Primare sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    M

    MusicBear

    Gjest
    SWSG har nyttårsalg på Primare PRE32.
    Jeg er på jakt etter en Pre-amp, etter å ha hatt en Primare I21 noen år, som jeg er fornøyd med lyden på (trenger litt mer power, så nå blir det pre+effekt)...
    Har egentlig en EC 4.7 på handa som skal være bra til 6000.
    Spørsmålet er da om det er bedre å kjøpe Primare PRE32 på salg til 8000.
    Noen som vil mene noe om dette?
    Registrer at Soundgarden stadig vekk har salg med dumpingpriser på Primare. Ved Black Friday/Cyber monday var det halv pris på A32 og PRE32, sistnevnte er igjen til halv pris på nyttårssalg.
    På nyttårssalg er også A60/PRE60 til under halv pris.
    Da lurer jeg på om Primare/Soundgarden selger dette med tap eller om produktene i utgangspunktet er så sinnsykt overpriset at de allikevel selges med fortjeneste? Jeg har jo mine tvil om at produktene selges med tap?
    Forøvrig er Primare utmerkede produkter, jeg bare setter et spørsmålstegn ved prispolitikken her.

    Hadde jeg vært Primare fan ville jeg ventet på neste tilbud - det kommer ALLTID!
    ...Og selges det ikke til full pris så er det vel tilbudspriser som i praksis er varens vante pris...

    32-serien deres er jo gammel, og relativt hyggelig priset i utgangspunktet, og hvor DAC'en kanskje er best av pre og amp.

    Deres nye 60-serie ser jo ut som et tysk ITT apparat fra 80-årene, men kan jo være den selger allikevel, kan være mange syntes den er fin også :)

    Når deres gamle forsterker på 40 kg koster vesentlig mindre enn deres nye A60 og med nesten samme effektangivelse, tror jeg det skurrer litt hos folk hvis man da ikke er frelst på klasse D :)

    Hadde 32-serien gitt 10 % mer ytelser i form av enda litt bedre lydkvalitet, ville jeg definitivt shoppet disse på tilbud og levd lykkelig med dette resten av livet. Og de som klarer seg med 32-serien og ha den gir - gleder meg oppriktig på deres vegne! Grisebillig og råflott/sobert som disse er.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    PRE32 og A60 underveis. Vi får se om denne kombinasjonen slår min gamle T+A Power Plant Balanced. Høyttalerne er Audio Physic Tempo 25+ som uansett er greie å drive.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    PRE32 og A60 underveis. Vi får se om denne kombinasjonen slår min gamle T+A Power Plant Balanced. Høyttalerne er Audio Physic Tempo 25+ som uansett er greie å drive.

    Kan jeg spørre - mener du A60 er mye bedre enn A34.2?

    A34.2 kan jo brokobles, to av disse er vel prismessig i gata A60, men du har sikkert sammenlignet?
    Ser A60 ligger 6 dB under i gain, som balansert - merkelig.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    PRE32 og A60 underveis. Vi får se om denne kombinasjonen slår min gamle T+A Power Plant Balanced. Høyttalerne er Audio Physic Tempo 25+ som uansett er greie å drive.

    Kan jeg spørre - mener du A60 er mye bedre enn A34.2?

