Preamp med HDMI, optisk inn, AirPlay?

ArveS

Fersking
Ble medlem
24.01.2023
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Oslo
Hei - jeg er ny på forumet, og jeg trenger hjelp!

Jeg er en av sikkert veldig mange som har en stereoforsterker jeg er happy med, men savner en god løsning for å få musikk fra nettet og inn i forsterkeren. Jeg har kjørt en løsning med AppleTV (et par generasjoner gammel) -> digital out -> DAC -> forsterker. Det har fungert, men det blir mye elektronikk inni skapet, mye switching av ledninger når jeg veksler mellom AppleTV og vanlig smart-TV, og AppleTVen begynner å trekke på årene og oppfører seg ikke alltid.

Jeg kan jo selvsagt kjøpe en ny integrert forsterker med streaming og HDMI eller optisk inn, men vi snakker da 8-10 000 og et skifte av forsterkerledd som jeg egentlig er veldig glad i. Men å finne en preamp/DAC som har HDMI og optisk inn og tar imot AirPlay har jeg ikke lykkes i.

Er det noen her inne som har et tips?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Når det kommer til HDMI så har audiophile.no utarbeidet en liste:

Optisk er ganske så standard på de fleste, airplay er det gjerne støtte for når det hdmi og blåtann. Det er gjerne innebygget i wifien.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.669
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Bluesound Node N130 har inngangene du søker, så kanskje bare koble den analogt til forsterker også er du i mål?
DB71C238-86A7-44D7-82AA-EED981069C0D.jpeg
 

ArveS

Fersking
Ble medlem
24.01.2023
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Oslo
Hei @Eirik84 , takk for svar! Ja, Bluesound Node er et alternativ. Ulempen er en ganske høy prislapp (7000,-) for hva jeg trenger den til (for ikke å snakke om at Bluesound Powernode kun er 3000,- mer).

Tar gjerne andre konkrete tips @na_X :)

EDIT: Sorry, leste innlegget ditt ordentlig (fikk ikke med meg starten)! Takk for lenke, @na_X
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.669
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hei @Eirik84 , takk for svar! Ja, Bluesound Node er et alternativ. Ulempen er en ganske høy prislapp (7000,-) for hva jeg trenger den til (for ikke å snakke om at Bluesound Powernode kun er 3000,- mer).

Tar gjerne andre konkrete tips @na_X :)

EDIT: Sorry, leste innlegget ditt ordentlig (fikk ikke med meg starten)! Takk for lenke, @na_X
Ser den, men de dukker opp til rundt 4.000 på brukten med jevne mellomrom 👍🏻

Ellers er det flere muligheter i linken du fikk av na_X 🙂
 
Sist redigert:

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.317
Antall liker
2.556
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Nad M 51 dac har det mesre av inn og utganger. Må kjøpes brukt ,har sett drn ned til 4000k. Har den selv på 8. året. Edit se bort fra denne så ikke det med Airplay.
 
Sist redigert:

ArveS

Fersking
Ble medlem
24.01.2023
Innlegg
3
Antall liker
1
Sted
Oslo
Takk @lille hiawata

Skulle vært tydeligere på at målet her er å komme unna med en investering på tre til fem tusen i stedet for ti til tretti tusen. Det finnes mange gode integrerte forsterkere som har det jeg trenger. Men jeg har et godt effekttrinn in NAD'en min og beholder den gjerne hvis jeg kan.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.669
Antall liker
7.751
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk @lille hiawata

Skulle vært tydeligere på at målet her er å komme unna med en investering på tre til fem tusen i stedet for ti til tretti tusen. Det finnes mange gode integrerte forsterkere som har det jeg trenger. Men jeg har et godt effekttrinn in NAD'en min og beholder den gjerne hvis jeg kan.
Problemet er vel at en stereo forforsterker med disse tilkoblingene og streaming ofte er av nyere dato og ofte av det kostbare slaget. For å finne til 3000-4000 brukt så snakker vi da kanskje nypris på 8000-9000 siden dette naturlig nok ikke kan være så gamle komponenter. Begynner å komme litt mer HDMI på stereo-produkter nå de siste 2-3 årene, men tidligere var det nesten helt fraværende.

Alternativet må være om du finner en integrert forsterker med de tilkoblingene og i tillegg pre-out slik at du kan bruke effektforsterkeren din. Eventuelt en receiver med pre-out dersom du ikke er redd for slike. Jeg kjører forøvrig også med en NAD M51 slik som @lille hiawata for å få HDMI-inngang(og utgang til bilde). Men er mye muligheter der ute :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Men jeg har et godt effekttrinn in NAD'en min og beholder den gjerne hvis jeg kan.
Selg det du har og kjøp nytt. ;) Kan hende du går nesten i 0 på det også. Nad har noen gode integrerte i de lavere seriene idag også og det hender seg de ligger på brukten, C368/C388 som fås med hdmi kort og har også streaming funksjoner med et annet kort i tillegg, uslåelig god og enkel funksjonalitet med BluOS integrert må jo nevnes. Dessuten så skader det ikke med en runde for å lytte litt før man tar noen avgjørelser. ;)
 
Topp Bunn