..
Det er veldig, veldig langt fra min erfaring og mitt inntrykk. En større og voksende andel enn for X år siden, sure, men jeg skjønner ikke hvordan du kommer frem til 80% med mindre du har en omgangskrets bestående hovedsaklig av naustgubber og influencere.
Det er gjort en
internasjonal studie på dette som viste at ca 80% av befolkningen ikke brydde seg om styreformene demokrati vs ikke-demokrati. (Skal se om jeg klarer å finne den aktuelle referansen..)
Også er det sikkert en rekke gråsoner mht definisjonene av demokrati og ikke-demokrati som kan diskuteres i vide og bredde..
Men tallene er såpass sterke at man trygt kan si at det store flertallet internasjonalt ikke bryr seg.
Siden Norge ofte er annerledeslandet kan det godt være at dette ikke stemmer helt for oss, eller Norden..
Men dersom det store flertallet utenfor Norge og Norden ikke bryr seg nevneverdig så er det slett ikke bra for de små land.
for øvrig, jeg ville ikke blitt overrasket om dette også stemmer for Norge der folk ikke vet noe om Berlinmuren, Afghanistan, 9 sept 2001, hvor Kristiansand ligger osv osv