Politikk, religion og samfunn President Donald J. Trump - Quo vadis? (Del 1)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ˆ
    ˆ
    « I mitt hode er han lite annet enn en protest fra ruststatene og en fuck you til eliten.»

    Ikke mine ord.

    «Når republikanere har alt å tape på egen karriere å felle ham så sier det seg selv at dette ikke blir en rettferdig rettsprosess. (og ikke fortell meg at dere selv ville ha tatt politisk selvmord ved å handle annerledes)»

    det kan jeg fortelle deg. bare du sier at det er et politisk selvmord.

    tillegg:
    det er intet politisk selvmord ikke å bli gjenvalgt. men for disse folka, er det ikke politikken; mer pengene og de rene interesser som styrer. å stå inne for et rammeverk som lar de politiske kamper få utspille seg etter visse regler, det driter de i. men det er også der en finner interessepolitikkens grense.
    Jeg forstår ikke hva som er galt med å påpeke at han er valgt fram på misnøye fra ruststatene. Det er ikke et kontroversielt syn - tvert i mot er det diskutert bla av CNN som eks.

    Det er videre diskutert mye om «gisselsituasjonen» der få republikanere ikke tørr å gå imot mafiabossen Trump. Det er lett å være dømmende fra sofaen - men ville du ha satt hele din karriere på spill for å gå ut av rekkene? Eller satse ditt levebrød? Bare fir å gjøre et eksempel. Det tviler jeg veldig sterkt på.

    Saken demonstrerer at det er hull i rettssikkerheten i USA og det tror jeg de kommer til å gjøre noe med. Men det er for sent for denne saken.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    ˆ
    « I mitt hode er han lite annet enn en protest fra ruststatene og en fuck you til eliten.»

    Ikke mine ord.

    «Når republikanere har alt å tape på egen karriere å felle ham så sier det seg selv at dette ikke blir en rettferdig rettsprosess. (og ikke fortell meg at dere selv ville ha tatt politisk selvmord ved å handle annerledes)»

    det kan jeg fortelle deg. bare du sier at det er et politisk selvmord.

    tillegg:
    det er intet politisk selvmord ikke å bli gjenvalgt. men for disse folka, er det ikke politikken; mer pengene og de rene interesser som styrer. å stå inne for et rammeverk som lar de politiske kamper få utspille seg etter visse regler, det driter de i. men det er også der en finner interessepolitikkens grense.
    Jeg forstår ikke hva som er galt med å påpeke at han er valgt fram på misnøye fra ruststatene. Det er ikke et kontroversielt syn - tvert i mot er det diskutert bla av CNN som eks.
    les nå hva du selv skriver! «han [er] lite annet enn». det er noe helt annet enn å påpeke at han også ble valgt frem på noe. for ikke å snakke om hva han nå har gjort ut av det hele!

    hva er poenget med disse retoriske manøvre.

    Det er videre diskutert mye om «gisselsituasjonen» der få republikanere ikke tørr å gå imot mafiabossen Trump. Det er lett å være dømmende fra sofaen - men ville du ha satt hele din karriere på spill for å gå ut av rekkene? Eller satse ditt levebrød? Bare fir å gjøre et eksempel. Det tviler jeg veldig sterkt på.
    mange i menneskeslekten er egentlig ganske flinke til å handle i overenstemmelse med prinsipper når det gjelder. de hylles i festtaler og fremvises som inspirasjon og eksempler til etterfølgelse. nå er det jo også slik at ingen av disse gummiryggene satser særlig annet enn penger en vanlig borger knapt greier å forestille seg. det er ikke nav neste!

    Saken demonstrerer at det er hull i rettssikkerheten i USA og det tror jeg de kommer til å gjøre noe med. Men det er for sent for denne saken.
    ikke bare. den forteller oss at intet politisk system greier seg uten virtus

    tillegg fra wikilinken:

    Virtus comes from the aristocratic tradition in which it is a specific type of public conduct. It is really only applicable in the cursus honorum, certainly by the late republic at least. It is not a "private" virtue in the way that modern people might consider it. Valor, courage, and manliness are not things that can be pursued in the private sphere of the individual or the individual's private concerns. There could be no virtue in exploiting one's manliness in the pursuit of personal wealth, for example. Virtus is exercised in the pursuit of gloria for the benefit of the res publica resulting in the winning of eternal "memoria". According to D.C. Earl "Outside the service of the res publica there can be no magistratus and therefore, strictly speaking, no gloria, no nobilitas, no virtus". (min uth.)
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    les nå hva du selv skriver! «han [er] lite annet enn». det er noe helt annet enn å påpeke at han også ble valgt frem på noe. for ikke å snakke om hva han nå har gjort ut av det hele!

    hva er poenget med disse retoriske manøvre.



    mange i menneskeslekten er egentlig ganske flinke til å handle i overenstemmelse med prinsipper når det gjelder. de hylles i festtaler og fremvises som inspirasjon og eksempler til etterfølgelse. nå er det jo også slik at ingen av disse gummiryggene satser særlig annet enn penger en vanlig borger knapt greier å forestille seg. det er ikke nav neste!

    Saken demonstrerer at det er hull i rettssikkerheten i USA og det tror jeg de kommer til å gjøre noe med. Men det er for sent for denne saken.
    ikke bare. den forteller oss at intet politisk system greier seg uten virtus
    Jeg forstår ikke hvordan du kan lese noe kontroversielt i dette. Til syvende og sist er han en bølle som er valgt inn grunnet misnøye.

    Du fortsetter å dømme noen som er i en presset situasjon. Selv om det ikke er gata neste så er det over og ut med karrieren - så systemet er åpenbart satt opp feil mht rettssikkerheten.

    Jeg synes problemstillingene her er ganske enkle.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du fortsetter å dømme noen som er i en presset situasjon. Selv om det ikke er gata neste så er det over og ut med karrieren - så systemet er åpenbart satt opp feil mht rettssikkerheten.
    selvfølgelig dømmer jeg!

    et menneske som frivillig har gått inn i politisk arbeide for det felles beste, men som setter sine egne interesser foran interessene han har påtatt seg å ivareta, rises. disse folka er trumpkloner! og det er intet i hele verden som skulle tilsi at vi skulle synes synd på dem.

    det er også slik at det er igjennom ros og ris at vi lærer hverandre og barna om hva det vil si å være et dugelig menneske. det står hverken skrevet i sten eller i stjernene. vi innskriver det i oss.

    som sagt, dette går langt ut over feil i systemet; det er feil i karakteren!
    Jeg synes problemstillingene her er ganske enkle.
    det har jeg fått med meg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Det er nok veldig menneskelig dette. I mindre skala ser vi det samme her i Norge der stortingspolitikere ser på vervet sitt som en vanlig jobb - og vi har mange eksempler på der hvor man setter seg selv først.

    Et rettssystem tar høyde for disse menneskelige trekkene - det samme med internrevisjon og regler i virksomheter. Kona di kan f eks ikke utbetale lønna di. Habilitetsspørsmålet er der ikke fordi mennesker er onde eller svake men fordi vi er mennesker.

    Jeg setter meg ikke selv moralsk over republikanerne - eller over tyskerne på 30-tallet. Blir mennesker satt i en feil situasjon - så er det vanskelig å bryte ut og legge hodet sitt på blokka - å sette livet, jobben eller familiens ve og vel på spill. Å gå imot Trump er for mange et politisk selvmord, og beviser at det er systemet det er noe galt med.

    Jeg mistenker videre at mange velgere faktisk liker at Trump forhandler med utradisjonelle metoder for å oppnå makt og innflytelse. Det kan tenkes å være en reaksjon mot Obama og «snillismen».
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det mange ser ut til å glemme er at impeachment er en ren politisk prosess, og ikke en rettssak i vanlig forstand selv om formen etteraper en slik for å gi den en skinn av legitimitet utover det rent partipolitiske.

    At demokratene valgte ukrainasaken som basis er nok mye en tilfeldighet, for hadde det ikke vært for denne ville de funnet på noe annet de kunne brukt istedet. Saken i seg selv spiller jo overhodet ingen rolle, det er muligheten til å drive valgkamp og sverte sittende president med påstander som er alt hva det handler om. De har jo vært deres strategi fra dag en at man ikke skulle respektere valget men prøve å få det overprøvd. Så mye frykter de velgernes dom at de vil gjøre alt for å unngå et nytt valg der det amerikanske folket bestemmer hvem som skal bli president den neste perioden, og gitt at det atter en gang må avgjøres ved valg så tror de at de vil vinne stort på denne forestillingen. Jeg tror nok det slå tilbake på dem, samme hvor mye de desperat forsøker å overbevise hverandre om at dette var lurt med finurlige artikler i menighetsbladene.

    Det mest ironiske i alt dette er at demokratene vil insisterer på at dette egentlig er en rettsprosess.. helt til dommen faller, og ført når de har tapt vil de snu og politisere det hele. Det amerikanske folket vil nok dessverre for dem se det tvert motsatt, at selve prosessen er rent partipolitikk og domen over dette til sist er det eneste som kan minne om en ekte rettssak. Og når rettferdigheten har skjedd fyllest, og demokratene har tapt atter en gang er det 2-0 til Trump... og da er det mye mer naturlig å se ham som en mann som kan og vil slå dem hver eneste gang de prøver... og det er et dårlig utgangspunkt for demokratene å bli sett på som serietapere før det viktige valget i 2020. For hvem vil vel stemme på tapere? ... andre tapere? Man kan bare nå så langt med tapermentalitet her i verden...

    ... eller vil du være på the winning team?
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det mange ser ut til å glemme er at impeachment er en ren politisk prosess, og ikke en rettssak i vanlig forstand selv om formen etteraper en slik for å gi den en skinn av legitimitet utover det rent partipolitiske.

    At demokratene valgte ukrainasaken som basis er nok mye en tilfeldighet, for hadde det ikke vært for denne ville de funnet på noe annet de kunne brukt istedet. Saken i seg selv spiller jo overhodet ingen rolle, det er muligheten til å drive valgkamp og sverte sittende president med påstander som er alt hva det handler om. De har jo vært deres strategi fra dag en at man ikke skulle respektere valget men prøve å få det overprøvd. Så mye frykter de velgernes dom at de vil gjøre alt for å unngå et nytt valg der det amerikanske folket bestemmer hvem som skal bli president den neste perioden, og gitt at det atter en gang må avgjøres ved valg så tror de at de vil vinne stort på denne forestillingen. Jeg tror nok det slå tilbake på dem, samme hvor mye de desperat forsøker å overbevise hverandre om at dette var lurt med finurlige artikler i menighetsbladene.

    Det mest ironiske i alt dette er at demokratene vil insisterer på at dette egentlig er en rettsprosess.. helt til dommen faller, og ført når de har tapt vil de snu og politisere det hele. Det amerikanske folket vil nok dessverre for dem se det tvert motsatt, at selve prosessen er rent partipolitikk og domen over dette til sist er det eneste som kan minne om en ekte rettssak. Og når rettferdigheten har skjedd fyllest, og demokratene har tapt atter en gang er det 2-0 til Trump... og da er det mye mer naturlig å se ham som en mann som kan og vil slå dem hver eneste gang de prøver... og det er et dårlig utgangspunkt for demokratene å bli sett på som serietapere før det viktige valget i 2020. For hvem vil vel stemme på tapere? ... andre tapere? Man kan bare nå så langt med tapermentalitet her i verden...

    ... eller vil du være på the winning team?
    Det er nok flere måter å se dette på. At Trump trampet over er det vel liten tvil om. På samme tid - er dette en alvorlig nok sak til å kjøre en politisk prosess på? I det minste har de på alvor synliggjort svakheter i systemet som bør fikses. Dette er ikke taktisk lurt av demokratene - så dette er en prinsippsak etter min vurdering.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn