Postens ineffektivitet

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Ja ja, jeg skal bære meg litt over Posten Norge...

Jeg venter for tiden på en pakke som er på vei fra Førde (Hordaland) til Karmøy. Pakken ble levert torsdag kveld i Førde, og havnet i Bergen på Fredag. Der fikk den hvile hele helgen, før den i dag ankom Stavanger. Da har pakken reist rett forbi Haugesund, som er nærmeste by for meg. I morgen kommer nok pakken tilbake fra Stavanger, og havner da enten på lager lokalt, eller ankommer mitt lokale postkontor. Erfaringsmessig er det sånn ca. 50% sjanse for at pakken kan hentes av meg i morgen.

Posten har altså drasset pakken helt til Stavanger, før de sender den med ny bil til Haugesund/Karmøy neste dag. Dette synes jeg er direkte latterlig, da det fint må gå an å gjøre et stopp for å slenge av pakker underveis... Det kan ikke skade miljøet, og posten blir mer effektiv. Det sistnevnte gir de vel blanke i, og det er det som er det største problemet med Posten Norge.

Og ja, jeg er utålmodig når jeg venter på ny forforsterker, veldig utålmodig... ;D

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Det er dette som er rasjonelt. Ta eit studium i logistikk, og du kan komme til dei mest hårreisande konklusjonar.
He he, jeg tror ikke jeg har helse til et slikt studium. ;)

Maske

Medlem
Ble medlem
04.01.2008
Antall liker
0
Det blir nok bra når bare posten får sagt opp resten av den ineffektive gjengen av ansatte. ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
det billigste er å behandle alt likt (etter standard ruter). Det dyreste er å behandle alt som spesialcase. Simple as that. Selv om det i enkelttilfeller innebærer at du ser postbilen kjøre forbi huset ditt på vei til Olso, der pakken vil bli lastet over på en annen bil som kjører den hjem til deg.

Dårlig service, lite klimavennlig, men god økonomi. Slik blir det når kostnadseffektivitet er viktigste kriterium.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
erato skrev:
det billigste er å behandle alt likt (etter standard ruter). Det dyreste er å behandle alt som spesialcase. Simple as that. Selv om det i enkelttilfeller innebærer at du ser postbilen kjøre forbi huset ditt på vei til Olso, der pakken vil bli lastet over på en annen bil som kjører den hjem til deg.

Dårlig service, lite klimavennlig, men god økonomi. Slik blir det når kostnadseffektivitet er viktigste kriterium.
Hmm... Jeg forstår fortsatt ikke hva Posten kan tape på å ta et stopp, bare for å kjapt hive av noen grinder med post, og kanskje ta med like mange videre. Haugesundsregionen er ganske stor, så det må utvilsomt koste en god del å frakte postmassen to ganger over strekningen Haugesund - Stavanger, spesielt om man gjør dette fem ganger i uken. ::)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
havar skrev:
erato skrev:

Hmm... Jeg forstår fortsatt ikke hva Posten kan tape på å ta et stopp, bare for å kjapt hive av noen grinder med post, og kanskje ta med like mange videre. Haugesundsregionen er ganske stor, så det må utvilsomt koste en god del å frakte postmassen to ganger over strekningen Haugesund - Stavanger, spesielt om man gjør dette fem ganger i uken. ::)
Tja...spørs om det ligger sortert osv, og om styrings- og informasjonssystemene har den nødvendige informasjon for at de kan få gode rutiner på dette, kan tenke meg mange grunner til at dette kan være mer komplisert enn det virker. På den annen siden, det kan også være rent og skjært idioti ;D. Når noe virker idiotisk, er det av og til det, selv om det også ofte skyldes grunner vi ikke vet noe om. Posten er nok rimelig oppegående på logistikk.

O

OldBoy

Gjest
Jeg kjenner ikke til hvordan Posten gjør det, sånn i detalj, men har litt erfaring fra logistikk i andre sammenhenger.

Altså: Postbil fra Bergen til Stavanger, som kunne ha stoppet i Haugesund på veien. I stedet for at varen går til Stavanger og halvveis tilbake igjen.

Tilsynelatende idiotisk, men sannsynligvis ikke. Det skal annen post fra Stavanger til Haugesund uansett. Så den bilen fra Stavanger til Haugesund, blir vi ikke kvitt. Den kjører i så fall bare med dårligere kapasitetsutnyttelse enn det den ellers ville ha gjort. Postbilen som eventuelt skulle ha stoppet i Haugesund, har sannsynligvis ikke mulighet til å ta med all post som skal i retning Stavanger. Det skal mye til at det klaffer. Så det må likevel gå en bil fra Haugesund til Stavanger. Mer eller mindre halvfull, i dette tilfellet. Så dén bilen blir vi heller ikke kvitt.

