Det skal vel være ganske mange defekte piksler før det blir en "prikk" utavdet, siden det er noen millioner pixler, så synes neppe en enkel defekt særlig godt.Ludo skrev:Den kan være en defekt pixel på CCD'n også - jeg opplevde det samme på et Canon PowerShot kamera for etpar år tilbake...
Opplevde samme som Ludo på mitt Olympus Mju (med 4 megapixler).nb skrev:Det skal vel være ganske mange defekte piksler før det blir en "prikk" utavdet, siden det er noen millioner pixler, så synes neppe en enkel defekt særlig godt.Ludo skrev:Den kan være en defekt pixel på CCD'n også - jeg opplevde det samme på et Canon PowerShot kamera for etpar år tilbake...
Du kan godt 'synse' det så mye du vil nb... Men det var nå det som var saken her, bortfoklaring av fenomenet bare fordi du 'syns' at det ikke passer inn i din verden er ikke ensbetydene med at andre ikke kan oppleve det. Kanskje du vil at det skal dokumenteres med målinger og blindtest ???nb skrev:Det skal vel være ganske mange defekte piksler før det blir en "prikk" utavdet, siden det er noen millioner pixler, så synes neppe en enkel defekt særlig godt.Ludo skrev:Den kan være en defekt pixel på CCD'n også - jeg opplevde det samme på et Canon PowerShot kamera for etpar år tilbake...
Og du vil frem til hva?Ludo skrev:Du kan godt 'synse' det så mye du vil nb... Men det var nå det som var saken her, bortfoklaring av fenomenet bare fordi du 'syns' at det ikke passer inn i din verden er ikke ensbetydene med at andre ikke kan oppleve det. Kanskje du vil at det skal dokumenteres med målinger og blindtest ???nb skrev:Det skal vel være ganske mange defekte piksler før det blir en "prikk" utavdet, siden det er noen millioner pixler, så synes neppe en enkel defekt særlig godt.Ludo skrev:Den kan være en defekt pixel på CCD'n også - jeg opplevde det samme på et Canon PowerShot kamera for etpar år tilbake...
Hmm, når jeg tenker etter så har jeg vel sett denne argumentasjonen når det gjelder lydopplevelser også... :![]()
![]()
Nei, det var bare en illustrasjon på hvor mange pixler som må være døde for at det skal bli en prikk av særlig størrelse utav den. Opphavet til Anonyms flekk kan være døde pixler eller det kan være noe støy/smuss på sensoren eller noe annet. Jeg holder det for mer sannsynlig at det er noe annet enn døde pixler, det var poenget mitt.Ludo skrev:Har du en skjerm som bare er på 13x10cm? Hva med oss med litt større skjermer da? Som gjerne titter litt på bildene i høyere oppløsning? Mener du det er greit med pixelfeil på et kamera siden det ikke synes på 13x10cm utskrift?
Merkelig argumentasjon...
Jeg anbefaler på det sterkeste et lesekurs, det finnes sikkert mange fine bøker i barneavdelingen på biblioteket som ikke er for vanskelige å forholde seg til og som har mange fine bilder innemellom alle de vanskelige ordene om de skulle bli slitsomme i lengden.Ludo skrev:Hvorfor skal pixelfeil avvises siden nb ikke mener det er sansynlig/har regnet seg frem til at feilen ikke fremkommer på 13x10cm utskrifter?
Din modenhet er til å bøye seg i støvet av!nb skrev:Jeg anbefaler på det sterkeste et lesekurs, det finnes sikkert mange fine bøker i barneavdelingen på biblioteket som ikke er for vanskelige å forholde seg til og som har mange fine bilder innemellom alle de vanskelige ordene om de skulle bli slitsomme i lengden.Ludo skrev:Hvorfor skal pixelfeil avvises siden nb ikke mener det er sansynlig/har regnet seg frem til at feilen ikke fremkommer på 13x10cm utskrifter?
Jeg har ikke avvist det, jeg har bare sagt at det er mer sannsynlig at noe annet er grunnen. At du helt for egen regning klarer å røre inn blindtester, min verdensoppfatning og annet vissvass som ikke har noe med flekker på bilder å gjøre er det neppe andre enn du som ser grunnen til.
Så jeg tar det en gang til for de litt trege bakerst i klasserommet:
- Den kan være pixelfeil, men det skal en del pixler til før det blir lett synlig
- Jeg tror det er mer sannsynlig at det har kommet noe på sensoren.
Er det så forbannet vanskelig å forstå??
Whatever - det var du som begynte å røre og om du synest dine kommentarer, feillesing av mine innlegg og fjas om blindtester er et eksempel i saklighet så be my guest.Ludo skrev:Din modenhet er til å bøye seg i støvet av!
:nb skrev:Whatever - det var du som begynte å røre og om du synest dine kommentarer, feillesing av mine innlegg og fjas om blindtester er et eksempel i saklighet så be my guest.
Erland skrev::
Kamomillete?
Anger management?
Prosac?
Valium?
Fint at det ser ut som det ordner seg uten å koste for mye - og bruksanvisningen har nok rett, det er skjøre saker og lett å ødelegge noe om man begynner med noe som medfører kontakt med sensoren. Skal man blåse, så er det også anbefalt ikke å stikke blåseblegen innenfor festringen, dette fordi den lett kan skade noe om den kommer borti noe inni der.Anonym skrev:For å følge opp tråden min litt.
Har ringt med Olympus og Japan Photo (bestilte kameraet mitt i nettbutikken deres).
Stikker til den lokale fotografen i dag og kjøper en blåsebelg og prøver å blåse det reint. I bruksanvisningen står det at det er den eneste metoden man skal prøve på selv. Nytter ikke det så sender jeg kameraet til Japan Photo som tar 350 kroner for rensen og sender kameraet kostnadsfritt tilbake. Har garanti på kameraet fortsatt (Olympus har 24 måneders garanti) så dersom det ikke blir bra av å renses går reperasjonen på garantien.
Var litt fortvilet i går etter å ha vært i den lokale fotobutikken, der ble jeg forespeilet ca 1500 kroner i kostnader for rens av hus.
På mitt neste hus så tegner jeg forsikring så jeg får en kostnadsfri rens i året.
Forøvrig har kameraet 10 megapixler.