Alt til hus og bolig Prepping med nødstrømaggregat?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.388
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hver nye dag bringer nye, dårlige nyheter, IMO. Jeg får en litt synkende følelse etter hvert at dette kan bære riktig galt avsted.....

Madammen og jeg har snakket om å skaffe oss et nødstrømaggregat for å kunne holde liv i fryser, kjøleskap og litt strøm til belysning. Har googlet og sett, men er stadig forvirret: Hvor stor effekt trenger man, skal det være bensin- eller dieseldrevet, inverterende eller ikke?

Er det noen her inne som har erfaring med slikt?

Mvh

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.421
Sted
Ytterst i havgapet...
Fryser og kjøleskap trekker normalt 2-300W hver, så med mindre man har en haug med frysere blir ikke det rare greiene tilsammen.. lys idag er stort ett LED, så det blir ikke rare greiene av det heller... et lite bensinaggregat på 12-1500W er nok i så måte... men så var det det da... Dieselaggregater starter vel stort sett på 3kW og oppover, og er normalt betydelig tyngre enn bensinvariantene, - gjerne også litt til betydelig mer lyd.... Flere jeg kjenner har 5-6 kW diesel til hytta, gjerne med et eget lite hus i leca.... En onkel av meg opplevde at dieselaggregatet tok fyr og hytta brant ned - delv om aggregatbua sto 7-8m fra selve hytta...

Så er det ledningsopplegg... om man evt bare skal basere eg på skjøteledninger... her hvor jeg bor var det på 70- og utovr 80-tallet vanlig at strømmen kunne være borte i et par dager...de bedre bemidlede hadde egne aggregater og egen vender mot sikringsskapet for agg.drift... de haddde også gjerne sentralfyr som gikk over aggregatet.. pumpa til en klassisk villakjele brukte bare noe få hundre watt...

• Liker
Reaksjoner: tkr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.119
Sted
Holmestrand
Diesel tipper jeg.
Og 3-fase om mulig
Ville ikke ha kjøpt mindre enn 5-6 kW. .
Greit å ha mulighet for litt varme, støvsuger og komfyr hvis man først begynner med slikt.

• Liker

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Antall liker
1.432
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
3
Er på samme tanke selv, mest fordi aggregat er kult.
du vil ha jevnest mulig strøm så du også kan bruke det på finelektro.
Dersom dritten treffer vifta har jeg en forutinntatthet at det blir noe enklere å få tak i bensin enn diesel.
velger man å f.eks. dra til en hytte eller på tur er bærbarhet en fordel også.
evt får man spe på med et større lagringsbatteri å lade opp med aggregatet

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.388
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for mange gode svar.

Jeg har sett på dieselaggregat, men det var alle sammen noen digre beist. Det «minste « jeg fant veide litt over 170 kilo og ruvet godt i landskapet. Vel har man lov til å lagre mer diesel enn bensin hjemme, men hvis dritten treffer vifta har jeg tenkt å gi en god Faen i brannforskrifter.

Til opplysning har vi vedfyring i tkr Towers, og gassbluss og 5 kg propan står lagret i garasjen. Jeg skal endelig greie å vaske meg i kaldt vann, den største utfordringen er faktisk to frysere som er proppfulle av kjøtt, fisk og grønnsaker.

Gitt at det sikkert ikke blir så lett å få tak i ekstra bensin hvis strømmen går i dager på tamp, vil et bensinaggregat på 1500 - 2500 Watt være tilstrekkelig til å holde maten kald og litt lading på mobiler osv?

Mvh

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Antall liker
1.432
Sted
Kolbotn
Torget vurderinger
3
Takk for mange gode svar.

Jeg har sett på dieselaggregat, men det var alle sammen noen digre beist. Det «minste « jeg fant veide litt over 170 kilo og ruvet godt i landskapet. Vel har man lov til å lagre mer diesel enn bensin hjemme, men hvis dritten treffer vifta har jeg tenkt å gi en god Faen i brannforskrifter.

Til opplysning har vi vedfyring i tkr Towers, og gassbluss og 5 kg propan står lagret i garasjen. Jeg skal endelig greie å vaske meg i kaldt vann, den største utfordringen er faktisk to frysere som er proppfulle av kjøtt, fisk og grønnsaker.

Gitt at det sikkert ikke blir så lett å få tak i ekstra bensin hvis strømmen går i dager på tamp, vil et bensinaggregat på 1500 - 2500 Watt være tilstrekkelig til å holde maten kald og litt lading på mobiler osv?

Mvh
Det står bakpå fryseren dine hva de trekker.
mobilladibg trenger vel maks 50w

• Liker

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2025
Antall liker
742
Sted
Halden
Utfordringen med diesel er "dieseldyr" og behovet for å bruke diesel slik at du kan skifte ut denne etterhvert. Bensin har jeg lagret over lang tid uten problemer, i jerrykanner, men der er det selvsagt også noen utfordringer.

Jeg har et Honda EU30i som har fungert suverent i flere år, kan fjernstartes og har også mulighet for manuell start om batteriet går tomt. Lett å starte, vedlikeholde, osv.
Leverer nok til vannpumpe (eget brønn/filteranlegg) og frysere. Har i tillegg solcellepaneler og kan koble disse til batterilagring.

• Liker

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.879
Torget vurderinger
1
Utfordringen med diesel er "dieseldyr" og behovet for å bruke diesel slik at du kan skifte ut denne etterhvert. Bensin har jeg lagret over lang tid uten problemer, i jerrykanner, men der er det selvsagt også noen utfordringer.

Jeg har et Honda EU30i som har fungert suverent i flere år, kan fjernstartes og har også mulighet for manuell start om batteriet går tomt. Lett å starte, vedlikeholde, osv.
Leverer nok til vannpumpe (eget brønn/filteranlegg) og frysere. Har i tillegg solcellepaneler og kan koble disse til batterilagring.

Har du prøvd å lagra moderne 95 bensin over tid? Både bensin og diesel kan du forlenga levetida ved bruk av tilsetningar.

• Liker

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.421
Sted
Ytterst i havgapet...
3-fase inntak oog opplegg er det normale i moderne boliger, men litt eldre - typisk tidlig 80-tall og eldre har ofte enfase.. se på hovedsikringen- om det er to eller tre hendler... det som kalles enfase er i Norge egentlig tofase, da det ttrengs to ledere for å slutte en krets...
Ulempen med de fleste mindre aggregater er at de har en tank som bare holder til 3-4 timer... har tenkt litt på dette elv også, selv om strømutfall er blitt sjeldnere her også, så skjer det gjerne en eller to ganger ila vinteren.. Vi skal ikke mange år tilbake hvor deler av Lofoten var uten strøm i et par uker...
Ser at Husqurna har et lite 2kW med tank for 12-14 timer... Honda er kjent som gode, men det er som med snøfreserne... prisen er 5-6 ggr og oppover..

Sist redigert:
  • Love

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2025
Antall liker
742
Sted
Halden
Har du prøvd å lagra moderne 95 bensin over tid? Både bensin og diesel kan du forlenga levetida ved bruk av tilsetningar.
Jeg har jo ikke dette som et permanent opplegg, men som en måte å klare noen dager på, dersom det skulle bli et alvorlig strømbrudd. Bensin bruker jeg i ATV og en rekke redskaper, så på den måten får jeg "rotert", mens jeg da hele tiden har tre jerrykanner @ 20 liter, der jeg alltid har 40+ i reserve. Tilsetning finnes, og jeg syns at utsagn om at bensin kan bli gammel fort er overdrevne.

En godt isolert fryser kan toppes opp med et par timers drift daglig og vannanlegget kan kjøres planlagt, når det er behov for vann fra brønnen. I tillegg har jeg et antall vanndunker som alltid er fylt.
Ellers bør behov for belysning (LED) dekkes fra en batteribank, som kan kobles til solcelleanlegget og som toppes på den måten.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.119
Sted
Holmestrand
Hva menes med 3 fase? Er helt blank på slikt…..

Mvh
Litt enkelt:
Du ser høyspenten har 3 ledere, en for hver fase, det samme har huset ditt (vanligvis). De forskjellige kursene i sikringsskapet er fordelt på fasene, og derfor vil tilkobling til huset via en vender være mye enklere med en 3-faset generator.

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.388
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Litt enkelt:
Du ser høyspenten har 3 ledere, en for hver fase, det samme har huset ditt (vanligvis). De forskjellige kursene i sikringsskapet er fordelt på fasene, og derfor vil tilkobling til huset via en vender være mye enklere med en 3-faset generator.
Takker.

Nå er huset mitt fra 1917, og det elektriske anlegget er heller ikke helt duggfriskt.

mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.119
Sted
Holmestrand
Men til å drive fryseboksen kan du brukes nesten hva som helst.
Enfryser er 2-300W, kjøleskap i samme størrelse, mobiler lades gjerne med 15W vorter.

