Porsche 911 (-80 tall)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    Det italienske vraket (Lancia Delta 1994) fikk motorhavari ved inngangen til påsken, og jeg trenger en ny bil i løpet av det neste halve året.

    Jeg har ikke mye peiling på slikt, men har likevel bestemt meg for at jeg skal ha en Porsche 911 av et slag. Jeg stiller ikke store krav:

    Pris mellom 150.000 - 200.000 (Er det urealistisk?)

    Den bør helst være hvit.

    Den skal være uten spoiler og annet harrysaker.

    Den må ikke ha lyter som gjør at nye penger må ut til dumme vedlikeholdutgifter/reparasjoner, dvs. den må være grei og driftsikker uten ekstreme bestikkelser. (God helserapport.)

    Om det er en SC eller Carrera 3.2 (rundt 83-84 er vi vel da? modellbetegnelsene er noe jeg ikke er helt stø i) er kanskje ikke så viktig, men innspill på den forskjellene mottaes med takk.

    Så; hvordan går en best frem for å få skaffet slikt?
    – Er det mest fornuftig å kjøpe her i landet eller importere selv?
    – Beste måten å skaffe en god helseattest på.
    – Andre ting jeg må være oppmerksom på?

    Jeg er lutter øre når det gjelder hjelp her. Har ikke mye kunnskap, bare veldig lyst på noe av det vakreste på fire hjul.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Eg har ikkje erfaring med Porsche, men ein del av kompisane til pappa har eldre Porscher.
    I din prisklasse trur eg det er mulig å få ein bra Porsche, og det er mulig å gå på ein skikkelig smell.
    Sidan kan bli bilen i ditt liv, ville eg betalt dei 600,- det koster for medlemskap og tilgang til forumet på http://cms.porsche-clubs.com/Porsch...main.nsf/web/9BB5F48B8C2F0FF6C12577B6004832A5 og brukt tid på å finne den perfekt Porsche.

    Kjøp / salg har du tilgang til uten å ha bruker og eg vil tru det er ein bra plass å starte. Ein merker vel fort kva type ein har i den andre enden av røret når det nærmer seg.

    Ellers veit eg det fins Porscheeigarar her på forumet, dei kjem vel inn etterkvart.
    Håper det går i orden, og kondolerer med tapet av Delta, kjempekul bil.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hei
    Du har sett deg ut en klassisk modell, enten om det er en SC eller 3,2 og er etter min mening noe av de flotteste modellene Porsche har kommet med. Har selv en -87 modell som jeg er meget fornøyd med. Jeg er med i Porsche klubben og kan garantere deg mange hyggelige treff og turer om du blir med.

    Kan anbefale deg å sjekke ut www.autotuning.no /www.autoni.no for å sjekke markedet. Disse to aktørene slår seg forøvrig sammen og bygger nytt lokale i Son. Åpner såvidt jeg vet til høsten en gang.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Kan man ikke importere biler som er mer enn 30 år gamle som veteranbiler, og dermed slippe disse grusomme norske ekstraavgiftene?
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Porsche 911 (70 og 80 tall) er ofte minst like dyre i utlandet som i Norge. Import trenger derfor ikke bli billig.
    Det kan være greit å få tak i et eksemplar som ikke har vært kollidert, da mange har hatt frontskader.
    Det verste er vel alle de fæle ombyggingene som herjer.

    911 må jo være noe av det grommeste sportsbildesign ever?
    (ja jeg har en i garasjen, har hatt en tidligere også...)

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hadde en slik i 2005 sesongen. Tok 40-års krisen som 36 åring 8) Nå består krisen stort sett av DIY høyttalere ;D

    Jeg sa til kona: "har lyst på Porsche", hun svarte "kjøp en og ha en periode da men ikke tap for mye kr"

    2 1/2 uke senere hadde jeg denne: en 1986 3,2 med 16" Fuchs med gullcrest, farget center og polert kant. Den hadde beige helskinn og soltak og hadd gått 106.000 km. En nydelig klassiker. Kjøpte den av en tannlege på Vikersund i april 2005 for kr 200.000.-. Grein meg til "pensjonistforsikring" i IF med full kasko for kun kr 6000 pr år. Det var mye diskusjon gitt. Kjørte 5000 km den sesongen. Meldte meg inn i Porsche klubben, var på kjørekurs på Vålerbanen, på trackday på Rudskogen og kjørte til og fra jobben på godværsfredager. Tok et røsk med akkumulert vedlikehold, det gikk kr 40.000 fordelt på 3-4 verksted turer. Hadde egentlig kjøper på 250.000 i september. Kjøper trakk seg. Jeg oppdaget svetting/liten lekkasje på en av sylinderpakningene og solgte den for 224.000 til en annen i oktober. En veldig morsom sommer ;D ;D ;D

    Snakk med Egil Haugen i nevnte firma, uten tvil en av de mest kunnskapsrike og ikke minst seriøse i dette gamet. Fallhøyden med å kjøpe brukt Porsche er stor. En "engine rebuild" koster kr 100.000 og den regningen kommer uansett om bilen har gått mye eller lite. Stort sett +/- etter 20 år. Bedre å kjøpe en som koster 50.000 mer og har hatt totaloverhaling og som tom har gått 200.000 km enn å egentlig ikke vite hva du får :)
     

    Vedlegg

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    @hel. Nydelig bil! Veldig riktig med Fuchs felger!

    Min er som nevnt en -87 modell, modifisert en "smule" fra Ruf.
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    Takker for alle tips!

    Skal forhøre meg med Autotuning; siden de flytter til Son: er det soninger som driver det også? (Har jo bodd der i 20 år frem til 2005)

    «Egil Haugen i nevnte firma» betyr da «Egil Haugen i Autotuning? (Bare så jeg ikke misforstår.)

    Ps. Neppe noen 40-årskrise dette (til det er jeg for gammel), men mer et resultat av at en ikke har behov for fornuftig familiebruksbil og dertil hørende livsmønster. Og skal jeg på tur for å hente store komponenter til anlegget så har kvinnen Das Auto (Golf stasjonsvogn). Funket ypperlig da jeg hentet stort anlegg i Riga i fjor. Det var da jeg innså at jeg bare trengte en liten kosebil (Porsche).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Herlig med kosebil. Jeg har ofte tenkt på at hvis jeg hadde beholdt 911n og hatt en gammel Corolla som vinterbil så hadde nok de totale driftsutgiftene vært i samme gate som min til og fra jobben Volvo S40 2,0D med full pakke vært omtrent på det samme.

    Husk bare på at en 911 må vedlikeholdes. Lurt å budsjettere med 30000 pr sesong. Det du ikke bruker setter du på konto for kommende sesonger, men hold budsjettet fortsatt på 30 pr år. Plutselig ryker du på en større utgift. Da holder du bilen i topp stand og verdien deretter. Verdien vil faktisk øke for hvert år. Sånn sett er ikke regnestykket hakkende gæærnt. Tenk bare på årlige serviceutgifter og verdifall på en nyere bil. Problemet er at mange som kjøper Porsche ikke tror det koster noe å ha bilen og blir tilsvarende skuffet.

    Det viktigste med en 911 kan oppsummeres slik:
    - Må for enhver pris være original* og holdes original (det er ikke noe problem, du har norkse verkteder og web ressurser som f eks Pelicanparts)
    - Må ikke være kollisjonsskadet
    - Må vedlikeholdes, vedlikehold er mer en verdi enn en utgift på en slik bil
    - Dokumentasjon på alt som er gjort er alfa og omega, det vil kunne troverdiggjøre km stand og vise bilens faktiske verdi

    * RUF styling som over kan til nød gå ;)
    Lykke til
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    Parelius skrev:
    Takker for alle tips!

    Skal forhøre meg med Autotuning; siden de flytter til Son: er det soninger som driver det også? (Har jo bodd der i 20 år frem til 2005)

    «Egil Haugen i nevnte firma» betyr da «Egil Haugen i Autotuning? (Bare så jeg ikke misforstår.)

    Ps. Neppe noen 40-årskrise dette (til det er jeg for gammel), men mer et resultat av at en ikke har behov for fornuftig familiebruksbil og dertil hørende livsmønster. Og skal jeg på tur for å hente store komponenter til anlegget så har kvinnen Das Auto (Golf stasjonsvogn). Funket ypperlig da jeg hentet stort anlegg i Riga i fjor. Det var da jeg innså at jeg bare trengte en liten kosebil (Porsche).
    Egil Haugen er vel ansatt hos Auto9 om jeg ikke tar feil. (Snart sammenslått med Autotuning)

    Har også en 911. En 84 modell Carrera 3,2.

    Forskjellen på en SC og en Carrera er ikke så veldig stor. Carreraen har en 3,2liters motor på 231hk. Den har oljekjøler på girkassen kraftigere bremser og el-justerbare stoler fra 84modellen.
    Fra 87 så fikk de også en bedre girkasse.

    CS modellen som de sluttet å produsere i 83 har på de siste modellene en 3,0liters sekser på 204hk(euromod.)
    Fordelen med disse er jo at flere av dem nå er veteranbiler med de fordelene det innebærer.

    Jeg kjøpte min hos Autotuning. Kjøp bil hos en seriøs Porsche forhandler. Det lønner seg.

    Min bil hadde både overhalt motor og girkasse. Se om du finner en slik så er du spart for mye utgifter.

    Kjøp så dyr bil du føler at du har råd til. Lykke til! ;)

    Seriøse forhandlere:

    http://www.autotuning.no/biler/ Personlig så liker jeg godt den mørke grønne SC med Ruf felger godt! :)

    http://www.autoni.no/
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synd med Delta-en, men grattis med nytt prosjekt.

    Eneste 911 jeg har kjørt er Dr. Evils forrige, en Carrera 1988 eller noe slik. Den gav meg et par aha-opplevelser. Jeg elsket hvordan DNA-et var så tydelig, og likevel med så mange annerledes egenskaper enn det absolutte opphav at det dreier seg om svært forskjellige biler. Kanskje en rar ting å henge seg opp i, men så er jeg da også litt rar.

    Mitt eneste råd er å ikke henge seg for mye opp i farge. Siden det er begrenset antall på norske veier i forhold til Mondeo så bør du nok være mer fornuftig og satse på den som er det beste tilbudet pr. krone, og det er ikke nødvendigvis den hvite du finner. Og skal det først være hvit så bør det være en syttitaller, for da blir det jo å etterape den gamle journalist/detektivhelten Allan Falk. Han kjørte jo hvit 911 i de berømte tegneseriene på slutten av seksti og syttitallet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvit farge på gammel 911 er i hvert fall med på å senke prisen. har hørt fra folk i Porsche-miljøet at hvit 911 er den eneste bilen der det lønner seg å betale for hellakkering inn- og utvendig før salg. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Hvit farge på gammel 911 er i hvert fall med på å senke prisen. har hørt fra folk i Porsche-miljøet at hvit 911 er den eneste bilen der det lønner seg å betale for hellakkering inn- og utvendig før salg. ;)
    Fram til for et par år siden gjaldt vel det så og si enhver bilmodell.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Dazed skrev:
    Hvit farge på gammel 911 er i hvert fall med på å senke prisen. har hørt fra folk i Porsche-miljøet at hvit 911 er den eneste bilen der det lønner seg å betale for hellakkering inn- og utvendig før salg. ;)
    Fram til for et par år siden gjaldt vel det så og si enhver bilmodell.
    Det er vel kanskje litt på vei ut igjen. Hvit bil er bare sååå 2005! ;)

    Apropos hvit bil-trender, så er det ikke første gang. Mener å ha lest at 49% av alle solgte personbiler i Norge i 1989 var hvite. :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    M

    Mr-T

    Gjest
    Med fare for å bli flambert: For rundt 200k eller noe mer kan man også få en fin Boxster fra 90-tallet ... som jo er en smule mer moderne bil. Eller evt en 968 eller 944S2, som også er veldig gode biler, omenn noe heeeelt annet enn 80-talls 911.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Med fare for å bli flambert: For rundt 200k eller noe mer kan man også få en fin Boxster fra 90-tallet ... som jo er en smule mer moderne bil. Eller evt en 968 eller 944S2, som også er veldig gode biler, omenn noe heeeelt annet enn 80-talls 911.
    Boxter: Bilen det er jævlig moro hvis kona di eier, så du kan låne den etter mørkets frembrudd. ;)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det er jo en fremragende sportsbil på alle måter, så den tok jeg ikke må jeg innrømme. Ikke er den stygg heller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare en liten fleip om "jente-porschen". ;) Selvsagt er det god og veldig artig bil, og selv om jeg nok ikke ville eid en selv, tviler jeg ikke et sekund på at f.eks. en Boxter S er en fantastisk morsom bil å kjøre. Cayman (nesten samme bilen, men med tak) synes jeg mye bedre om, men de er nok en god del dyrere.

    Hvis jeg skulle se etter bil i Boxter-klassen, tror jeg noe slikt hadde kommet høyt på min liste:

    http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27996487

    ...Og hvis jeg skulle kjøpe en Porsche, som jo er merket tråden handler om, i den prisklassen, hadde nok jeg også sett etter en velholdt 911. (Noe jeg iofs. har gjort ved et par anledninger, men aldri tatt det forbi idé-stadiet.)

    Enig i at en Boxter er et tryggere kjøp og en modernere bil, men jeg mistenker at det ikke var målet i dette tilfellet. (?)
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Porsche eller ikke. Biler fra 80-tallet er 20-30 år gamle. Mange av dem er kjørt hardt, og noen av dem har hatt mer enn et speedometer.... Når man da legger til muligheter for motoroverhaling i klassen 100 store og andre utgifter som ville fått de fleste bileiere til å svette, da virker 911 som et skummelt prosjekt synes nå jeg da. Spesielt siden bruktbilen koster 2-300 å kjøpe. Så vakre er de heller ikke, selv om de klart har en viss apell...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tipper trådstarter har bestemt seg for modellvalget allerede, jeg.

    911 er en av de bilene jeg liker aller best.

    Å bruke 200.000 på en artig hobbybil som også har en viss nytteverdi kan da ikke være så oppsiktsvekkende på et forum som dette?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.825
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Holmestrand
    Dazed skrev:
    Tipper trådstarter har bestemt seg for modellvalget allerede, jeg.

    911 er en av de bilene jeg liker aller best.

    Å bruke 200.000 på en artig hobbybil som også har en viss nytteverdi kan da ikke være så oppsiktsvekkende på et forum som dette?
    Nei, selvfølgelig. En kompis kjøpte en 911 sommeren for 2 år siden. Han er kompis nok til at jeg ble fornøyd. :)
    Rimelig for meg, dyrt for ham. Han måtte nemlig overhale motoren på en "velholdt" 911 til snaue 250. Tviler ikke et sekund på at Parelius både har råd, og sikkert fortjener å få suse rundt i en slik. Det er ham vel unt, og at det er moro kan ingen komme fra!
    :)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    @hel. Helt enig! Ruf er form følger funksjon og ser faktisk ut som noe Porsche kunne lagd. Foredling kaller jeg det! :)

    @Andy. Takk for det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten er det jo forskjell på en bil solgt av Ruf, og en Porsche som har limt på Ruf-styling.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Sant. Det finnes "opprinnelige" Porscher bygd om av Ruf. Disse står fortsatt registrert som Porscher i vognkortet. Noen velger kun optikk mens andre går hele veien med bremser, understell, interiør og motor. Så er det RUF bilene, de er mer sjeldne noe som gjenspeiler seg i prisen.
     

    Stei

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.03.2011
    Innlegg
    32
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hei Parelius

    Ser ut til at du har fått mange gode råd. For å komme med mine egne, samt å oppsummere hva jeg tror er de viktigste av de du har fått:

    - Sett av 25% av budsjettet til vedlikehold/reparasjoner hvis bilen du kjøper er strøken. Er den ikke det, må du sette av enda mer.
    - Biler som er så gamle vil bestandig kreve mer vedlikehold enn nyere biler. Men disse motorene går fint 500 000 km hvis de er godt vedlikeholdt.
    - Vurder også eldre modeller med færre hester. En godt vedlikeholdt 188 hk går bedre enn en dårligere vedlikeholdt 204 hk.
    - Kjøp av de anerkjente forhandlerne (PCO, Auto9 og Autotuning) og med tilstandsrapport.
    - Prøv mange biler og kan du ikke mye om bil, ta med en som kan litt :)

    Virker som du har bestemt deg for modell, men jeg anbefaler deg å prøve både 968, 928 og Boxster så har du et bredere grunnlag å vurdere ut i fra. Alle disse er innenfor budsjettet ditt. Vet at flere kaller Boxster for konebil, frisørbil etc, men du vil kjøre fortere med Boxster på en bane enn en 911!

    Du kan også evt. sjekke hva som er til salgs på forumet til Porsche klubben: http://www.porsche-club-norge.no/diskusjon/index.php

    Hvis du vil, kan jeg gjerne søke litt på Porscheforumet etter flere gode tips og råd. Har du lyst på en bestemt bil som selges av en privatperson, kan jeg sjekke på forumet til Porsche klubben om noen kjenner til bilen :) Send meg en melding i så måte.

    Lykke til!
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    Ser at du liker hvit 911 Parelius. Sort ække gæærnt det heller. ;)

    Dette er slik jeg vil ha min bil.

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Her er et litt dårlig foto av meg på Rudskogen. Det er skikkelig gøy å kjøre på bane ;D
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    231 hester og 0-100 på ca 6 sekunder:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Savner jeg Porschen nå? JEPP
    Var det lurt å rote seg inn i denne tråden? NOPE
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Kjempefin bil, hel! (synd du ikke eier den lenger, da ::) ) Skjønner godt at folk kan få dilla på Porsche.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.830
    Torget vurderinger
    23
    Skal ikke legge meg opp i denne tråden da jeg har sluttet med eksotiske biler, men i anledning at det faktisk diskuteres Porsche så kommer en liten kommentar:

    Jeg eide i 8 år en 1991 911 Turbo (964) som for meg er høydepunktet i denne klassikerserien. Den var kjørt 60.000 da jeg overtok den (1 eier, full historikk - skadefri). Selv kjørte jeg ca. 5.000 km. i løpet av disse årene, altså ikke mest akkurat! Men hver km. var en drøm.

    100% original, sort Anthracite med grått interiør. Med originale 18" 3-delte Prsche Racing felger (se bildet) som løfter bilen voldsomt.

    Kostnader ved bilholdet: Ca kr. 13.000 i løpet av disse 8 år, inkl. 2 oljeskift. AUtozentrum Sport i Oslo passet på som en smed...

    Nevner dette da det er mye synsing og myter ute og går. Her er en story fra virkeligheten.

    Da jeg solgte bilen (for å bygge om garasjen til atelier ( :eek: :eek:) fikk jeg 20.000,- mer enn hva jeg betalte for den. Hvorfor? Jo, ABSOLUTT original og lav km. OG en fargekombinasjon som er tidløs og godt likt av alle. Ellers har jo Porsche som andre tyske stjerneprodusenter brukt mange merkelige fargekombinasjoner, særlog på åttitallet...
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn