotg skrev:Både BT og Roysen burde lese mitt første innlegg en gang til.
Denne debatten dreier seg ikke om overprisede kabler, eller i hvilken grad kabler påvirker lydbildet.
Hensikten med denne tråden var å belyse hvordan endel forhandlere går frem når de skal selge produkter.
Det er den nedlatende tonen, bedreviter holdningen og mangelen på respekt for folks surt oppsparte penger som provoserer meg.
For de som ikke skjønnte hva jeg snakket om så skal jeg prøve å klarere:
Jeg har allerede bestemt meg for å bruke (utifra min lommebok) mange penger på kabler, RSC reference 2 er i mine øyne ikke i billig kategorien. Etter litt skuffende møte med klubben går jeg forbi Lyric på vei hjem.
Jeg har besøkt Lyric et par ganger før og vet på forhånd at det ikke er min type butikk, men med store flyttesalg skilt og en sjappe full av pappesker og kabler lar jeg meg alikevel friste til å gå inn.
Tor står og pusher kabler til et par tre personer samtidig, jeg venter til han er ferdig og spør så høflig jeg kan om han har noen gode tilbud på XLR kabler. Isteden for da å spørre om hva jeg er ute etter, prisklasse eller hva jeg har fra før er første spørsmålet: "over totusen?"
Allerede der gjør Tor en kardinaltabbe som selger. Han gjør anntagelser utifra min klesdrakt og fremtoning.
Jeg svarer med at jeg gjærne ønsker noe billigere da jeg trenger tre par kabler. Dette burde vere et tydelig signal på hva jeg er ute etter.
Jeg blir presentert med en kabel som jeg skal få for 1200/par.
Siden det ligger strødd med gull og sølv fargede i butikken synes jeg de presenterte kablene ser litt stusselige ut i forhold til prisen. Jeg spør derfor om han har noen andre alternativer.
Det er først da Tor spør hva slags annlegg jeg har. Etter jeg har forklart hva annlegget består av så er det tydelig at Tor her ser en kunde han kan tjene mye penger på. Det er selvfølgelig vanskelig å bevise denne påstanden her inne på forumet, men enhver i mine sko ville skjønt hva jeg mener.
Tor begynner så en lang sales pitch om wireworlds fortreffeligheter, kordeller, renhet på kobber osv. Han henviser også til at wireworld er så bra at de i butikken til og med bruker wireworld DVI kabler fra pc til skjerm, et argument som forblir ubegrunnet og for meg virker ganske så usakelig. Jeg har selv en stadard DVI kabel og har ypperlige farger på min pc skjerm.
Tor gir seg ikke å snakker om at jeg ikke får ut potensialet i annlegget og at det er galskap å benytte noe annet enn wireworld kabler til 3000/paret.
Til dere som antar at jeg ikke har testet dyre kabler eller har manglende erfaring med kabler, så kan jeg si at jeg har testet noen forskjellige merker med signal, coax, strøm og høyttaler kabler til ganske så eksotiske priser.
Jeg har tilgode å bli overbevist. Min motivasjon for å kjøpe nye kabler var at jeg ville ha fem kabler som matcher, som jeg viste holder god kvalitet og som ser ok ut.
Det kan hende at det er forskjell på kabler, men jeg har tilgode å høre de store forskjellene.
Det er altså selve fremgangsmåten på salget jeg reagerer på. At det er god fortjeneste på kabler er forsåvidt greit, men det stimulerer jo til paralellimport når prisen i Norge er så mye høyere enn ellers i verden.
Det faktum at man kan sitte hjemme i sin egen stue og få total oversikt over priser, modeller, produktspesifikasjoner osv. sammenlignet med å stå i en butikk å bli hånet stimulerer jo ikke akkurat min lyst til å støtte Norske butikker.
Disse bedreviter selgerene er jo med på å grave sin egen grav - greit nok de tiltrekker seg noen likesinnede, men i det store og det hele taper de kunder på sin oppførsel, og deved også penger.
En ikke-skeptiker vil alltid mene at god rådgivning er at til et godt anlegg trengs gode kabler, og det koster en del mer enn du er villig til å betale, og hva du mener er fornuftig å betale. En skeptiker vil normalt se på dette som nedlatende, bedrevitende, respektløst og at priser på hifi-tilbehør er galskap. Det siste skriver du også i overskriften, så du kan jo ikke si at innlegget ditt ikke også handler om priser på kabler.
Poenget mitt er at når kabelskeptikere og ikke-kabelskeptikere diskuterer kabler så går det sjeldent helt knirkefritt. Da blir det ofte en tone fra begge sider som er både skarp i diskanten og uryddig i bassen, og som lett kan oppfattes som nedlatende av motsatt part. Det er jo denne tråden allerede et nytt bevis på.
Da hadde jorden fortsatt vært flat.
Jeg er klar over at hifi tilbehør er dyrt, for å ikke si overpriset. men jeg er fortsatt villig til å være med på galskapen - innenfor visse grenser.
Jeg har ved en tidligere annledning tatt Lyric på ordet å lånt med kabel hjem mot depositum. I det tilfelle dreide det seg om en wireworld HDMI kabel mot en supra HDMI kabel.
jeg testet begge over helgen og kom frem til at foruten om at wireworld kabelen var mer fleksibel ga den ingen billedmessig gevinst, det til tross for 40% høyere pris.
Når jeg gikk ned for å levere tilbake kabelen fikk jeg igjen en skyllebøtte. For på Lyric så de enorme forskjeller og det måtte ha vært noe galt med min tv eller innstillingene. jeg måtte krangle for å få pengene igjen og det tok en uke før pengene var på konto. Så Lyrics kjøp og prøv garanti er ikke uten forbehold.
Jeg ønsker ikke å gjøre dette til en kabeldebatt, jeg postet med vilje i hifi generelt og ikke i kabelhjørnet.
Denne tråden dreier seg i hovedsak om selgeroppførsel og ublu priser.