Og om nå postbilen skulle ha stoppet i Haugesund for å lesse av boksen til havar, kan det kanskje medføre at den ikke rakk de bilene som sto og ventet i Stavanger og skulle betjene de øvrige lokale rutene ut fra Stavanger, for eksempel til Egersund eller hvor de nå skal. Slik at mange ruter ut fra Stavanger ble rammet.

I transportbransjen gjelder det å kjøre så fulle biler som mulig så sjelden som mulig. Det betyr at på noen høyvolum-transportruter går transporten ofte og/eller med større biler, mens andre steder går den sjeldnere og/eller med mindre biler. I vanlige transportfirmaer ligger det en del studier og erfaring bak hvordan rutenettet legges opp og dimensjoneres. Jeg er ganske sikker på at posten tenker slik også.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jaja, de ansvarlige i posten har nok tenkt de, det tviler jeg ikke på. Men, det er alltid et men... Bilen fra Bergen kunne stoppet i Haugeund uansett, og levert esken min i det minste... ;D

Best av alt hadde det vært om det var en hovedsentral i Haugesund. Det bor mange mennesker i området, og dermed er det ganske absurd at all post må en svipptur innom Stavanger først. Jeg kan bare ikke tro at det er lønnsomt og/eller forsvarlig rent miljømessig. Tenk om det hadde vært kystbussen, og at den nektet å slippe deg av i Haugesund, siden det likevel går en annen buss fra Stavanger neste dag... ;D

Fatter dere, jeg er utålmodig altså... 8)

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Jeg venter en pakke fra CDON. Sendt derfra 5. februar, men ingen pakke har ankommet ennå. Tilfeldigvis var dette den største bestillingen jeg noengang har gjort derfra, nesten 4k. Steike ta hvis denne ikke dukker opp snart...

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Det finnes noen gledelige unntak:

Jeg bestilte noen cd-er hos platekomp. fredag ca. kl. 14. Lørdag formiddag lå pakken i postkassa ;D Men det var en relativt liten pakke - kun 4 cd-er.

O

OldBoy

Gjest
havar skrev:
Jaja, de ansvarlige i posten har nok tenkt de, det tviler jeg ikke på. Men, det er alltid et men... Bilen fra Bergen kunne stoppet i Haugeund uansett, og levert esken min i det minste... ;D
Du vet, det blir som en kollega av meg som står hver morgen på Billingstad stasjon i Asker og ser alle hurtigtogene suse forbi: "Hvorfor i h... kan de ikke stoppe og ta opp folk når de likevel passerer?". Fordi hvis de skulle stoppe overalt, er de ikke hurtigtog lenger, og da vil de som kommer fra Drammen og Tønsberg slutte å ta toget og begynne å kjøre bil i stedet.

:) :) :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er Noldus-konspirasjonsteorien.
Det sit ein kar som heiter Noldus og fortel kva som er fornuftig å gjere i dei fleste viktige samanhengar.
Noldus har rasjonalisert posten, og sytt for den gode logistikken. Men han har også funne ut at alle norske kroner må investerast i utlandet.

Noldus er ein tyl. Eg likar han ikkje!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Helt klart at posten har disse rutinene av økonomiske årsaker, profittmaksimering er nok et parameter der også.
Hvismanvil sende en pakke "rett" til mottakerkoster det en god del mer enn postens satser.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
el_mariachi skrev:
Helt klart at posten har disse rutinene av økonomiske årsaker, profittmaksimering er nok et parameter der også.
Hvismanvil sende en pakke "rett" til mottakerkoster det en god del mer enn postens satser.
Og så seier Noldus det er lurt. Pengar må ein ha. Det er viktigast av alt.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Uanz, noe må være fundamentalt galt et sted i systemet.

Eksempel (fra virkeligheten :eek: ): Om jeg poster et brev til en kompis som bor like utenfor Tromsø, har han som regel brevet dagen etter. Om han poster et brev til meg, tar det fra 4 - 5 virkedager... ::)

Teori: I nord går det på skinner (selv om toget mangler), mens på vestlandet er posten så effektive at brevet får seg en tur til flere byer, før det aller nådigst kan plasseres i postkassen min..?

Konklusjon: Noldus bor i Rogaland..? ;D

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
REX1 skrev:
Jeg venter en pakke fra CDON. Sendt derfra 5. februar, men ingen pakke har ankommet ennå. Tilfeldigvis var dette den største bestillingen jeg noengang har gjort derfra, nesten 4k. Steike ta hvis denne ikke dukker opp snart...
Ahhh. I dag kom den ;D

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
He he, min også... ;D

Topp Bunn