Poltergeist i anlegget?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
...
har dessverre kun ubalanserte innganger på forsterkeren. Om jeg får Dalens til å trekke om kablingen i armen til balansert kabling, vil jeg fortsatt dra nytte av dette om jeg må bruke XLR-RCA-adaptere ut fra RIAA? Phonoboxen kan kun kjøre XLR-XLR eller RCA-RCA, ikke en mix tror jeg. ...
Med mindre ProJect har gjort noe underlig i designet av Phonoboksen (noe jeg ikke tror) så får du alle fordelene med balansert signal inn på Phonoboksen nettopp på inngangen av phonoboksen. Internt tipper jeg at den kjører ubalansert, for å konvertere tilbake til balansert på XLR-utgangen. XLR inn og RCA ut er null problem, og det er ikke nødvendig å bruke XLR til RCA adapter på utgangen. Det kan hende at det er kvalitetsforskjeller (både objektive og subjektive) mellom RCA ut og XLR ut med XLR til RCA adapter, og det kan hende du foretrekker det ene eller det andre, men det har absolutt ingen ting med XLR-inn å gjøre. Det du iht bruksanvisningen ikke skal gjøre er å bruke både RCA ut og XLR ut samtidig.

Fikling med kablene i armbasen på en rega-arm bør gjøres med full forvisning om risiko, vilje og evne til å rydde opp i rotet eller skrote armen. EDIT det i og for seg ikke vanskelig men fiklete og ledningene skjøre greier.

EDIT2: Ja, det kan være lurt å sove på det.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
KJ,
angående eventuell re-kabling av armen med separat jordkabel, så leser jeg rundt omkring på nett at enkelte mener dette er en svært dårlig idé på en Rega-arm. Som f.eks. i innlegg #21 her: RB300 tonearm grounding problems | Steve Hoffman Music Forums.
Editert versjon under, med ikke-relevante punkter for temaet fjernet.
Jeg er åpenbart ikke særlig kvalifisert til å mene noe om dette - men hva er ditt syn på det vedkommende (og andre) hevder?

"I don't agree that rewiring a Rega arm is a good idea. I also don't agree with your statement that the RB250 is a better arm than the RB300. That is a complete fabrication by some companies who make a living on modifying Rega arms. It allows them to buy the cheapest arm possible ;-). They could not otherwise justify the ridiculous cost of such unwarranted work.

It is important to note that the Rega arms are in fact, all grounded and while I understand that you realize this, your description in another post on this thread made it seem as if it was not or it was inadequate, both notions I can assure anyone are incorrect. In fact, it is the very purpose of the Rega ground system to eliminate ground loops.

Hum does not only exist in ground loops. They are only one source of it. What happens when you utilize a separate, external ground wire is that are forced to choose a ground location. All but one will create a potential difference and therfore cause some noise to enter the system. The trouble becomes finding which choice is the correct one. Most people never find it and use what they determine to be suitable or simply their best guess. Rega eliminates guesswork and groundloops with their system. If anyone was to run a separate wire from a stock Rega arm to another component, they would create a potential difference and so a ground loop. Not all ground loops are disasterously audible but some can be rather noisey.

I am not trying to pick on you, but rather to clarify some misinformation that has been spread by various sources for years. It helps to understand why a product was designed the way that it is to get your head around how and why it works. Without that, the nonsensical babbling of the modders seems to hold some credibility. This opportunity looked as good as the next for this clarification. "
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
^ personlig så liker jeg ikke måten Rega har gjort det med chassisjord, vs skjerm i signalkablene, vs signal fra PU.

EDIT Jeg foretrekker å føre signal fra PU isolert fra skjerm i kablene og chassis-jord fram til inngangen på RIAA. Skjermen i kablene på platesnurra kobles til chassisjord i snurra og ideelt sett rett til chassisjord i RIAA. Da er det utelukkende opp til designet av RIAA å definere signalet fra PU ift ulike begreper og potensialer for jord - hhv signal og chassis. Å skille to ledninger til signal og skjerm er litt klønete med RCA-kontakter, bedre med 3-polet XLR, og best med en felles 5-polet kontakt (DIN eller XLR) for både høyer og venstre kanal.

Det er ikke det at det ikke er en løsning som stort sett fungerer brillefint i de fleste tilfeller, for det gjør den. Det er en enkel og brukervennlig måte å gjøre det på, som gir gode forhold for venstre kanal. Men som ditt tilfelle kan tyde på, så gir «REGA-måten» ikke alltid like gode forhold for høyre kanal, avhengig av hvordan utstyret «nedstrøms» er skrudd sammen.

Problemer kan oppstå når signaljord for høyre og venstre ikke er felles i RIAA, og når signaljord i RIAA skilles fra chassisjord, dvs. hvordan det fungerer avhenger av hvordan tilsluttet utstyr er designet. Det kan tyde på at dette er tilfelle for phonoboksen (i kombinasjon med nuprime), men jeg kjenner ikke detaljene i designet.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Da har jeg krabbet rundt bak racket et par timer, med utgangspunkt i sjekklisten din i #39, KJ. Kopierer den inn og kommenterer fortløpende i rødt for å holde dette noenlunde oversiktlig.

1) TTPSU strømforsynes av ei veggvorte uten kobling til nettjord ? Ja, 2 pins veggvorte

2) RRP8 har chassisjord koblet til skjermen i venstre kanal ? Noen steder på nett hevdes det høyre kanal, men det virker som om det er noenlunde konsensus om at chassisjord er koblet til skjerm i venstre kanal. ref at du har støy i høyre kanal. EDIT: Utfra dette diagrammet ser det ut til at det er i venstre kanal. http://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=23292

Har du prøvd en jordledning fra platespilleren til phonoboksen? Jeg så ikke noe om det nå nor jeg scrollet igjennom. Forsøkte en kabel mellom et ulakkert punkt på armen og chassis-skrue på RIAA. Den underliggende duringen reduseres en god del men sprakingen er den samme.

3) Phonoboks RS har isolerte RCA-kontakter og skryter av at den er dual mono - er jord på RCA isolert fra chassisjord og internt i boksen er det ingen sammenkobling av «signaljord» i boksen? Har dessverre ingen aning, og tror heller ikke jeg ville sett dette om jeg skrudde av lokket.

4) Batteriboksen er også strømforsynt av ei veggvorte uten nettjord? Nei, den får strøm fra en adapter med 2-pins kabel, minner mest om en laptop-strømforsyning. Er chassis i batteriboksen og phonoboksen sammenkoblet? Nei. Riktignok står batteriboksen oppå RIAA, men eneste kontaktpunkt utover strømkabelen mellom batterienheten og RIAA er gummiføttene.

5) også nuprime bruker isolerte phonokontakter, men skryter ikke av dual mono. Den er har dog kobling til nettjord som skal være koblet til chassisjord. Er nuprime den eneste enheten i denne signalkjeden som er koblet til nettjord? Headampen (Sennheiser HDVD800) er eneste apparatet i racket utover NuPrime som har jordet støpsel. Jeg antar at de isolerte RCA-kontaktene minimum gir et skille mellom signal og chassisjord siden chassisjord også er nettjord. et spørsmål er da hvor langt NuPrime evt. har gått i isolering av ulike typer jord, jf. dual mono, analog vs digital, lavnivå vs høynivå etc etc. Har oversatt og sendt disse spørsmålene angående hvordan IDA er bygget opp mht jord til NuPrime. De lovte å svare i morgen, så snart "the engineer" var tilbake fra ferie.

Ang brum - du skriver at nivået er konstant og skifter kanal ettersom du bytter om på signalledningene, enten det er inn på RIAA eller ut av RIAA. Videre at brummingen forsvinner når du trekker ut høyre kanalen fra RP8 ut fra RIAA? Stemmer. DVs at brummingen antagelig faktisk er ledningsbåren og kommer med signalledningen fra platesnurra, og ikke er innstrålt støy rett inn på RIAA eller generert i RIAA-trinnet, og at det er relatert og isolert til høyre kanal fra RP8. Det at det er konstant forstår jeg som at det er et fast nivå ift musikksignalet fra RIAA, men varierer med volumkontrollen på NuPrime? Stemmer.


Den variable «kommer og går» skurringen - skraping, spraking og knitring - forstår jeg ikke helt. Skurringen som sådan kan tyde på at brummingen forvrenger eller bringer deler av RIAAtrinnet inn i klipping, men skurringen burde kanskje ha samvariert med nivået på brummingen? Det er kanskje en mulighet for at skurringen har en eller flere andre kilder enn brummingen men at de sniker seg inn i høyrekanal på RP8 på samme måte? Mye mulig. Skjønner at mine beskrivelser av støyen kan være forvirrende. Det er litt fordi den er vanskelig å beskrive på en eksakt måte, og dels at det varierer. Men den grunnleggende og vanligste støyen kan nok best beskrives med en brum i bunnen, og en overliggende spraking. Se også min kommentar litt lenger ned.

Andre kilder inn på NuPrime - bruker du coax og USB? Kun USB utover RIAA.

-har du prøvd å trekke ut alle andre signal kilder (i tillegg til å slå de helt av)? og subwooferen? Dvs et helt strippet oppsett med bare en ren analog signal kjede koblet opp og kun passive høyttalere. Forsøkte dette nå i kveld. Og her var det mye rart......

- Vesentlig lavere nivå på støyen når kun RIAA, TTPSU, NuPrime og passive høytalere var tilkoblet. Alt annet var frakoblet, både strøm og signal.
- I dette basisoppsettet hadde TTPSU stor betydning. Vesentlig lavere støy når jeg koblet den fra, og støyen redusertes også kraftig når jeg strakk en kabel mellom chassis-skrue på RIAA og TTPSU.
- Gradvis oppbygging av støy etter som jeg koblet ting til igjen. Ingen apparater skilte seg vel nevneverdig ut, med et unntak av headampen, som medførte en relativt sett større økning i støy enn de andre (denne er som sagt det eneste apparatet utover NuPrime som er koblet til med jordet støpsel)

Får du brum med RIAA inn på hodetelefonforsterkeren uten noe annet inn på hodetelefonforsterkeren? Nesten ikke! Med max gain på RIAA og høyt volum er det noen små underliggende "ulyder" (vanskelig å forklare), men på et så lavt nivå at det lett druknes under vinyl-avspilling. Forsøkte også å koble balansert fra RIAA, men det holdt seg uforandret.

Ditto med AV-receiveren? Det er fortsatt brum og støy når jeg kobler mot AV-receiver, men av en annen karakter. Vanskelig å beskrive, men subjektivt sett er det noe mindre drøy enn i NuPrime. Dog fortsatt helt uakseptabelt støynivå.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siden det er nesten umulig å beskrive støyen med ord, har jeg i kveld gjort noen opptak med mobilen og lastet opp i skyen. Om noen vil ta en lytt kan filene lastes ned herfra: https://drive.google.com/drive/folders/0B4gQ83w81AL3ZG1OQ3BYNlF6YTQ?usp=sharing. Opptaket er gjort på høyt volum på NuPrime, med max gain på RIAA, to prove a point. Mobil ca 15cm fra høyre høyttaler.

Det virker jo utfra alt dette som at NuPrime IDA-16 og Phonobox er en uheldig match, ref nesten støyfritt når Phonobox kobles mot headamp. Spørsmålet er imidlertid hvorfor, og ikke minst om det er noe jeg kan foreta meg for å utbedre situasjonen utover å selge minst én av dem.

Phonoboxen har jeg naturlig nok ikke rukket å danne meg noe reelt inntrykk av ennå siden jeg kun har hatt spraking siden jeg fikk den i hus og koblet den til NuPrime.

NuPrimen er faktisk så usannsynlig god i mine ører, at den nok er det siste som åker ut igjen (forresten, høyttalerne blir definitivt også stående!:) ). Den erstattet en Devialet 400, som jeg mener den faktisk gruser på ren lydkvalitet. Og det er før jeg tar høyde for den groteske forskjellen i prislapp.
 
Sist redigert:

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Har fundert på en ting etter alt dette surret startet, og ikke minst etter kveldens observasjoner ift nesten støyfritt når koblet mot headamp: Vil en AD-konverter mellom RIAA og NuPrime kunne løse denne hodepinen? Linjeinngangen på IDA-16 gjør uansett en AD-konvertering, men om jeg kjørte konverteringen i forkant istedet, og koblet videre med Toslink - burde ikke dette logisk sett kunne utligne den mer og mer sannsynlige mismatchen mellom RIAA og forsterker ift jordingsprinsipper? Er klar over at dette nok er å banne høyt i kjerka, men etter min erfaring har AD-konvertere nå for alle praktiske formål blitt transparente, og da er det etter min mening fint lite annet enn ortodoksi og dogmatisme igjen som skulle tilsi at dette var fy-fy.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Etter å ha lest så øyet er blitt stort og vått, er jeg kommet til at p(j)oltergeistteorien har høyest sannsynlighet for seg. :D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Det var litt jobb med den der ja.

Det virker ikke som du er plaget med jordsløyfe. Evt med et unntak for NuPrime og Hodetelefonforsterkeren, men den sløyfe ser ikke ut til å ha en vei via RIAA og platespilleren.

Hva er det du har tilkoblet USB?

Den duringen i fullt oppsett høres fæl ut. Men det er ikke akkurat jevn brum, det er så mye mer. Jeg lagde noen spektrumanalyser av de tre filene med Rightmark Audio Analyser.

Allt tilkoblet

Alt tilkoblet.png


Basis m TV

Basis m TV.png


Basis

Basis.png


Ut fra det du nå har testet og beskrevet tror jeg at en del av problemet er dårlig match - inkompatibilitet - i måten jord er håndtert på fra RP8 via RIAA til NuPrime. Den andre delen av problemet som gjelder opphavet til støyen forstår jeg ikke, men det kan kanskje være kombinasjonen av USB tilkoblingen i samspill med jordingen av den analoge kjeden, kanskje kombinasjoner av flere forhold. Alt spiller inn men det er gjerne en hovedfaktor.

En løsning som ikke innebærer utskifting er å gjøre om på signalkablene på RP8 mht hvordan de behandler jord og evt med XLR-kontakter. Siden phonoboksen har XLR inn så tror jeg uansett det er «riktig» å gjøre, gitt at du ikke skifter ut phonoboksen som er en del av problemet.

Her er et interiørbilde av phonoboksen :

20130613182822.jpg


På nettet kan det se ut som det er en del ulike varianter av boksen, med ulik plassering av potmeteret for regulering av lasten, og en del variasjon i interne komponenter (kondensatorene).

Bildet avslører desverre ingen detaljer om hvordan phonokontaktene er koblet ift chassis.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Usb er tilkoblet en helt ordinær pc/server, og til alt overmål med en aktiv usb-kabel pga langt strekk. Men; ved avspilling over usb er anlegget totalt støyfritt, uten den miste lille antydning til ulyder.
Og, det var ingen endring i støynivået med linjeinngangen aktiv når jeg koblet usb til igjen etter den totale nedkoblingen til basisoppsett.

Om det er en rekabling av armen som skal til for å bli kvitt poltergeisten, gjør jeg selvsagt mer enn gjerne det. Problemet er usikkerheten ift om det faktisk løser problemet. Om det ikke gjør det og jeg finner ut at Rega og NuPrime ikke er ment for hverandre står jeg fort med en RP8 som kanskje ikke er så lett å få solgt?

EDIT: Skal se om jeg får skrudd lokket av phonoboxen i morgen kveld og tatt noen bilder
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
OK da er USB antakelig friskmeldt.

Ja det er et litt drastisk å endre kablingen på RP8, etter det tidspunktet forblir den tuklet med og uoriginal, og med mindre du finner noen andre som skal ha XLR på en RP8 så skader det andrehåndsverdien. Det er heller ingen garanti for at det hjelper, det kan gjøre oppsettet ditt mindre følsomt for støy, men det gjør ingen ting med støykildene.

Av ren nyskjerighet sendte jeg en epost til importøren av Pro-Ject akustikk.no om de kan hjelpe med opplysninger om hvordan Phono Boxen er skrudd sammen mht jord. Jeg ga dem også link til denne tråden så de evt kan kikke selv.

mvh
KJ
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Har vært i kontakt med Elektronisk Bureau, som eventuelt kan ta på seg jobben med å rekable armen for en fornuftig penge.

I den forbindelse, og med fare for å stikke hånda inn i et vepsebol: har fått en viss forståelse for at man bør velge armkabel med omhu, og at dette er relativt lite omstridt?

Trenger en slik kabel i tilfelle å koste noe særlig, eller er dette ene og alene styrt av kapasitansen på kabelen?

Finnes det standard metervare med riktig kapasitans?

Og i den forbindelse: er ikke kapasitans kun relevant hvis man har en MM-PU i enden av tonearmen?

Ønsker IKKE å starte noen kabeldebatt her, er kun interessert i teknisk begrunnete svar.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte for relativt mange år siden et kit fra Van Den Hul med internkabler til arn for å rekable en RB300. Den prisen var ikke så gæli. Fra armbasen til RIAA bør være lav kapasitet.

Johan-Kr
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
For å unngå en kabeldebatt så følger du din egen overbevisning.

Kabelen skal være en tvinnet-parkabel med skjerm til hver kanal. Skjermen bør være av god kvalitet og gjerne dobbelt (flette+folie) med en bi-leder. Lav kapasitans er hovedsakelig et poeng til MM-PU. Til lavimpedante MC-PUer er det stort sett ukritisk. Gode kandidater er typiske mikrofonkabler som selges i metermål av musikkforretningene/pro-lyd butikker. Egenskapene til en god mikrofonkabel er stort sett sammenfallende med egenskapene til en god kabel til platespilleren.

Andre kandidater til gode kabler er såkalte fieldbus/profibus kabler. Det finnes også mange andre kandidater inne data og signalkabler.

mvh
KJ
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Takker, Fenalaar og KJ. Min "overbevisning" ad kabler (og forsåvidt mye annet i livet) er ikke mer mystisk enn at jeg mener at en konstruksjon må kunne begrunnes i en rasjonell, anerkjent og etablert teori, og at menneskelig persepsjon er lite pålitelige greier. Jeg er imidlertid heller lite belest på elektroteori, derav mine spørsmål (og før noen påpeker det; ja, jeg ser ironien ift trådtittelen :)).

Forstår jeg det rett hvis en evt kabeldiskusjon rundt forbindelsen PU-RIAA primært går på kabling etter platespiller, og at internkabling i armen er nokså rett frem og lite omdiskutert? F.eks. disse: TONAR OFC tonearm kabel - KABLER - Elektronisk Bureau
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Som nevnt i går så var støyen dramatisk mye lavere når RIAA var koblet mot headamp. I dag slo det meg plutselig at hvorfor ikke koble platespilleren gjennom headamp, med endestasjon NuPrime? Sennheiseren har et par balanserte, fullnivå utganger på baksiden, og med en XLR-RCA-kabel jeg hadde liggende så fikk jeg koblet opp. Resultatet er riktignok et noe høyere støynivå over høyttalerne enn over headsettet, men fortsatt dramatisk mye lavere enn ved direktekobling mellom RIAA og NuPrime. Støyen er nå kun hørbar i rolige partier i musikken. Kommer ikke til å slå meg til ro med denne nesten-løsningen, men interessant åkkesom - og om ikke annet så er det nok i Norgestoppen i snåle vinyl-oppsett :)
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Bedre er bedre. Det er ikke rart man kan bli forvirret - problemet «er» oppstrøms og løsningen er nedstrøms.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Takker, Fenalaar og KJ. Min "overbevisning" ad kabler (og forsåvidt mye annet i livet) er ikke mer mystisk enn at jeg mener at en konstruksjon må kunne begrunnes i en rasjonell, anerkjent og etablert teori, og at menneskelig persepsjon er lite pålitelige greier. Jeg er imidlertid heller lite belest på elektroteori, derav mine spørsmål (og før noen påpeker det; ja, jeg ser ironien ift trådtittelen :)).

Forstår jeg det rett hvis en evt kabeldiskusjon rundt forbindelsen PU-RIAA primært går på kabling etter platespiller, og at internkabling i armen er nokså rett frem og lite omdiskutert? F.eks. disse: TONAR OFC tonearm kabel - KABLER - Elektronisk Bureau
Jeg deler innfallsvinkelen din til kabler. Poltergeistet ditt er delvis kabelrelatert, så det er lett å humre litt, og det er like før jeg begynner å tro på geistet, polteret har du lagt ut filer av og det låter ikke pent.

Kabeldiskusjoner er som regel konsentrert rundt det kunden kan se og gjøre noe med på en enkel og grei måte. Diskusjonene er også ofte sentrert rundt fiine boutiquekabler, og i mindre grad rundt ikke fult så fine men vel så gode «industrikabler». Boutiquekabelmerke og mytologien er viktige elementer i diskusjonene. Internkabling, enten det er av platespillere, forsterkere eller høyttalere blir det sjelden store diskusjoner om. Det er stort sett bare DIYere som er inne på de tankene, og DIYere kjøper lite av dyre boutiquekabler.

Å trekke om en tonearm med nye ledninger er definitivt for de mer spesielt interesserte, og det krever bl.a. litt vilje til egeninnsats, risiko og fingernemhet. Det er helt klart et smalt område, som i liten grad appellerer til «kabelentusiaster». Omtrekking er antagelig mest populært med billige REGA armer 200 og 300, særlig fordi det er rimelige, populære og gode armer, men også fordi det er et kommersielt miljø som promoterer slike og andre «oppgraderinger» av disse armene, bl.a. audio origami og origin live mfl.

Mht ny kabel ut av den REGA armen du har så ville jeg ha konsentrert meg om ledningene ut fra armbasen og til RIAA, og ikke gjort noe med de tynne trådene internt i armen. Det er mindre fikling og i en «enkel» arm til 6k-7k kr så bør REGA ha tatt behørige hensyn til kvaliteten i ledningene. Jeg ville også ha vurdert gode mikrofonkabler fra anerkjente «industri» leverandører - Alpha, Bedea, Belden, Canare, Gotham, Kabeltronik, Klotz, Mogami, Van Damme og andre leverandører som lever av å etterleve spesifikasjoner og levere reelle kvaliteter.

mvh
KJ
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Tror nok du har veldig rett i dine betraktninger om kabler her.

Men bare så jeg forstår dette rett: Vi snakker egentlig ikke om en rekabling av armen, men en endring i hvordan ting kobles i "proppen" i bunnen av armbasen? Dvs å gå fra nest siste til det siste av bildene vist her? REGA 250 300 Tonearm modification humm-free remove signal ground

Lar dette seg evt kombinere med en permanent 5-pols DIN hun-kontakt på en Rega, så jeg kan koble videre med en egnet balansert kabel terminert med XLR, separat jord og han DIN-plugg?

EDIT: kanskje denne? http://www.cardas.com/m_din_r.php
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Jepp riktig forstått. Kun fra det lille kretskortet og ut av armbasen. Men vær oppmerksom, på det siste bildet har den tynne sorte jordledningen til armrøret mistet kontakten.

Det går kanskje greit å montere en 5 polet DIN i armbasen. Pluggen i armbasen har en diameter på litt over 17 mm og «hulldiameteren» til en hunn DIN chassiskontakt er omkring 16 mm.

Vær oppmerksom på at de 5 polede tonearmskontaktene som omtales som DIN ikke er DIN men en japansk standard (JIS?). Standard DIN-kontakter som også brukes til andre formål passer i alle fall ikke.

mvh
KJ
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Det går kanskje greit å montere en 5 polet DIN i armbasen. Pluggen i armbasen har en diameter på litt over 17 mm og «hulldiameteren» til en hunn DIN chassiskontakt er omkring 16 mm.

Vær oppmerksom på at de 5 polede tonearmskontaktene som omtales som DIN ikke er DIN men en japansk standard (JIS?). Standard DIN-kontakter som også brukes til andre formål passer i alle fall ikke.

mvh
KJ
Takk KJ. Som at dette ikke var forvirrende nok som det var....:confused:

Har fyrt av en mail til Cardas som lager nevnte plugg, som også inkluderer en form for adapter. Pt uvisst både om den fysisk passer inn i armbasen uten for mye gnukk, og ikke minst: hvilken hun-plugg denne faktisk er kompatibel med.

Alternativt tyder vel denne, http://www.vinylengine.com/hotwiredrega.pdf, på at det skal være mulig å gjenbruke eksisterende, original print-plate, og istedet ha en fastmontert kabel? Antagelig billigere om ikke annet, gitt at man finner en slugger med loddebolt som kan ta på seg jobben. Elektronisk Bureau sier som tidligere nevnt at de kan gjøre dette, har jeg forstått dem rett.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.404
Sted
Østfold
Hei, leste åpningsinnlegget, pløyde raskt gjennom side 1, og skummet noen flere innlegg. Får inntrykk av at problemet er nogen lunde kartlagt, men kanskje ikke 100%?

Vel, her er hva jeg tenkte umiddelbart etter å ha lest første innlegg: Platespilleren har en eller annen form for jording av signalet. RIAA-en "forventer" at signalet er jordet i pickupen, og ikke andre steder. Når du kobler dette sammen med forsterkeren så har bringer denne inn et nytt jordpotensiale. RIAA-en har også den egenskapen at den distribuerer dette jordpotensialet gjennom til pickupen. Du får dermed jord fra forsterkeren og fra pickupen, og dette genererer støy som forsterkes opp av RIAA-trinnet.

Utover dette ser det ut til at dere er på rett spor, men jeg tror det er viktig at du har et forhold til hvor du ønsker å ha signalet jordet, og hvor du ikke ønsker å ha signalet jordet.

Dette er også et klassisk problem i anlegg der man blander RCA og XLR. Sistnevnte har en litt annen jordpolicy. RCA virker å være jordet litt etter dagsformen til produsenten. Tilbake til da vi produserte effektforsterkere var det mange som fikk problemer når de brukte enkelte japanske surroundforsterkere, via overgang, og inn på et effekttrinn med XLR. Botemiddelet var ofte å lage en strømpadde uten jord. Husk at dette kan i noen tilfeller også være et problem på ujordet utstyr som forsøker å skape seg ett eller annet jordplan.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.404
Sted
Østfold
Etter å ha kikket på avataren din tenker jeg at svaret ditt blir:

"YeahIknow..."

Og når vi snur ryggen til fungerer anlegget selvsagt helt fint.
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Etter å ha kikket på avataren din tenker jeg at svaret ditt blir:

"YeahIknow..."

Og når vi snur ryggen til fungerer anlegget selvsagt helt fint.
;)

Nuvel. Kartlagt og kartlagt fru Blom; det har vel via trådens gang, i den grad jeg henger med på det tekniske, kommet en del sterke indisier på at problemet er jord-relatert. Det at problemet var ikke-eksisterende da jeg kjørte Devialet, med øvrige komponenter i rimelig nærhet uforandret fra nåtilstanden, peker vel mot at problemet ikke skyldes indusert eller innstrålt støy, ihvertfall ikke primært.

Som KJ sier i ett av de siste innleggene, er det jo samtidig ingen garanti for at en omlegging av jordprinsippet i Regaen løser problemet. Allikevel heller jeg nå mot å få et verksted til å lodde om print-platen og kjøre balansert kabling med separat jord mot RIAA. Om ingenting hjelper og jeg eventuelt konkluderer med at Regaen er inkompatibel med øvrig utstyr i alteret, må det da finnes minst én annen person i landet som kunne tenke seg en RP8 med slik terminering. Tenker jeg.

Edit: Snickers, du skriver at "Utover dette ser det ut til at dere er på rett spor, men jeg tror det er viktig at du har et forhold til hvor du ønsker å ha signalet jordet, og hvor du ikke ønsker å ha signalet jordet."

Er ikke helt med på hva du mener her - snakker du om hvilket chassis jeg ser for meg å feste jordkabelen fra Regaen i? Jeg er nok dessverre ikke tilstrekkelig stødig i elektroteori til å ha noen preferanser på dette, utover at jeg helt enkelt ønsker meg en mest mulig støyfri vinylrigg
:)
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.404
Sted
Østfold
Dersom både platesnurren din og forsterkeren din genererer jordpotensiale som "konkurrerer" om å være det riktige må ett av jordingspunktene fjernes. Du må bestemme deg for hvilket, og finne en metode for å få det gjort. Det enkleste er nok å koble det vekk fra platespilleren, og om det fungerer bra er det vel ikke stort å lure på.
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Mener du å faktisk koble jord fysisk vekk fra armen?

I så fall vil jeg vel ha mulighet til dette om jeg går for en reterminering med separat jord; dvs beholder intern jordkabel as is, men får den rutet om i print-kortet slik at den forlater armbasen i egen kabel istedet for å være koblet til venstre signalskjerm?

Om jeg så finner at støyen er borte (evt redusert) hvis jeg lar være å koble jordkabelen mot et chassis er det vel bare å la den leve et ensomt liv uten noen form for kontakt med andre? Med den bonus at jeg senere har mulighet til å koble til chassis om senere forandringer i oppsett tilsier dette?
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.404
Sted
Østfold
Selvsagt, det er jo i første omgang et eksperiment, så får du evt vurdere om det var riktig når du får testet. Du bør kanskje også teste hvor sensitivt systemet er for innstrålt støy når du har gjort dette.
 

fogs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2008
Innlegg
70
Antall liker
9
Sted
Oslo
Torget vurderinger
19
Fikk nettopp svar fra NuPrime angående jordingsprinsippet i IDA-16.

Our engineer said that we follow the “star grounding” design principle where all the grounds converged at one point. The converging point is on the chassis ground, but could be different depending on the product. Chassis ground is also AC ground. All the ground noise have to go somewhere.
He suggest that you can get a transformer noise isolator for your phono stage.
Or you can use NuPrime HPA-9 phono input, which is noise isolation built-in.
 
Topp Bunn