Frakt og sending POSTEN!!!! §@#¤%&

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Ja sendte noen høytalere til hamar ,men fikk melling av han som skulle ha disse havn til Hundvåg i Rogaland ? haa haaa jeg til posten for og fikse opp i dette,prøvde og ringa,men den gang ei,så det ble til posten,ja der var det folk der haa haaa ja fikk ålt meg fram til kø lapp boksen og trykket en kø lapp,hmm ja dette ser ut som vill ta en stund,ja og det ble det,over en time i kø,,grrrr for kun si at de hadde sendt pakken feil.men men etter over en time i kø ,kom min tur,ja jeg sa då hva som hadde skjedd og hun forsto fort hva som hadde gått galt her,hun da tok telefonen og så ringe til avdelingen der pakken var,NEI ingen respons haa haaa,så at hun begynt og koke litt,haaa haaa ,men etter noen varme menutter fikk hun kontakt og fortalt hva dette var for noe,ble det litt bedre stemning ;).Problemet var jo at det lå en gammel lapp på esken som ikke var god nok teipa over ,og den havnet på en gammel adressen som sikkert esken har våre før på haa haa,hun låvet og teipe esken viss det var slikt på den,men som sakt så er det jeg som har det fulle ansvar for at det er godt nok gjort.Så feilen er min her,og ikke posten :rolleyes:,,, så GOD JUL til dere og ;)
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Stort sett alle sjapper sender ting i original embalasjen sin for tyveri blandt de større seriøse aktørene er ikke ett problem. Ting blir scannet og registrert i de fleste ledd, så har f.eks. en sjåfør lastet opp en pakke og den blir aldri scannet som mottatt hvor den skal leveres så har de en grei pekepinn på hvor den kan ha blitt av. Det er mye folk og overvåkning på de større terminalene også, så det skal litt til for å komme unna med å bare gå ut der i fra med en stor eske under armen. Feilene som stort sett skjer er at noen putter pakka i feil bur/på feil pall, så det går ut til feil sted - og gidder ikke de som får den feil melde fra så tar det litt tid før det kommer i retur til terminalen og dukker opp i sporinga igjen. Eller som du nevner: det blir liggende på lokale post i butikk fordi de har glemt å skanne etiketten på pakka, så den dukker aldri opp som mottatt i sporinga og er teknisk "borte".
Ja, dette stemmer. Derfor er det lurt å betale med et gebyrfritt kredittkort når man handler fra nettbutikk. Hvis man ikke får pakken, så skal man heller ikke betale, og risikoen for forsendelsen er på profesjonell selger inntil den er avhentet av kjøper på utleveringsstedet. Med andre ord er det butikken som må ta forsikringsrunden med transportør, ikke kunden. I tillegg slipper kunden å diskutere dette med butikken, det er bare å kreve pengene kreditert direkte av kredittkortselskapet. Med bankkort/debetkort blir det mer krunglete, for da kan man stå i fare for å måtte diskutere med sjappa også. Videre kan sjappa gå konkurs etter at man har betalt, men med kredittkort er man sikret mot konkursrisiko. Det er man ikke ved debetkort. Da blir du atter en kreditor langt ned på prioriteringslisten og kan se langt etter pengene du forskuddsbetalte.

Ved handel mellom private går imidlertid risikoen over på kjøper med EN GANG selger har levert produktet på postkontoret eller annet transportbyrå med mindre annet er avtalt. Det er derfor ALFA OMEGA at de skanner produktet ved mottak, siden det er selgerens forsikring om at hans del av avtalen er fullbyrdet og risikoovergangen har skjedd. I et tapstilfelle skal selgeren ha betalt av kunden, men kunden er forsikret og her bistår selger med hjelp og opplysninger ovenfor transportør. Ved transportskade får man også forsikring, men dette er betinget av at emballasjen har vært god - altså avsenders ansvar. Å sende i orginalemballasje er hovedsaklig på det rene, men har man ikke tillit til at emballasjen holder, så dobbeltboks. Hvis transportør finner at emballering er utilstrekkelig eller dårlig, så kan man få avkortet eller nektet utbetaling, og da beror ansvaret på avsender/selger, selv om risikoens overgang skjedde ved avlevering.

Det har vært et par tilfeller der jeg har levert pakker hos post i butikk og de ikke har skannet med en gang, da har jeg ringt opp og peset dem om å gjøre det når jeg ser at noe ikke har skjedd etter en times tid. Nå har jeg gjort det til prosedyre å si til den ansatte at de må skanne pakken før jeg forlater, fordi det er mitt bevis på at den er levert. De ser ofte rart på meg, men det driter jeg i. Det er som at de ikke setter inn pengene på kontoen din når du står i banken. Mangel på profesjonalitet, og et problem med post i butikk en del steder.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.577
Antall liker
103.037
Torget vurderinger
23
Er du på Post i butikk og skal sende pakke, be om scannekvittering, så må de scanne pakka umiddelbart og den er da registrert. Gjør dette hver dag.
 
T

Tittentei

Gjest
Det er nettopp det med fristelsen som plager meg. Både avsender og modellbetegnelsen som står på utsiden av esken gir indikasjon på at dette verdt å ta med seg.

Synes det var pussig at posten bare 3 timer etter mottak på terminal legger inn melding om forsinkelse. De pleier ikke å legge ut ny sporingsinformasjon før pakken når utleveringsstedet. En kaotisk matvarebutikk der pakkene er stablet både her og der.

En gang dro jeg dit for å hente. Tross hentelapp nektet de for at pakken var kommet. Kjente imidlertid igjen pakken der den lå i hylla og fikk den da utlevert.

Final
Har hatt denne vemmlige følelsen mange ganger selv, men det har heldigvis aldri vært noe hold i angsten. Det er nok bare julestria som har gjort sitt inntog. Det er nok bare å slappe av og trykke F5 på sporingssidene 2 ganger i minuttet inntil det skjer noe. :)

Det jeg finner mest skummelt er å sende på postoppkrav, for hvis avhenter kjenner noen som jobber med Post i Butikk, så kan de få utlevert uten å signere og betale. Det er som regel videoovervåket nå, men man vet aldri når man er nevrotisk. :)

Er positiv til Post i butikk pga utvidede åpningstider, men hos noen virker det som om ansvarslinjene ikke er godt avklart og det er litt hipp som happ hvem som ekspederer deg i postdelen. Mange viser også manglende kunnskap om postens tjenester og rutiner, så her har man en jobb å gjøre. Andre plasser er det de samme som går igjen og hvor de har stor produkt- og rutinekunnskap, så det er forskjell fra plass til plass.

Ved avhenting er det noen plasser jeg aldri har blitt avkrevd legitimering ved henting på annet enn rekommanderte sendinger. Dette har vært plasser der betjeningen ikke er kjent med hvem jeg er. Her har jeg kun kommet med sporingsnummeret for henting, ikke noe utleveringsbilag. Dette har til og med skjedd på Postkontor i Oslo, ikke bare post i butikk.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.144
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Det er nettopp det med fristelsen som plager meg. Både avsender og modellbetegnelsen som står på utsiden av esken gir indikasjon på at dette verdt å ta med seg.

Synes det var pussig at posten bare 3 timer etter mottak på terminal legger inn melding om forsinkelse. De pleier ikke å legge ut ny sporingsinformasjon før pakken når utleveringsstedet. En kaotisk matvarebutikk der pakkene er stablet både her og der.
Har hatt denne vemmlige følelsen mange ganger selv, men det har heldigvis aldri vært noe hold i angsten. Det er nok bare julestria som har gjort sitt inntog. Det er nok bare å slappe av og trykke F5 på sporingssidene 2 ganger i minuttet inntil det skjer noe. :)
He. he..
I min nettleser er vel sporingssiden på posten nå snart inn blant topp seks.;)
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.144
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Du sier noe.
Kunne vært en ny tråd det. Hvilken plass ligger HFS på i nettleserens oversikt over mest brukte sider ?
;)

Final
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Er du på Post i butikk og skal sende pakke, be om scannekvittering, så må de scanne pakka umiddelbart og den er da registrert. Gjør dette hver dag.
Dette er et meget godt råd. Har opplevd flere ganger at pakka ikke blir scannet inn før den er ved en eller annen terminal. Du har et problem om pakka blir borte og den ikke er registrert i systemet. Dessuten kan kjøper også få en dårlig opplevelse av å handle med deg, uten at det er din feil.

Nå ber jeg alltid om kvittering på at pakken er innlevert. Da er de nødt til å scanne den.
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
:mad:Nei nå viste det seg at de aldri fikk til og sende pakken vider til hamar,de ringta fra posten til posten på hundvåg,nen nei fikk ikke til dette grrrrr for store F alså går det ann og være så smal i toppen da,steike meg alså jeg iriterer meg sykt på disse klovnen som ikke klarer noen ting ,ja ja men jeg ringt rett til posten på hunvåg og fikk snakket med ei koselig dame som låvet og orne dette NÅ sa hun,jeg måtte takke og bukke for hjelpen,så da var endelig pakken til stakkear Olaf Sletner på Hamar,på veg til han,men om han får den før jul kan jeg ikke låve da.:rolleyes:

Tønnes
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
5.144
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Ahhh. Da var preampen på plass. Antagelig har den ligget flere dager i butikken. RIMI prioriterer nok å selge kolonialvarer fremfor å innregistrere post.
Post i butikk har sine sider!
Når enden er god er allting godt!!


Final
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.277
Antall liker
1.175
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ahhh. Da var preampen på plass. Antagelig har den ligget flere dager i butikken. RIMI prioriterer nok å selge kolonialvarer fremfor å innregistrere post.
Post i butikk har sine sider!
Når enden er god er allting godt!!


Final
Så bra - da kan julefreden senke seg :)
 
T

Tittentei

Gjest
Ahhh. Da var preampen på plass. Antagelig har den ligget flere dager i butikken. RIMI prioriterer nok å selge kolonialvarer fremfor å innregistrere post.
Post i butikk har sine sider!
Når enden er god er allting godt!!


Final
Så har de ikke sansen for god lyd i det nasjonale postverket likevel, så bra! ;D

Før i tiden tok man telefonen uten å tenke seg om, og levde lykkelig ignorant i påvente av pakker. I dag må man vite hvem som ringer før man tar den, og hvis ikke sporingen forteller hvor pakken er akkurat nå, så går det hele overende, haha. :)

Bra du fikk den, sånn at du kan kose deg med den i julen, gratulerer ;D
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.156
Antall liker
784
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
VG Direkte: Nyhetsdøgnet


Posten-ansatt dømt - åpnet pakker og stjal innholdet

En mann som jobbet ved Postens terminal på Lørenskog, er dømt til 60 dagers fengsel etter at han åpnet pakker og stjal mobiltelefoner, dataspill og en datamaskin. Ifølge dommen fra Oslo tingrett hadde tingene en verdi på 132.000 kroner, skriver NTB
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
VG Direkte: Nyhetsdøgnet


Posten-ansatt dømt - åpnet pakker og stjal innholdet

En mann som jobbet ved Postens terminal på Lørenskog, er dømt til 60 dagers fengsel etter at han åpnet pakker og stjal mobiltelefoner, dataspill og en datamaskin. Ifølge dommen fra Oslo tingrett hadde tingene en verdi på 132.000 kroner, skriver NTB
Bra jeg bestiller så sære ting at det bare er vi her på sentralen som vet hva det er;)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.751
Antall liker
9.400
Sted
Trondheim
Jeg ble pålagt å flytte postkassen til et fellesstativ (30 m fra huset). Det var for så vidt greit, men hvor vanskelig kan det være for postbudet å få med seg at når postkassen flyttes (ny kasse, den gamle henger fremdeles på husveggen 30 m unna) så gjelder fremdeles merkelappene med "Ingen uadressert reklame" osv... Det er det samme postbudet som har levert posten der siden vi flyttet inn for 3 år siden. Nå stappes kassen full av reklame selv om postbudet vet at det ikke skal uadressert reklame til den adressen.
Nå snakker de i tillegg om å spare penger ved å redusere antall dager med postombringing. Økte kostnader (det var ikke gratis å sette opp stativ), redusert service - Norge i et nøtteskall.
 
C

cruiser

Gjest
I Danmark har de nå postombæring 1 dag i uken såvidt jeg har fått med meg, høres ut som mer enn nok. De gangene det ligger noe i min kasse er det som regel hentelapper på pakker som allerede er hentet samt det lokale menighetsbladet som går rett i søpla.

Burde være bedre formål som kunne hatt nytte av de hundremillionene eller hva dette koster.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.522
Antall liker
6.940
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg ble pålagt å flytte postkassen til et fellesstativ (30 m fra huset). Det var for så vidt greit, men hvor vanskelig kan det være for postbudet å få med seg at når postkassen flyttes (ny kasse, den gamle henger fremdeles på husveggen 30 m unna) så gjelder fremdeles merkelappene med "Ingen uadressert reklame" osv... Det er det samme postbudet som har levert posten der siden vi flyttet inn for 3 år siden. Nå stappes kassen full av reklame selv om postbudet vet at det ikke skal uadressert reklame til den adressen.
Nå snakker de i tillegg om å spare penger ved å redusere antall dager med postombringing. Økte kostnader (det var ikke gratis å sette opp stativ), redusert service - Norge i et nøtteskall.
Det er ikke sikkert at det er postbudet som stapper den reklamen i kassa.

Det er typisk også slik at det er et reklamedistribusjonsselskap, og kanskje også et avisombæringsselskap som har ruter forbi det postkassestativet. Da er det ikke alle som tar den klistrelappen like høyttidelig.
- Det hender at budene gir f... fordi de får betalt pr reklame de distribuerer
- Det hender at selskapene gir f... og gir beskjed til budene om at "dette skal i alle kassene fordi det er informasjon". Fordi de får betalt pr reklame, og de driter i at det egentlig er reklame.

Mitt råd: Ring opp hvert lokale selskap og kjeft de ned, eller skaff deg en bunke klistrelapper, merk med "Returneres avsender," klistre på og hiv i den røde postkassa.

Johan-Kr
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.037
Antall liker
6.285
Jeg ble pålagt å flytte postkassen til et fellesstativ (30 m fra huset). Det var for så vidt greit, men hvor vanskelig kan det være for postbudet å få med seg at når postkassen flyttes (ny kasse, den gamle henger fremdeles på husveggen 30 m unna) så gjelder fremdeles merkelappene med "Ingen uadressert reklame" osv... Det er det samme postbudet som har levert posten der siden vi flyttet inn for 3 år siden. Nå stappes kassen full av reklame selv om postbudet vet at det ikke skal uadressert reklame til den adressen.
Nå snakker de i tillegg om å spare penger ved å redusere antall dager med postombringing. Økte kostnader (det var ikke gratis å sette opp stativ), redusert service - Norge i et nøtteskall.
Du skal være glad til, da får du jo ikke uønsket reklame like ofte lenger.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Er det noen som vet hvor lang tid det tar å sende pakker fra Tromsø mot sørlige deler av landet?
Pakken jeg skal motta er i transit fra Tromsø og har vært det i 48 timer uten å nå neste sjekkpunkt.
Mitt nærmeste er Stokke, men jeg vet ikke om den skal innom Oslo først, eller om Stokke/Oslo er neste stopp etter Tromsø.
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
457
Antall liker
414
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Er det noen som vet hvor lang tid det tar å sende pakker fra Tromsø mot sørlige deler av landet?
Pakken jeg skal motta er i transit fra Tromsø og har vært det i 48 timer uten å nå neste sjekkpunkt.
Mitt nærmeste er Stokke, men jeg vet ikke om den skal innom Oslo først, eller om Stokke/Oslo er neste stopp etter Tromsø.
Ikke uvanlig at det ikke skjer stort på sporingen på rundt 3 dager på det strekket - og nå har jo alt av veier, ferger, fly og tog vært stengt og innstilt midt i Nordland de siste to dagene. Det går naturligvis ut over postgangen og.:)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Nå var den i Oslo. Jeg synes det er rart at pakken gikk direkte fra Tromsø til Oslo uten stans. Da vet jeg det til en ev. Neste gang.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.663
Antall liker
4.323
Sted
Bartistan
Jeg har bare erfaringer med pakkesporing fra utlandet, men fra det øyeblikket de har blitt registrert inn i Norge har det vært stopp på sporingsøppdeits inntil de plutselig er på døra.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Jeg har bare erfaringer med pakkesporing fra utlandet, men fra det øyeblikket de har blitt registrert inn i Norge har det vært stopp på sporingsøppdeits inntil de plutselig er på døra.
Det er fordi posten setter på ny adresselapp når de mottar pakken og denne blir ikke linket opp mot tidligere sporing.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.558
Antall liker
9.728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan ikke være den. Der ville det ha stått "Kleptokrater og kommunistiske halvtullinger som nærmer seg denne postkassa blir skutt."
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Topp Bunn