Plugge bassport, effekt på lydkvalitet?

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Etter litt prøving frem og tilbake spiller jeg nå mine Monitor Audio høyttalere med den medfølgende pluggen i bassporten (porten er bak). Synes dette gir en strammere bass og jevnt over bedre lytteopplevelse.

Har prøvd å sette ht lenger fra vegg men også da synes jeg bassen blir både "for mye" og "for boomy". (Rommet er en stue på ca 25 m2.)

Hva er deres erfaringer med plugging av bassport? Jeg vil jo egentlig anta at produsenten har konstruert dem slik at bassporten skal være uplugget....

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har sammenrullede raggsokker i bassporten på Euforiaene (men ikke si det til noen).

Når produsenten sendte med plugger, var det nok meningen at du skulle prøve både med og uten. Med plugg dempes resonansen i bassreflekstuningen, og bassresponsen i høyttaleren endrer seg. Bassnivået blir nok lavere, men den ruller av slakkere. Du får omtrent samme bassrespons som med en lukket kasse. Det kan være enklere å integrere den i rommet på den måten enn en bassrefleks med fullt nivå ned til et visst punkt, og så et bratt fall under det.

Hvis pluggen er tilstrekkelig porøs, kan resultatet ligne på en akustisk ventil eller aperiodisk tuning. Da vil høyttaleren oppføre seg som om den hadde en godt dempet lukket kasse med betydelig større volum enn hva den faktisk har. Interessante egenskaper, men skikkelig umoderne. Se dette designet, for eksempel: http://wduk.worldomain.net/acatalog/wd25ahfw1b.html

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Joda, det funker det. Det fungerer også å fore opp portene. Mindre diameter gir lavere tuning og mindre å gjøre for bassporten.

T

TT.

Gjest
Plugging av bassport er vel litt i sammenheng med hvilket lydtrykk man lytter ved også eller hur?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Todd skrev:
Etter litt prøving frem og tilbake spiller jeg nå mine Monitor Audio høyttalere med den medfølgende pluggen i bassporten (porten er bak). Synes dette gir en strammere bass og jevnt over bedre lytteopplevelse.

Har prøvd å sette ht lenger fra vegg men også da synes jeg bassen blir både "for mye" og "for boomy". (Rommet er en stue på ca 25 m2.)

Hva er deres erfaringer med plugging av bassport? Jeg vil jo egentlig anta at produsenten har konstruert dem slik at bassporten skal være uplugget....
prøvde det med en Dynaudiohøyttaler en gang, forsvant noe detaljer fra fra toppen. Husker ikke om det var positivt på andre måter.

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
57
Torget vurderinger
6
prøvde det med en Dynaudiohøyttaler en gang, forsvant noe detaljer fra fra toppen. Husker ikke om det var positivt på andre måter.
[/quote]

toppen?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Var nok diskantporten han plugget ::)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
Todd skrev:

På noen gamle dynaudio modeller følte jeg at lyden ble litt strupa med plugg i bassporten, gjelder vel dynaudio 52 spesielt, men på focus 140 og focus 110 føler jeg at de spiller bedre med bassporten plugga her hos meg.

Destiny.. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Et alternativ kan være en bunt med sugerør i bassporten. Det må være mange nok til at de blir sittende i porten av seg selv. Man beholder tuningfrekvensen men reduserer Q en smule grunnet høyere luftmotstand (ekvivalent til bassportens Rms). Det kan være løsningen om bassen er en smule boomy.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Takk for kommentarer! Ser i manualen fra Monitor Audio at de anbefaler å eksperimentere en del med plassering av HT og med/uten basspugg før man finner den løsningen som passer sitt rom og smak best. Det er vel det jeg har gjort og funnet ut at pluggene bør benyttes.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Vil ikke mellomtonen også forandre seg noe med en to-veis høyttaler hvis bassporten plugges?
Vil man miste noe av fyldigheten i mellomtonen ved dette?

L

Lydarne

Gjest
niha skrev:
Hei!
Vil ikke mellomtonen også forandre seg noe med en to-veis høyttaler hvis bassporten plugges?
Vil man miste noe av fyldigheten i mellomtonen ved dette?
Jo den vil blive mere tør bl.a. fordi ekko porten er blevet lukket.
Til at lukke porten lidt kan også bruges noget bølgepap som rulles omkring lidt skumgummi.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Todd: Spill inn høyttalerene dine før du vurderer å plugge igjen noe som helst. Rx høyttalerene dine kommer nok til å kreve endel før de er oppe og går. Regn med en upresis mellomtone og en boomy bass noen dager til.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Griffenfeldt skrev:
Todd: Spill inn høyttalerene dine før du vurderer å plugge igjen noe som helst. Rx høyttalerene dine kommer nok til å kreve endel før de er oppe og går. Regn med en upresis mellomtone og en boomy bass noen dager til.
Takk for tips :D Har fjernet pluggene nå og synes det har kommet seg noe allerede. Mindre boomy (høytallerne er dessuten bedre i stand til å fylle rommet uten pluggene=mer punchy) Jeg trodde hifi miljøet var delt i synet på innspilling (break in), men er det opplest og vedtatt at HT trenger å spilles inn for virkelig å prestere? Selgeren av HT, mente RX1 trengte 300 timer minimum....

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Todd skrev:
Griffenfeldt skrev:
Takk for tips :D Har fjernet pluggene nå og synes det har kommet seg noe allerede. Mindre boomy (høytallerne er dessuten bedre i stand til å fylle rommet uten pluggene=mer punchy) Jeg trodde hifi miljøet var delt i synet på innspilling (break in), men er det opplest og vedtatt at HT trenger å spilles inn for virkelig å prestere? Selgeren av HT, mente RX1 trengte 300 timer minimum....
Ting begynner å løsne etter nærmere 50-60 timer. Usikker på om 300 kan være reelt, men at du kommer til å passere 100 timer er jeg ganske sikker på.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
ssnht skrev:
norcad skrev:
Var nok diskantporten han plugget ::)
;D ;D ;D
Toppen er vanligvis øverste del av frekvensområdet, har jeg hørt svake rykter om.

Prøvde med en plugg som fulgte med ht. Tror mer på å bruke sugerør feks, som foreslått av Snickers-is.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Todd skrev:
Jeg trodde hifi miljøet var delt i synet på innspilling (break in), men er det opplest og vedtatt at HT trenger å spilles inn for virkelig å prestere? Selgeren av HT, mente RX1 trengte 300 timer minimum....
Tror nok miljøet er delt i synet på innspilling. For egen del så har jeg opplevd et par Accuton mellomtoner falle så til de grader på plass en ettermiddag etter mange dagers kontinuerlig strøypådrag at jeg ikke blir overrasket over noen innspillingshistorier. De to elementene falt på plass med ca en times mellomrom. En kort stund låt venstre og høyre høyttaler vesentlig forskjellig.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Høyttalere spilles inn, ja. Det er ganske enkle forklaringer på hva som skjer, ettersom opphenget av høyttalermembranen endrer stivhet med bruk inntil det til slutt ender opp med de parametrene det vil ha gjennom levetiden. Dette endrer parametrene som bestemmer resonansfrekvenser etc, og dermed frekvensresponsen fra elementet. Det har jeg også erfart selv.

Derimot er det vel litt ulike synspunkter på hvor lang tid det tar å spille inn en høyttaler. Noen mener at det meste er gjort etter et minutt eller to, andre mener det tar vesentlig lengre tid. Det kommer nok an på det aktuelle elementet.

Likevel: Vær skeptisk til forhandlerpåstander om innspillingstid som "tilfeldigvis" er lengre enn angrefrist og/eller reklamasjonstid...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Ved å plugge igjen bassporten vil du vel potensiellt kunne få en dårligere nyansering av detaljer i bassen fordi det blir noe mer kompresjon i ht-kassen som dermed hindrer membranets vandring?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
janb skrev:
Ved å plugge igjen bassporten vil du vel potensiellt kunne få en dårligere nyansering av detaljer i bassen fordi det blir noe mer kompresjon i ht-kassen som dermed hindrer membranets vandring?

Det kan bli enten eller avhengig av elementets aks-faktor og kassevolum. (bra svar?) Små stativhøyttalere med "bassport" spiller gjerne renere med anuset plugga.

Mvh. RS

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Spiller med skumgummiplugger her... låter ganske så ok både med og uten plugger.

Bakgrunn for at plugger brukes er juniors interesse for å teste ut nye ting hele tiden.
Legg merke til størrelsen på lekebilen som står på høyttaleren og diameteren på bassporten! ;D
Hadde nok hatt høyttalere full av lekebiler om jeg ikke hadde plugget igjen bassportene.,

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
janb skrev:
riktig eller feil? :)
Det er vel heller stikk motsatt. Bassrefleksen gjør at membranen nesten ikke beveger seg ved portresonnansen og gir som regel en betydelig avlastning for elementet. Lukker du porten får elementet derimot mye å gjøre ved denne resonnansen. Det blir altså større membranvandring rundt portfrekvensen hvis porten stenges. Dette er isolert sett en ulempe. Noen ganger betydelig sådan. Men andre ganger gir det en bedre avstemning i bassen, og hvis elementet har stor nok slaglengde til å gjøre jobben selv så blir resultatet bedre.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Bx skrev:
janb skrev:
Det er vel heller stikk motsatt. Bassrefleksen gjør at membranen nesten ikke beveger seg ved portresonnansen og gir som regel en betydelig avlastning for elementet. Lukker du porten får elementet derimot mye å gjøre ved denne resonnansen. Det blir altså større membranvandring rundt portfrekvensen hvis porten stenges. Dette er isolert sett en ulempe. Noen ganger betydelig sådan. Men andre ganger gir det en bedre avstemning i bassen, og hvis elementet har stor nok slaglengde til å gjøre jobben selv så blir resultatet bedre.
Ville vel tro at konstruktøren har tatt hensyn til dette og først og fremst beregnet at ht skal klare seg uten propp i bassporten? Men at det kan være en grei nødløsning i enkelte rom. Når man da propper porten vil det kunne skje uventede ting.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Terka skrev:
Spiller med skumgummiplugger her... låter ganske så ok både med og uten plugger.

Bakgrunn for at plugger brukes er juniors interesse for å teste ut nye ting hele tiden.
Legg merke til størrelsen på lekebilen som står på høyttaleren og diameteren på bassporten! ;D
Hadde nok hatt høyttalere full av lekebiler om jeg ikke hadde plugget igjen bassportene.,
Fant en smokk i den ene høyttaleren min en gang. Litt mindre lyst til å kjøpe brukt høyttaler med bassrefleks da, gitt :p

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
hagr skrev:
Terka skrev:

Fant en smokk i den ene høyttaleren min en gang. Litt mindre lyst til å kjøpe brukt høyttaler med bassrefleks da, gitt :p

Hos meg har det kommet en svimmel katt ut av bassporten etter en runde med utagerende musisering* ;D

* nei, dette handler ikke om mus men derimot musikk

Mvh. RS

L

Lydarne

Gjest
Bx skrev:
janb skrev:
Det er korrekt at membran bevægelserne omkring resonans er mindre, Bas outputtet produceres som når man puster i en flaske, her er det bare hen over basreflex-porten, lige når man ramme resonans giver det en masse lyd fra sig.

Den bas man hører i det område kommer ikke fra membranen men næsten kun fra basreflex-porten og det er med fase drej i forhold til membranen, (ved lukket kabinet eller akustik ventil er det naturligvis membranen der styrer lyden som den jo gør i hele basområdet, og ja, med et jævnt voksende membran udslag indtil resonans nås hvor kurven så flader ud).

Over resonans er det nogenlunde det samme som et lukket kabinet, bortset fra den mellemtonen der slipper fase drejet ud af basreflex-porten,

Under resonans sider enheden næsten i en open baffel uden nogen kontrol overhovedet, fjedrer virkningen er væk det giver mulighed for meget store membran udslag, og fase-drejet fra basreflex-porten bevæger sig mod 180 grade ude af fase i forhold enhedens output og 360 grader i forhold til indgangssignalet.

Ps. Jeg har vedlagt kurver så man kan se forløbet, de skal bare vise forskellen på membranvandring for lukket og basreflex og ikke andet, der hvor membran udslaget bliver mindre for basreflex, der overtager basreflex-porten og levere næste hele outputtet, kurver er standart design lavet i Unibox408

fase forvirringen og den uens belastning af membranen plus den syge impedans kurve med to pukler give samlet det jeg kalde basreflex sound, og det er der tilsyneladende mange der godt kan lide. og det foretrækkes af omkring 80-90% frem for for en korrekt bas, mærkeligt.

At lukke basreflex-porten giver ikke altid et optimalt resultat fordi optimalt resultat kræver at enheden er meget eftergivelig/løst ophængt (så der skal helt sikkert eksperimenteres en del for godt resultat, og i nogle tilfælde virker det bare ikke, men så er EQ jo opfundet, så det sikkert klares på den måde).
Måske der er nogen der kan svarer mere præcist på forskellen på en enhed der er optimeret til Basreflex, i forhold til en enhed der er beregnet til lukket kabinet eller akustik ventil.

Vedlegg

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Dickason: "Compared to woofers whics are maximized for closed-box designs, woofers for vented enclosures tend to have less cone mass, less voice coil outside the magnetic gap (because of less excursion requirements), and lower overall Qts. As with closed boxes, they can use almost any value of Qts, however, only a Qts between 0,2-0,5 generally provides satisfactory response. Small's EBP suggests values around 100 will work well for vented enclosures".

EBP = resonans frekvens = fs
elementets elektriske Q Qes

EBP rundt 50 indikere lukket kabinett vil være mer passende, mens EBP på rundt 100 vil være mer passende for bassrefleks. EBP formelen tilsier at bassrefleks krever lavere elektrisk Q i forhold til resonansfrekvensen enn for trykkammer. Kanskje andre her på forumet kan si noe om elektrisk Q og hva som påvirker det?

Dickason mener at lekkasjer med åpne støvhetter eller åpne tøykantoppheng (eks. Accuton) ikke er så viktig dersom elementet ellers er designet for bassrefleks. Å lukke dem (helt tett støvhette og kantoppheng) kan skape flere problemer enn det løser.

Har plugget mine porter og ser meg neppe tilbake igjen. Foretrekker basskvalitet fremfor basskvantitet.

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
Bassrefleksen på SF Minima Amator sitter bak på høyttaleren.
Det gjør vel at bassen er mer avhengig av hvordan bakveggen i rommet er dempet enn reflekser som peker i lytteretning ?

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Etter å ha lest denne tråden gjorde jeg et avansert eksperiment... På sangen Three Wishes (Roger Waters - Amused to Death) får jeg nemlig en metning av rommet i noen korte øyeblikk.

Fant frem et par med hjemmestrikkede ullsokker - rullet hver enkelt sokk sammen og stappet de inn i de nederste bassrefleksportene. På med plata igjen - mye mindre metning av rommet! Hmm - interessant; frem med enda et par ullsokker - inn i de andre portene (det er 2 porter på hver høytaler) - på med plata igjen og hey: metningen av rommet er borte!! (så godt som ihvertfall).

Dro så kjerring og datter ned i kjelleren og gjentok eksperimentet. De opplevde det samme, men de mente også at lyden generelt ble bedre å høre på! Dette hadde ikke jeg hverken tenkt på- eller registrert. Var nok for fokusert på metningsproblematikken.

Her må det testes videre. Andre sokker - rulle dem hardt sammen eller løst sammen.... He, he - morsomt

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hilmar skrev:
Etter å ha lest denne tråden gjorde jeg et avansert eksperiment... På sangen Three Wishes (Roger Waters - Amused to Death) får jeg nemlig en metning av rommet i noen korte øyeblikk.

Fant frem et par med hjemmestrikkede ullsokker - rullet hver enkelt sokk sammen og stappet de inn i de nederste bassrefleksportene. På med plata igjen - mye mindre metning av rommet! Hmm - interessant; frem med enda et par ullsokker - inn i de andre portene (det er 2 porter på hver høytaler) - på med plata igjen og hey: metningen av rommet er borte!! (så godt som ihvertfall).

Dro så kjerring og datter ned i kjelleren og gjentok eksperimentet. De opplevde det samme, men de mente også at lyden generelt ble bedre å høre på! Dette hadde ikke jeg hverken tenkt på- eller registrert. Var nok for fokusert på metningsproblematikken.

Her må det testes videre. Andre sokker - rulle dem hardt sammen eller løst sammen.... He, he - morsomt
Neste trinn opp må bli Ullvangsokker, deretter Nike løpesokker for maksimalt bassopptak. ;D

L

Lydarne

Gjest
Har hørt at Nike løbesokker skulle giver den hurtigste bas.

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
Ulvesnute-pels gir mindre brumm i bassen.
Det er dyrt men funker !

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.443
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
sydspissen skrev:
Bassrefleksen på SF Minima Amator sitter bak på høyttaleren.
Det gjør vel at bassen er mer avhengig av hvordan bakveggen i rommet er dempet enn reflekser som peker i lytteretning ?
Resonansfrekvensen der er ca. 80 Hz. Skal MYE dempemateriale til ved 80 Hz.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De selger jo skummateriale på Eltek som er til dette bruket. De gjorde i alle fall det for mange år siden. Det ser klart bedre ut enn raggsokker, men låter det bedre? Er det noen akustiske årsaker til at et porøst materiale som f.eks. originalplugger låter bedre enn de gamle sokkene?

Jeg har tidligere eksperimentert med plugger selv, og mener at de i alle fall ikke medfører noe dårligere lyd ut fra objektive kriterier i mine forsøk. Etter å ha lest denne tråden vurderer jeg å eksperimentere med plugger i bassporten som er bak på mine Kef-er. Kabinettet er delt i to med en bass/mellomtone i bunn i tillegg til UniQ i den øvre delen. De to rommene i kabinettene har hver sin bassport. I en periode der jeg var undermotorisert brukte jeg plugger både foran og bak for å minimere effekten av manglende evne til å drive bassen. Det fungerte ikke særlig overbevisende, så ny forsterker måtte til for å få orden på problemet. 13 watt fra EL84 er ikke nok til UniQ + 6,5". Jeg lurer litt på om Kef har litt trøblete impedansekurve for små rørforsterkere...?

Men tilbake til topic: Vil det være noe å vinne på å kjøpe skummateriale fra f.eks. Eltek istedenfor å bruke de gamle raggsokkene mine? Og vil det medføre noen store problemer å kun dempe porten bak, og ikke porten fremme?

L

Lydarne

Gjest
frans skrev:
Dickason: "Compared to woofers whics are maximized for closed-box designs, woofers for vented enclosures tend to have less cone mass, less voice coil outside the magnetic gap (because of less excursion requirements), and lower overall Qts. As with closed boxes, they can use almost any value of Qts, however, only a Qts between 0,2-0,5 generally provides satisfactory response. Small's EBP suggests values around 100 will work well for vented enclosures".

EBP = resonans frekvens = fs
elementets elektriske Q Qes

EBP rundt 50 indikere lukket kabinett vil være mer passende, mens EBP på rundt 100 vil være mer passende for bassrefleks. EBP formelen tilsier at bassrefleks krever lavere elektrisk Q i forhold til resonansfrekvensen enn for trykkammer. Kanskje andre her på forumet kan si noe om elektrisk Q og hva som påvirker det?

Dickason mener at lekkasjer med åpne støvhetter eller åpne tøykantoppheng (eks. Accuton) ikke er så viktig dersom elementet ellers er designet for bassrefleks. Å lukke dem (helt tett støvhette og kantoppheng) kan skape flere problemer enn det løser.

Har plugget mine porter og ser meg neppe tilbake igjen. Foretrekker basskvalitet fremfor basskvantitet.
Tak for svaret Frans, det var vist lige det jeg tænkte på, men som jeg ikke rigtigt kunne huske

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.343
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
...
Men tilbake til topic: Vil det være noe å vinne på å kjøpe skummateriale fra f.eks. Eltek istedenfor å bruke de gamle raggsokkene mine? Og vil det medføre noen store problemer å kun dempe porten bak, og ikke porten fremme?
Materialet: forskjellig tetthet i materialet i pluggen vil påvirke på hvordan pluggen og refleksrøret fungerer. Et løst materiale vil fungere som en strømningsmotstand og redusere Q i bassrefleksporten => dvs lavre nivå og et nivå som er jevner over et større frekvensområdet enn udempet port. Et tett materiale i pluggen vil i økende grad (med større tetthet) få HT til å oppføre seg som en lukket boks. Hva som funker avhenger av hvordan HT er tunet/avstemt og hvordan dette samspiller med romet + preferanser.

Plugging av en eller to porter: Det avhenger av hvordan HT/portene er avstemt og hvordan dette fungerer i romet => dvs prøv og finn ut av det.

mvh
KJ

Topp Bunn