Plugge bassport, effekt på lydkvalitet?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
EBP = resonans frekvens = fs
elementets elektriske Q Qes

Qes er enhetens elektriske demping.

A unitless measurement, describing the electrical damping of the loudspeaker. As the coil of wire moves through the magnetic field, it generates a current which opposes the motion of the coil. This so-called "Back-EMF" decreases the total current through the coil near the resonance frequency, reducing cone movement and increasing impedance. In most drivers, Qes is the dominant factor in the voice coil damping. Qes depends on amplifier output impedance. The formula above assumes zero output impedance. When an amplifier with nonzero output impedance is used, its output impedance should be added to Re for calculations involving Qes.

EBP rundt 50 indikere lukket kabinett vil være mer passende, mens EBP på rundt 100 vil være mer passende for bassrefleks. EBP formelen tilsier at bassrefleks krever lavere elektrisk Q i forhold til resonansfrekvensen enn for trykkammer.

Qes = 2 x pi x resonansfrekvens x moving mass x DC resistanse voice coil = 2 x pi x fs x Mms x Re
(styrken i magnetgapet)2 (Bl)2

Q factor
Høy Q-faktor tilsier at energi blir lagret lengre. En stemmegaffel har en Q-faktor på 1.000.

Q kan kort defineres slik: Energi lagret
Energi tap ved en gitt frekvens.

Utsagnet: Qes depends on amplifier output impedance. er interessant. Det betyr vel at enkelte forsterkere passer bedre til trykkammer enn til bassrefleks.... ?

Hvis jeg forstod Dickanson rett, man man ikke tune Q-faktoren til en bassrefleks på samme måte som for trykkammer. Det vil vel også følge av at total Q-faktor er avhengig av elementets mekaniske og elektriske demping.

Med bassrefleks kan man stort seg bare tune nivået og ikke Q-faktoren ved å dempe porten med porøst materiale. Dersom en bassrefleks er "slapp" i bassen (høy Qts), vil det ikke hjelpe ved å stappe sokker i porten, det hjelper mest på nivået i bassen og ikke på selve "kvaliteten" på bassen, her definert som Q-faktor. Putter man sugerør i bassporten, vil det få samme effekt som å forlenge bassporten.

Så lenge det er en port, vil porten skape resonanser. En port (avlangt rør eller lignende) er en helmholtz resonator. En bassrefleks vil derfor aldri fungere som en aperiodic/akustisk ventil så lenge luft passerer porten. Lukker man porten helt, har man jo trykkammer og bassresponsen vil da endre seg som av at kasseresonansen endrer seg. Skal man ha akustisk ventil må man fjerne porten helt, evt. plugge porten helt og lage akustisk ventilert kasseåpning et annet sted.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Å forsøke en forsterker med vesentlig høyere dempingsfaktor kan være minst en like bra eller bedre løsning enn å dempe bassporten med sokker el.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
To ting - dersom du har en høytaler, av seriøs type, er det for meg litt pussig at det er fornuftig eller at det overhodet kan gi et positivt bidrag å plugge bassporten? Jeg mener å si at dersom det er en seriøst beregnet og kalkulert høytalerkonstruksjon som blant annet inneholder en bassport og elementer og filtre som har inkludert dette i designet er det helt utrolig at man kan tro at det er en forbedring å plugge bassporten. Hvorfor ikke heller skaffe seg en god EQ, loudness, tonekontroll? Dette ødlegger signalet i vesentlig mindre grad - vil jeg tro?

Neste er at dersom du tror det kan ha en vesentlig positiv effekt å kjøpe ny forsterker med vesentlig lavere utgangsimpedans bør du sjekke tallene først, nevner i fleng termineringer ht kabler og DELEFILTER. La oss si at du har en spole i sereie med basshøytaleren på en eller annen måte - hvordan påvirker den dette bildet? Ohmsk og induktivt?

Og frans - hva er det egentlig det er du mener? Ser formler, ubeskrevne konstanter(?), men ser liksom ikke ditt bidrag? Sugerør, antar at du mener strainer, vil ikke forlenge bassporten, den vil sørge for laminær flow og følgelig redusere akustisk motstand fra null til null. Vi snakker om 10 - 20 cm med 6cm i Ø og mediet er - luft - ved atmosfærisk trykk +/-?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
ElvisRuler skrev:
t.o. Mange seriøse HT leveres med en skumgummiplugg (e.l.) til bassrefleksrøret.

mvh
KJ

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.459
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nettopp. Og under 3-400 Hz hører vi på høyttaleren og rommet samme hva vi måtte finne på av nærfelt og demping. Således kan portplugging være billig EQ.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Er litt usikker på om ElvisRuler har bedre greie på dette enn f.eks. Monitor Audio :p
Vet hvem jeg setter pengene mine på ;D ;D

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Valentino skrev:
Nettopp. Og under 3-400 Hz hører vi på høyttaleren og rommet samme hva vi måtte finne på av nærfelt og demping. Således kan portplugging være billig EQ.
Og på mange såkalte high-end forsterkere kan man ikke justere bassnivået. :'(

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
donnerwetter skrev:
Er litt usikker på om ElvisRuler har bedre greie på dette enn f.eks. Monitor Audio :p
Vet hvem jeg setter pengene mine på ;D ;D
En liten kommentar fra trådstarter:

Jeg har nå latt Monitor Audio ht spille en ukes tid. Store deler uten de medfølgende skummgummi pluggene. Min konklusjon er akkurat nå at det låter best med pluggene i. Det står også beskrevet i den vedlagte brosjyren at bruker må prøve med og uten og at begge deler kan passer bra alt avhengig av en rekke ulike faktorer.

Man mister noe trykk og punch med pluggene i, men ift mitt rom, min smak og store deler av min musikk foretrekker jeg dem plugget i. Det skal også sies at de ikke tetter igjen helt, materialet er tross alt skummgummi.

En bekjent av meg benytter pluggene i til hverdags lytting, men ved konsentret lytting (dvs uten barneskrik etc i bakrgunn) trekker han ht lenger fra vegg og tar ut pluggene.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Det du beskriver kunne vært meg, Todd :)
Til hverdagsbruk er bakportene plugget på MA'ne mine.
I kveld er jeg aleine, og nå står de 40 cm lengre ut, uten plugg :D

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
He he :D

Og her i huset er det fullt liv - altså MA'en er trukket noe tilbake (mot vegg) og pluggene står i.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Sats penger på hvem du vil .... monitor audio lever av å selge disse greiene. Da sier de selvfølgelig den rene og ubesudlede sannhet.....

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
ElvisRuler skrev:
Sats penger på hvem du vil .... monitor audio lever av å selge disse greiene. Da sier de selvfølgelig den rene og ubesudlede sannhet.....
Jeg vil nå tro at fornøyde kunder er en grei måte å sikre salg på, derfor valgmuligheten til å benytte de medfølgende pluggene ::)

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
ElvisRuler skrev:
Det kan jo faktisk hende at det er andre enn deg som fra naturens side er utstyrt med både ører og hjerne, da :p
8)

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Et alternativ kan være en bunt med sugerør i bassporten. Det må være mange nok til at de blir sittende i porten av seg selv. Man beholder tuningfrekvensen men reduserer Q en smule grunnet høyere luftmotstand (ekvivalent til bassportens Rms). Det kan være løsningen om bassen er en smule boomy.
Som Sagt så gjort ;D

Jeg sliter med å høre noen forskjell, men da jeg plugget porten helt igjen mistet jeg bassens nyanseringsevne ganske så merkbart.

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
ElvisRuler skrev:
Og frans - hva er det egentlig det er du mener? Ser formler, ubeskrevne konstanter(?), men ser liksom ikke ditt bidrag? Sugerør, antar at du mener strainer, vil ikke forlenge bassporten, den vil sørge for laminær flow og følgelig redusere akustisk motstand fra null til null. Vi snakker om 10 - 20 cm med 6cm i Ø og mediet er - luft - ved atmosfærisk trykk +/-?
Sugerør i bassporten vil redusere arealet på porten. Så fremt lengden på røret er den samme når man putter inn sugerør, vil man i praksis tune bassreflekskassen noe mer ned i frekvens. Effekten av sugerør er akkurat den samme som å bruke rør med mindre diameter.

En bassrefleks tunes gjennom forholdstallet mellom lengden på en port og arealet på porten. Reduserer man arealet i porten uten å gjøre noe med lengden, tuner man ned kassen, dvs. man senker resonansfrekvensen.

Senking av resonansfrekvensen kan i for seg være en fordel, kanskje særlig dersom kassen er QB3 avstemt og man har sterke romresonanser i nærheten av tuningsfrekvensen.

Høyttalerens totale Q-verdi bestemmes av mengden energi som lagres i forhold til mye energi som frigis. En mer resistiv port skulle i teorien ikke endre på dette. Formlene for Q viser at det er begrensede muligheter å tune Q på en bassrefleksasse ved å endre på portarealet.

Å putte sokker i røret har først og fremst effekt på nivået i bassen og liten betydning for høyttalerens Q-verdi. Dempet nivå i bassen kan få høyttaleren til å fremstå som mer definert dersom man er plages med romresonanser ved høyttalerens tuningsfrekvens. Normalt sett vil det være en bedre løsning med en egen basskontroll på forsterkeren til å justere ned nivået i bassen fremfor å putte sokker i bassrefleksrøret da redusert bassnivå på forsterkeren vil avlaste forsterkeren.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
musicman skrev:
Snickers-is skrev:
Et alternativ kan være en bunt med sugerør i bassporten. Det må være mange nok til at de blir sittende i porten av seg selv. Man beholder tuningfrekvensen men reduserer Q en smule grunnet høyere luftmotstand (ekvivalent til bassportens Rms). Det kan være løsningen om bassen er en smule boomy.
Som Sagt så gjort ;D

Jeg sliter med å høre noen forskjell, men da jeg plugget porten helt igjen mistet jeg bassens nyanseringsevne ganske så merkbart.
Hvorfor du hører liten forskjell med sugerør i porten er beskrevet ovenfor. Plugger man igjen bassporten fullstendig har man trykkammerhøyttaler. Dersom trykkammerkassen er for liten i forhold elementets egenskaper vil man få en høy Q-total verdi med redusert nyansering i bassen.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Svært mange bassreflekshøyttalere er tunet med en Q som er lite kompatibel med normal romakustikk. Dvs flat frekvensrespons så langt som mulig og deretter 24 dB/oktav høypass. Den typiske romforsterkningen som man får med normal "i nærheten av et hjørne" plassering har en mye mer forsiktig romforsterkning enn 25 dB per oktav (ca 10 dB +/- mellom 20 og 80 Hz og svært lite over der). Det er mye enklere å få til en høyttaler med lav q alignment i bassen, da dette i stor grad vil kunne balanseres mot romforsterkningen.

Hvis bassrefleksen er tunet til en lavere frekvens (minst en oktav lavere) så kan man få en meget forsiktig avrulling i bassen (svært lav Q) som passer bra med romforsterkningen. I hvert fall ned til den nye portresonnansen. Under der blir det ikke rare nivået uansett.

Dette kan man oppnå ved å fore opp refleksporten slik at diameteren blir mindre. Eller om man går avansert til verks så kan man fore og forlenge porten. Det blir mindre kapasitet til å transportere luft i porten, det er så. Men det er også mindre luft som skal gå i porten med en slik alignment så det går gjerne meget bra. Hvis man er dyktig (og heldig) så vil man enkelte ganger kunne høre en oktav dypere enn før. Dels fordi høyttalern faktisk vil gå dypere - men først og fremst fordi man blir kvitt overskudd som maskerer den laveste oktaven.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
Noken som har tips om kor man kan kjøpe svarte skumpropper?

TAF

L

larkus

Gjest
Todd skrev:
Etter litt prøving frem og tilbake spiller jeg nå mine Monitor Audio høyttalere med den medfølgende pluggen i bassporten (porten er bak). Synes dette gir en strammere bass og jevnt over bedre lytteopplevelse.

Har prøvd å sette ht lenger fra vegg men også da synes jeg bassen blir både "for mye" og "for boomy". (Rommet er en stue på ca 25 m2.)

Hva er deres erfaringer med plugging av bassport? Jeg vil jo egentlig anta at produsenten har konstruert dem slik at bassporten skal være uplugget....
Man kan også forsøke å plugge bassporten i bare en av høyttalerene. Spesiellt dersom ene ht'en står nær vegg/hjørne og den andre ht'en står noenlunde fritt i rommet kan det oppnås interessante resultater i bassområdet med dette. Lyden fra bassporten ligger uansett så lavt i frekvens at det ikke er mulig å retningsbestemme den.

Topp Bunn