Platespiller - Selvbygg med Jelco-arm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Takk for mange gode ord. Hifisentralen er virkelig en stor motivasjon. No man is an island, og å håpe på at andre liker det man gjør er viktig.

    HasseBasse. ^Takk for tips. Jeg vet med sikkerhet at signalet fra magnethodet er alt for lavt. Sinuskurva etter differentiallforsterkeren er kun 0,2V amplitude i stedet for 0,7V amplitude som angitt i service-manualen. Jeg må imidlertid av med tonearma og topplokket for å justere, så jeg rakk det akkurat ikke før kjøkkenbordet ble beordret ryddet til påske :(

    Men nå som du sier det er viktig skal jeg gjøre et forsøk. Vanskelig å tolke av skjemaet hvor viktig dette signalet er for Wow & Flutter. Motordriveren bruker jo i tillegg Hall-elementer, men tar deg på ditt ord.

    Tror magnetbelegget er helt, Wow & Flutter signalet fra RPM-appen viser tydelig utslag på 4 ganger per omdreining, så jeg hadde vel forventet litt annerledes oppførsel dersom enkelte punkter på magnetbelegget var skadet. I verste fall kommer det snart en ny tallerken i hus. Hvis det ikke da er som Øystein Sunde synger: "Det som er feil på den ene, er også feil på den andre".
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det med de 4 gange, kan sagtens skyldes på produktionstolerancer på tallerkenen, og skyldes sikkert at hovedet er for langt fra.
    Det kan være pissesvært at justere. I gamle dage tog vi et stykke printerpapir og lagde det dobbelt eller 3-dobbelt imellem hoved og tallerken, trykkede hovedet med fast hånd (ikke for hårdt) ind mod tallerkenen og spændte skruerne. Fjernede papiret og kørte forsigtigt tallerkenen rundt for at se/høre, om den var fri hele vejen rundt. Var den det, var alt OK :)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Takk HasseBasse. Problem solved!

    Det var bare justering av magnethodets plassering som skulle til. Samt tilbakejustering av gain og bias til motordrivertrinnet.

    Den gamle målingen av H1 fra motoren så slik ut. Egentlig rart at motoren gikk såpass som den gjorde. RPM var helt ok.

    IMG_8950-Modifisert.jpg


    Ny måling etter justering av magnethodet:

    IMG_8959-Modifisert.jpg


    Signalet fra differentialforsterkeren er i servicemanualen oppgitt til +/- 0,08V. Jeg oppnådde +/- 0,06V, og stoppet der. Måtte endret skruehull og følte jeg var nær nok tallerkenen som jeg var. Et av problemene var at jeg hadde bommet på høyden på magnethodet, så jeg måtte fjerne en 3D-printet mellomlegg-skive.

    IMG_8960-Modifisert.jpg


    Spilleren høres bra ut og måler helt ok. Skal bli artig å få litt lyttekompetanse på besøk når den tid kommer. Nok en gang takk til HasseBasse. Den samlede kompetanse her inne på forumet er uslåelig! Rudi hadde vel strengt tatt også fortjent en takk lenger oppe her.

    IMG_8956.jpg
    IMG_8957.jpg
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Vanvittig flott prosjekt og håndverk! Gratulerer!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Super, at det gik, som det gjorde :) :) ..... Bra jobbet :) :)
    Og endnu en gang....... Fantastisk smukt diy-project.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Låter kjempebra. Sporer som en Gud den pickupen med 2.5 g etter digitalvekta.
    Overheng innstilt til 15 mm etter Jelco-spec.

    Følger Rudis pickupguide.

    Spilleren i vater:

    IMG_8971_Modifisert_Vater.jpg


    Tonearm i vater (VTA):

    IMG_8973_Modifisert_VTA.jpg


    Azimuth OK:

    IMG_8975_Modifisert_Azimuth.jpg
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Neste prosjekt?
    Lyden er såpass bra, og prosjektet var såpass morsomt, at jeg tenker på neste prosjekt. Mulig spesifikasjon:

    Prinsipp
    - Direktedrevet
    - Tangentialarm

    Plinth og design
    - Intet! Kun en ramme for montering og testing av de tekniske løsningene. En skikkelig Frankensteinløsning skal det bli.
    - Om den noengang bygges inn blir avhengig av kvaliteten.

    Motorstyring
    - Gammel motor hentet fra vrak-spillere.
    - 3D-printet motorbrakett for lett testing av ulike motorer.
    - Egen motorstyringselektronikk drevet av Arduino el.
    - Uttesting av egne smarte algoritmer for minimering av Wow & Flutter og riktig gjennomsnittshastighet.

    Tangetialarmen
    - Den vanskeligste delen med ukjent terreng.
    - Stjele det beste av eksisterende løsninger.
    - Antar den blir basert på innkjøpt skrue med motor og posisjonsgiver. Uten å ha lest noe som helst antar jeg at skruen går med en konstant hastighet og at pickupen er løst opphengt slik at den sporer selv akkurat som med en vanlig arm. Antiskating er vel intet problem med en tangetialarm.
    - Kutte armen fra en vrakspiller for å gjenbruke bajonettinnfatningen slik at ulike pickuper lett kan monteres på.
    - Vektcelle i opphenget med stepmotor på motvektslodd for automatisk justering av pickup-vekt. (Dette blir neppe realisert).
    - Heving/senking av pickup.

    Styring
    - All styring gjøres fra mobiltelefon via blåtann.
    - Sensor for deteksjon av platespor. Med mulighet for å forhåndsvelge hvilke låter man vil høre. Sensordelen er en utfordring. Kamera kan være en løsning, men laser er antagelig enklere.

    Utviklingsprinsipp
    - Bruke laaaang tid.
    - Ta et problem av gangen.
    - Stjele andres løsninger.
    - Ha det mest mulig moro og minst mulig stress.
    - Null ambisjoner om å måtte gjennomføre til ferdig spiller.
    - Tekniske løsninger diskuteres på hifisentralen undervegs.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder å stjele ideer: Denne var god, Clearaudio TT5.

    tt5-tangential-tonearm-full.jpg
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Danske High Fidelity hadde hadde vel et byggeprosjekt med en tangentialarm.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Gratulerer med kjempeflott spiller. Håper at du legger ut "tangential" prosjektet også ,hvis det blir noe av
    ( Yamaha har noen flotte tangential armer i PX spillerne sine , hvis du får tak i noe slikt)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Pimp my ride

    Når er et DIY-prosjekt ferdig? Nei, den er ikke ombygd til tangentialarm. Dette er kun et støvdeksel over tonearma.

    Sony PS-515 reservedelspilleren er forøvrig ankommet fra Nederland. Den måler kliss likt på Wow&Flutter med RPM-appen. Så DIY-spilleren er 100% friskmeldt, og det er godt å ha reservedelsmotor i hus.

    IMG_9008-Modifisert.jpg
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    I fortsettelsen av "pimp my ride": Hjemmelagd puck. Innmaten er sink. Totalt 430g. Brukes kun i trengsmål. Lav timepris nok en gang i forhold til ferdigkjøpt.

    Mitt forhold til platespilleren kan kort beskrives slik: "Our love is easy". Jeg duller og kjæler, og den gir mangfold tilbake.

    IMG_9032-Modifisert.jpg
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Lagde et minimalistisk headshell tilpasset 103R og tonearma. Ble en del nye runder med sparklig pussing og lakking før 3D-printen så noenlunde industriell ut. Men perfekt blir det ikke. Og ikke har jeg noen som helst kontroll på resonsansfrekvenser. Så selv om det låter helt OK, så bytter jeg nok tilbake til det originale Jelco-shellet.

    IMG_9042-Modifisert.jpg
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Vekta på spilleren er 15,5 kg. Vi går så det rister i gulvet, men pickupen fortsetter som om ingenting har hendt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn