Prikk på bilder!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Har fått en veldig lett synlig prikk på alle mine bilder.
Hvordan rengjør jeg kamerahuset (Olympus E-410)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Trykkluft på boks? Jeg ville vært uhyre forsiktig med å rote rundt inni der med børste/klut el.l.
Du er sikker på at prikken ikke skyldes at det er kommet noe på linseglasset på objektivet?

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.371
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Den kan være en defekt pixel på CCD'n også - jeg opplevde det samme på et Canon PowerShot kamera for etpar år tilbake...

N

nb

Gjest
Ludo skrev:
Den kan være en defekt pixel på CCD'n også - jeg opplevde det samme på et Canon PowerShot kamera for etpar år tilbake...
Det skal vel være ganske mange defekte piksler før det blir en "prikk" utavdet, siden det er noen millioner pixler, så synes neppe en enkel defekt særlig godt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Det er kamerahuset, har 3 objektiver og prikken er der med alle tre.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Til sensor rens vil jeg anbefale Green clean sensor rens
Dette settet består både av våt og tørr rensebørste samt en mini støvsuger
(noe som i de fleste tilfeller er nok)
Fordelen med støvsuging i motsetning til trykkluft er jo at en tar bort støvet i stedet for å blåse dette lengere inn i cameraet (i værste fall)
Her kan du se en link til dette samt video over dette systemet:
http://www.green-clean.at/en/camera/sensor-cleaning-system/

Mvh Jan I

R

RoDa

Gjest
nb skrev:
Ludo skrev:
Det skal vel være ganske mange defekte piksler før det blir en "prikk" utavdet, siden det er noen millioner pixler, så synes neppe en enkel defekt særlig godt.
Opplevde samme som Ludo på mitt Olympus Mju (med 4 megapixler).
Hvis prikken er hvit/blå så tipper jeg det er døde pixler.

R

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.371
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Ludo skrev:
Du kan godt 'synse' det så mye du vil nb... Men det var nå det som var saken her, bortfoklaring av fenomenet bare fordi du 'syns' at det ikke passer inn i din verden er ikke ensbetydene med at andre ikke kan oppleve det. Kanskje du vil at det skal dokumenteres med målinger og blindtest ???

Hmm, når jeg tenker etter så har jeg vel sett denne argumentasjonen når det gjelder lydopplevelser også... ::) :p

N

nb

Gjest
Ludo skrev:
nb skrev:
Ludo skrev:
Du kan godt 'synse' det så mye du vil nb... Men det var nå det som var saken her, bortfoklaring av fenomenet bare fordi du 'syns' at det ikke passer inn i din verden er ikke ensbetydene med at andre ikke kan oppleve det. Kanskje du vil at det skal dokumenteres med målinger og blindtest ???

Hmm, når jeg tenker etter så har jeg vel sett denne argumentasjonen når det gjelder lydopplevelser også... ::) :p
Og du vil frem til hva?

Har man en prikk på 1x1 mm på et 13x10 cm ferdig utskrevet bilde med et kamera med 10 megapixler, så må ca 760 pixler være døde (om jeg har regnet riktig). Er en enkelt pixel død, så ser man sannsynligvis kun det om man zoomer max inn i en eller annen programvare.

Så nei, jeg synest ikke forklaringen "en død pixel" stemmer godt overens med en "veldig lett synlig prikk"

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.371
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Har du en skjerm som bare er på 13x10cm? Hva med oss med litt større skjermer da? Som gjerne titter litt på bildene i høyere oppløsning? Mener du det er greit med pixelfeil på et kamera siden det ikke synes på 13x10cm utskrift?

Merkelig argumentasjon...

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bare for å stoppe Ludo litt i hans vredesutgydelse over nb: nb skrev faktisk om et FERDIG UTSKREVET BILDE på 10x13 cm. I likhet med nb skjønner jeg ikke hva Ludo vil med sin mildt sagt lite hyggelige tone i innleggene.

N

nb

Gjest
Ludo skrev:
Har du en skjerm som bare er på 13x10cm? Hva med oss med litt større skjermer da? Som gjerne titter litt på bildene i høyere oppløsning? Mener du det er greit med pixelfeil på et kamera siden det ikke synes på 13x10cm utskrift?

Merkelig argumentasjon...
Nei, det var bare en illustrasjon på hvor mange pixler som må være døde for at det skal bli en prikk av særlig størrelse utav den. Opphavet til Anonyms flekk kan være døde pixler eller det kan være noe støy/smuss på sensoren eller noe annet. Jeg holder det for mer sannsynlig at det er noe annet enn døde pixler, det var poenget mitt.

Jeg har ikke sagt at det er greit med pixelfeil - vis meg gjerne hvor jeg sier det. I <i>A3-format</i> vil en død pixel tilsvare et område på ca 0.16 x 0.16 millimeter og det blir nok synlig om den døde er f.eks sort i et veldig lyst område av bilet, men i daglig bruk er det neppe et problem i praksis med mindre man akivt leter etter en død pixel.

Skjermen min er for øvrig 24" og kjøres i 1920x1200.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.371
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Hvorfor skal pixelfeil avvises siden nb ikke mener det er sansynlig/har regnet seg frem til at feilen ikke fremkommer på 13x10cm utskrifter?

N

nb

Gjest
Ludo skrev:
Hvorfor skal pixelfeil avvises siden nb ikke mener det er sansynlig/har regnet seg frem til at feilen ikke fremkommer på 13x10cm utskrifter?
Jeg anbefaler på det sterkeste et lesekurs, det finnes sikkert mange fine bøker i barneavdelingen på biblioteket som ikke er for vanskelige å forholde seg til og som har mange fine bilder innemellom alle de vanskelige ordene om de skulle bli slitsomme i lengden.

Jeg har ikke avvist det, jeg har bare sagt at det er mer sannsynlig at noe annet er grunnen. At du helt for egen regning klarer å røre inn blindtester, min verdensoppfatning og annet vissvass som ikke har noe med flekker på bilder å gjøre er det neppe andre enn du som ser grunnen til.

Så jeg tar det en gang til for de litt trege bakerst i klasserommet:
- Den kan være pixelfeil, men det skal en del pixler til før det blir lett synlig
- Jeg tror det er mer sannsynlig at det har kommet noe på sensoren.

Er det så forbannet vanskelig å forstå??

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.371
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Ludo skrev:
Jeg anbefaler på det sterkeste et lesekurs, det finnes sikkert mange fine bøker i barneavdelingen på biblioteket som ikke er for vanskelige å forholde seg til og som har mange fine bilder innemellom alle de vanskelige ordene om de skulle bli slitsomme i lengden.

Jeg har ikke avvist det, jeg har bare sagt at det er mer sannsynlig at noe annet er grunnen. At du helt for egen regning klarer å røre inn blindtester, min verdensoppfatning og annet vissvass som ikke har noe med flekker på bilder å gjøre er det neppe andre enn du som ser grunnen til.

Så jeg tar det en gang til for de litt trege bakerst i klasserommet:
- Den kan være pixelfeil, men det skal en del pixler til før det blir lett synlig
- Jeg tror det er mer sannsynlig at det har kommet noe på sensoren.

Er det så forbannet vanskelig å forstå??
Din modenhet er til å bøye seg i støvet av!

N

nb

Gjest
Ludo skrev:
Din modenhet er til å bøye seg i støvet av!
Whatever - det var du som begynte å røre og om du synest dine kommentarer, feillesing av mine innlegg og fjas om blindtester er et eksempel i saklighet så be my guest.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
nb skrev:
Whatever - det var du som begynte å røre og om du synest dine kommentarer, feillesing av mine innlegg og fjas om blindtester er et eksempel i saklighet så be my guest.
::)
Kamomillete?
Anger management?
Prosac?
Valium?

N

nb

Gjest
Erland skrev:
::)
Kamomillete?
Anger management?
Prosac?
Valium?
;) Jeg er helt rolig jeg - hadde bare visse problemer med å forstå hvorfor Ludo var så aggressiv i en diskusjon om noe så uskyldig om flekker på bilder og noen ganske enkle betraktninger på hvor stort areal en pixel tilsvarer på et utskrevet bilde.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
For å følge opp tråden min litt.

Har ringt med Olympus og Japan Photo (bestilte kameraet mitt i nettbutikken deres).
Stikker til den lokale fotografen i dag og kjøper en blåsebelg og prøver å blåse det reint. I bruksanvisningen står det at det er den eneste metoden man skal prøve på selv. Nytter ikke det så sender jeg kameraet til Japan Photo som tar 350 kroner for rensen og sender kameraet kostnadsfritt tilbake. Har garanti på kameraet fortsatt (Olympus har 24 måneders garanti) så dersom det ikke blir bra av å renses går reperasjonen på garantien.

Var litt fortvilet i går etter å ha vært i den lokale fotobutikken, der ble jeg forespeilet ca 1500 kroner i kostnader for rens av hus.

På mitt neste hus så tegner jeg forsikring så jeg får en kostnadsfri rens i året.

Forøvrig har kameraet 10 megapixler.

N

nb

Gjest
Anonym skrev:
For å følge opp tråden min litt.

Har ringt med Olympus og Japan Photo (bestilte kameraet mitt i nettbutikken deres).
Stikker til den lokale fotografen i dag og kjøper en blåsebelg og prøver å blåse det reint. I bruksanvisningen står det at det er den eneste metoden man skal prøve på selv. Nytter ikke det så sender jeg kameraet til Japan Photo som tar 350 kroner for rensen og sender kameraet kostnadsfritt tilbake. Har garanti på kameraet fortsatt (Olympus har 24 måneders garanti) så dersom det ikke blir bra av å renses går reperasjonen på garantien.

Var litt fortvilet i går etter å ha vært i den lokale fotobutikken, der ble jeg forespeilet ca 1500 kroner i kostnader for rens av hus.

På mitt neste hus så tegner jeg forsikring så jeg får en kostnadsfri rens i året.

Forøvrig har kameraet 10 megapixler.
Fint at det ser ut som det ordner seg uten å koste for mye - og bruksanvisningen har nok rett, det er skjøre saker og lett å ødelegge noe om man begynner med noe som medfører kontakt med sensoren. Skal man blåse, så er det også anbefalt ikke å stikke blåseblegen innenfor festringen, dette fordi den lett kan skade noe om den kommer borti noe inni der.

En del nyere kamera har selvrens, men jeg vet ikke hvor effektiv den egentlig er...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Mitt har selvrens.
Har lest på nett at det skal være et av selvrenssystemene som fungerer godt også, men tydeligvis ikke godt nok.

Takk for hjelpen og nå har stressnivået mitt igjen gått fra middels til lavt.

Topp Bunn