PMCs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De er jo vesentlig mindre følsomme enn 24i (86 mot 89db). Spiller nesten aldri veldig høyt (en av grunnene til at jeg liker pmc er at de klarer kunststykket å låte veldig bra på lavt volum).
    Nyttig info, spiller sjelden høyt.
    @nat Hvordan er erfaring med PMC og Devialet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    666: Prøv de der med 165 Bladeliuswatt på, du..DET er VIRKELIG morsomt..Min personlige mening om Gold, er at det er snakk om verdens beste oversetter til nypris under femten tusen for paret…uansett størrelse. Mitt spørsmål til deg er: Hvis du ikke har dem fortsatt, hvorfor i all verden solgte du? DB1 Gold har kjempepotensial, og viser deg mer enn gjerne hvorfor..såfremt du jobber målbevisst med dem..

    Det holder til deg også, Swifty. For eksempel tror jeg den kommende, integrerte Ask blir rene drømmen på de høyttalerne dine..
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.089
    Så, mine herrer, forsterkeranbefalinger! La oss i første omgang si at det må være transistor og at prisen er underordnet. Jeg er interessert i effektforsterker, da jeg bruker Lumin P1 som streamer/dac/pre.
    Gratulerer! Dette bør bli bra. Jeg er utrolig fornøyd med Ayre VX-5 Twenty på PMC. Har spilt med Ayre både på 24i og 26i, som jeg kjøpte. Den er ikke billig, men siden prisen er underordnet… 😉
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    666: Prøv de der med 165 Bladeliuswatt på, du..DET er VIRKELIG morsomt..Min personlige mening om Gold, er at det er snakk om verdens beste oversetter til nypris under femten tusen for paret…uansett størrelse. Mitt spørsmål til deg er: Hvis du ikke har dem fortsatt, hvorfor i all verden solgte du? DB1 Gold har kjempepotensial, og viser deg mer enn gjerne hvorfor..såfremt du jobber målbevisst med dem..

    Det holder til deg også, Swifty. For eksempel tror jeg den kommende, integrerte Ask blir rene drømmen på de høyttalerne dine..
    Hehe, fikk de i går så litt tidlig å tenke på salg.
    Disse har jeg sansen for.
    De liker veldig å rocke også.
    Må bare få Spillt de litt inn først.
    Rørforsterkeren blir stående.
    Eksperimenterer litt med plassering osv..
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Metall er best til å lage kniver av.
    Artig svar.. Nå skal ikke dette bli en musikkblogg, men mine PMC Fact8 liker godt Balkan Jazz som er hysterisk dynamisk og med tørre kjappe banjoer og trekkspill. Kan tenkes at metall fungerer. Folkrockmetall finnes det?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Oppgradering!

    fra twenty 5 23i til 24i.

    Er da ikke så mye større? Noen få cm fra eller til kan da ikke gjøre store forskjellen? Kan det være verdt pengene?

    Oh yess :)

    Jeg elsket mine 23i. De desidert beste høyttalerne jeg har hørt til prisen/størrelsen. Det å få så nyansert, dyp og presis bass ut av et så lite kabinett er et lite mirakel.

    Men, etter saklige :) diskusjoner med Morten hos Norsk Audio Teknikk, ble vi enige om at 24i ville gi litt mer av alt. Det gjorde de ikke De ga MYE mer av alt.

    Vanskelig å beskrive, men det er akkurat som om hele lydbildet "falt mer på plass". Den ekstra dybden i bassen gjør også at det nå er full high-end lyd på så lavt volum at du nesten ikke hører noe. Viktig for meg som har anlegget i stuen og bor i leilighet.

    Litt mer bass hadde jeg jo ventet meg, men den største overraskelsen er nedre/øvre mellomtone. Vokal, cello og andre mellomtonefavoritter låter større og mer naturlig. Hva kommer det av? Hakke peiling og bryr meg lite om å forske på det.

    PMC leverer et STORT lydbilde, og her sitter du på første rad. Ikke alle som liker det, men jeg elsker å få musikken midt i trynet. Spredningen på 24i er av god PMC-klasse. De er også plasseringsvennlige. En av de få high-end høyttalerne jeg vet som tåler å stå nær bakvegg. Det er et must for meg. Stuen er ikke stor og det å dra ht frem og tilbake for lytting blir for styrete, synes jeg.

    Det beste med det hele, er, at herfra kommer det bare til å låte enda bedre. Trenger litt innspillingstid disse. PMC sier 50 timer, men min erfaring med 23i tilsier at nærmere det dobbelte er nærmere sannheten.

    Men, hvem bryr seg, når det allerede nå låter flott?

    Til slutt; mine 23i fikk et solid løft av å bli satt på et par Base Technology dempeplattformer. Så da Morten anbefalte Gaia til 24i, var jeg ikke vond å be.Og som med 23i opplevde jeg at solid demping gjorde lydbildet større i alle retninger.

    Takk til PMC som vet hvordan man skal snekre høyttalere og til Morten, som nok en gang viste at han er en av de mest kunnskapsrike og hyggeligste hifi-pusherne i hovedstaden.
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, BigSwifty.
    Da er det bare å nyte musikk og som du sier etter 50 - 100 timer løsner det skikkelig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    666: Nøkkelord: MÅLBEVISST..👍😊 Med alt det som følger med..
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.502
    Torget vurderinger
    8
    Hei,
    Jeg lurte på det er store lydmessige forskjeller mellom forrige utgave av twenty 5 modellene og de nye «i» modellene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    6
    Hei,
    Jeg lurte på det er store lydmessige forskjeller mellom forrige utgave av twenty 5 modellene og de nye «i» modellene?
    Skal prøve i korthet å beskrive de tekniske og lydmessige forskjellene mellom Twenty5 og den nye Twenty5i serien.
    De tekniske hovedforskjellene:
    Ny og forbedret avkobling imellom plint og kabinett som gir en mye bedre resonanskontroll. Ny og sterkt forbedret diskant som gjør at man kunne senke telefrekvensen ifra 1,7Khz til 1,6Khz. Oppgradert delefilter med lånte løsninger ifra Fenestria.

    Lyd:
    Vesentlig bedre 3D, større og mer presist lydbilde som også gir et større lyttevindu. Bassen har blitt ennå mer definert og mellomtonen fått mer kropp og oppløsning. Hoved grunne til det er lavere delefrekvens som gir bedre arbeidsbetingelser i mellomtone område. Diskanten har rykket veldig nærme Fact signature serien.

    De mekaniske og elektriske oppdateringene høres ikke så mye ut. Men det gjør en stor forskjell!

    Fortsatt meget enkle å plassere i rommet, da dem setter et lite akustisk fotavtrykk sammenlignet med f.eks bassrefleks.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NAT: Som om de ikke var gode nok fra før…😍 Det er ett og annet logisk som foregår innom vegga på det huset…Min bedre halvdel sa til meg igår at PMC blir til hu må bæres ut med nesa i været. Samme gjelder et nordisk forsterkermerke..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fortsatt meget enkle å plassere i rommet, da dem setter et lite akustisk fotavtrykk sammenlignet med f.eks bassrefleks.
    Plasseringsvennlighet er helt klart attraktivt. Anbefaler du PMC til Rega? (Jeg bruker Rega Apollo-R, Dac-R og Elex-R.) Og eventuelt hvilken modell (størrelse) mener du ville passet best i en stue på ca. 4,7 x 4,5 m? Jeg spiller aldri veldig høyt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    6
    Plasseringsvennlighet er helt klart attraktivt. Anbefaler du PMC til Rega? (Jeg bruker Rega Apollo-R, Dac-R og Elex-R.) Og eventuelt hvilken modell (størrelse) mener du ville passet best i en stue på ca. 4,7 x 4,5 m? Jeg spiller aldri veldig høyt.
    Jeg personlig ville anbefalt deg Twenty5-23i som den beste løsningen til både forsterker og størrelsen på rommet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg personlig ville anbefalt deg Twenty5-23i som den beste løsningen til både forsterker og størrelsen på rommet.
    Takk for svar. Skal prøve å få en demo på disse, ev. lånt hjem. (Jeg bor langt unna Oslo – og Norge – ellers hadde jeg kontaktet deg.)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet PMC med Cayin CS-150?
    Jeg har i dag ett par Sonus faber Olympica 1 som jeg vurderer å bytte ut, men jeg er skeptisk. Jeg har bare hørt Fact12 signature og MB2SE, og de låter jo veldig flott. Meeen de er ett stykke utenfor økonomisk rekkevidde så derfor kan jeg kanskje sikte meg inn på et par tweety 5.26i som ligger ute.

    Noen som tør sammenligne med Olympica 1? Det (eneste?) jeg ikke liker med Olympica er at de er litt tung å få til å spille hele frekvensspekteret og det er litt kjipt når de står i stua. På godt og vondt er ikke jeg den eneste som oppholder meg i stua og de andre klager på at jeg guffer på for høyt når jeg spiller musikk.😇

    edit: typos
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ynot: Med den blokka du har bør den kontrollen O1 trenger være peanuts å få til. Du har vel fortsatt Balder 2? Ellers er jo de CSene gode, og PMC spiller mer enn akseptabelt der. Iallefall spilte det SVÆRT sist jeg lånte øre til den kombinasjonen. Selv ville jeg nok heller gått etter en 24i…
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ynot: Med den blokka du har bør den kontrollen O1 trenger være peanuts å få til. Du har vel fortsatt Balder 2? Ellers er jo de CSene gode, og PMC spiller mer enn akseptabelt der. Iallefall spilte det SVÆRT sist jeg lånte øre til den kombinasjonen. Selv ville jeg nok heller gått etter en 24i…
    Jo, men dette er i stua og der kommer Cayin CS-150 til å stå. Spørsmålet er mest om PMC tweety 5.26i er mye lettere å drive og med det få "fullfrekevent" lyd ved lavt volum.
    Olympica 1 må ha litt volum for å få til det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Noen som har testet PMC med Cayin CS-150?
    Jeg har i dag ett par Sonus faber Olympica 1 som jeg vurderer å bytte ut, men jeg er skeptisk. Jeg har bare hørt Fact12 signature og MB2SE, og de låter jo veldig flott. Meeen de er ett stykke utenfor økonomisk rekkevidde så derfor kan jeg kanskje sikte meg inn på et par tweety 5.26i som ligger ute.

    Noen som tør sammenligne med Olympica 1? Det (eneste?) jeg ikke liker med Olympica er at de er litt tung å få til å spille hele frekvensspekteret og det er litt kjipt når de står i stua. På godt og vondt er ikke jeg den eneste som oppholder meg i stua og de andre klager på at jeg guffer på for høyt når jeg spiller musikk.😇

    edit: typos
    Ligger det twenty5.26i ute?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ynot: Mitt tips er å isåfall prøve en ny 24i…Den er lettere å drive enn O1, har svært få av de kompromissene standard søyler legger for dagen, og spiller bra på lavt volum. Der er også O1 champs, men de krever MASSE POWER. Og det har Balder. Dog, forslag baseres på ønska forsterkeri mm., som alltid..
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva er forskjellen på med og uten i?
    Er det bare at delefrekvensen er senket 100hz?
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    6
    Jo, men dette er i stua og der kommer Cayin CS-150 til å stå. Spørsmålet er mest om PMC tweety 5.26i er mye lettere å drive og med det få "fullfrekevent" lyd ved lavt volum.
    Olympica 1 må ha litt volum for å få til det.
    CS-150 har bra med kontroll. Selv på 26i.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    6
    Takker, enn at jeg klarte å overse ett innlegg fra Morten...
    Så ja, det er en del mer enn bare å flytte delefrekvensen :)
    På 26i så hører man godt den ekstra størrelsen og presisjonen i lydbildet og ikke minst oppløsningen som oppgraderingene har gjort.
    Selv de mest kresne (se sære :ROFLMAO: ) kjøpere som bruker 1 år eller to på å bestemme utrykker at dem er imponert og får dem hjem👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn