Platespiller stopper

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Hei!

Har en project xtension 9 evolution spiller som har vært på rep. Nå stopper den av seg selv etter en stunds bruk. Starter opp igjen, men det samme inntreffer på nytt. Noen som har opplevd noe tilsvarende? Hva kan få en spiller til å stoppe av seg selv?
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Mysteriet er løst. Hadde ikke trodd det var mulig, etter å ha betalt masse for reparasjon. Smøringen var litt tørket ut/dårlig. Kvalitetskontroll???

My greace koster > 200 kr for ca 2 ml, alt for mye. Hva bruker folk for å smøre spindelen/pinnen på platespilleren? Tester med symaskinolje, som funker, men den er jo litt tyntflytende og kan kanskje renne bort.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Rupa: 200 kroner er ikke for mye for å redde platespilleren din. Feil smøring- altså en type som ikke anbefales av produsenten- funker ikke. Hvorfor?

a) Feil viskositet. Olja er for tynn. Da kommer den ikke dit den skal, legger seg ikke der den skal være i lang nok tid til å kunne smøre det den skal . Evt varmgang og feilbelastninger på lageret blir resultatet. I et kulelager kan det ende med at kulene får form som et egg, de hindrer riktig funksjon.

b) Feil smøreegenskaper. Olja er for tjukk. Den vil da kunne tette åpninger, og egenskapene blir feil. Se Regatråden for en nærmere forklaring..
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.241
Antall liker
8.203
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
A: er vel en helt usannsynlig teori. Da må det gå tørt, vi snakker da om lenge.
Husk att dette går med svært liten hastighet.
Hvis da ikke kulene er laget i tre. Jobber jo med dette i det daglige.
Men er det noen spillere som har kulelager i spindelen? Trodde det kun noen som har en kule i bunnen.
Men det var muligens bare ett eksempel.
Men att ikke olja kommer dit den skal (for lite)er jo en mulighet, min står i en sump. Så der er det olje alltid.
Men satte meg på en tanke om å bytte, har aldri hvert gjort. Er jo fra 80 tallet:=)
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Viskositet osv er kjent stoff. Tror ikke platespillerprodusenter utvikler egne smøremidler, men bruker kommersielt tilgjengelige produkter. Samme produkt koster sikkert like mye i stor forpakning 250-500 ml) på Tess eller et annet sted. Gjelder bare å avsløre hvilket...

Mvh/rupa
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Leverer du inn noe til reparasjon, så blir det bare reparert det som er beskrevet som feil, og ikke noe ut over det.
Så dersom feilen ikke var relatert til dette, så er det nok ikke noe unormalt i at de ikke har gjort noe mere med den.

Har du derimot spesifisert at det skulle utføres en service på den, ja da har du nok grunn til å stille spørsmål med jobben som er utført.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.696
Antall liker
37.942
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Takk for svar. Viskositet osv er kjent stoff. Tror ikke platespillerprodusenter utvikler egne smøremidler, men bruker kommersielt tilgjengelige produkter. Samme produkt koster sikkert like mye i stor forpakning 250-500 ml) på Tess eller et annet sted. Gjelder bare å avsløre hvilket...

Mvh/rupa
Ikke hør på svadaet til Auditor, Symaskin olje fungerer helt fint, har brukt det selv på spillere i over 40 år :)

mvh
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Har du brukt det på spillere med en tallerken som veier 16Kg?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Smøremidler er ikke magiske. Symaskin eller CRC 556 fungerer sannsynligvis godt nok.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Det man får på mer påkostede modeller er kanskje tyngre chassis, litt bedre motor osv. Men det ikke sikkert at forskjellene er så hørbare som mange later til å tro.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bjørn H: Smøremidlene som brukes i alle maskiner er slik de er- til den maskinen de er I- fordi de gjør det de skal akkurat i den gitte situasjonen. Det betyr at de må overholde en SPESIFIKASJON, satt av produsenten. Gjør eieren så noe annet enn den spesifikasjonen tilsier, blir det garantert problemer men maskinen. Feil belastninger, redusert holdbarhet, feil egenskaper. Både i smøring og funksjon. Samme som i en motor som ikke funker riktig. Feil oljespesifikasjon der, så skjærer du motoren.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Det jeg ikke skjønner er at dette skjer på en såpass ny spiller.
At det skjer at smøringen tørker inn på en 30-40 år gammel Garrard eller Thorens spiller er naturlig,
men på en spiller fra en såpass "renomert" produsent, så hadde jeg faktisk forventet
at det skulle være unødvendig med slikt vedlikehold. I alle fall de første 20 årene.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.696
Antall liker
37.942
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det jeg ikke skjønner er at dette skjer på en såpass ny spiller.
At det skjer at smøringen tørker inn på en 30-40 år gammel Garrard eller Thorens spiller er naturlig,
men på en spiller fra en såpass "renomert" produsent, så hadde jeg faktisk forventet
at det skulle være unødvendig med slikt vedlikehold. I alle fall de første 20 årene.
Ja dette er bare tull, det kan ikke være noe annet en strømforsyning eller motor som trøbler

mvh
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.696
Antall liker
37.942
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Mysteriet er løst. Hadde ikke trodd det var mulig, etter å ha betalt masse for reparasjon. Smøringen var litt tørket ut/dårlig. Kvalitetskontroll???

My greace koster > 200 kr for ca 2 ml, alt for mye. Hva bruker folk for å smøre spindelen/pinnen på platespilleren? Tester med symaskinolje, som funker, men den er jo litt tyntflytende og kan kanskje renne bort.
Dette viser jo bare hvor mange useriøse aktører som finnes :(

mvh
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Må nok (til en forandring;) ) til dels si meg enig med Auditor her mht viskositet. Vi fant jo ut i Rega-tråden for en tid tilbake at Rega faktisk bruker en single grade gearolje i lageret. Det hadde jeg aldri trodd om det ikke var for at det ble verifisert. Selv om vi snakker sakte gange og teoretisk sett lav belastning så vil riktig viskositet ha betydning for både riktig smøring og friksjon. Den skal være tykk nok til å gi en film mellom spindel og lager, men ikke så tykk at den gir økt friksjon.
Ulike produsenter opererer med ulike løsninger, materialer og toleranser, så det finnes ikke én "standard" olje som fungerer til alt.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.696
Antall liker
37.942
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Må nok (til en forandring;) ) til dels si meg enig med Auditor her mht viskositet. Vi fant jo ut i Rega-tråden for en tid tilbake at Rega faktisk bruker en single grade gearolje i lageret. Det hadde jeg aldri trodd om det ikke var for at det ble verifisert. Selv om vi snakker sakte gange og teoretisk sett lav belastning så vil riktig viskositet ha betydning for både riktig smøring og friksjon. Den skal være tykk nok til å gi en film mellom spindel og lager, men ikke så tykk at den gir økt friksjon.
Ulike produsenter opererer med ulike løsninger, materialer og toleranser, så det finnes ikke én "standard" olje som fungerer til alt.
Så feil kan du ta ptb, men dere får leve i troa :)

mvh
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.812
Antall liker
26.419
Sted
Oslo/Grebbestad
Ville ikke tatt sjansen og helle i symaskinsolje i lageret på min Hyperspace. 300kr for en liten flaske som holder til flere oljeskift, omtrent vad en betaler for en plate.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det som forbauser meg mest her er en tilsynelatende brutal uvilje mot å faktisk bruke den smøring Pro-Ject anbefaler- til en pris for originalen av pluss/minus NOK 200,00- på en såpass god- og dyr- spiller som en E9 Evo faktisk er. For å redde dens videre funksjon. Istedet virker det som om det å spare en av bankens grønne er viktigere. Hvilket i mine øyne er direkte underlig. Og helt og fullstendig FEIL. Alle spillere , uansett prisklasse, kan få slike problemer. Og analoge formater har det kravet at de MÅ ha periodisk vedlikehold for å leve. Det SKAL utføres, og det til en HØY standard. Det er klart at et stopp i funksjon ikke bør forekomme- noe av det har her med østerrrikernes kvalitetskontroll å gjøre. Men mekanisk topp standard krever riktige ancillaries og. Herunder riktig oljespesifikasjon. Er men ikke villig til det, dropp analogformater. Det å vedlikeholde med riktige remedier skal ligge i ryggraden for vinylister, kassettbrukere og spoledyr. Gjør det ikke det, hold deg til digitalt. Filbasert eller CD.. Men også det skal jobbes ordentlig med, og opplagt hasardiøse valg sender deg også der rett til et svært varmt sted, musikalsk sett. Det går mao. ikke an å forvente enveisbillett til musikkens himmel hvis du ikke er villig til å jobbe både godt og riktig for resultatet. Analogformater har EN udiskutabel fordel: De lærer deg matching enten du vil eller ikke. Men det kan jo være at du ikke tenker på det med en gang, da. Ikke før du faktisk trenger det, Mekanisk havari? DET er dyrt, det..Men da er det også for seint å tenke på hva som er riktig - og falsk økonomi.. Feil der kan som oftest spores enten til konstruksjonssvakheter/garantisaker eller direkte tilbake til sluttbrukers feil håndtering av maskinen. Er lik garantibortfall.
Jeg siterer Phoenix Gold i sakens anledning:

Do It Right! First Time!
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Så feil kan du ta ptb, men dere får leve i troa :)

mvh
Nei. Her tar jeg ikke feil :) .
I mange tilfeller vil en "symaskinolje" selv om viskositet sjelden er angitt, kunne fungere. I noen tilfeller optimalt, i andre tilfeller greit nok. Men, en del spillere (ofte med ganske grovt dimensjonert lager) har ganske fine toleranser, så der vil en så riktig viskositet som mulig være betydningsfull. Jeg har ved selvsyn observert en spiller (husker ikke modellen) med spindeldim på 25-30 mm og tung tallerken bruke omtrent 20 minutter på å bunne ved lett rotasjon. Ved slike fine toleranser vil en for tykk olje ha en negativ konsekvens.

I og med at vi i teorien snakker glidelager her så vil det kunne sammenliknes med kamlager i en motor. Du vet selv hva som kan skje dersom man bruker feil viskositet i en bil- eller MC motor. Det man i et platespillerlager ikke bør vie like mye oppmerksomhet er stor temperaturendring. Derfor vil det være normalt å bruke en single-grade olje, og ikke en multi-grade olje som man bruker i en forbrenningsmotor.

Men, for all del - bruk den oljen dere vil. Innen HiFi eksisterer jo ikke de rent fysiske forhold uansett;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Det er forsåvidt riktig at viskositet sjelden er angitt på symaskinoljer. Single-grade oljer finner man på Biltema i et stort utvalg.
 
Topp Bunn