O
OivindJ
Gjest
Nå og da påstår "hobby pokerspillerene" her på forumet at en kan lære mye om livet ved å spille poker, men når de(vi) blir spurt om "hva da?", blir de(vi) gjerne svar skyldige.
Klarer vi å gi noe fornuftig svar på et språk alle skjønner?
Om en ser nærmere på det som gjerne kreves for å vinne en turnering eller et bord, vil nok de fleste "motstanderene" være enige om at det ikke er det en kaller menneskets beste egenskaper:
- Falskt spill/feilinformasjon
- Avgjørelser basert på mangelfull info
- Lure andre opp i problemer
- kynisme
- Aggresjon
- Å sette "unaturlig" mye press på andre
- Noe som mest likner ren trakasering av de svakeste
- Kun samarbeide for å eliminere en tredje eller fjerde man
I tillegg er "risikostyring" og det "å sette hardt imot hardt", ting folk gjerne ønsker å kunne unngå.
Selv mener jeg at de aller fleste erfaringer(gode og dårlige) er positive å ta med seg. Nye situasjoner gir nye impulser og en lærer og vokser (bittelittegranne
)
Uansett: Når en kan få så uendelig mange nye situasjoner der kan måle seg imot andre for bare noen få tiere (eller 20-kroninger
) , synes jeg det er værdt pengene mange ganger, enten en vinner eller taper.
Edit: En og annen strategi/spillteori ide, får en brukt i en helt annen sammenheng, en sjelden gang i blandt også.
Innspill?
Klarer vi å gi noe fornuftig svar på et språk alle skjønner?
Om en ser nærmere på det som gjerne kreves for å vinne en turnering eller et bord, vil nok de fleste "motstanderene" være enige om at det ikke er det en kaller menneskets beste egenskaper:
- Falskt spill/feilinformasjon
- Avgjørelser basert på mangelfull info
- Lure andre opp i problemer
- kynisme
- Aggresjon
- Å sette "unaturlig" mye press på andre
- Noe som mest likner ren trakasering av de svakeste
- Kun samarbeide for å eliminere en tredje eller fjerde man
I tillegg er "risikostyring" og det "å sette hardt imot hardt", ting folk gjerne ønsker å kunne unngå.
Selv mener jeg at de aller fleste erfaringer(gode og dårlige) er positive å ta med seg. Nye situasjoner gir nye impulser og en lærer og vokser (bittelittegranne
Uansett: Når en kan få så uendelig mange nye situasjoner der kan måle seg imot andre for bare noen få tiere (eller 20-kroninger
Edit: En og annen strategi/spillteori ide, får en brukt i en helt annen sammenheng, en sjelden gang i blandt også.
Innspill?