PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    489
    Antall liker
    919
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har 23 og ville nok gått for 24 i dine sko. Muligens også 23 - rommet er ikke så stort og du vil bli fornøyd med PMC tror jeg.
    he Morten mulighet for hjemlån?
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Jeg kan komme med ett par innspill, mitt lytterom er meget likt ditt mht dimensjoner. Fra å ha store og til dels svært dyre høyttalere spiller jeg nå på PMC Twenty5 21 som er de minste på stativ. Har nedskalert betydelig de siste par årene. Ser man bort ifra åpenbare "mangler" som dypbass og (noe) dynamikk synes jeg at PMC er svært gode høyttalere og sammenligningsgrunnlaget mitt er nokså betydelig.

    Totalt åpne, presis plassering av vokal/instrumenter og en bass som til tross for størrelsen er meget god. Og kjapp! Har plassert dem cirka 1,3 meter fra frontvegg målt fra fronten på høyttalerne og cirka 2 meter i mellom. Lytter på 2 meters avstand og det gir en meget god "kontakt" med musikken og (floskelalert!!) gir ett "stort rom" med meget god dybde.

    Jeg bruker en Musical Innovation klasse A effekt på 25 watt og det er rikelig, antar at den er strømsterkt (er ikke teknisk). Kun positivt å si om PMC, de kan lage høyttalere. Nå er alt en smakssak så ta høyde for det.

    JP
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har 23 og ville nok gått for 24 i dine sko. Muligens også 23 - rommet er ikke så stort og du vil bli fornøyd med PMC tror jeg.
    he Morten mulighet for hjemlån?
    Takk for innspill. Vet ikke, men bor jo i Tromsø, så det blir en del armer og bein for å få det til.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan komme med ett par innspill, mitt lytterom er meget likt ditt mht dimensjoner. Fra å ha store og til dels svært dyre høyttalere spiller jeg nå på PMC Twenty5 21 som er de minste på stativ. Har nedskalert betydelig de siste par årene. Ser man bort ifra åpenbare "mangler" som dypbass og (noe) dynamikk synes jeg at PMC er svært gode høyttalere og sammenligningsgrunnlaget mitt er nokså betydelig.

    Totalt åpne, presis plassering av vokal/instrumenter og en bass som til tross for størrelsen er meget god. Og kjapp! Har plassert dem cirka 1,3 meter fra frontvegg målt fra fronten på høyttalerne og cirka 2 meter i mellom. Lytter på 2 meters avstand og det gir en meget god "kontakt" med musikken og (floskelalert!!) gir ett "stort rom" med meget god dybde.

    Jeg bruker en Musical Innovation klasse A effekt på 25 watt og det er rikelig, antar at den er strømsterkt (er ikke teknisk). Kun positivt å si om PMC, de kan lage høyttalere. Nå er alt en smakssak så ta høyde for det.

    JP
    Takk for tilbakemelding og du beskriver vel bra det jeg er ute etter. Alt er nå relativt, men i dagens verden virker PMC å gi mye lyd for pengene.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.659
    Antall liker
    3.086
    Regner med at andre har gått runden mellom 24i vs 26i, og om noen andre har erfaring og/eller innspill - gitt forutsetningene - mottas de med takk. :)
    Jeg har gått denne runden, med hjemlån av både 24i og 26i. Min konklusjon ble 26i.

    Mitt dedikerte lytterom er ganske likt ditt, hva gjelder mål og innredning. Høyttalerne står plassert 120 cm fra frontvegg målt til baffel, og 63 cm fra sidevegg. Avstanden fra høyttalerfront til lytteposisjon er 263 cm. Høyttalerne er vinklet svakt inn. Anlegget står på en lav benk mellom høyttalerne. Front- og sidevegger er lite dempet, men hjørnene har solid demping med selvkonstruerte bassfeller. Bak lytteposisjon har jeg LP-hyller i to høyder (77 cm fra teppegulv) og ca. 45 cm tykk steinull oppå dem.

    Så til lytteerfaringene. Jeg opplevde 24i som en knallgod høyttaler, som ga meg mye av det jeg var ute etter: Kjapp og godt definert bass, detaljering og pinpointing av lydbildet i dybde/bredde og en godt definert topp. Da jeg fikk 26i inn i rommet beholdt lydgjengivelsen disse foretrukne egenskapene, men i tillegg ga treveiskonstruksjonen et tydelig kvalitetsløft i mellomtonen. Dette var viktig for meg, siden forrige høyttaler var ProAc med deres «magiske» mellomtone. I tillegg fikk musikken et ytterligere fundament i bunnen. Bassen ble ikke nødvendigvis så mye kraftigere, men den ble noe dypere og enda bedre definert enn med 24i. Disse to forholdene (mellomtone og bassdefinisjon) ble avgjørende for meg. Men jeg kunne nok levd godt med 24i også.

    Høyttalerne drives av Ayre Acoustics VX-5 Twenty som gir 2x175 watt i 8 ohm. Jeg spiller hovedsakelig på normale nivåer. Som jeg har sagt andre steder i diverse fora: 26i kan utmerket godt være mine siste høyttalere!
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har gått denne runden, med hjemlån av både 24i og 26i. Min konklusjon ble 26i.

    Mitt dedikerte lytterom er ganske likt ditt, hva gjelder mål og innredning. Høyttalerne står plassert 120 cm fra frontvegg målt til baffel, og 63 cm fra sidevegg. Avstanden fra høyttalerfront til lytteposisjon er 263 cm. Høyttalerne er vinklet svakt inn. Anlegget står på en lav benk mellom høyttalerne. Front- og sidevegger er lite dempet, men hjørnene har solid demping med selvkonstruerte bassfeller. Bak lytteposisjon har jeg LP-hyller i to høyder (77 cm fra teppegulv) og ca. 45 cm tykk steinull oppå dem.

    Så til lytteerfaringene. Jeg opplevde 24i som en knallgod høyttaler, som ga meg mye av det jeg var ute etter: Kjapp og godt definert bass, detaljering og pinpointing av lydbildet i dybde/bredde og en godt definert topp. Da jeg fikk 26i inn i rommet beholdt lydgjengivelsen disse foretrukne egenskapene, men i tillegg ga treveiskonstruksjonen et tydelig kvalitetsløft i mellomtonen. Dette var viktig for meg, siden forrige høyttaler var ProAc med deres «magiske» mellomtone. I tillegg fikk musikken et ytterligere fundament i bunnen. Bassen ble ikke nødvendigvis så mye kraftigere, men den ble noe dypere og enda bedre definert enn med 24i. Disse to forholdene (mellomtone og bassdefinisjon) ble avgjørende for meg. Men jeg kunne nok levd godt med 24i også.

    Høyttalerne drives av Ayre Acoustics VX-5 Twenty som gir 2x175 watt i 8 ohm. Jeg spiller hovedsakelig på normale nivåer. Som jeg har sagt andre steder i diverse fora: 26i kan utmerket godt være mine siste høyttalere!
    Man sier jo at gode råd er dyre og muligens blir dine det. ;)

    Nei, fra spøk til alvor: takk for god tilbakemelding og passende på det jeg var ute etter. Målene du gir skal vel tilsi at jeg kan holde meg innenfor døråpningen og vinduene. Hadde en mistanke om at man med en dedikert mellomtone særlig fikk et løft der.

    Plasseringsmessig: plasserte du de på samme plass i rommet, eller var det forskjeller på hvor 24i og 26i trivdes plassert?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.659
    Antall liker
    3.086
    Jeg startet med begge på samme sted. Så trakk jeg etter hvert 26i litt lenger ut mot sidene. Med god hjelp fra Morten @nat fant vi den optimale plasseringen som ivaretar bassgjengivelse, detaljering og dybde i lydbildet.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Har lyst på litt forandring og vurderer sterkt 24i, eller 26i. Har fått meget god hjelp per telefon av Morten, men er fortsatt litt usikker om 26i vil være verdt mellomlegget. Høyttalerne skal stå i et ca 19 m2 stort rom som er 3,8 meter bredt på frontvegg og ca 4,9 dypt, se skisse nedenfor. Det er ca 1,50 meter fra hjørne til åpningen for skyvedører, som er lik avstanden fra hjørne til første vindu. Rommet skal også brukes til TV-stue.

    Høyttaleren skal drives av T+A PA2000R, som er oppgitt til 2x100 i 8 Ohm, men det er kvalitetswatt og er stabil nedover. Jeg er klar over at andre forsterkere kan kjøpes, men liker utrolig godt min T+A og tenker å finne noe som passer til denne. Liker det enkelt og vil ikke ha et komplisert oppsett med pre/effekt, ørten bokser og ditto kabling.

    Jeg spiller for det meste roligere musikk ala Olafur Arnalds, David Sylvian osv, men skjenner også innom en del prog. Anlegget skal også brukes til TV-ly. Ikke opptatt av hvor høyt det kan spille, mer at det spiller balansert ved normalt volum. For meg er videre åpenhet, detaljer, nyansering og rom - bredde og dybde - viktig. Derfor også PMC.

    I mitt stille sinn, tenker jeg at en toveis - som 24i - vil være bedre tilpasset forsterkeren og har bedre pinpointing enn 26i, som er en treveis (?) Videre vil vel en 24i være lettere å plassere i det aktuelle rommet og 26i kan muligens bli litt unødvendig stor? Den trenger vel mer luft rundt seg, lengre lytteavstand og mer plass, noe som også innebærer at det blir mer komplisert med annen innredning i rommet? Det være hyller på bakvegg (altså bak sitteplass) og vi kan heller ikke sitte med huet inn i høyttalerne. Desto tettere mot frontvegg og hjørner, desto bedre....

    Regner med at andre har gått runden mellom 24i vs 26i, og om noen andre har erfaring og/eller innspill - gitt forutsetningene - mottas de med takk. :)

    Vis vedlegget 895640
    Forskjellen mellom Twenty5-24i og Twenty5-26i er på enkelte områder stor.
    Når det kommer til plassering. Så oppfører dem seg veldig likt i rommet. Begge setter et lite akustisk fotavtrykk. Så dem er som regel vesentlig letter å få til i rommet, sammenlignet med tradisjonelle bassrefleks i samme størrelse. Stor spredning og kontrollert luftstrøm.
    På Twenty5-26i som er en 3-veis høyttaler med PMC sin egen mellomtone-dome så vil elementene spille mer dedikert i de frekvensområdene som er ideelt for den type element størrelse.
    Bassen slipper å spille langt oppover og diskanten behøver ikke å spille så langt nedover + at man får en mellomtone som er mer oppløst og en bass som er ennå mer definert.
    Twenty5-24i er en meget god høyttaler og har kun fått de beste omtaler. En konkluderte med «behøver jeg dyrere høyttalere enn disse 24i?» Både bass, mellomtone og diskant gjengivelsen er så god at mange ikke savner noe (om man ikke har sammenlignet med 26i😊) 24i er også mer lettdreven og fungerer fint med rørforsterkere uten så mye effekt. Gjerne en SE med 845, 805 osv.
    24i og 26i går like dypt. Men 26i har en lengre TL 3,3m på 26i og 3,0m på 24i. Grunnen til det er at 26i har mellomtone, noe som gjør TL kanalen får litt mindre volum og derfor kompensert med en lengre TL kanal. Ellers så ville 26i kabinettet bli vesentlig dypere. Så bassen i 26i kan oppleves som litt «større»
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Forskjellen mellom Twenty5-24i og Twenty5-26i er på enkelte områder stor.
    Når det kommer til plassering. Så oppfører dem seg veldig likt i rommet. Begge setter et lite akustisk fotavtrykk. Så dem er som regel vesentlig letter å få til i rommet, sammenlignet med tradisjonelle bassrefleks i samme størrelse. Stor spredning og kontrollert luftstrøm.
    På Twenty5-26i som er en 3-veis høyttaler med PMC sin egen mellomtone-dome så vil elementene spille mer dedikert i de frekvensområdene som er ideelt for den type element størrelse.
    Bassen slipper å spille langt oppover og diskanten behøver ikke å spille så langt nedover + at man får en mellomtone som er mer oppløst og en bass som er ennå mer definert.
    Twenty5-24i er en meget god høyttaler og har kun fått de beste omtaler. En konkluderte med «behøver jeg dyrere høyttalere enn disse 24i?» Både bass, mellomtone og diskant gjengivelsen er så god at mange ikke savner noe (om man ikke har sammenlignet med 26i😊) 24i er også mer lettdreven og fungerer fint med rørforsterkere uten så mye effekt. Gjerne en SE med 845, 805 osv.
    24i og 26i går like dypt. Men 26i har en lengre TL 3,3m på 26i og 3,0m på 24i. Grunnen til det er at 26i har mellomtone, noe som gjør TL kanalen får litt mindre volum og derfor kompensert med en lengre TL kanal. Ellers så ville 26i kabinettet bli vesentlig dypere. Så bassen i 26i kan oppleves som litt «større»
    Takk for veldig god tilbakemelding - nok en gang. Jeg får vurdere og se hva jeg ender opp med. :)
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Skylder på PMC Twenty 22 i og Tannoy Krensington.😄 når det gjelder bristen på manglende klagefaktor.😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har gått denne runden, med hjemlån av både 24i og 26i. Min konklusjon ble 26i.

    Mitt dedikerte lytterom er ganske likt ditt, hva gjelder mål og innredning. Høyttalerne står plassert 120 cm fra frontvegg målt til baffel, og 63 cm fra sidevegg. Avstanden fra høyttalerfront til lytteposisjon er 263 cm. Høyttalerne er vinklet svakt inn. Anlegget står på en lav benk mellom høyttalerne. Front- og sidevegger er lite dempet, men hjørnene har solid demping med selvkonstruerte bassfeller. Bak lytteposisjon har jeg LP-hyller i to høyder (77 cm fra teppegulv) og ca. 45 cm tykk steinull oppå dem.

    Så til lytteerfaringene. Jeg opplevde 24i som en knallgod høyttaler, som ga meg mye av det jeg var ute etter: Kjapp og godt definert bass, detaljering og pinpointing av lydbildet i dybde/bredde og en godt definert topp. Da jeg fikk 26i inn i rommet beholdt lydgjengivelsen disse foretrukne egenskapene, men i tillegg ga treveiskonstruksjonen et tydelig kvalitetsløft i mellomtonen. Dette var viktig for meg, siden forrige høyttaler var ProAc med deres «magiske» mellomtone. I tillegg fikk musikken et ytterligere fundament i bunnen. Bassen ble ikke nødvendigvis så mye kraftigere, men den ble noe dypere og enda bedre definert enn med 24i. Disse to forholdene (mellomtone og bassdefinisjon) ble avgjørende for meg. Men jeg kunne nok levd godt med 24i også.

    Høyttalerne drives av Ayre Acoustics VX-5 Twenty som gir 2x175 watt i 8 ohm. Jeg spiller hovedsakelig på normale nivåer. Som jeg har sagt andre steder i diverse fora: 26i kan utmerket godt være mine siste høyttalere!
    Gode råd ble dyre… La i dag inn bestilling på 26i hos NAT og føler meg rimelig trygg på kjøpet. Ville nødig gå glipp av det dedikerte mellomtonelementet . Takk for god hjelp så langt med 24i vs 26i fra deg og Morten - og alle andre som har gitt innspill - så får jeg komme tilbake med bilder og inntrykk etterhvert.😊
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.659
    Antall liker
    3.086
    Gratulerer!! Tror du blir fornøyd. Gi oss en rapport når du har fått dem og du har spilt på dem en stund! 👍
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Vurderte du fact12?
    Nei, egentlig ikke. Ligger i en prisklasse jeg ikke føler meg komfortabel med å kjøpe i - ny ihvertfall. Skal jo ha noe forspent foran dem som yter dem rettferdighet også, så det ville vel fort ballet på seg. 😊
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte du fact12?
    Spørsmålet er for såvidt relevant, men hvorfor ikke heller glede seg over den enkeltes valg? Jeg ser det samme på UK Naim forum, noen/ mange har hovedfokus på utstyr høyere opp i kjeden, men kommer de noengang til å kjøpe det :)

    Har sjøl aldri hørt PMC, men har lyttet til andre transmisjonslinje høyttalere og ble virkelig imponert over konseptet.
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.659
    Antall liker
    3.086
    Lydmessig vil jeg si at @Einstein har valgt riktig. Fact-serien er god, og jeg har hørt både Fact8 og Fact12. For meg treffer twenty5-serien mye bedre mitt lyd-ideal. Dønn subjektivt, selvfølgelig.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Noen av dere PMCeresom har hørt studio-utgavene opp mot de passive for hjemme?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Spørsmålet er for såvidt relevant, men hvorfor ikke heller glede seg over den enkeltes valg? Jeg ser det samme på UK Naim forum, noen/ mange har hovedfokus på utstyr høyere opp i kjeden, men kommer de noengang til å kjøpe det :)

    Har sjøl aldri hørt PMC, men har lyttet til andre transmisjonslinje høyttalere og ble virkelig imponert over konseptet.
    Kan det være at Sober gleder seg over den enkeltes valg selv om han stilte spørsmålet?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    645
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Joda, det kan det Dharmabum og var absolutt relevant å stille spørsmålet, noe jeg også poengterte, ville påpeke det å sikte høyere som en gjennomgående uting 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Lydmessig vil jeg si at @Einstein har valgt riktig. Fact-serien er god, og jeg har hørt både Fact8 og Fact12. For meg treffer twenty5-serien mye bedre mitt lyd-ideal. Dønn subjektivt, selvfølgelig.
    Nå har ikke Fact 12 vært en del av ligningen når jeg skulle kjøpe, men grei info uansett. Fact 12 Sign ligger vel på rundt 200’, og om jeg hadde et slikt budsjett, ville vel en del andre alternativer også komme inn i ligningen. Ikke at Fact 12 Sign ikke vil hevde seg i konkurransen, bare at det åpner for gode alternativer fra andre merker. Ut fra det prisnivå jeg ville holde meg innenfor, og ut fra hva jeg prioriterer, fremsto 26i som det beste alternativet, også da sett hen til at jeg hadde et ønske om å kunne bruke det forsterkeri jeg allerede har. 😊
     
    Sist redigert:

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Nå har ikke Fact 12 vært en del av ligningen når jeg skulle kjøpe, men grei info uansett. Fact 12 Sign ligger vel på rundt 200’, og om jeg hadde et slikt budsjett, ville vel en del andre alternativer også komme inn i ligningen. Ikke at Fact 12 Sign ikke vil hevde seg i konkurransen, bare at det åpner for gode alternativer fra andre merker. Ut det prisnivå jeg ville holde meg innenfor, og ut fra hva jeg prioriterer, fremsto 26i som det beste alternativet, også da sett hen til at jeg hadde et ønske om å kunne bruke det forsterkeri jeg allerede har. 😊
    Er det lov å spørre hva slags forsterkeri du bruker på dem?😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er det lov å spørre hva slags forsterkeri du bruker på dem?😊
    Ja, selvfølgelig, står til og med i signaturen min, T+A PA 2000R. Nå skal det sies at jeg ikke har fått høyttalerne ennå, så det er den som er tiltekt brukt. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.608
    Antall liker
    3.722
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hadde IsoAcoustics Gaia på de høyttalerne jeg nå har solgt og tenkte å overføre disse til 26i.

    Ser at flere bruker disse, men ser også at en av forbedringene - som fremheves - med 26i, er at fabrikken har laget en akustisk avkobling mellom kabinett og sokkel/utriggerne. Er det da særlig poeng å beholde/bruke Gaia i tillegg? Innfører man ikke bare noe nytt som forkludrer det «svingesystem» som fabrikken mener er bra?

    Kan jo selvfølgelig teste Gaia på 26i, men er jo ikke så lett/raskt å A-B teste dette. Man må stole mye på hukommelsen, og min audiofile hukommelse er ikke så lang. 😊

    AA210A15-7060-4DB4-A747-899976C9D9DA.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    202
    Valgte selv Fact.8 Signature, etter å ha vurdert Twenty5.26i. Har hørt den forrige utgaven av Twenty5.26 (den uten "i") hos en kamerat som har dem, og de ligger ikke langt fra mine lydmessig. En god del mer detaljer i mellomtonen, og noe mer utstrakt i bunnen. Toppen stikker seg noe mer fram i Fact.8 Signature og virker et lite hakk ryddigere og mer entydig. Det er jo to ulike versjoner av diskantelementet fra Seas som brukes, og mellomtoneelementet i Twenty5.26 har sikkert mye å si (Fact.8 er toveis). Fact8 Signature er nok strammere og tørrere i klangen hele veien, med litt mer trøkk i rockefoten.
    Med alle forbehold om to ulike rom og to ulike forsterkere (Devialet på Twenty5.26i Expert og Musical Fidelity M6500i på Fact.8. Signature). Jeg kommer fra McIntosh (MC350) og Klipsch (REF7ii), og er glad i rock og techno, så jeg setter pris på det mer entydige "piffet" (onde tunger vil kanskje kalle det "diskolyd"I jeg oppfatter at PMC Fact.8 Signature gir meg i toppen.
    Min kamerat med Twenty5.26 har måttet kjøre ned bassen et par dB for å få den til å sitte i sitt rom, mens jeg er fornøyd med å kjøre mine Fact.8 Signature flatt. Brukte tidligere Lyngdorf med romkorrigering, men klarte aldri helt å komme i mål. Først brukte jeg Lyngdorf TDAI-2170 alene, men jeg fant raskt ut at jeg måtte ha mer kraft. Dermed ble det et SDA-2400 effekttrinn i tillegg. Men som sagt, verken romkorrigeringen eller EQ-kurvene i Lyngdorf-oppsettet klarte helt å gi meg det lydbildet jeg var ute etter, så det gikk ikke lenge før jeg begynte å se meg rundt etter noe kraftigere og mer tradisjonelt (klasse AB). Valget falt den engelske kraftkaren (2 x500 watt i 8 ohm), og det har jeg ikke angret på. Man trenger selsagt ikke 1000 watt i en liten stue på rundt 20 kvadrat, men det er noe med kontroll og reserver. Kvalitetswatt i overflod gjør noe med lyden, også på behersket volum.
    Men det er jo som Bulter (som såvidt jeg har forstått er en jazzmann) sier: Dette handler om smak og behag. Uansett er det ingen tvil om at PMC lager kvalitetshøyttalere som låter bra med det meste. Hadde tidligere Twenty5.22 (den gamle) i et "venteanlegg", og ble veldig glad i disse. De står nå hos min sønn, som kjører dem med en Rega Brio på dem og storkoser seg med metal og progrock. Føler at Fact.8 Signature har ganske lik lydkarakteristikk. Den gir bare mer av det samme, spesielt i bunnen. Men min sønn mener faktisk at de små stativhøyttalerne låter bedre enn de langt dyrere og nyere gulvstående hos pappa...
    Det virker uansett som om PMC har en distinkt lydfilosofi, som de følger både gjennom generasjonene og de ulike modellene i hver generasjon.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Noen av dere PMCeresom har hørt studio-utgavene opp mot de passive for hjemme?
    Studio utgavene er veldig like domestic utgavene. Når jeg solgt M. Lindberg sine gamle IB1S-AIII så samenlignet vi dem med IB2SE. Spilte Forbausende likt.
    Studioet som kjøpte dem, har jeg hatt en del kontakt med i ettertid.
    Det som var en av de største forskjellene ifra tidligere monitorer han har brukt. Var at han la merke til at før så måtte han korrigere for feil i monitorene. Med IB1A så er det mye mer «rett frem» og mye mindre korrigering.
    Så ja. Studio utgavene kan fint brukes som "Hi-Fi" høyttalere.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Hadde IsoAcoustics Gaia på de høyttalerne jeg nå har solgt og tenkte å overføre disse til 26i.

    Ser at flere bruker disse, men ser også at en av forbedringene - som fremheves - med 26i, er at fabrikken har laget en akustisk avkobling mellom kabinett og sokkel/utriggerne. Er det da særlig poeng å beholde/bruke Gaia i tillegg? Innfører man ikke bare noe nytt som forkludrer det «svingesystem» som fabrikken mener er bra?

    Kan jo selvfølgelig teste Gaia på 26i, men er jo ikke så lett/raskt å A-B teste dette. Man må stole mye på hukommelsen, og min audiofile hukommelse er ikke så lang. 😊

    Vis vedlegget 898981

    IsoAcoustics Gaia III er den som passer best på 26i.
    Alle i Twenty5i- serien har en effektiv avkobling ifra gulv/kabinett. Med selvfølgelig ikke 100%
    Så i mange tilfeller så vil Gaia III gjøre en ytterligere forbedring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn