Frakt og sending POSTEN!!!! §@#¤%&

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Tollpost klarer å rote vekk pakker de også.......
Og er ikkje alltid VELDIG kjappe.
Greitt nok, JULETID etc, men....

Ant.kolli Status Avdeling Tidspunkt
1 av 1 kolli Hentet hos avsender. OSLO 2012-12-21 14:55
1 av 1 kolli Inn på terminal. OSLO 2012-12-21 16:03
1 av 1 kolli Sortert til port på terminal OSLO 2012-12-21 16:04
1 av 1 kolli Inn på utgående enhet. OSLO 2012-12-21 20:30

Beregnet utlevering: 2013-01-07

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Sendte 2 pakker på postkontoret på Lørdagen. Nå viser det seg at jeg ikke har betalt for frakt, men for lagring...

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Er det ikke det vi stort sett bestandig gjør når vi sender noe med Posten da? Den tilbringer jo stort sett mesteparten av tiden på lager og minst tid i frakt.

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
137
Torget vurderinger
7
Tollpost klarer å rote vekk pakker de også.......
Og er ikkje alltid VELDIG kjappe.
Greitt nok, JULETID etc, men....

Ant.kolli Status Avdeling Tidspunkt
1 av 1 kolli Hentet hos avsender. OSLO 2012-12-21 14:55
1 av 1 kolli Inn på terminal. OSLO 2012-12-21 16:03
1 av 1 kolli Sortert til port på terminal OSLO 2012-12-21 16:04
1 av 1 kolli Inn på utgående enhet. OSLO 2012-12-21 20:30

Beregnet utlevering: 2013-01-07
Fekk disse 28.des.
Sånn til forsvar for Tollpost.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tja - posten har nå sine problemer, men Tollpost er slettest ikke noe bedre...

Jeg bestilte noen bildeler her om dagen, og de ble sendt den 18 (sikkert levert den 17, og registrert den 18). Etter å ha venta både lenge og vel etterlyste jeg pakken, og da viste det seg at den har ligget i Bjerkvik siden den 21... For det første har de ikke fått gitt beskjed til meg, hverken med hentelapp i postkassa, sms eller mail, men de gir beng i gateadressen og går ut fra en "gjenomsnittsadresse" e.l. for poistnummeret og beregner avstand i luftlinje. Så avsenderen får presentert Rimi i Bjerkvik som nærmeste utleveringssted (det er 3,5 mil unna), og ikke ICA Finnbekken, som er 180 meter nede i gata...

Nå er pakken gått i retur, og det forventes at det skal betales 180 spenn i returgebyr, og så ny porto for å levere rett. Jiiizz.

Johan-Kr

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.209
Torget vurderinger
29
Jeg bestilte, dvs. kona, en ytterjakke som jeg skulle ha til et julebord. Eneste Zarabutikken som hadde denne inne, var i Frankrike.
Jeg betalte ekstra for å få den levert med DHL første virkedag (mandag).
Jeg glemte hele jakken, tenkte ikke mye på den for å si det slik. Kom på at jeg ikke hadde fått den fredagen etter.
Julebordet var på lørdagen.
Etterlyste den kl. 13.00 på fredagen.
NEIDA, den hadde blitt liggende pga. snøkaos.
OKEI, "kan dere få kjørt den ut nå i ettermiddag da?"
"Nei det har vi dessverre ikke tid til, du kan jo komme og hente den selv!"
Sat........" Returner driten" sa jeg da!!!!!
Hadde ikke bil den dagen, så det ble ingen jakke på meg.
DHL ringte i romjula og spurte om jeg ikke ville komme å hente den.
Hadde jo allerede sagt at de skulle returnere den. Da gamblet nok bare på at det var "løse trusler"

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Posten lokalt har vært hardhendt med pakker til meg.

De presser pakker som er alt for store til postkassen ned i postkassen.

Har mottatt en rekke pakker lik avbildede, 4 av 5 er sammenklemt og er bare flaks at intet er ødelagt tidligere.

Denne gang tok flaksen slutt - fikk denne - ikke i postkassen - men på døren sist Lørdag sammens med ett par andre større pakker, bla. en lp.

Pakken er tapet med tape merket Fragile med store bokstaver.
Allikevel greier posten å minke pakkens størrelse med 60% av opprinnelig størrelse, og mere til med tider.
Var på posten med pakken i dag - intet å hente i erstatning siden pakken var sendt som brev...

Selve pakken

Innhold var pakket i bobleplast + en stor sort søppelpose rundt dette igjen.
Verdi på innhold denne gang var 200,- kr
Men på mange måter uerstattelig - siden det var håndlaget i ett eksemplar.

Er det lokale postverk som er så hardhendte - en av postmennene er nabo også, og en annen bor ett par hundre meter unna...

På godt og vondt - blir dette postkontor nedlagt nå i høst.

På godt - at muligens noen mister sine jobber.

På vondt - at det muligens blir litt mere herk med post i butikk...

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.128
Kan trøste deg med at "post i butikk" fungerer helt fint. Spesielt åpningstidene er en stor fordel. Tidligere måtte mange vente til lørdag for å få hentet ut pakker pga at man er på jobb i åpningstiden til posten. Kjempemessig med åpent 07.00-23.00 i butikken.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Posten i Norge er nok den dyreste og dårligste post service jeg har vert bort i. Har fått både en platespiller og et pu ødelagt i posten og tør ikke sende min Garrard for rep i UK. Noen bra alternativer?

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Posten i Norge er nok den dyreste og dårligste post service jeg har vert bort i. Har fått både en platespiller og et pu ødelagt i posten og tør ikke sende min Garrard for rep i UK. Noen bra alternativer?
DHL er et bra alternativ, litt dyrere, men jeg har intrykk av at de tar litt mer hensyn til det du sender.
Kan være lurt og forsikre sendingen. De holder til i Kjæreidviken, på Bjørgeveien.

mvh
Kjetil

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Jeg er klar over at posten har 14 dagers hentefrist på pakker, men når jeg kommer hjem fra ferie og finner ut av de har sendt pakker i retur fordi jeg ikke har hentet de, mens jeg har vært på ferie og finner både første og andre hentelapp i postkassen først når jeg kommer hjem.. da lurer jeg på hva i alle dager de tror folk gjør om sommeren?
Det blir som når UPS mente jeg skulle holde meg hjemme på dagtid i to dager fordi de ikke kunne si når de kom og ikke leverte på kveldstid. Hvorfor i all verden tar de på seg levering til privatkunder når de ikke kan levere til privatkunder?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg er klar over at posten har 14 dagers hentefrist på pakker, men når jeg kommer hjem fra ferie og finner ut av de har sendt pakker i retur fordi jeg ikke har hentet de, mens jeg har vært på ferie og finner både første og andre hentelapp i postkassen først når jeg kommer hjem.. da lurer jeg på hva i alle dager de tror folk gjør om sommeren?
Visste du ikke at du skulle bort i ferien da? Posten kan ta vare på post om man skal bort. Eventuellt kunne du vel bestilt pakken etter ferien?
Blir for dumt å kritisere Posten for dette synes jeg.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Visste du ikke at du skulle bort i ferien da? Posten kan ta vare på post om man skal bort. Eventuellt kunne du vel bestilt pakken etter ferien?
Blir for dumt å kritisere Posten for dette synes jeg.
Når man bestiller på ebay kan det ta en måned, eller et par dager, å få det man bestiller, i dette tilfelle trodde jeg det skulle komme før jeg dro. Og ja, man kan kritisere posten for å bruke så evinnelig lang tid på å sende pakker innenlands, men ikke ha lenger frist for å hente pakkene.

Fra valget:
"NRKs undersøkelser viser at flere stemmer som skulle til eller fra Bergen og nabokommunene har blitt sendt til Oslo først, og dermed ankommet bestemmelsesstedet for sent.
Blant annet er én stemme postlagt i Lindås, og ankommet nabokommunen Meland fem dager senere. En annen stemme er postlagt 3. september, altså sist tirsdag, men klarte likevel ikke å ankomme opptellingslokalene innen fristen klokken 21.00 mandag 9. september.
Nå legger Posten seg paddeflat.
– Vi beklager dette, og ser alvorlig på at vi ikke har fått frem forhåndsstemmene i tide, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud."

Krever svar fra departementet - Hordaland

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tollpost (de som kjører ut til bedrifter, og ikke mypack) er noe bedre. Jeg har vært på kontoret i hele dag, og her er resultatet..

1 av 1 kolliInn på terminalOSLO2013-09-09 19:59
1 av 1 kolliSortert til port på terminalOSLO2013-09-09 20:00
1 av 1 kolliInn på utgående enhet.OSLO2013-09-09 21:10
1 av 1 kolliInn på terminalHARSTAD2013-09-12 01:48
1 av 1 kolliLager.HARSTAD2013-09-12 07:28
1 av 1 kolliLastet opp for levering innen 16:00HARSTAD2013-09-12 13:38
1 av 1 kolliIkke levert mottaker.HARSTAD2013-09-12 15:37
Sitter på telefonen nå og venter på kundeservice...

Johan-Kr

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Når man bestiller på ebay kan det ta en måned, eller et par dager, å få det man bestiller, i dette tilfelle trodde jeg det skulle komme før jeg dro. Og ja, man kan kritisere posten for å bruke så evinnelig lang tid på å sende pakker innenlands, men ikke ha lenger frist for å hente pakkene.
1. Bestille tidligere
2. Bestille senere
3. Be Posten om å oppbevare post
4. Be nabo/venner om å oppbevare post
5. Sutre på internet

I ettertid ser jo også jeg at 5 helt klart var det smarteste valget.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Posten innfører vist nå nye regler for pakker levert på døren, det blir foretatt 2 leveringer på dør, er man ikke hjemme blir pakken sent i retur.

Det blir altså ikke lagt hentelapp i postkassen for henting i post i butikk som før, vill en ha den muligheten koster det vist nokk ekstra.

Om dette er innført ennå er dog usikkert, så det kan anbefales å kontrollere sendeløsning for ting som "haster".

Mange i omdelingstjensten er fortvilet over den nye løsningen, da det iallefall i en overgangs periode blir mye returpost, og dårligere tilbud for kunden.

Hvis dette er fremtiden vill posten langt på vei være med på å avvikle sin egen kjerne virksomhet.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Posten innfører vist nå nye regler for pakker levert på døren, det blir foretatt 2 leveringer på dør, er man ikke hjemme blir pakken sent i retur.

Dette har de praktisert en stund ved leveringer fra UPS. To forsøk på å levere den til deg på dagtid, er du ikke hjemme går pakken tilbake til avsender. De ringer ikke.
Hvis du da ikke bor nær en storby som har UPS sentral med hentemuligheter så kan det fort bli moro. Har selv måtte jakte på postbilen for å få tak i en slik pakke, blei litt banning ja..

Men jeg skjønner det fra Postens ståsted. De vil spare penger på administrasjon og lager, og kundene får de uansett siden de har monopol. Win-win.

T

TT.

Gjest
Feil! Etter to forsøk på døren, blir pakken levert nærmeste postkontor/PIB og man får hentelapp i postkassen. Pakken blir først returnert avsender etter 14 dager på postkontor/PIB

(PIB=Post i butikk)

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Feil! Etter to forsøk på døren, blir pakken levert nærmeste postkontor/PIB og man får hentelapp i postkassen. Pakken blir først returnert avsender etter 14 dager på postkontor/PIB

(PIB=Post i butikk)
Dessverre nye ting på gang TT.

Men hos oss er det ikke kommet igang ennå.

• Liker
Reaksjoner: TT.
T

TT.

Gjest

(PIB=Post i butikk)
Dessverre nye ting på gang TT.

Men hos oss er det ikke kommet igang ennå.
Er iaf slik det praktiseres her jeg bor. (inntil videre)

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
1. Bestille tidligere
2. Bestille senere
3. Be Posten om å oppbevare post
4. Be nabo/venner om å oppbevare post
5. Sutre på internet

I ettertid ser jo også jeg at 5 helt klart var det smarteste valget.
Du har tydeligvis ikke fått med deg at dette er en tråd for klaging over posten? Kanskje du skal få noen til å forklare deg trådtittelen..

atletrix

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
13
Sted
Kråkerøy
Torget vurderinger
1

(PIB=Post i butikk)
Snakket med Bring i dag om dette da vi fikk pakker litt vel fort i retur. Default er nå 2 leveringsforsøk, så retur til avsender. Ingen hentelapp som tidligere. Det skal være mulig for avsendere å legge inn alternativer, som f.eks 1 forsøk så hentelapp fra postkontor. Dette er valg i programvaren avsender bruker.

T

TT.

Gjest

(PIB=Post i butikk)
Snakket med Bring i dag om dette da vi fikk pakker litt vel fort i retur. Default er nå 2 leveringsforsøk, så retur til avsender. Ingen hentelapp som tidligere. Det skal være mulig for avsendere å legge inn alternativer, som f.eks 1 forsøk så hentelapp fra postkontor. Dette er valg i programvaren avsender bruker.
Og hva hvis avsender er utenlandsk, da har han vel ikke den opsjonen eller?

Sist redigert av en moderator:

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Ikke så ille, men for noen år siden fikk jeg to pakker fra Tyskland med et par måneders mellomrom som brukte totalt ~14 dager hver. 8 eller 9 av dagene lå de "under tollbehandling".

I tillegg hadde postens tulleavdeling glemt? å påføre kontonummer for innbetaling av mva og fortollingsgebyr.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bestilte noen bærbare datamaskiner og tilhørende minnebrikker fra distributør. Dette ble sendt ut som fire kolli med "Tullpost" på mandag. I dag fikk jeg ett av kolliene (minnebrikkene). Får håpe jeg får resten i morgen, siden kunden trenger å få levert maskinene ferdig satt opp på fredag...

Litt absurd, egentlig - varene sendes fra Sandefjord til Oslo og blir sendt med tog derfra til Narvik. Så kjøres det til Harstad for å sorteres, og så blir det kjørt tilbake til Narvik for å leveres...

Johan-Kr

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Litt absurd, egentlig - varene sendes fra Sandefjord til Oslo og blir sendt med tog derfra til Narvik. Så kjøres det til Harstad for å sorteres, og så blir det kjørt tilbake til Narvik for å leveres...
Hva er absurd med det?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og her stopper sporene... Ved oppringing svares det "Vi har tekniske problemer og har midlertidig stengt"... Hurra :) Skulle hatt den pakken idag/morgen..
Sendingen er sendt fra avsenderland
23.06.2014 10:45HAMBURG ISPS, Tyskland
Sendingen er sendt fra avsenderland
23.06.2014 05:09HAMBURG ISPS, Tyskland
Sendingen er ankommet eksportterminal
23.06.2014 04:56HAMBURG ISPS, Tyskland
Sendingen er innhentet
20.06.2014 17:13NOHRA, Tyskland

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det er Russisk Roulette og sende ting med posten. Når jeg jobba i oljebransjen brukte vi DHL, og det funka faktisk. Men det er jo kurer, og med litt andre priser.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.649
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
En norgespakke jeg sendte til Trondheim for 2 mnd siden, ble først borte for så å komme tilbake etter 2 mnd. Post i butikk suger...

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Nå legger dem ned mitt postkontor også. Blir post på RENA ehh REMA. Ikke mange post eller bank filialer igjen i byen nå, men desto flere nisser på hovedkontorene.
Sier som Klish: alt e så hakkat.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.628
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Aaaaaarggghhhh. En av verdens beste preamps på vei til meg i posten fra det høye nord.
Ankom i følge sporingsinformasjon Oslo terminal torsdag kl 14.
Kl 18 samme dag kommer SMS melding fra posten om at pakken antagelig blir forsinket.
Ringer posten i dag lørdag . De beklager: denne skulle vært fremme. Vi vet ikke hvor pakken er!

Blodtrykket stiger, frykter at en slesk postansatt spiller julen inn med min preamp!!!

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nåja. En bok til meg ankom onsdag hovedposttermnalen i Bergen men er enda ikke ankommet min lokale post-i-butikk. Det går seg nok ti.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.628
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Takk for oppmuntringen. Du har sikkert rett, julestria har vel nådd posten.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det går sikker bra, men noen ganger kan det være lurt å dra et gråpapir rundt de mest fristende kartongene.....

Husker da jeg fikk Pioneer TV'n for noe år siden og ringet ned på terminalen for å høre om den var kommet. Karen i andre enda sa "Ja vi står akkurat å ser på den og lurer på hvilken modell dette er" - ny type som nettopp var kommet ....

T

Tittentei

Gjest
Pleier å pakke inn fristende gods dobbelt, både for fysisk beskyttelse og mot sultne ansatte med lav lønn.

For litt siden sendte jeg to gullmynter til en verdi av cirka 8000 per stykk. Da la jeg hver i to store anonyme pappesker, sånn at de er vanskeligere å stjele pga størrelse, samt at det er umulig å vite hva som er inni. Sendte dem hver for seg, for å minske risikoen for tyveri.

En annen ting er fraktlapper. Nå er det bedre å kjøpe fraktlapp på nett, printe ut og bruke bred gjennomsiktig tape og laminere den på pakken. Da er sannsynligheten liten for at den blir sendt feil pga maskinskrevet tekst, samt at faren for at limet gir etter pga temperatur og kondens er minimal. Fraktlappene på posten er utsatt for å miste gripevnen og de kan revne og bli uleselige, spesielt hvis det er skrevet med stygg håndskrift og festet på porøst underlag, type papp.

Har aldri mistet eller fått skadet innholdet i en pakke med Posten, og jeg har både sendt og mottatt mye.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.628
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Det er nettopp det med fristelsen som plager meg. Både avsender og modellbetegnelsen som står på utsiden av esken gir indikasjon på at dette verdt å ta med seg.

Synes det var pussig at posten bare 3 timer etter mottak på terminal legger inn melding om forsinkelse. De pleier ikke å legge ut ny sporingsinformasjon før pakken når utleveringsstedet. En kaotisk matvarebutikk der pakkene er stablet både her og der.

En gang dro jeg dit for å hente. Tross hentelapp nektet de for at pakken var kommet. Kjente imidlertid igjen pakken der den lå i hylla og fikk den da utlevert.

Final

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Stort sett alle sjapper sender ting i original embalasjen sin for tyveri blandt de større seriøse aktørene er ikke ett problem. Ting blir scannet og registrert i de fleste ledd, så har f.eks. en sjåfør lastet opp en pakke og den blir aldri scannet som mottatt hvor den skal leveres så har de en grei pekepinn på hvor den kan ha blitt av. Det er mye folk og overvåkning på de større terminalene også, så det skal litt til for å komme unna med å bare gå ut der i fra med en stor eske under armen. Feilene som stort sett skjer er at noen putter pakka i feil bur/på feil pall, så det går ut til feil sted - og gidder ikke de som får den feil melde fra så tar det litt tid før det kommer i retur til terminalen og dukker opp i sporinga igjen. Eller som du nevner: det blir liggende på lokale post i butikk fordi de har glemt å skanne etiketten på pakka, så den dukker aldri opp som mottatt i sporinga og er teknisk "borte".

Topp Bunn