• Love

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.388
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Men til å drive fryseboksen kan du brukes nesten hva som helst.
Enfryser er 2-300W, kjøleskap i samme størrelse, mobiler lades gjerne med 15W vorter.
Takker igjen for svar, jeg er direkte imponert over hvor mye folk vet her inne, og hvor rause de er med å dele sin viten! :)

Mvh

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.679
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
fordelen med diesel aggregat er at man kan få det til å gå på det meste, frityrolje, parafin etc
skal man hamstre bensin til nødsituasjoner kan man hamstre akrylatbensin, den varer lett 5år ++
men samtidig spørs jo det litt hva man prepper for, krig, zombier, gærne naboer, finansiell krise, naturkatastrofer eller jordas undergang
hvis man bare er opptatt av strøm er det en enkel sak å være forberedt, skal man forberede seg skikkelig og for mange scenarioer blir det en livsstil og et tidsslukende prosjekt

• Liker

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.119
Sted
Holmestrand
Takker.

Nå er huset mitt fra 1917, og det elektriske anlegget er heller ikke helt duggfriskt.

mvh
Da burde kanskje heller bruke pengene på det elektriske du faktisk bruker, i stedet for å et agregat i tilfelle krise?
Sa han som bor i hus som «ble bygget på i 1870-80, resten er gammelt», og som fikk nytt sikringsskap forrige uke.
😎
Nå koster jo ikke et lite agregat allverden da,
i motsetning til et sikringsskap og annen elektrikermat.😂

• Liker

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.694
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Se på hyttefolket.

Det store problemet med aggregat til nødstrøm er forbruket pr time.

En liten «knert» av et inverteraggregat på 2kW drar ca en liter pr time ved max last, og har typisk en tank på 4 liter.

Jeg har et stort 5,5kVA synkronaggregat på hytta. Det leverer 4,5kW effekt, og går 10-12 timer på en full tank på 25 liter - mao 2.3 - 2.5 liter pr time. De store synkronaggregatene er rimelige pr kW kapasitet, men er ikke egnet til følsom elektronikk.

DSB tillater maks 60 liter bensin lagret innendørs på en eiendom, så bensin gir deg ikke lange driftstiden i en krisesituasjon. Avhengig av forbruket ditt har du 30-60 timer på 3 jerrykanner. Et lite inverteraggregat har mindre forbruk, men liten tank, så du må fylle på ofte.

Dersom du går for et dieselaggregat, så kan du lagre så mye diesel du vil (lovlig), og forbruket er også mindre. Kostnadene er vesentlig høyere.

imo er den eneste dugelige løsningen for å ha nøddrift av spesifikke ting som fryser og kjøleskap en batteribank med inverter og lader, gjerne en kraftig lader som en også kan drifte med aggregat. Da slipper du å ha et aggregat som står og lunker på tomgang for å drifte et lite forbruk. Om du kombinerer en kombinert inverter-lader med et aggregat med autonom start, får du en løsning du kun trenger å etterfylle drivstov, og kjøre service på.

For alle løsningene må du sette opp en driftsløsning som lar deg kombinere nødstrømdrift med vanlig nett - dvs du må ha en bryter for å koble om deler av eller hele huset fra nettet, uten at du har risiko for å sende spenning ut fra huset, eller at du får spenning utenfra og inn på noe som et aggregat driver. Med mindre dubaksepterer å trekke skjøteledninger rundt i huse og koble om manuelt.

Stort sett alt av 95-oktan bensin er i dag ferskvare, og ikke lagringsstabil. Du må benytte 98-oktan eller alkylatbensin. Du har litt samme nøda med vanlig pumpediesel i Norge i dag. F34 diesel er lagringsstabil, men ikke kompatibel med alle aggregater, tenker jeg. Du må mao ha en mulighet for å bruke unna drivstoff, slik at du får rullering på beholdningen.

Johan-Kr

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.388
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Da burde kanskje heller bruke pengene på elektriske du faktisk bruker, i stedet for å et agregat i tilfelle krise?
Sa han som bor i hus som «ble bygget på i 1870-80, resten er gammelt», og som fikk nytt sikringsskap forrige uke.
😎
Vel, sist jeg hadde elektriker på besøk, spurte jeg om akkurat det der.

Han svarte at sikringsskapet var helt greit, og ga meg et prisestimat på hva det ville koste å skifte ut alle vippesikringene med nyere modeller med jordfeilsikring på hver krets.

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.388
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
fordelen med diesel aggregat er at man kan få det til å gå på det meste, frityrolje, parafin etc
skal man hamstre bensin til nødsituasjoner kan man hamstre akrylatbensin, den varer lett 5år ++
men samtidig spørs jo det litt hva man prepper for, krig, zombier, gærne naboer, finansiell krise, naturkatastrofer eller jordas undergang
hvis man bare er opptatt av strøm er det en enkel sak å være forberedt, skal man forberede seg skikkelig og for mange scenarioer blir det en livsstil og et tidsslukende prosjekt
Det har du helt rett i. Nå er naboene her stort sett relativt normale, og jeg er definitivt ikke interessert i å preppe for en postnukleær fimbulvinter. Da gjenstår egentlig prepping for f.eks. sabotasje av strømnettet o.l. Holde koken en uke eller to uten strøm.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.746
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,

Jeg er ikke ikke så dramatisk av natur - så jeg lurer litt på hva slags scenarie du tenker deg her.

Med vedfyring, propanbluss og et lite lager med hermetikk, tørrvarer, telys, vann, rødvin og Jameson så greier du deg trolig fint en uke eller to uten strøm.

Plukker du opp noe slikt:

Så kan du også lade mobilen og om du vil ha noen oppladbare LED lamper - så kan de også lades.

Skal du ha aggregat, så er nok det letteste med et frittstående og skjøteledning/fordeler - og da koble det du trenger over på aggregat.
Skal du koble aggregatet inn på sikringsskapet - så begynner det å bli komplisert.

Men igjen - med vedovn - så holder du deg varm.
Med gassbluss - så kan du lage deg varm mat.
Med telys og oppladbare lykter så har du lys
og med solcellelader og mobil - så er du på nett.
Og Rødvin/Jameson til å få tiden til å gå/kose seg.

• Love

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.388
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Se på hyttefolket.

Det store problemet med aggregat til nødstrøm er forbruket pr time.

En liten «knert» av et inverteraggregat på 2kW drar ca en liter pr time ved max last, og har typisk en tank på 4 liter.

Jeg har et stort 5,5kVA synkronaggregat på hytta. Det leverer 4,5kW effekt, og går 10-12 timer på en full tank på 25 liter - mao 2.3 - 2.5 liter pr time. De store synkronaggregatene er rimelige pr kW kapasitet, men er ikke egnet til følsom elektronikk.

DSB tillater maks 60 liter bensin lagret innendørs på en eiendom, så bensin gir deg ikke lange driftstiden i en krisesituasjon. Avhengig av forbruket ditt har du 30-60 timer på 3 jerrykanner. Et lite inverteraggregat har mindre forbruk, men liten tank, så du må fylle på ofte.

Dersom du går for et dieselaggregat, så kan du lagre så mye diesel du vil (lovlig), og forbruket er også mindre. Kostnadene er vesentlig høyere.

imo er den eneste dugelige løsningen for å ha nøddrift av spesifikke ting som fryser og kjøleskap en batteribank med inverter og lader, gjerne en kraftig lader som en også kan drifte med aggregat. Da slipper du å ha et aggregat som står og lunker på tomgang for å drifte et lite forbruk. Om du kombinerer en kombinert inverter-lader med et aggregat med autonom start, får du en løsning du kun trenger å etterfylle drivstov, og kjøre service på.

For alle løsningene må du sette opp en driftsløsning som lar deg kombinere nødstrømdrift med vanlig nett - dvs du må ha en bryter for å koble om deler av eller hele huset fra nettet, uten at du har risiko for å sende spenning ut fra huset, eller at du får spenning utenfra og inn på noe som et aggregat driver. Med mindre dubaksepterer å trekke skjøteledninger rundt i huse og koble om manuelt.

Stort sett alt av 95-oktan bensin er i dag ferskvare, og ikke lagringsstabil. Du må benytte 98-oktan eller alkylatbensin. Du har litt samme nøda med vanlig pumpediesel i Norge i dag. F34 diesel er lagringsstabil, men ikke kompatibel med alle aggregater, tenker jeg. Du må mao ha en mulighet for å bruke unna drivstoff, slik at du får rullering på beholdningen.

Johan-Kr
Jeg har lest spesifikasjoner på nødstrømaggregat til øyet ble stort og vått. Som jeg skrev i svaret over til @Dr_BASS er jeg mer interessert i en løsning for noen uker, ikke for et evt. fullstendig og varig sammenbrudd i strømforsyningen.

Mvh

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.679
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det har du helt rett i. Nå er naboene her stort sett relativt normale, og jeg er definitivt ikke interessert i å preppe for en postnukleær fimbulvinter. Da gjenstår egentlig prepping for f.eks. sabotasje av strømnettet o.l. Holde koken en uke eller to uten strøm.

Mvh
Da ville jeg valgt et aggregat som var enkelt og som gikk på det samme drivstoffet som bilen din så har du en god slump backup drivstoff å bruke av.
Men som nevnt av andre over her er det gjerne ikke bare bare å holde aggregatet gående i ukesvis og man må se på batterilagring o.l, før du vet ordet av det er du over på off the grid løsninger..

• Liker

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.421
Sted
Ytterst i havgapet...
Et lite 2-3 kW aggregat koster nok marginalt mer enn å få en elektriker i huset, -se seg om, inkl sikringssapet, for så å forlate uten å ha gjort noe... :cool:

Topp Bunn