Primare sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    De RF52, som du har er det MK1 eller MK2? MK1 skriker vel mere enn MK2 vil jeg tro ??
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    dette er nok mk1. skriker godt ja. men leka meg litt i går kveld og kobla litt om å frem å tilbake.. fikk tilslutt primaren til å spille ok på dem..
    Satt meg ned og lyttet til litt Kari Bremnes, Kari Kimmel, Morphine og avslutta med nyeste platen til deadmau5(bannes i kjerka, men den er detaljert å spennende).

    Klarte å få roet diskanten ned noe når jeg endelig fant godkablene mine.. et par Silver Sonic T-14 som jeg har hatt i mange år.. nydelig detaljert kabel :)

    Koblet litt frem å tilbake og kjører nå kun Primaren. Vincent blokkene ga nok en del mere kontroll og strammere bass, men det sku bare mangle da dem har mere kraft.. Men diskanten kommer mere fram med primaren nå... er i grenseland når man spiller HØYT.. men funket..

    Fant også ut nå hvorfor dette ikke funker i biamping.. nivået ut fra preout'n på primaren er noen hakk lavere enn det primaren selv gjør virker det som.. med bare primaren så gikk smertegrensa på 70 av 79 mulige på volum kontrollen.. med bare vincent så lå man fint på max pupp og kunne vel kansje fått enda litt mer i diskanten.. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen her som har prøvd og brokoble A30.2?

    vurderer kjøp av 2stk.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Brokobling er sjeldent bra.
    Hvis ønskelig kan jeg forklare mer detaljert senere.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Brokobling er sjeldent bra.
    Hvis ønskelig kan jeg forklare mer detaljert senere.
    Det hadde vært interesangt og få detaljer rundt dette ganske kjapt egentli da jeg er på nippet til å slå til på en PRE30/A30.2 kombinasjon og kjøpe en extra a30.2
    Det er jo en betydelig sum penger det er snakk om 15k ++ så hadde vært morro med innspill på evenuelt andre alternativer.

    Har i dag en I21 som driver mine Sonus Faber Venere 1.5, men syns den nok er for svak og vil ha mere power :) Lyd signaturen er nok ganske så bra med I21 da den er litt skarp i toppe, noe sonusene trenger.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Brokobling endrer en forsterker sitt syn på hva som kobles til ganske så merkbart. Men kan A30.2 idet hele tatt brokobles? Men brokobling på de fleste amper låter endel dårligere og "flatere" i brokoblet modus. Du halverer også dampingsfaktoren! Husker min Parasound A21, i bridgemode låt den faktisk veldig dårlig :p.
    NAD ble helt horibelt dårlig! Er vel også noe med at forsterkeren da begynner å "lese" en 8ohms høyttaler som en 4ohm's høyttaler etc også... fører ofte til kortslutting på høyttalere med lav impedanse ifra før (forsterkern slår seg av etc når man drar på litt...).

    Anbefaler biamping, det kan ofte ha noe for seg :).

    EDIT: Glemte en ting, Biamping kan også ha litt negative konsekvenser da ampene får helt forskjellige arbeidsvilgår istede for en helhetlig last. Kan være at det er bedre å la en 30.2 ta seg av diskant og bass på en høyttaler, og samme på andre ampen, det burde iallefall minimere forskjellene for dem endel :).
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Brokobling er sjeldent bra.
    Hvis ønskelig kan jeg forklare mer detaljert senere.
    Det hadde vært interesangt og få detaljer rundt dette ganske kjapt egentli da jeg er på nippet til å slå til på en PRE30/A30.2 kombinasjon og kjøpe en extra a30.2
    Det er jo en betydelig sum penger det er snakk om 15k ++ så hadde vært morro med innspill på evenuelt andre alternativer.

    Har i dag en I21 som driver mine Sonus Faber Venere 1.5, men syns den nok er for svak og vil ha mere power :) Lyd signaturen er nok ganske så bra med I21 da den er litt skarp i toppe, noe sonusene trenger.
    Det er visstnok mulig - se denne gamle tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/4330-hvordan-brokoble-primare-a30-2-a.html
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken forsterker og hvilket høyttalere er viktige valg ved planlagt brokobling.
    3-4 ganger effekten i brokobling gir et hint om at det er en strømsterk forsterker.

    Ta f.eks en høyttaler fra B&W som ofte har lav impedans på div frekvenser. F.eks 2.8 ohm. Som brokoblet vil da forsterkeren "lese" 1.4 ohm. Dempefaktoren er også halvert. Da mister forsterkeren kontrollen og man risikerer å sprenge diskantene.

    Hvis man hadde brukt en høyttaler som kun gikk ned til 8 ohm som laveste ville forsterkeren lett klart å drive 4 ohm.

    Lydmessig (ofte) kan man spille grisehøyt, men det er ikke noe bunndrag i bassen og toppen blir skarp. Så det låter litt som et anlegg der man har skrudd tonekontrollen på bassen på max minus, og diskanten på max pluss.Godt egnet til fest med varsomhet, men lite egnet til daglig lytting.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    De fleste tror at bi-amp er en forsterker på bass og en på toppen. Det er egentlig også rett.

    Men en annen og mer effektiv bi-amp er en forsterker på hver høyttaler.
    Altså fra Right på 30.2 til høyre høyttaler. Left fra den andre 30.2 til venstre høyttaler.
    Da øker du kanskje bare 20-30 watt i effekt, MEN du har hele strømforsyninga til forsterkeren tilgjengelig til bare 1 høyttaler. Masse strøm tilgjengelig.
    Er forsterkeren oppbygd som monoblokker med 2 strømforsyninger vil det ha lite for seg.
    Dette kan jeg sjekke i morgen når det gjelder 30.2.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kansje ikke rette plassen.

    Men vis noen her inne sitter med en I30/i32 de vurderer og selge så ta gjerne kontakt.

    Jeg er meget interresert i og oppgradere min I21 til noe slikt.


    Om du skulle sitte på en I30 og A30.2(eller nyere modeller) så ta gjerne kontakt da å.. :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Kansje ikke rette plassen.

    Men vis noen her inne sitter med en I30/i32 de vurderer og selge så ta gjerne kontakt.

    Jeg er meget interresert i og oppgradere min I21 til noe slikt.


    Om du skulle sitte på en I30 og A30.2(eller nyere modeller) så ta gjerne kontakt da å.. :)
    Jeg vil si at en stk A30.2 er nok til å få det du trenger ut av dine Sonus Faber 1.5. Noe annet ville være besynderlig :)
    Det er nemlig 120 watt i 8 Ohm av ekte watt. Har selv hatt A33.2 som er så godt som samme. Og de er meget gode.
    Sammen med Pre 30 skulle det bli liv i leiren :) Men husk hva jeg og har sagt før. Prioriter en skikkelig dac. Siden du ikke
    har dette vil det gi deg et stort løft i lyden.
    Jeg vil si at en Pre30 har en reell verdi på 5K i dag. Solgte min for 1.5 år siden for dette. A33.2 verdt ca 6500 kr.

    Men en pakke med disse to til ca 11K og en god dac til ca 4K så er du i mål ;)

    Mvh Øyvind
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    De fleste tror at bi-amp er en forsterker på bass og en på toppen. Det er egentlig også rett.

    Men en annen og mer effektiv bi-amp er en forsterker på hver høyttaler.
    Altså fra Right på 30.2 til høyre høyttaler. Left fra den andre 30.2 til venstre høyttaler.
    Da øker du kanskje bare 20-30 watt i effekt, MEN du har hele strømforsyninga til forsterkeren tilgjengelig til bare 1 høyttaler. Masse strøm tilgjengelig.
    Er forsterkeren oppbygd som monoblokker med 2 strømforsyninger vil det ha lite for seg.
    Dette kan jeg sjekke i morgen når det gjelder 30.2.
    A30.2 er dual mono. To trafoer, to power....
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Jeg var så DUM og selge Primare A32en min.
    Men, kjøper var så snill at han vil selge den tilbake til meg.
    Upraktisk stor (fysisk) hos meg, men det får bare være.
    Pre 30 er på vei med posten, så da skulle det bli golyd i stua :)
    Til de som vurderer Parasound A21.......sjekk ut A32!!!!!
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Da kan jeg med stor glede og entusiasme melde meg som Primare eier ! Kjøpte en cd22 spiller av "niha" i dag ! Spilleren er brukt kun 20 loggførte timer , før jeg kjøpte den ! Tenker jeg lar den spille i et par døgn før jeg virkelig tar til å lytte . :)
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Lykke til! Håper den svarer til forventningene!
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har kun BD32 fra PRIMARE nå. Har kun hørt i22 av de nyere forsterkerne deres. Synes den virket veldig god på noen S.A HT hos Soundgarden. Jeg har vel en liten forkjærlighet for primare sine signalkilder. BD32 gjør alt hos meg fra film til musikk i alle slags formater. Ser det er kommet mk2 utgave av den nuh. Den blir ikke kjøpt av meg med det første men kanskje etterhvert :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg var så DUM og selge Primare A32en min.
    Men, kjøper var så snill at han vil selge den tilbake til meg.
    Upraktisk stor (fysisk) hos meg, men det får bare være.
    Pre 30 er på vei med posten, så da skulle det bli golyd i stua :)
    Til de som vurderer Parasound A21.......sjekk ut A32!!!!!
    A32 er nok noe som skal inn i huset her vis man finner en til rett pris.
    Får nøye meg med A30.2 en stund :)
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Hei!

    Har spa23 - og vurderer å kjøpe brukt a30.2 i tillegg for å drive fronter (SA Explorer Master)
    Men jeg lurer på hva har skjedd etter denne - altså hvor mye bedre er a34.2? Er den verd det dobbelte i pris?
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Kansje ikke rette plassen.

    Men vis noen her inne sitter med en I30/i32 de vurderer og selge så ta gjerne kontakt.

    Jeg er meget interresert i og oppgradere min I21 til noe slikt.


    Om du skulle sitte på en I30 og A30.2(eller nyere modeller) så ta gjerne kontakt da å.. :)
    Hej. det står en I32 som ikke brukes her nere i sör.
    Den har både MM30 DAC kortet och Blåtands enheten.

    Allt er till salgs for rett pris vet du. så om du ger mig ett bud i cant refuse så er allt mulig.

    Den er egentlig ikke till salgs da jeg skall köpe hus og da kommer dem vell till pass noen plass.
     

    pelzi80

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2011
    Innlegg
    41
    Antall liker
    3
    Hei,

    Ingen som kan hjelpe med dette?

    Hei!

    Har spa23 - og vurderer å kjøpe brukt a30.2 i tillegg for å drive fronter (SA Explorer Master)
    Men jeg lurer på hva har skjedd etter denne - altså hvor mye bedre er a34.2? Er den verd det dobbelte i pris?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klasse A/B på den gamle og Klasse D på den nye. Har kun hatt og har de gamle klasse A/B ampene fra Primare.... Kan ikke hjelpe deg mer enn det,
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kansje ikke rette plassen.

    Men vis noen her inne sitter med en I30/i32 de vurderer og selge så ta gjerne kontakt.

    Jeg er meget interresert i og oppgradere min I21 til noe slikt.


    Om du skulle sitte på en I30 og A30.2(eller nyere modeller) så ta gjerne kontakt da å.. :)
    Hej. det står en I32 som ikke brukes her nere i sör.
    Den har både MM30 DAC kortet och Blåtands enheten.

    Allt er till salgs for rett pris vet du. så om du ger mig ett bud i cant refuse så er allt mulig.

    Den er egentlig ikke till salgs da jeg skall köpe hus og da kommer dem vell till pass noen plass.

    Hehe... ooohh don't tempt me!

    Har en Pre30 og en A30.2 på vei nå, må vel prøve den ut litt først.. :) Men i32 med dac kortet er virkelig en drømmesak :)
    Ser du har den nye 60 serien...regner med det er ordentlig råskap? :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    A30.2 er vel en vanlig klasse AB, mens den nye a34.2 benytter en slags Klasse D (UFPD). Så dem er rimelig forskjellige :). A34.2 tror jeg ikke har fått de helt store overskriftene rundt om. A30.2 er jo kjent for å være en bra power amp :).
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    PRE30 hentes på posten i dag:)
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Er du fornøyd med pre60 og a60 X3MKungen?
    Ja absolut är jag förnöjd. dock kan jag inte säga att det spelar 100.000:- bättre än I32
    I32 räcker länge till med tanke på det rummet jag har att spela i idag.
    dock skall vi flytta till ett hus (När vi hittar ett) så man kan säga jag förberett för framtiden.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Kansje ikke rette plassen.

    Men vis noen her inne sitter med en I30/i32 de vurderer og selge så ta gjerne kontakt.

    Jeg er meget interresert i og oppgradere min I21 til noe slikt.


    Om du skulle sitte på en I30 og A30.2(eller nyere modeller) så ta gjerne kontakt da å.. :)
    Hej. det står en I32 som ikke brukes her nere i sör.
    Den har både MM30 DAC kortet och Blåtands enheten.

    Allt er till salgs for rett pris vet du. så om du ger mig ett bud i cant refuse så er allt mulig.

    Den er egentlig ikke till salgs da jeg skall köpe hus og da kommer dem vell till pass noen plass.

    Hehe... ooohh don't tempt me!

    Har en Pre30 og en A30.2 på vei nå, må vel prøve den ut litt først.. :) Men i32 med dac kortet er virkelig en drømmesak :)
    Ser du har den nye 60 serien...regner med det er ordentlig råskap? :)
    Dac kortet gör verkligen underverker med hela upplevelsen på I32 och Pre32. det är värd varje krona i enkelhet. slippa extern dac.
    Primare appen. och framförallt. den är svinbra.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    henta min også i dag.. ;)
    da ble det den svarte på deg da? Måtte gå for titan, da effektforsterkeren er titan.
    Ble et svart sett ja med Pre 30 og A30.2 :) har også I21 i titan :)
    Ønsket egentli og ha titat finish, men effektblokkene i titan er ikke enkel og få tak i.

    Neste på listen nå blir en A32 håper jeg.. da vet jeg at forsterkersiden er rå nok for evig framtid :)
    Vurderer også å finne en A30.2 til og brokoble dem til monoblokker.. dem skal jo gi rimelig med power da. :)
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat kjøpt en 30.5 mk3.Er svært fornøyd med den men er det noen som kjenner til forskjellen på den og de andre mk1 og mk2
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har akkurat kjøpt en 30.5 mk3.Er svært fornøyd med den men er det noen som kjenner til forskjellen på den og de andre mk1 og mk2
    Større trafoer vis jeg ikke husker feil? ellers er det vel sikker noen flere tweaks som er gjort for å forbedr signalvei og lyd.. :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hei.

    Har fra før Primare SP33 prosessor og har fått kloa i en Primare BD32 blu-ray spiller.
    Ikke fått spilleren enda siden jeg er på jobb til midten av Januar.
    Men lurte på hva dere tror blir best å bruke til stereo musikk. Veldig fristet til å bruke fullbalansert XLR siden både spilleren og prosessoren har dette.
    Men kjedelig å kaste bort penger på XLR kabler hvis det egentlig er bedre å kjøre BD32 som drivverk og SP33 som dac/pre.
    Hva med AES/EBU? Er dette noe bedre enn coax og HDMI?

    Håper virkelig på svar siden jeg snart vil kjøpe evt XLR kabler.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Prøv xlr.kabler kjøp mikrofonkabler,koster nesten ingen ting.ellers kan du låne mine.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har noen ekstra DIY XLR kabler. Selv om jeg ikke er noen kabelnerd, så er jeg alltid redd for at det skal være en flaskehals og liker å kjøpe noen som koster 1000-2000 kr.
    Mikrofonkabler fikk jeg tips om tidligere. Kjøpte 2x20 meter til bakkanalene og det funket utmerket til en billig penge.
    Men kommer nok til å gå for XLR løsninga.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har noen ekstra DIY XLR kabler. Selv om jeg ikke er noen kabelnerd, så er jeg alltid redd for at det skal være en flaskehals og liker å kjøpe noen som koster 1000-2000 kr.
    Mikrofonkabler fikk jeg tips om tidligere. Kjøpte 2x20 meter til bakkanalene og det funket utmerket til en billig penge.
    Men kommer nok til å gå for XLR løsninga.
    Ut fra det jeg har hørt så låter vel alt fra primare noen hakk bedre ved ballansert bruk :)
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    172
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg får hive meg med i denne tråden med en nyinnkjøpt Primare CD22. Gleder meg til å grave i cd-bunken igjen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn