Alt til hus og bolig Prepping med nødstrømaggregat?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.434
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg bor i et område hvor strømbrudd ikke er helt uvanlig, og i uværssituasjoner der dype "surges" med lav spenning i flere skunder, før det enten blir helt mørkt eller kommer tilbake til normalen... Dette er en velkjent "apparatkiller", bl.a av frysebokser, varmepumper erc etc...
Utpå nyåret for knappe to år siden fikk vi en sllik som knerta fryseboksen.. boksen var noen år og ikke erstatningsverdig, men det var derimot en god del villaks, elgkjøtt, flere lammelår, ca 15 kg ribbe ( jeg lager bl.a. bacon, pancetta og div sjøl), div annen fisk.... oppgjøret for dette var på plass innen en uke...
Mat i en god fryser holder i flere dager om den ikke åpnes, og bare det å slenge noen pledd eller dyner over forlenger det med opptil mange dager..

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: tkr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Et søk som ikke er kvalitetsikret mener å forstå følgende på spørsmål hvor mange timer kompressoren går i en 300 liter fryseboks. Langt mer enn jeg først trodde. Her tenkte mest på å kunne fordele forbruk over tid til ulike apparater heller enn å ha en veldig stor generator til å dekke alt behov samtidig.

Dette er relevant. Et 1,6 kW aggregat går ca. 6 timer ved halv belastning, altså 800 W. Bensinforbruket er da 4 liter/6 timer. Tilsvarer ca. 5.3 l / 8 timer. En lovlig reserve på 60 l bensin gir deg ca. 11 dagers driftstid ved 8 timers drift pr. dag.

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Joda, helt greit det. Men handler denne preppingen da om at du skal ha mulighet til å spise hjortestek og farikål i eget hjem, mens resten av samfunnet er i full krise?

Ikke vondt ment, men om du skal preppe for å ikke lide nød, så kan du spise maten i fryseren de første 3-4 dagene, og hermetikk/tørrvarer etter det.

Om målet er at maten i fryseren din ikke skal bli ødelagt ved "dommedag" så synes jeg vel prisen er høy for noe som har liten sannsynlighet for å skje. Dette har jo ikke på noen måte vært i nærheten av å skje i Norge.
Tror ikke at jeg rekker å spise opp 40 kg rent hjortekjøtt på 3-4 dager, gitt, nesten uansett hvor mange jeg inviterer på (enkel) middag.....

Mvh

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.693
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
litt avhengig av hvor man bor så er det jo gjerne like kaldt ute som i fryseren, så kanskje man klarer seg uten strøm
men å være forberedt på langvarig strømbrudd (mer enn 24timer) og langvarige perioder uten internett tror jeg er lurt, det er svært sannsynlig å inntreffe i en eller annen form.
kraftig solstorm, sensurering / stenging av nett, flom/vind/kraftig nedbør.. mye kan skje
føler meg godt forberedt, har mange plater og sveive grammofon så klarer meg fint uten hele denne strømmen..

• Haha

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.748
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tror ikke at jeg rekker å spise opp 40 kg rent hjortekjøtt på 3-4 dager, gitt, nesten uansett hvor mange jeg inviterer på (enkel) middag.....

Mvh
Helt greit, men er det for å redde hjortekjøttet hvis strømmen blir borte i mer enn 4 dager du skal kjøpe aggregat?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Joda, helt greit det. Men handler denne preppingen da om at du skal ha mulighet til å spise hjortestek og farikål i eget hjem, mens resten av samfunnet er i full krise?
Vi ser tydeligvis litt forskjellig på dette. Jeg synes at det er helt kurant å ta vare på egne ressurser i en krisesituasjon.

Ikke vondt ment, men om du skal preppe for å ikke lide nød, så kan du spise maten i fryseren de første 3-4 dagene, og hermetikk/tørrvarer etter det
Har ikke en død sjans å spise fryseboksen tom på 3-4 dager, uansett hvor mange middagsgjester jeg inviterer.

Om målet er at maten i fryseren din ikke skal bli ødelagt ved "dommedag" så synes jeg vel prisen er høy for noe som har liten sannsynlighet for å skje. Dette har jo ikke på noen måte vært i nærheten av å skje i Norge.
Jeg synes det skjer mye rart disse dager som vi ikke har vært i nærheten av å se før. Et lite aggregat koster 5 - 7 KKr. Synes ikke det er avskrekkende i det hele tatt.

Mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.702
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har lest spesifikasjoner på nødstrømaggregat til øyet ble stort og vått. Som jeg skrev i svaret over til @Dr_BASS er jeg mer interessert i en løsning for noen uker, ikke for et evt. fullstendig og varig sammenbrudd i strømforsyningen.

Mvh
Noen uker på nødstrøm er alikevel vanskelig å oppnå på aggregat.

Best cse, så har du et strømgjerrig kjøleskap og en like gjerrig fryser.
De minste 2kWh inverteraggregatene kjører du kanskje på 0,75l/t på 50% last. Noe særlig mindre får du ikke ned forbruket, pga synkende effektivitetskurve og forbruket på å svive rundt på tomgang.

Strøm for 2 uker tilsvarer 14x24x0,75=252 liter drivstoff. Best case. Dette drivstofflageret må rulleres jevnlig.

Et gjerrig kjøleskap bruker ca 0,45kWh/døgn, mens en fryser bruker mer strøm, ca 0,5kWh/døgn til 1,5kWh/døgn.

Dvs at med å bruke en batteribank og kombinert inverter/lader til å forsyne kjøleskap/fryser, samt et aggregat som du lader med så kan du kutte drastisk ned på aggregatkjøringen.

30A lading på 25V gir 750W lading pr time. Du kan mao nøye deg med å kjøre aggregatet 2-3 timer/dag. Har du større lader, kan du kutte mer ned på ladetid.

2-3liter/døgn x14 dager = ~2 jerrykanner. Dette er håndterbart.

De ekstra 210 litrene med drivstof som du sparer på beredskapslageret kan du bruke til nedbetaling på utstyr.

En batteribank på 2 stk 200A lithiumbatterier gir en energireserve på ca 5kWh.

Johan-Kr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.434
Sted
Ytterst i havgapet...
For oss som driver "sesongbasert innsamling", særlig av mat som knapt finnes i butikkene, så er det da ubetingett mening i å bevare dette mest og best mulig...
Vi lever nå i noe urolige tider, og jeg er fullstendig overbevist om at den jevne Ola og Kari Nordmann stort sett ikke har levnet en tanke til hvor sårbart samfunnet vårt er blitt.. Det trenger forøvrig overhodet ikke være bevisst sabotasje for å skape problemer... Årlig er det flere tilfeller hvor bygder eller områder blir strømløse i nokså mange timer... Ras, storm, flom osv fikser dette hvert eneste år. Er vel ca 5 år siden hovedlinja mot Lofoten ble tatt av ras i en storm, og brannen i Lærdal isolerte vel folket der fra både strøm, nett og telefon i en uke eller så...

• Love

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Noen uker på nødstrøm er alikevel vanskelig å oppnå på aggregat.

Best cse, så har du et strømgjerrig kjøleskap og en like gjerrig fryser.
De minste 2kWh inverteraggregatene kjører du kanskje på 0,75l/t på 50% last. Noe særlig mindre får du ikke ned forbruket, pga synkende effektivitetskurve og forbruket på å svive rundt på tomgang.

Strøm for 2 uker tilsvarer 14x24x0,75=252 liter drivstoff. Best case. Dette drivstofflageret må rulleres jevnlig.

Et gjerrig kjøleskap bruker ca 0,45kWh/døgn, mens en fryser bruker mer strøm, ca 0,5kWh/døgn til 1,5kWh/døgn.

Dvs at med å bruke en batteribank og kombinert inverter/lader til å forsyne kjøleskap/fryser, samt et aggregat som du lader med så kan du kutte drastisk ned på aggregatkjøringen.

30A lading på 25V gir 750W lading pr time. Du kan mao nøye deg med å kjøre aggregatet 2-3 timer/dag. Har du større lader, kan du kutte mer ned på ladetid.

2-3liter/døgn x14 dager = ~2 jerrykanner. Dette er håndterbart.

De ekstra 210 litrene med drivstof som du sparer på beredskapslageret kan du bruke til nedbetaling på utstyr.

En batteribank på 2 stk 200A lithiumbatterier gir en energireserve på ca 5kWh.

Johan-Kr
Takker.

Kan du forklare litt nærmere dette med batteribank?

Mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.702
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En annen måte å drifte på er kjøleskap og fryser på gass.

På hytta drifter vi et 100 liter kjøleskap i ca en måned på en 11kg gassflaske.

En gassflaske kan en oppbevare ubegrenset tid, uten at den blir ødelagt.

Johan-Kr

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
For oss som driver "sesongbasert innsamling", særlig av mat som knapt finnes i butikkene, så er det da ubetingett mening i å bevare dette mest og best mulig...
Vi lever nå i noe urolige tider, og jeg er fullstendig overbevist om at den jevne Ola og Kari Nordmann stort sett ikke har levnet en tanke til hvor sårbart samfunnet vårt er blitt.. Det trenger forøvrig overhodet ikke være bevisst sabotasje for å skape problemer... Årlig er det flere tilfeller hvor bygder eller områder blir strømløse i nokså mange timer... Ras, storm, flom osv fikser dette hvert eneste år. Er vel ca 5 år siden hovedlinja mot Lofoten ble tatt av ras i en storm, og brannen i Lærdal isolerte vel folket der fra både strøm, nett og telefon i en uke eller så...
Vi er veldig på linje! :)

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.748
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
"Nokså mange timer" er jo ikke et problem for mat i en fryser. Og ved lokale hendelser, så kan man jo benytte seg av andre ressurser i landet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.702
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Takker.

Kan du forklare litt nærmere dette med batteribank?

Mvh
To 12V 200A lithiumbatterier i parallell utgjør en 24V 200A batteribank. 24 eller 48V er ønskelig, fordi en da har mindre strøm som går i systemet og en kan dermed kutte ned på kabeldimensjonene.

Så har du f.eks en Victron Multiplus 24/2000 kombinert lader/inverter
IMG_4798.png
Denne lader med 50A og leverer inntil 2kW ren sinus

Til vedlikeholdslading, så kan du drifte den på strømnettet for å holde liv i batteriene.

Alternativt en Epever 24V 3000W kombisak
IMG_4799.png

Denne inneholde 24V 30Alader/3kW inverter og 60Asolcelleregulator.

Johan-Kr

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
To 12V 200A lithiumbatterier i parallell utgjør en 24V 200A batteribank. 24 eller 48V er ønskelig, fordi en da har mindre strøm som går i systemet og en kan dermed kutte ned på kabeldimensjonene.

Så har du f.eks en Victron Multiplus 24/2000 kombinert lader/inverter
Vis vedlegget 1149547
Denne lader med 50A og leverer inntil 2kW ren sinus

Til vedlikeholdslading, så kan du drifte den på strømnettet for å holde liv i batteriene.

Alternativt en Epever 24V 3000W kombisak
Vis vedlegget 1149550

Denne inneholde 24V 30Alader/3kW inverter og 60Asolcelleregulator.

Johan-Kr
Takker. Upløyd mark for meg. Må google litt!

Mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.702
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Eller gjør det utrolig enkelt.

En Ecoflow portabel kraftstasjon. Leverer 2,4kW.
IMG_4800.jpeg
Kapasiteten på denne er 2kWh, men kan utvides med ekstra kraftpakker for inntil 6kWh.

Suppler med et aggregat og/eller solcellepanel for å toppe opp.

Johan-Kr

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.434
Sted
Ytterst i havgapet...
Mat i fryseren klarer seg godt i et døgn og gjerne to, - jo mer innhold jo bedre... Forutsetningen er da at man lar fryseren i fred.... Hva du mener med andre ressurser i landet forstår jeg ikke helt... har du forøkt å handlee i butikken under strømbrudd? Er vel bare en og annnen Joker og noen bygdabutikker hvor du kommer gjennom døra uten strøm.... hvis de anser det som mulig å ha åpent uten strøm, noe de færreste antageligvis vil gjøre...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.693
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
En annen måte å drifte på er kjøleskap og fryser på gass.

På hytta drifter vi et 100 liter kjøleskap i ca en måned på en 11kg gassflaske.

En gassflaske kan en oppbevare ubegrenset tid, uten at den blir ødelagt.

Johan-Kr
Visste ikke at det var så effektivt, eneste er at det er skummelt å oppbevare store mengder propan.
En 11kgs gassflaske er også ganske billig, så dette er faktisk en god beredskap, gassen kan jo også bruke til både varme og matlaging.
Kan jo fint også brukes i aggregat eller en bil for den saks skyld.
Man kan vel også fylle på diverse stasjoner den mengden man har plass til, kan feks kjøpe en tank fra en et gass konverteringskit til bil

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Mat i fryseren klarer seg godt i et døgn og gjerne to, - jo mer innhold jo bedre... Forutsetningen er da at man lar fryseren i fred.... Hva du mener med andre ressurser i landet forstår jeg ikke helt... har du forøkt å handlee i butikken under strømbrudd? Er vel bare en og annnen Joker og noen bygdabutikker hvor du kommer gjennom døra uten strøm.... hvis de anser det som mulig å ha åpent uten strøm, noe de færreste antageligvis vil gjøre...
Søsteren min i Finansdepartementet laget en studie på hva som vil skje hvis strømtilførselen i Norge blir satt ut. Forbered deg på null innkjøpsmuligheter uten kontanter, forbered deg på sammenbrudd på logistikksiden ( null strøm= null etterfylling av diesel på langtransport- og distribuisjonsbiler.) , forbered deg på null mobiltelefoni osv. Regner heller ikke med at kjøledisker og frysebokser i butikker funker.
Mye moro!

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.748
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tkr bor på et sted hvor det er grei tilkomst både med bil og båt - så han kan reise et annet sted å handle, eller få noen til å gjøre det for seg og levere..Skulle det skje noe som gjør at strømmen blir borte på Sotra - så kan også tkr ringe lit rundt og om betalingsviljen er der - få på plass en aggregat. Det er nok aggregater i Norge til å dekke en lokal strømkrise. Situasjonene kan være en annen om du bor på et gudsforlatt sted med en vei som kan rase ut og gjøre alt utilgjengelig, men det gjør altså ikke tkr.

La oss anta at maten i fryseren holder i 3 døgn, og at tkr er villig til å lagre et par hundre liter drivstoff som han rullerer (ref Fenalaar) -> så betyr det at denne løsningen med batteridrift, aggregat og drivstofftank redder maten i fryseren/kjøleskapet ved strømbrudd som varer mer enn 3 døgn - men ikke hjelper utover 14 dager. Jeg synes dette er et litt smalt scenarie for å gå til såpass stort innkjøp.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tkr bor på et sted hvor det er grei tilkomst både med bil og båt - så han kan reise et annet sted å handle, eller få noen til å gjøre det for seg og levere..Skulle det skje noe som gjør at strømmen blir borte på Sotra - så kan også tkr ringe lit rundt og om betalingsviljen er der - få på plass en aggregat. Det er nok aggregater i Norge til å dekke en lokal strømkrise. Situasjonene kan være en annen om du bor på et gudsforlatt sted med en vei som kan rase ut og gjøre alt utilgjengelig, men det gjør altså ikke tkr.

La oss anta at maten i fryseren holder i 3 døgn, og at tkr er villig til å lagre et par hundre liter drivstoff som han rullerer (ref Fenalaar) -> så betyr det at denne løsningen med batteridrift, aggregat og drivstofftank redder maten i fryseren/kjøleskapet ved strømbrudd som varer mer enn 3 døgn - men ikke hjelper utover 14 dager. Jeg synes dette er et litt smalt scenarie for å gå til såpass stort innkjøp.
Se mitt innlegg rett over ditt siste. :)
Mvh

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.693
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
vi så det jo ganske greit under pandemien hvor sårbar disse forsyningskjedene er, og da fikk samfunnskritiske funksjoner unntak.
det er jo en relativt billig forsikring å ha noe egen beredskap, og det er ikke verre enn at man passer på å ha full tank /batteri og at energiberedskapen er basert på hva man har mest av lagret. Ingen problem å ha godt omløp da
Samme gjelder mat, bruk og etterfyll, kanskje ikke så digg å spise trøndersodd på 4. dagen, men bedre enn å kaste og du blir vant til det.

• Liker

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.748
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Se mitt innlegg rett over ditt siste. :)
Mvh
Jada, da har du fungerende kjøl/frys i et par uker mens vi andre ikke har det. Om ikke strømbruddet har en spenningspeak som tar knekken på fryseren da.

Så mens det da er dommedag i hele landet, så kan du i uke 2 hente frem lammekjøtt fra fryseren, mens vi andre har gått over på hermetikk. Jeg er usikker på om jeg hadde brukt 25 000 for å sikre meg det utfallet. Men - your milage may vary som det heter.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.887
Torget vurderinger
1
vi så det jo ganske greit under pandemien hvor sårbar disse forsyningskjedene er, og da fikk samfunnskritiske funksjoner unntak.
det er jo en relativt billig forsikring å ha noe egen beredskap, og det er ikke verre enn at man passer på å ha full tank /batteri og at energiberedskapen er basert på hva man har mest av lagret. Ingen problem å ha godt omløp da
Samme gjelder mat, bruk og etterfyll, kanskje ikke så digg å spise trøndersodd på 4. dagen, men bedre enn å kaste og du blir vant til det.
Ein har då klart seg på stridsrasjoner i vekevis, so det meste går nær ein må ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jada, da har du fungerende kjøl/frys i et par uker mens vi andre ikke har det. Om ikke strømbruddet har en spenningspeak som tar knekken på fryseren da.

Så mens det da er dommedag i hele landet, så kan du i uke 2 hente frem lammekjøtt fra fryseren, mens vi andre har gått over på hermetikk. Jeg er usikker på om jeg hadde brukt 25 000 for å sikre meg det utfallet. Men - your milage may vary som det heter.
Som jeg allerede har skrevet, et nødstrømsaggregat i den dimensjonen jeg tenker på, koster 5 - 7 KKr. Vet ikke hvor du har 25000 fra.

Mvh

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.434
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg bor omtrent i fjæra, og har en haug med fiskestenger, så noe skal vel være mulig å få hvis ikke været er altfor jævlig... dessuten har jeg gjerne noe tørrfisk hengende.... :cool:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.693
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg bor omtrent i fjæra, og har en haug med fiskestenger, så noe skal vel være mulig å få hvis ikke været er altfor jævlig... dessuten har jeg gjerne noe tørrfisk hengende.... :cool:
tror man kan klare seg ganske lenge i her i landet hvis man må og har noen ferdigheter, fisking og jakt kommer man langt med.
så lenge man bor litt utenfor de store klyngene, bor man i en by er det værre.
tar ikke lang tid før karpene i fiskedammen er borte sammen med svanene, endene, duene og måkene som har levd på kebab og sneiper i årevis

• Liker

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2025
Antall liker
764
Sted
Halden
tror man kan klare seg ganske lenge i her i landet hvis man må og har noen ferdigheter, fisking og jakt kommer man langt med.
Var på jakt her en tid tilbake, og ble påminnet om Christoffer Clausens bløff av noen svenske jaktkamerater. Det er 14 år siden bløffen ble avslørt, men det ble ledd godt rundt bålet. Folk har et veldig urealistisk bilde av hva som er å hente i "norsk villmark", som det er forsvinnende lite av.
"Vad var namnet på den tokiga norrmannen som ljög om sitt år i vildmarken?"

Dansk fjernsyn har nå kjørt 9 sesonger med "Alene i villmarken", der forholdsvis erfarne entusiaster får lov å prøve seg, i Norge. Det går temmelig dårlig med de aller fleste.

krrm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.12.2013
Antall liker
169
Gitt et budsjett "litt" over et lite aggregat virker det som den beste måte å sikre kjøtt i fryseren er solceller på taket + el bil. Det billige alternativet er å kjøpe noen kg havsalt og/eller glass til hermetisering.

• Liker

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.693
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Var på jakt her en tid tilbake, og ble påminnet om Christoffer Clausens bløff av noen svenske jaktkamerater. Det er 14 år siden bløffen ble avslørt, men det ble ledd godt rundt bålet. Folk har et veldig urealistisk bilde av hva som er å hente i "norsk villmark", som det er forsvinnende lite av.
"Vad var namnet på den tokiga norrmannen som ljög om sitt år i vildmarken?"

Dansk fjernsyn har nå kjørt 9 sesonger med "Alene i villmarken", der forholdsvis erfarne entusiaster får lov å prøve seg, i Norge. Det går temmelig dårlig med de aller fleste.

hehe, jakthistorier er vel stort sett bare overdrivelser
usikker på hvor mye som er å hente, men det dras inn tonnesvis hvert år. Leste at det ble påkjørt 15.000 rådyr hvert år så noe må det jo være.
Selvfølgelig ikke nok til alle, men for en periode vil det være mye ressurser
poenget var at man har ganske gode muligheter i dette landet for å klare seg en god stund

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
186
Torget vurderinger
7
En sånn for powerbank, så har du godlyd til anlegget i tillegg. :) Har hatt min i 3 år nå og er fortsatt superfornøyd:
IMG_3007.jpeg
Brodern har bensinagregat, så der får jeg ladet. Matlaging blir på en modifisert primus Atle. https://www.kamafritid.no/sv/produc...okplattor/gass-kjkken-atle-2x-3360-w--G06-95A Moddet slik at jeg kan bruke 10 liters gassflasker med hurtigkobling. Har 10 liter til grillen og 10 til i boden. Tørmat og vann har vi også.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.420
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
En Stromtank er en standard online UPS med ren sinus, til 10-gangeren i påslag.

Johan-Kr
Appappapp!!! Det står trossalt QUANTUM på den. Alle vet at kvantebatterier er litt dyrere. For smakens skyld.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
186
Torget vurderinger
7
En Stromtank er en standard online UPS med ren sinus, til 10-gangeren i påslag.

Johan-Kr
Mange har prøvd å lage biligere hjemmelagde strømløsninger men det er vist ikke så lett å få til. Bare å sjekke på YT. Er vistnok inverterdelen som er veldig kostbar. Er et sveistsk firma som har levert til den jeg har. De leverer til vindmøller også.

Edit: standard ups løsninger er ikke å nærheten hverken lydmessig eller strømmessig.

Sist redigert:

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2025
Antall liker
764
Sted
Halden
Invertere som er hyperstabile er slett ikke kostbare og det å sette opp en batteribank som forsyner anlegget kan man fint gjøre selv. For hva en Stromtank S6000 Alpha koster kan man sette opp et utrolig anlegg i heimen, med lithiumbatterier, en toppinverter fra Victron og solcellepaneler på taket som forsyner batteriene. Sleng på en vindmølle, om du akn.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.420
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Men den ser i det minste flott ut da. Det skal den ha.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
186
Torget vurderinger
7
Har nok skjedd endel på de snart 4 årene jeg har hatt min. Men å tro at man kan sette opp et lovlig anlegg hjemme som ikke tar fyr og brenner ned heimen for noen få tusenlapper får bare leve i troa. Sjekk på YT de som har testet forskjellige løsninger og brukt ørene i blindtester. Er ikke mange som har fått det til hvis målet er at det skal være billig og stabilt. 😊

Topp Bunn