Platevasker...

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Jeg er ute etter en plate vasker som gjør en meget bra jobb, men som ikke koster skjorta.
Jeg ser Big dipper selger en: OKKI NOKKI hva med den?
Eller finnes det andre modeller som gjør jobben bedre for en billigere penge?
Kansje man må opp i pris for og finne noe som duger?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Det rimeligste alternativet (som jeg har sett) og som gjør den samme jobben som Okki Nokki/Nitty Gritty, må være KAB EV-1. Du må riktignok ha en støvsuger, men billig er den ihvertfall. Har dog ikke prøvd den sjøl :)

www.kabusa.com

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
JH skrev:
Det rimeligste alternativet (som jeg har sett) og som gjør den samme jobben som Okki Nokki/Nitty Gritty, må være KAB EV-1. Du må riktignok ha en støvsuger, men billig er den ihvertfall. Har dog ikke prøvd den sjøl :)

www.kabusa.com
Jeg så på den, men det hadde vært greit med tilbakemelding på et produkt slik at man faktisk vet at det duger.
Selv om det er billig, så blir det dyrt hvis det ikke duger!
Jeg har sett litt på Vpi 16.5 og har inne pris forespørsel på den.
Jeg har hørt at den gjør jobben, men kan det være andre modeller/typer som duger?

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
unison skrev:
Jeg er ute etter en plate vasker som gjør en meget bra jobb, men som ikke koster skjorta.
Jeg ser Big dipper selger en: OKKI NOKKI hva med den?
Eller finnes det andre modeller som gjør jobben bedre for en billigere penge?
Kansje man må opp i pris for og finne noe som duger?
Er vel ingen tvil om at en DIY ultralydvasker er et kjempegodt alternativ.
For det første vasker den best, for det andre er det en billig løsning (fra ca 3000 kr og oppover, avh av egeninnsats). Finnes tråder om dette her fra før........
Mvh

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Jan_I skrev:
Ultralydstråden.. HMM hvorfor tenker en på andre ting.. ;D

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=24877.0
Dette så ut til og være noe, men ser ikke helt for meg og kunne konstruere noe slikt.
Kansje noen har et halvferdig prosjekt og selge, med de fleste deler motert i alle fall?
Er det bevist at denne type vasker gjør den beste jobben?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg husker et foredrag om kabelteknologi Van den Hul holdt på Trollhaugen rundt 1990. Da var Nitty Gritty og slikt et relativt nytt fenomen. Da den som var teknisk ansvarlig fra den butikken som hadde invitert ham til Bergen startet lytteseansen med å rengjøre platen i en slik maskin var det en tydelig øyerulling å spore hos professoren selv. Hva den rullingen betydde vil jeg ikke spekulere i, og kanskje han ikke ville rullet like mye i dag?

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.200
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Ser at det etterspørres om "det er bevist at ultralydvaskeren gjør den beste jobben "
Svaret er kort og godt ja.Denne metoden er som gildes beste :non plus ultra

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Jeg husker et foredrag om kabelteknologi Van den Hul holdt på Trollhaugen rundt 1990. Da var Nitty Gritty og slikt et relativt nytt fenomen. Da den som var teknisk ansvarlig fra den butikken som hadde invitert ham til Bergen startet lytteseansen med å rengjøre platen i en slik maskin var det en tydelig øyerulling å spore hos professoren selv. Hva den rullingen betydde vil jeg ikke spekulere i, og kanskje han ikke ville rullet like mye i dag?
Den godeste vdH er en meget eksentrisk person, så årsaken til rullingen kan ha vært ganske mye innbiller jeg meg. Hørtes uansett ut som et interessant foredrag.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
tore_v1 skrev:
baluba skrev:
Den godeste vdH er en meget eksentrisk person, så årsaken til rullingen kan ha vært ganske mye innbiller jeg meg. Hørtes uansett ut som et interessant foredrag.
Det var veldig interessant, helt til jeg hadde pratet med ham personlig i et par minutter etter selve foredraget. Da fikk han av en eller annen grunn en ide om at jeg er et kompetent og oppegående menneske, og den virkelig store kalkulatoren kom frem... Ooops ???

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
vega65 skrev:
Ser at det etterspørres om "det er bevist at ultralydvaskeren gjør den beste jobben "
Pussig at det er så mange som spør om "bevis".
Det har vært skrevet sidevis om denne vaskeren både her og på utenlandske nettsteder.
Metoden er faktisk videnskapelig bevist som den beste. Møkk og smuss fester seg til det meste. Ikke bare til vinyl. Slike ultralydvaskere er veldig mye i bruk i industrien, medisin, gullsmeder, urmakere og vinylentusiaster.
Jeg sjekket GOOGLE.
Nå er det mange linker til slike. Brukes til bil, MC, sykkel og mye mekaniske deler. Faktisk flere som selger slike i Norge. Fant bare ikke noen i passe størrelse.
Søk og les :)

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
vega65 skrev:
Det har vært skrevet sidevis om denne vaskeren både her og på utenlandske nettsteder.
Metoden er faktisk videnskapelig bevist som den beste. Møkk og smuss fester seg til det meste. Ikke bare til vinyl. Slike ultralydvaskere er veldig mye i bruk i industrien, medisin, gullsmeder, urmakere og vinylentusiaster.
Jeg sjekket GOOGLE.
Nå er det mange linker til slike. Brukes til bil, MC, sykkel og mye mekaniske deler. Faktisk flere som selger slike i Norge. Fant bare ikke noen i passe størrelse.
Synd at ingen lager disse for salg som er til bruk for LP?

Hva er den beste vaskeren utenom disse ultralydvaskere, som man kan få kjøpt i butikk?
Uten at det koster skjorta?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Har ikke prøvd, men jeg har hørt at Vpi sin vasker, gjør en veldig grei jobb. Jeg har et samkjøpsprosjekt på gang sammen med et par andre vinyldiggere...

mvh. VilhelmW

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Jeg må være gammeldags... jeg vasker snavsede LP'er i lunkent vand med lidt opvaskemiddel i. (Husk cirkelbevægelser med en meget blød børste). Derefter tørrer jeg med et meget blødt viskestykke. Resultatet er super :D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
unison skrev:
Audiomix skrev:
vega65 skrev:
Jeg sjekket GOOGLE.
Synd at ingen lager disse for salg som er til bruk for LP?

Hva er den beste vaskeren utenom disse ultralydvaskere, som man kan få kjøpt i butikk?
Uten at det koster skjorta?
Alle platvaskere som selges over disk vasker kun en LP om gangen og med et resultat langt bak en ultralydvasker.
Hvis en ikke kan tenke seg og mekke litt på egen hånd, kan en kjøpe en ultralydvasker og en "strikkepinne". Da kan en vaske en LP om gangen uten å være verken Reodor Felgen eller Petter Smart. Det kjekke med de som er laget av DIY'ere er at de tar opp til 20 plater om gangen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Freako skrev:
Jeg må være gammeldags... jeg vasker snavsede LP'er i lunkent vand med lidt opvaskemiddel i. (Husk cirkelbevægelser med en meget blød børste). Derefter tørrer jeg med et meget blødt viskestykke. Resultatet er super :D
Det blir nesten like supert som en dedikert vinylvasker basert på væske, børster og vannsuger.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Audiomix skrev:
Alle platvaskere som selges over disk vasker kun en LP om gangen og med et resultat langt bak en ultralydvasker.
Hvis en ikke kan tenke seg og mekke litt på egen hånd, kan en kjøpe en ultralydvasker og en "strikkepinne". Da kan en vaske en LP om gangen uten å være verken Reodor Felgen eller Petter Smart. Det kjekke med de som er laget av DIY'ere er at de tar opp til 20 plater om gangen.
Støttes - jeg bruker strikkepinne og manuell snurring fungerer fint det. De bråker litt disse vaskerene så ser helt klart nytte i å få laget en motor så den kan stå ubetjent et sted.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Her er en variant som kombinerer ultralyd med mekanisk vask og som også tørker platen etterpå.
Har sett den demonstrert flere ganger og den ser svært bra ut for meg og støyer heller ikke på langt nær så mye som en VPI eller Nitty Gritty.
Det tar dog fort ett par minutt å vaske en plate samt at jeg av og til har lagt merke til at man risikerer å få fuktighet på etiketten i midten.
Koster litt gjør den også..........
Kan se ut som om PM Audio er norsk forhandler:
http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=10_17_15

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Hvor får man kjøpt de billigste ultralydvaskerene? Hva heter de?

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
modellen jeg kjøpte heter UD150SH-6L finnes sikkert mange alternativer eks på ebay men pass på at karet er stort nok til plata (opp til label)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jens skrev:
Her er en variant som kombinerer ultralyd med mekanisk vask og som også tørker platen etterpå.
Har sett den demonstrert flere ganger og den ser svært bra ut for meg og støyer heller ikke på langt nær så mye som en VPI eller Nitty Gritty.
Det tar dog fort ett par minutt å vaske en plate samt at jeg av og til har lagt merke til at man risikerer å få fuktighet på etiketten i midten.
Koster litt gjør den også..........
Kan se ut som om PM Audio er norsk forhandler:
http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=10_17_15
Denne er jo helt bak mål.
De som lager den kan ikke ha forstått hvordan ultralyd virker.
Og så med børster da ???
Da begrenses antall plater pr vask til en stykk.
Men kjekt med en LED som lyser når plate er ren ;D

When, after a short period of time, the green LED lights up the cleaned disc can be removed from the apparatus.

Counter-rotating micro-fibre cleaning barrels and ultrasonic waves softly remove even deep-sitting dirt particles from the grooves of the LP

Topp Bunn