    A34.2 kan jo brokobles, to av disse er vel prismessig i gata A60, men du har sikkert sammenlignet?
    Ser A60 ligger 6 dB under i gain, som balansert - merkelig.
    Vet ikke. Jeg kjenner ikke A34.2 og den var ikke på salg nå.
    Nei, jeg har ikke sammenlignet. Brokobling er ikke aktuelt.
    -6 dB betyr ingenting for meg, jeg bor i blokk og får sikkert volumet høyt nok med balansert.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Blir produktene laget i sverige eller kina? noen som vet?
    Klarte ikke finne noe konkret på internettet.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    SWSG har nyttårsalg på Primare PRE32.
    Jeg er på jakt etter en Pre-amp, etter å ha hatt en Primare I21 noen år, som jeg er fornøyd med lyden på (trenger litt mer power, så nå blir det pre+effekt)...
    Har egentlig en EC 4.7 på handa som skal være bra til 6000.
    Spørsmålet er da om det er bedre å kjøpe Primare PRE32 på salg til 8000.
    Noen som vil mene noe om dette?
    Registrer at Soundgarden stadig vekk har salg med dumpingpriser på Primare. Ved Black Friday/Cyber monday var det halv pris på A32 og PRE32, sistnevnte er igjen til halv pris på nyttårssalg.
    På nyttårssalg er også A60/PRE60 til under halv pris.
    Da lurer jeg på om Primare/Soundgarden selger dette med tap eller om produktene i utgangspunktet er så sinnsykt overpriset at de allikevel selges med fortjeneste? Jeg har jo mine tvil om at produktene selges med tap?
    Forøvrig er Primare utmerkede produkter, jeg bare setter et spørsmålstegn ved prispolitikken her.
    Dem er vel importøren av dette merket, og trenger til tider litt lagertømming. 50% på egenimport er vel så si normalt, ut ifra det er det vel produsenten selv som bestemmer prisene.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    SWSG har nyttårsalg på Primare PRE32.
    Jeg er på jakt etter en Pre-amp, etter å ha hatt en Primare I21 noen år, som jeg er fornøyd med lyden på (trenger litt mer power, så nå blir det pre+effekt)...
    Har egentlig en EC 4.7 på handa som skal være bra til 6000.
    Spørsmålet er da om det er bedre å kjøpe Primare PRE32 på salg til 8000.
    Noen som vil mene noe om dette?
    Registrer at Soundgarden stadig vekk har salg med dumpingpriser på Primare. Ved Black Friday/Cyber monday var det halv pris på A32 og PRE32, sistnevnte er igjen til halv pris på nyttårssalg.
    På nyttårssalg er også A60/PRE60 til under halv pris.
    Da lurer jeg på om Primare/Soundgarden selger dette med tap eller om produktene i utgangspunktet er så sinnsykt overpriset at de allikevel selges med fortjeneste? Jeg har jo mine tvil om at produktene selges med tap?
    Forøvrig er Primare utmerkede produkter, jeg bare setter et spørsmålstegn ved prispolitikken her.
    Dem er vel importøren av dette merket, og trenger til tider litt lagertømming. 50% på egenimport er vel så si normalt, ut ifra det er det vel produsenten selv som bestemmer prisene.
    Kjipt for dem som MELLOM tilbudene gir full pris, hvis det skjer da....
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    SWSG har nyttårsalg på Primare PRE32.
    Jeg er på jakt etter en Pre-amp, etter å ha hatt en Primare I21 noen år, som jeg er fornøyd med lyden på (trenger litt mer power, så nå blir det pre+effekt)...
    Har egentlig en EC 4.7 på handa som skal være bra til 6000.
    Spørsmålet er da om det er bedre å kjøpe Primare PRE32 på salg til 8000.
    Noen som vil mene noe om dette?

    Husker ikke helt men har 4,7 denne ubrukelige volumkontrolleren som skurrer og faller gjerne ut på en kanal på lavt volum? Nytt potmeter er "umulig" å få tak i så de må renses jevnlig men blir aldri helt bra.
     

    Ronn

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2016
    Innlegg
    38
    Antall liker
    2
    SWSG har nyttårsalg på Primare PRE32.
    Jeg er på jakt etter en Pre-amp, etter å ha hatt en Primare I21 noen år, som jeg er fornøyd med lyden på (trenger litt mer power, så nå blir det pre+effekt)...
    Har egentlig en EC 4.7 på handa som skal være bra til 6000.
    Spørsmålet er da om det er bedre å kjøpe Primare PRE32 på salg til 8000.
    Noen som vil mene noe om dette?

    Husker ikke helt men har 4,7 denne ubrukelige volumkontrolleren som skurrer og faller gjerne ut på en kanal på lavt volum? Nytt potmeter er "umulig" å få tak i så de må renses jevnlig men blir aldri helt bra.
    Du oppsummerer svakheten til 4.7 ganske presist der...
    Men det ble nå den, for hadde vel strengt tatt sagt jeg skulle kjøpe den før tilbudet til SWSG ble annonsert... (Og man må jo holde ord!)
    Så nå er jeg en forholdsvis lykkelig eier av EC 4.7 med skurring i nedre sjikt av volumet (men veldig fornøyd med lydbildet ellers!)

    Får se om det kan bli retur til Primare ved neste anledning :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Brukes vel et helt standard motorisert alps pot eller en annen rimelig standard variant - så helt umulig er det nok ikke :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    SWSG har nyttårsalg på Primare PRE32.
    Jeg er på jakt etter en Pre-amp, etter å ha hatt en Primare I21 noen år, som jeg er fornøyd med lyden på (trenger litt mer power, så nå blir det pre+effekt)...
    Har egentlig en EC 4.7 på handa som skal være bra til 6000.
    Spørsmålet er da om det er bedre å kjøpe Primare PRE32 på salg til 8000.
    Noen som vil mene noe om dette?
    Registrer at Soundgarden stadig vekk har salg med dumpingpriser på Primare. Ved Black Friday/Cyber monday var det halv pris på A32 og PRE32, sistnevnte er igjen til halv pris på nyttårssalg.
    På nyttårssalg er også A60/PRE60 til under halv pris.
    Da lurer jeg på om Primare/Soundgarden selger dette med tap eller om produktene i utgangspunktet er så sinnsykt overpriset at de allikevel selges med fortjeneste? Jeg har jo mine tvil om at produktene selges med tap?
    Forøvrig er Primare utmerkede produkter, jeg bare setter et spørsmålstegn ved prispolitikken her.
    Dem er vel importøren av dette merket, og trenger til tider litt lagertømming. 50% på egenimport er vel så si normalt, ut ifra det er det vel produsenten selv som bestemmer prisene.
    Kjipt for dem som MELLOM tilbudene gir full pris, hvis det skjer da....
    Helt enig !
    Dem som har betalt full pris for disse produktene må jo føle seg svindlet rett og slett. Og for ikke å snakke om hvor ødeleggende slikt er for bruktmarkedet.

    Flott med gode tilbud altså , men dette blir for dumt.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Flott med gode tilbud altså , men dette blir for dumt.
    Dette er vell ikke spesielt for Primare, dette er dessverre/heldigvis normalt på en hel del hifi produkter og det sier vell også noe om avansene som er ute å går. Ta nå for eksempel A60 fra Primare som er en klasse D forsterker, hva er det med denne som gjør den så ekstremt mye dyrere enn for eksempel Hypex n-core basserte forsterkere? Er det kun det at de har veldig mye mer avanse eller er konstruksjonen enormt mye dyrere?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Flott med gode tilbud altså , men dette blir for dumt.
    Dette er vell ikke spesielt for Primare, dette er dessverre/heldigvis normalt på en hel del hifi produkter og det sier vell også noe om avansene som er ute å går. Ta nå for eksempel A60 fra Primare som er en klasse D forsterker, hva er det med denne som gjør den så ekstremt mye dyrere enn for eksempel Hypex n-core basserte forsterkere? Er det kun det at de har veldig mye mer avanse eller er konstruksjonen enormt mye dyrere?
    Jo dette synes jeg var ganske spesielt. Kan ikke huske å ha sett slike sinnsyke tilbud på andre stereo produkter. Forståelig med gode avslag på produkter som blir utdaterte slik som gamle receivere som ikke støtter alskens nymotens greier , men på et rent effekt-trinn da mann...

    Så ja - da er det nok sykt overpriset i utgangspunktet , og når man oppdager slikt , så får man ikke mye tillit til hverken Soungarden eller Primare !
    Og jeg vil vel tro at dette må være ganske ødeleggende for det "normale" salget til veilpris på sikt. Jeg kommer i allefall ALDRI til å kjøpe noe til veilpris fra Soundgarden etter å ha sett hvordan dem opererer i dette tilfellet.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Stereofil for eksempel har jevnlig tilbud på for eksempel Sonus Faber som er halv pris og kanskje billigere (her og nå har de ca 40% på Focal), utgående Yamaha, Marantz, Onkyo osv blir også solgt av flere forhandlere med stoore avslag så helt unikt er det nok ikke. Men for all del, rimelig surt dersom noen har betalt full pris.

    Men ser en på prisen i utlandet på for eksempel A60 så er det nok den norske prisen som er unormalt lav nå.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Stereofil for eksempel har jevnlig tilbud på for eksempel Sonus Faber som er halv pris og kanskje billigere (her og nå har de ca 40% på Focal), utgående Yamaha, Marantz, Onkyo osv blir også solgt av flere forhandlere med stoore avslag så helt unikt er det nok ikke. Men for all del, rimelig surt dersom noen har betalt full pris.

    Men ser en på prisen i utlandet på for eksempel A60 så er det nok den norske prisen som er unormalt lav nå.
    Joda , det er ganske drøyt det også , men det er langt fra 40 til 58 %.
    Utgående Yamaha , Marantz osv. som du nevner... - er det receivere eller ? I såfall er jo det mer mormalt tross alt..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    jeg har pre 60 og 2 A32 det spiller
    Har du prøvd A60 opp mot A32? Har Pre60 noe form for streamingmuligheter via Spotify/Tidal eller er det en ren preamp med DAC?
    Ja, mediakortet står i Pre60. fantastisk enkelt å bruke med supert grensesnitt på både Eple og Android.
    Støtter spoti, tidal, radioer osv osv.. lydmessig meget bra også.
     

    Neubauten

    Fersking
    Ble medlem
    30.01.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Bærum
    Hei,

    Har akkurat kjøpt A60 men har problemer med at den spiller svært lavt. Fullt volum gjør det vanskelig å høre en vanlig samtale. Det burde vel ikke være mulig å høre en tanke med 250W i en vanlig stue.... Samme problem hos meg som hos forhandler, den er nå levert inn til service. Har noen andre opplevet dette?
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    A32 vs A60. Er lyden like varm i A60? A32 er jo et beist i forhold til A60, hadde vært fint å bare hatt en liten lett men samme krefter og lydsignatur.

    Og hvis jeg skulle hatt en mindre Primare effekt til senterkanal og, hvilken er nærmest A32 på lyden. A33.2?
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er nok ikke samme signatur i dem nei. Har ikke hørt A60, men andre digitale løsninger fra dem som i32 og a34..

    Har a32 og i32 i hus nå og a32 skiller seg ut som du sier som et beist.. det er utømmelig virker det sm, stålkontroll og en varmere signatur dog ganske nøytral til å være en svær AB konstruksjon.

    De digitale løsningene deres er er kliniske og absolutte korekte. Men man blir ikke lyttetrett av dem.

    Valget her ville for min del falt på hvilke høytalere du har. Har du nøytrale til lyse høytalere så hadde jeg valgt a32 lett. Har du veldig mørke høytalere så kansje a60.

    Jeg kjører a32 på et par proac cloner som heller mot det fyldige og kansje mørke, men må si jeg digger det a32 får til med dem.. så man går ikke feil den veien heller..

    Men løftehjelp eller sekkejul er et must med a32 for den er svin tung og svær. :)

    Her står i32 oppå som er "standar" size ;)
    IMG_20180216_221429.jpg
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Har en A32 nå, kjøpte i desember, beist ja. Løftet meg forderva på den der. Ikke aktuelt å bytte til A60 da nei da A32 passer veldig godt til mine Dali Rubicon 8

    Men har en senterhøyttaler som krever litt, hva kan jeg bruke til den tro? Tenkte kanskje A30.2 eller A30.3
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvordan lyden er i A30.3 kontra A32? Går det fint å bruke sammen i et flerkanals oppsett lurer jeg på?
     
    Sist redigert:

    gradient

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2012
    Innlegg
    129
    Antall liker
    41
    Sted
    Århus
    jeg har nu to A32 som tog over for to A33.2 de er meget ligt i signatur men A32 er så meget bedre pga overskud i alt

    33.2 er den bedste i 30 serien de har lavet i mine øre

    og mine A32 bliver aldrig skiftet ud til fordel af en A60
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Var det svar på min post? Spurte om A30, A33 er en nyere serie vel?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Noen som vet hvordan lyden er i A30.3 kontra A32? Går det fint å bruke sammen i et flerkanals oppsett lurer jeg på?
    Lydmessig sikkert i samme gate. Men send mail til primare og spørr om de matcher med tanke på gain.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte ikke på gain, men er det så farlig om det skulle skille noen db? Surroundreciever vil uansett justere forskjellen. Men skjønner at det ikke bør skille for mye.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Ser andre bruker de sammen i flerkanals oppsett, så burde gå fint.
    Men er usikker på om jeg skal bruke den på senter og surround eller kun senter med en kanal til diskant og en til bass. Forslag?
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Er jeg aleine her? :)

    Det viser seg at det er et lite problem med den trekanals saken jeg kjøpte nylig. Det kommer en liten poppe/skurrelyd fra høyttalerne som er koblet til den ca en gang pr min. Lyden endrer seg ikke ved justering av volum, har testet med å bytte om på kanaler, koble fra rca kabler, men hjelper ikke. Tips?
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Fant feilen, var den fantastiske strømkabelen som fulgte med som var synderen. Godt det var så enkelt, så for meg reparasjon osv nå.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ser andre bruker de sammen i flerkanals oppsett, så burde gå fint.
    Men er usikker på om jeg skal bruke den på senter og surround eller kun senter med en kanal til diskant og en til bass. Forslag?
    Tror jeg ville brukt den på senter og surround. Det er futt nok i den til å gjøre den jobben ;)
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Er der den er koblet ja. Merket godt at effekt ble frigjort på reciever, er kun 4 atmoskanaler som er tilkoblet den nå.
     

    Pontius

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2004
    Innlegg
    24
    Antall liker
    10
    Sted
    Trøndelag, avd. Nord
    Nå var det alvorlig mye Primare i kåken. Noe må ut... :confused:

    Synd at Primare har forskjellige sorte nyanser på komponentene, det ser litt "ustemt" ut når de står sammen. Ellers må det nevnes at I30 er en av de aller peneste forsterkerne jeg vet om.

    DSC_5673.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    pen samling med kvalitetsprodukter der :)

    personlig har jeg bare 2 bokser i hus, dog skal den ene ut da den ikke brukes :)
     

    Pontius

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2004
    Innlegg
    24
    Antall liker
    10
    Sted
    Trøndelag, avd. Nord
    Jeg var litt for rask på avtrekkeren for en stund tilbake, og kjøpte en DAC30 og I32. Senere samme dag så jeg din I32 og skulle nok ha slått til der - ikke minst for å spare plass.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nå var det alvorlig mye Primare i kåken. Noe må ut... :confused:

    Synd at Primare har forskjellige sorte nyanser på komponentene, det ser litt "ustemt" ut når de står sammen. Ellers må det nevnes at I30 er en av de aller peneste forsterkerne jeg vet om.

    Vis vedlegget 488949

    Primare er fornuften selv, ser bra ut, spiller bra og er fornuftig priset. Samtidig som jeg lurer på hvor fornuften ble av de da designet nye 60-serien, som ser ut som et forstørret betjeningspanel tilhørende en helautomatisert oppvaskmaskin.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Lekker samling, har kun to selv. Pre 32 Media blir neste når økonomien tillater det, musikk fra reciever er ikke godt nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn