EBP = resonans frekvens = fs
elementets elektriske Q Qes
Qes er enhetens elektriske demping.
A unitless measurement, describing the electrical damping of the loudspeaker. As the coil of wire moves through the magnetic field, it generates a current which opposes the motion of the coil. This so-called "Back-EMF" decreases the total current through the coil near the resonance frequency, reducing cone movement and increasing impedance. In most drivers, Qes is the dominant factor in the voice coil damping. Qes depends on amplifier output impedance. The formula above assumes zero output impedance. When an amplifier with nonzero output impedance is used, its output impedance should be added to Re for calculations involving Qes.
EBP rundt 50 indikere lukket kabinett vil være mer passende, mens EBP på rundt 100 vil være mer passende for bassrefleks. EBP formelen tilsier at bassrefleks krever lavere elektrisk Q i forhold til resonansfrekvensen enn for trykkammer.
Qes = 2 x pi x resonansfrekvens x moving mass x DC resistanse voice coil = 2 x pi x fs x Mms x Re
(styrken i magnetgapet)2 (Bl)2
Q factor
Høy Q-faktor tilsier at energi blir lagret lengre. En stemmegaffel har en Q-faktor på 1.000.
Q kan kort defineres slik: Energi lagret
Energi tap ved en gitt frekvens.
Utsagnet: Qes depends on amplifier output impedance. er interessant. Det betyr vel at enkelte forsterkere passer bedre til trykkammer enn til bassrefleks.... ?
Hvis jeg forstod Dickanson rett, man man ikke tune Q-faktoren til en bassrefleks på samme måte som for trykkammer. Det vil vel også følge av at total Q-faktor er avhengig av elementets mekaniske og elektriske demping.
Med bassrefleks kan man stort seg bare tune nivået og ikke Q-faktoren ved å dempe porten med porøst materiale. Dersom en bassrefleks er "slapp" i bassen (høy Qts), vil det ikke hjelpe ved å stappe sokker i porten, det hjelper mest på nivået i bassen og ikke på selve "kvaliteten" på bassen, her definert som Q-faktor. Putter man sugerør i bassporten, vil det få samme effekt som å forlenge bassporten.
Så lenge det er en port, vil porten skape resonanser. En port (avlangt rør eller lignende) er en helmholtz resonator. En bassrefleks vil derfor aldri fungere som en aperiodic/akustisk ventil så lenge luft passerer porten. Lukker man porten helt, har man jo trykkammer og bassresponsen vil da endre seg som av at kasseresonansen endrer seg. Skal man ha akustisk ventil må man fjerne porten helt, evt. plugge porten helt og lage akustisk ventilert kasseåpning et annet sted.
elementets elektriske Q Qes
Qes er enhetens elektriske demping.
A unitless measurement, describing the electrical damping of the loudspeaker. As the coil of wire moves through the magnetic field, it generates a current which opposes the motion of the coil. This so-called "Back-EMF" decreases the total current through the coil near the resonance frequency, reducing cone movement and increasing impedance. In most drivers, Qes is the dominant factor in the voice coil damping. Qes depends on amplifier output impedance. The formula above assumes zero output impedance. When an amplifier with nonzero output impedance is used, its output impedance should be added to Re for calculations involving Qes.
EBP rundt 50 indikere lukket kabinett vil være mer passende, mens EBP på rundt 100 vil være mer passende for bassrefleks. EBP formelen tilsier at bassrefleks krever lavere elektrisk Q i forhold til resonansfrekvensen enn for trykkammer.
Qes = 2 x pi x resonansfrekvens x moving mass x DC resistanse voice coil = 2 x pi x fs x Mms x Re
(styrken i magnetgapet)2 (Bl)2
Q factor
Høy Q-faktor tilsier at energi blir lagret lengre. En stemmegaffel har en Q-faktor på 1.000.
Q kan kort defineres slik: Energi lagret
Energi tap ved en gitt frekvens.
Utsagnet: Qes depends on amplifier output impedance. er interessant. Det betyr vel at enkelte forsterkere passer bedre til trykkammer enn til bassrefleks.... ?
Hvis jeg forstod Dickanson rett, man man ikke tune Q-faktoren til en bassrefleks på samme måte som for trykkammer. Det vil vel også følge av at total Q-faktor er avhengig av elementets mekaniske og elektriske demping.
Med bassrefleks kan man stort seg bare tune nivået og ikke Q-faktoren ved å dempe porten med porøst materiale. Dersom en bassrefleks er "slapp" i bassen (høy Qts), vil det ikke hjelpe ved å stappe sokker i porten, det hjelper mest på nivået i bassen og ikke på selve "kvaliteten" på bassen, her definert som Q-faktor. Putter man sugerør i bassporten, vil det få samme effekt som å forlenge bassporten.
Så lenge det er en port, vil porten skape resonanser. En port (avlangt rør eller lignende) er en helmholtz resonator. En bassrefleks vil derfor aldri fungere som en aperiodic/akustisk ventil så lenge luft passerer porten. Lukker man porten helt, har man jo trykkammer og bassresponsen vil da endre seg som av at kasseresonansen endrer seg. Skal man ha akustisk ventil må man fjerne porten helt, evt. plugge porten helt og lage akustisk ventilert kasseåpning et annet sted.