Poker og livet

O

OivindJ

Gjest
Nå og da påstår "hobby pokerspillerene" her på forumet at en kan lære mye om livet ved å spille poker, men når de(vi) blir spurt om "hva da?", blir de(vi) gjerne svar skyldige.

Klarer vi å gi noe fornuftig svar på et språk alle skjønner?

Om en ser nærmere på det som gjerne kreves for å vinne en turnering eller et bord, vil nok de fleste "motstanderene" være enige om at det ikke er det en kaller menneskets beste egenskaper:
- Falskt spill/feilinformasjon
- Avgjørelser basert på mangelfull info
- Lure andre opp i problemer
- kynisme
- Aggresjon
- Å sette "unaturlig" mye press på andre
- Noe som mest likner ren trakasering av de svakeste
- Kun samarbeide for å eliminere en tredje eller fjerde man

I tillegg er "risikostyring" og det "å sette hardt imot hardt", ting folk gjerne ønsker å kunne unngå.

Selv mener jeg at de aller fleste erfaringer(gode og dårlige) er positive å ta med seg. Nye situasjoner gir nye impulser og en lærer og vokser (bittelittegranne :) )

Uansett: Når en kan få så uendelig mange nye situasjoner der kan måle seg imot andre for bare noen få tiere (eller 20-kroninger :) ) , synes jeg det er værdt pengene mange ganger, enten en vinner eller taper.

Edit: En og annen strategi/spillteori ide, får en brukt i en helt annen sammenheng, en sjelden gang i blandt også.

Innspill?

G

Gjestemedlem

Gjest
OivindJ skrev:
Nå og da påstår "hobby pokerspillerene" her på forumet at en kan lære mye om livet ved å spille poker, men når de(vi) blir spurt om "hva da?", blir de(vi) gjerne svar skyldige.

Klarer vi å gi noe fornuftig svar på et språk alle skjønner?

Om en ser nærmere på det som gjerne kreves for å vinne en turnering eller et bord, vil nok de fleste "motstanderene" være enige om at det ikke er det en kaller menneskets beste egenskaper:
- Falskt spill/feilinformasjon
- Avgjørelser basert på mangelfull info
- Lure andre opp i problemer
- kynisme
- Aggresjon
- Å sette "unaturlig" mye press på andre
- Noe som mest likner ren trakasering av de svakeste
- Kun samarbeide for å eliminere en tredje eller fjerde man

I tillegg er "risikostyring" og det "å sette hardt imot hardt", ting folk gjerne ønsker å kunne unngå.

Selv mener jeg at de aller fleste erfaringer(gode og dårlige) er positive å ta med seg. Nye situasjoner gir nye impulser og en lærer og vokser (bittelittegranne :) )

Uansett: Når en kan få så uendelig mange nye situasjoner der kan måle seg imot andre for bare noen få tiere (eller 20-kroninger :) ) , synes jeg det er værdt pengene mange ganger, enten en vinner eller taper.

Edit: En og annen strategi/spillteori ide, får en brukt i en helt annen sammenheng, en sjelden gang i blandt også.

Innspill?
Alle de tingene du nevner er noe man må lære seg hvis man skal bli god å spille poker. Ikke bare for å kunne anvende dem men også hvordan man forsvarer seg når andre bruker slike teknikker. Og det siste er ofte noe som man kan overføre til andre situasjoner enn poker.

Analyse, og det å gjennomskue når folks egentlige hensikter er andre enn det som presenteres

Gjenkjenne når noen prøver å bløffe deg eller å påvirke deg til å handle på en bestemt måte uten at du skal være bevist på dette.

Hvordan forsvare seg mot forsøk på å dominere en og hva man gjør når noen prøver å bølle.

Skille en reell trussel fra en fiktiv

Holde folus på det man gjør og å skille mellom penger og venner

Rissikoanalyse er et oppålagt punkt

Hvordan presentasjon og image kan styrke eller svekke din kommunikasjon

alt dette er egenskaper man får trenet opp ved gjevnlig pokerspill. Ialleefall hvis man har evnen til å lære av det man gjør og å overføre lærdommen til andre sitasjoner. Det krever et nivå av intelligens, men mye er helt overkommelig for mannen i gata.

Men som med alt annet er dette verktøy som kan brukes både på godt og vondt. Men kunnskap er aldri noe negativt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Jeg likte spesiellt godt setningen : Det krever et nivå av intelligens, men mye er helt overkommelig for mannen i gata.

O

OivindJ

Gjest
Litt om "rigging" av online spill:

Tro det eller ei; For en aktør er det å åpne en egen konto der en kan se kortene til de andre spillerene IKKE den mest lønnsome måten å "rigge" et online spill på.

Det disse netstedene tjener pengene sine på er at det spilles poker(avgift pr. spill), mange spill, med så mange spillere som mulig. Dersom den ene halvparten av spillerene "alltid" vant, mens den andre halvdelen "alltid" tapte, så ville antall spill og spillere raskt bli noe redusert.

Løsningen: Å øke antallet "problemhender". Dvs; øk antallet situasjoner der den beste spilleren mest sannsynlig vil ta alle de rette valgene og alikevel tape. Dette er en effektiv måte å jevne ut fortjenester og tap imellom spillerne, noe som fører til at flere spillere vil fortsette å prøve og prøve lengere, slik at det blir spilt flere spill med flere spillere over lengere tid.

Paranoid? jeg? hehe, jeg tror ikke det :) Har selv byttet til en annet "site" og er godt fornøyd med det valget. Også her møter en nå og da slike problemhender, slik en naturligvis også ville ha gjort i den virkelige verden med en fysisk kortstokk(!), men det skjer sjeldent og ikke halvparten av tida, slik som på et visst annet sted.

Anbefaler alle(spillere) å være litt obs på dette, og i det minste å prøve en annen "site" dersom det virker som om enkelte situasjoner gjentar seg altfor ofte iforhold til hva som burde være den rette statistikken.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nå skal du ikke legge så mye i at situasjoner som du anser som usannsynlige hender av og til. Hadde du regnet ut på forhånd sansynligheten for at jeg kom til å poste bokstaver i denne rekkefølgen ville du fort sluppet opp for tall.

Men likevel skjedde det. Med en sannsynlighet på 100 triliarder til en. Ingen grunn til å søke til andre Off Topic fora av den grunn.

O

OivindJ

Gjest
Der jeg spiller nå er det av og til, og det er jo helt riktig..

G

Gjestemedlem

Gjest
Poenget er at du ikke skal prøve å lage statistikk uten et statistisk grunnlag, selv om hendelser kan synest usannsynlige der og da. Ellers havner du på tynn is når det gjelder poker, og kan like godt kjøpe firkløvere og forgylte harelabber i din kamp for overskudd.

O

OivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Poenget er at du ikke skal prøve å lage statistikk uten et statistisk grunnlag, selv om hendelser kan synest usannsynlige der og da. Ellers havner du på tynn is når det gjelder poker, og kan like godt kjøpe firkløvere og forgylte harelabber i din kamp for overskudd.
Greit nok; mine uttalelser om dette var basert kun på inntrykk og på egne erfaringer. Ingen tall altså.
(Ingen "site`r" nevnt heller....)

Erfaringene er at de samme høyst usannsynelige situasjonene gjentar seg igjen og igjen et sted, men ikke på et annet (ikke med samme hyppighet).

Uansett er det kun megselv som velger hvor jeg ønsker å spille og det valget er enkelt.

G

Gjestemedlem

Gjest
OivindJ skrev:
Greit nok; mine uttalelser om dette var basert kun på inntrykk og på egne erfaringer. Ingen tall altså.
(Ingen "site`r" nevnt heller....)

Erfaringene er at de samme høyst usannsynelige situasjonene gjenntar seg igjen og igjen et sted, men ikke på et annet (ikke med samme hyppighet).

Uansett er det kun megselv som velger hvor jeg ønsker å spille og det valget er enkelt.

Helt greit å velge et sted du liker bedre.

Men siden tråden din nå handlet om hvordan man skal overføre lærdom fra poker til andre deler av livet, har du nå snublet over en god kandidat. Og visdommen her må nok være at du ikke skal se konspirasjoner og design der det ikke er noen. Og at det har tvilsom verdi å ta økonomiske beslutninger på bakgrunn av vage følelser, tilfelidige puss og konspirasjonsteorier. Ei heller generalisere når du har for dårlig grunnlag å gjøre dette på.

O

OivindJ

Gjest
Kanskje, kanskje ikke.

Du må gjerne velge å tro det.

Jeg er godt fornøyd der jeg er nå (og inntrykket er betydelig bedre).

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
når det gjelder juks og nettpoker, jeg tror problemet innen dette ikke er at selve selskapene går inn for juks men heller ansatte i firmaet. En eller annen kansje flere, hadde fått tilgang til en konto hos absolute poker som ikke skal være i bruk, med denne kontoen kunne de bla se de andre hendene, dette ble etterhvert avslørt etter en turnering da han som ble nummer to i turnering ba om å få se oversikt over alle hendene til denne brukeren, var ikke vanskelig å se at her var det noe som ikke stemte.
på ultimate bet som har etellerannet med absolute poker å gjøre (datterselkap eller noe) er det en del rare ting som er mulig f.eks ha mange bruker navn registrert på en spiller, du kan ha flere kontoer til og med i samme navn og spille på samme bord med dem. dette er ting som ledelsen i selskapet ikke ville gjøre noe med. en annen ting er at systemet deres er mange år gammelt og med flere sikkerhets hull, dette kostet mange penger å få oppgradert og det var vist ikke interesse i å oppgrader systemet hos Ultimate bet.
Et annet problem som fort kan ødelegge for nettpokeren er såkalte poker robotter..

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Poker er bla strategi, matematikk, adrenalin, endorfin, psykolog og respekt, men for meg er poker mest dyktighet ;)

Poker er at noen knuser andre, ofte forstår ikke de som mister alt hvorfor det kunne skje dem.. Tapene er det de ofte husker aller best og fokuserer mest på.

Dyktighet i poker er et deilig liv ;D

Det enklest med poker er å spille mot noen som er overbevist om at poker ikke er et dyktighetsspill. Det er som å gi godteri til småunger!

O

OivindJ

Gjest
John_Harald skrev:
Det enklest med poker er å spille mot noen som er overbevist om at poker ikke er et dyktighetsspill. Det er som å gi godteri til småunger!
Gi...til ? eller; Ta...fra? ??? ;D

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
OivindJ skrev:
John_Harald skrev:
Gi...til ? eller; Ta...fra? ??? ;D
Det er like lett som å gi godteri til småunger og man ender opp med å ta svært mye der og da ;)

Topp Bunn