Polaritet på basselement

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg har et par JBL L-65 Jubal med 12 tommers basser. Jeg har til nå ikke vært helt fornøyd med bassen i dem, så her om dagen fant jeg på at jeg skulle se om de slo "riktig" vei ved hjelp av et par kabelstumper og et 1,5V batteri. Og med pluss fra batteret til pluss på terminal og minus til minus så slo elementet innover. Så jeg skrudde ut elementene og endret polariteten på begge bassene, og se da ble bassen mye bedre. Men en jeg kjenner hevder at dette ikke har noen betydning da det jo er vekselstrøm vi snakker om her. Men jeg må stole på ørene mine, bassen ble bedre når elementene slår utover med batteritesten.. Kan noen gi meg en vettug forklaring på dette?

T

TT.

Gjest
Poaritet på basselement

Begge skal slå samme vei ellers motvirker de hverandre og får mager lyd. Vanligvis skal de slå utover

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Poaritet på basselement

JanB3 skrev:
Jeg har et par JBL L-65 Jubal med 12 tommers basser. Jeg har til nå ikke vært helt fornøyd med bassen i dem, så her om dagen fant jeg på at jeg skulle se om de slo "riktig" vei ved hjelp av et par kabelstumper og et 1,5V batteri. Og med pluss fra batteret til pluss på terminal og minus til minus så slo elementet innover. Så jeg skrudde ut elementene og endret polariteten på begge bassene, og se da ble bassen mye bedre. Men en jeg kjenner hevder at dette ikke har noen betydning da det jo er vekselstrøm vi snakker om her. Men jeg må stole på ørene mine, bassen ble bedre når elementene slår utover med batteritesten.. Kan noen gi meg en vettug forklaring på dette?
Og nu har du totalt ødelagt din højttaler medmindre du vender polariteten på de andre enheder også. Forøvrigt er det totalt ligegyldigt om de går ind eller ud bare de er ens. Mange apparater vender også fasen. Desuden er der forskel fra optagelse til optagelse med hensyn til fasen.

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
De slo samme vei før også, men innover. Nå slår begge utover, og det er mere trøkk i bassen. Før hadde jeg mye bass bak og mellom høyttalerene men den døde liksom ut når jeg satte meg i sofaen. Nå er det atskillig bedre, men det må også nevnes at jeg har litt plagsom akustikk i stua. Blir på en måte litt hard lyd som jeg håper å få myke opp litt etter hvert, kanskje noe mer demping av rommet vil hjelpe...?

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
Duelund_Support skrev:
JanB3 skrev:
Og nu har du totalt ødelagt din højttaler medmindre du vender polariteten på de andre enheder også. Forøvrigt er det totalt ligegyldigt om de går ind eller ud bare de er ens. Mange apparater vender også fasen. Desuden er der forskel fra optagelse til optagelse med hensyn til fasen.
Vel, jeg hører at dette stemmer bedre enn før... Så at høyttalerene er totalt ødelagt er jeg ikke med på, dessverre....

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Poaritet på basselement

Hvis du syns det lyder bedre, så har du forbedret dem, enkelt og greit.
Du er da herre i eget hus? ;D

Mvh

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
Hehe, det har du rett i :) Joda, teorien sier at det ikke skal bety noe så lenge alle elementer er likt koblet. Men i praksis....?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Poaritet på basselement

Ombassenheten slår inn eller ut påvirker bl.a. samspillet med mellomtonene (summeringen over delefekvensen mellom elementene). Dersom du synes det spiller bedre nå så er alt i orden. For eksperimentets skyld kan du prøve å vende fasen/polariteten på mellomtonen også, sjekk om du da er tilbake til «utgangspunktet».

mvh
KJ

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Med mindre jeg husker veldig galt hadde eldre JBL basselementer "omvendt" fase; sort terminal var pluss og rød terminal var minus. Uttrykket absolutt fase ringer i bakhodet, men jeg kan dessverre ikke utdype det mer enn det. Ikke husker jeg hvor jeg leste det heller, så jeg kan ikke gå tilbake for å undersøke. Lurer på om det hadde noe med hele signalkjeden i PA-oppsett å gjøre(?).

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Mine Audiovector 6 har også "fasevendte" basser (10", ikke 8"), og de spiller best slik. Da jeg snudde om bare for å teste, varte det kun kort tid før jeg skiftet tilbake til opprinnelsen. ;D

Jeg tror det er relativt utbredt at produsentene vender om på et eller flere elementer. Uten å regne i detalj, tror jeg at jeg har opplevd dette oftest på mellomtone og/eller diskant, men også på bass.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man snur fasen på elementene slik at elementene summerer best mulig i overgangen. Det kan være at trådstarter foretrekker "feil", fabrikasjonsfeil, eller at noe (noen, hehe) har skjedd mellom fabrikasjon og ervervelse.

Tillegg:
JBL markerer positiv pol sort og negativ rød. Det hadde jeg glemt. Sjansen er stor for at du foretrekker feilsummeringen mellom bass og mellomtone, JanB3.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Blir fasen til en av enhetene snudd i et høytalersystem vil linjariteten i frekvensområde og faseverdiene med vanlige filter forandre seg betydelig. Dersom produsenten ikke tar hensyn til dette snakker vi om veldig lav kvalitet. Men, det hender jo at selv seriøse produsenter slurver i produksjonsbåndet og/eller i sluttkontrollen. - Snur vi polariteten på hele høytalersystemet snakker vi om absolut polaritet
som enkelte mener å være viktig.

T

timc

Gjest
epi skrev:
Med mindre jeg husker veldig galt hadde eldre JBL basselementer "omvendt" fase; sort terminal var pluss og rød terminal var minus. Uttrykket absolutt fase ringer i bakhodet, men jeg kan dessverre ikke utdype det mer enn det. Ikke husker jeg hvor jeg leste det heller, så jeg kan ikke gå tilbake for å undersøke. Lurer på om det hadde noe med hele signalkjeden i PA-oppsett å gjøre(?).

Dette stemmer. Også en del av de nye bassene slår utover med + på sort terminal.

-Tim

T

timc

Gjest
Valentino skrev:
Man snur fasen på elementene slik at elementene summerer best mulig i overgangen. Det kan være at trådstarter foretrekker "feil", fabrikasjonsfeil, eller at noe (noen, hehe) har skjedd mellom fabrikasjon og ervervelse.

Tillegg:
JBL markerer positiv pol sort og negativ rød. Det hadde jeg glemt. Sjansen er stor for at du foretrekker feilsummeringen mellom bass og mellomtone, JanB3.

På mine L65 er dette snudd på delefilteret så kabel med sort stripe skal til sort terminal. Jeg har versjonen med 126A element.

-Tim

Edit: Skrev feil. Er 126A elementer jeg også har.

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
timc skrev:
Valentino skrev:

Tillegg:

På mine L65 er dette snudd på delefilteret så kabel med sort stripe skal til sort terminal. Jeg har versjonen med 123A element.

-Tim

Mine basser er Signature Speaker 126A. Mener å ha lest en plass at det er forskjell på de forskjellige modellene ang. polaritet, men jeg finner selfølgelig ikke igjen denne artikkelen... :mad:

Vedlegg

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
Kan jo vise et bilde av delefilteret også da. Etter anbefalinger fra noen på Lansing Heritage har idag byttet ut kondisene til SCR MKP polypropylen typer. Grunnen er at noen har opplevd kortslutning i de rundt 35 år gamle original kondisene. Tror mine var friske, men tar ikke sjansen... :-\

Vedlegg

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
timc skrev:
http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Technical Sheet/L65 Jubal ts.pdf

Det delefilteret så ikke ut. Rart. Mitt er ryddig oppbygd med koblingslister og ryddig kabelføring.

Jeg har skiftet alle kondensatorene, og det gav et betydelig løft i kvaliteten.

-Tim
Javel, og dine er første generasjon L65 også? Finns jo som du helt sikkert vet L65A og L65B også. Mine ble kjøpt nye i 1975, ikke av meg riktignok... Jeg var 8 år den gangen og visste ikke hva HIFI var for noe... :)

T

timc

Gjest
Jepp. Mine er de originale L65 jubal ja.

L65A og B har andre basser. Henholdsvis 122H og 129H

-Tim

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
Ok, hadde vært moro å sett et bilde av dine hvis du har... Spørs om mine ble laget på en fredag ettermiddag da... ;D

T

timc

Gjest
Ikke ta det ille opp, men jeg gidder ikke demontere dem før jeg skal gjøre noe med dem. Jeg bruker for tiden bare bassen og lar 2435HPL/H9800 ta seg av resten.

Merker at treverket gir seg litt for hver gang jeg mekker på de, så vil gjøre minst mulig.

Delefilteret er montert på en huntonittplate med koblingslist på hver side. Komponentene er pent linet opp i midten. Etter at jeg loddet på nye kondensatorer ser det rotete ut. Dette er fordi jeg ville ha muligheten til å sette de tilbake i original stand, så alle de gamle komponentene står der fortsatt.

Beklager.

-Tim

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Antall liker
146
Sted
Sør-Trøndelag
Helt iorden det ja, bør ikke skru for mye heller :) De koblingslistene er på mine også, men de er delvis skjult under ledningene. Det er skiftet terminaler bak engang i tiden, spørs om "rotet" oppsto da kanskje... Vel, det har vel lite betydning for lyden vil jeg tro. Og ingen som ser det heller.... ;)

Topp Bunn