Platespiller-prioritering av kostnader

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.146
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Hva du en gjør IKKE kjøp Elac miracord 90 platespiller et meget godt råd i beste mening .
Har sett dine meninger om det i Elac tråden, men er absolutt ikke enig. Der rotet du nok til mye selv... og det var jo synd.

Men for 50K er det jo neppe en sånn han vil ha uansett.
Det at jeg har rotet det til tar jeg på min egen kappe ting skulle ha hvert løst på en helt annen måte , men vi kan i alle fall trøste oss med at Elac er tatt på fersken så inn i hampen med svært dårlig kontroll på hva som leveres ut som ferdig produkt . Elac har aldri hatt noen store ambisjoner når det gjelder platespillere opp igjennom historien trist at det foresatte slik i 2019 ( lot meg lure i håp ny giv fra en gammel produsent ) prinsippet å ideer rundt spiller er jo helt topp at dem ikke lander med bedre håndverk en dette er jo bare trist .

Bilder av herligheten "" https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/88769-elac-miracord-forum.html
Tillater meg å gjenta mitt råd nr. 2:
2- Unngå merker med lave produksjonsvolumer og tilhørende variabel kvalitet og ofte priser som er hinsides.
Burde ha skjønt at det var for godt til å være sant hele konseptet , vel har en mail fra Elac hvor konstruktør beklager seg hvor vanskelig det er å samle lageret da blir jeg et meget stort spørsmålstegn i alle fall ,vel den spilleren var ikke annet en et PARADOX som ligger nå plantet godt på dynga hvor gjennomført skrot hører hjemme .

T

TLN

Gjest
Det at jeg har rotet det til tar jeg på min egen kappe ting skulle ha hvert løst på en helt annen måte , men vi kan i alle fall trøste oss med at Elac er tatt på fersken så inn i hampen med svært dårlig kontroll på hva som leveres ut som ferdig produkt . Elac har aldri hatt noen store ambisjoner når det gjelder platespillere opp igjennom historien trist at det foresatte slik i 2019 ( lot meg lure i håp ny giv fra en gammel produsent ) prinsippet å ideer rundt spiller er jo helt topp at dem ikke lander med bedre håndverk en dette er jo bare trist .

Bilder av herligheten "" https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/88769-elac-miracord-forum.html
2- Unngå merker med lave produksjonsvolumer og tilhørende variabel kvalitet og ofte priser som er hinsides.
Burde ha skjønt at det var for godt til å være sant hele konseptet , vel har en mail fra Elac hvor konstruktør beklager seg hvor vanskelig det er å samle lageret da blir jeg et meget stort spørsmålstegn i alle fall ,vel den spilleren var ikke annet en et PARADOX som ligger nå plantet godt på dynga hvor gjennomført skrot hører hjemme .
Min, og tydeligvis de fleste andre sin fungerer svært bra. Om du har vært uheldig eller ikke skal jeg ikke spekulere i. Det jeg er helt sikker på er at jeg ikke har tenkt å tukle med min slik du gjorde med din om jeg skulle oppleve at den trenger service... det førte i hvertfall ikke til noe godt.

Det er ett tips jeg vil råde deg å følge om du får behov for service på noe annet i fremtiden også.

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Antall liker
54
Selv har jeg gått for en Technics SL1200G med AT33EV. En spiller som får masse skryt, bygget for å overleve dommedag og store muligheter for tuning ved en senere anledning som SME V series samt ekstern PSU den dagen garantien er gått ut. Begynner med en rimelig stift og ser hvordan stien blir til videre. Ifølge Time Step så er 33EV intet annet enn outstanding på 1200G.

Så svar på tiltale fra meg er å prioritere spiller med mulighet for videre modifisering/tuning i framtiden. Her kommer feks Rega litt til kort i mine øyne.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
281
Er man nået dertil at man er bange for at være kedelig, er man helt sikkert netop det...

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.146
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2

Min, og tydeligvis de fleste andre sin fungerer svært bra. Om du har vært uheldig eller ikke skal jeg ikke spekulere i. Det jeg er helt sikker på er at jeg ikke har tenkt å tukle med min slik du gjorde med din om jeg skulle oppleve at den trenger service... det førte i hvertfall ikke til noe godt.

Det er ett tips jeg vil råde deg å følge om du får behov for service på noe annet i fremtiden også.
Jeg har i alle fall ryggen fri den første gangen den ble åpnet opp med lagerhavari , mailet med konstruktør han fikk video sendt over med lyd som dokumentasjon fikk tilsendt nytt lager direkte fra Elac de ville ikke ha det gamle en retur en gang , lagerbytte ble utført etter Elac's anvisninger til punkt å prikke . Alt som skjedde videre etter nytt lagerhavari få uker etter må jeg ta på egen kappe .

Hallo

Medlem
Ble medlem
11.11.2018
Antall liker
7
Hei
Jeg skal holde meg helt unna diskusjonen om hvilken type spiller som bør kjøpes inn, men i stedet gjøre et forsøk på å svare på spørsmålet som stilles.
Innledningsvis si at det aller viktigste er å matche de ulike komponentene slik at de ikke blir noen åpenbare svakheter i enkelte ledd. Dernest er det viktig å høre hvilken riaa du har. Dette er viktig både mht. hvilken type pickup du bør kjøpe.
Men så; Hadde jeg kr. 50.000 til disposisjon er jeg enig med de som rår til å bruke ca. halvparten av summen på selve spilleren. Bruk resten på arm og pickup.
Mht. pickup har det kommet noen nå som er fornuftig priset og som gir god lyd. Armen er også viktig. Den må passe til spilleren og den pickupen som skal brukes. husk også at det nok er pickupen som du vil skifte ut først hvis vinylinteressen holder seg.
Så et godt råd. Kjøp gjerne brukt platespiller og arm, men kjøp ny pickup. Brukte pickuper kan være hva som helst mht. hvor mange timer de er gått, om de har noen skjevheter i cantilever el.
Konklusjon. Bruk 35.000 til 40.000 på brukt platespiller med arm. Bruk de resterende 10-15000 på pickup.

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Antall liker
618
Hvilket budsjett bør man ha hvis man skal gå for spiller med MC PU, minimum?
Er armene like for MM og MC?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.357
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvilket budsjett bør man ha hvis man skal gå for spiller med MC PU, minimum?
Er armene like for MM og MC?
1) For en habil spiller med MC tror jeg ikke at du må beregne stort mindre enn 10kkr. En MC krever jo også en RIAA med nok forsterkning til å forsterke det (vanligvis) svakere utgangssignalet.

2) Enhver arm kan ta både MM og MC, men en MC har en lei tendens til å ha lav compliance, og vil vanligvis trives bedre i en tyngre arm.

Virkeligheten er ikke helt svart/hvitt, det finnes f.eks. HOMCer med høyere utgangssignal enn de vanlige MCene, og det finnes MMer med lavere compliance, så du får ta dette som en tommelfingerregel.

Mvh

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
262
Torget vurderinger
1
I denne linken står det noe som jeg synes er rart:

In theory, a 50 dB turntable would be noisier than a 60 dB and way noisier than a 70 dB turntable. The question is whether an average listener would really notice it.

That's because once you start dealing with S/N ratios of about 60 dB, you probably won't notice much of a difference as the S/N improves above that. Even at 50 dB, the amount of noise is quite small. To get 2 dB of noise, you'd have to have 100 dB of music. Most people cannot hear 2 dB, and definitely not when there's loud music playing.

There will be more noise from other sources that you would hear first
------
Man kan da ikke dele desibeller og si at 100 dB musikk med 50dB S/N gir 2 dB støy ???
Det som vert meint her er nok at støyen er på -50, -60 og -70 dB i høve til signalet. Det betyr at støyen ligg til dømes 60 dB under signalet. -60 dB svarar til 1 tusendel, så om støyen ligg 60 dB under signalet er signalet 1000 gongar så kraftig som støyen. Det er svært fornuftig å nytta dB, på grunn av at vi oppfattar både lydtrykk (og frekvens) tilnærma logaritmisk. Her er ei forklaring på dB her: https://nn.wikipedia.org/wiki/Desibel
I diskusjonen på engelsk over er det noko uklart kva som vert målt. Det er heller ikkje spesifisert kva norm ein har målt etter. Hifi-produsentar og -seljarar er generelt svært lemfeldig når det gjeld målingar. Med mindre det er spesifiserer kva ein måler og korleis ein utfører målingane betyr dei ikkje så mykje. Sjølv om ein oppgjev kva standard ein måler etter er det ingen garanti for at signal-til-støy-tilhøver er direkte relatert til det ein høyrer. Det spelar stor rolle kvar frekvensområde støyen ligg i. Av og til til er støyen A-vekta, som betyr ulike frekvensar er vekta slik at dei som vi lettast høyrer har mest vekt: https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0

In theory, a 50 dB turntable would be noisier than a 60 dB and way noisier than a 70 dB turntable. The question is whether an average listener would really notice it.

That's because once you start dealing with S/N ratios of about 60 dB, you probably won't notice much of a difference as the S/N improves above that. Even at 50 dB, the amount of noise is quite small. To get 2 dB of noise, you'd have to have 100 dB of music. Most people cannot hear 2 dB, and definitely not when there's loud music playing.

------
Man kan da ikke dele desibeller og si at 100 dB musikk med 50dB S/N gir 2 dB støy ???
Det som vert meint her er nok at støyen er på -50, -60 og -70 dB i høve til signalet. Det betyr at støyen ligg til dømes 60 dB under signalet. -60 dB svarar til 1 tusendel, så om støyen ligg 60 dB under signalet er signalet 1000 gongar så kraftig som støyen. Det er svært fornuftig å nytta dB, på grunn av at vi oppfattar både lydtrykk (og frekvens) tilnærma logaritmisk. Her er ei forklaring på dB her: https://nn.wikipedia.org/wiki/Desibel
I diskusjonen på engelsk over er det noko uklart kva som vert målt. (1) Det er heller ikkje spesifisert kva norm ein har målt etter. Hifi-produsentar og -seljarar er generelt svært lemfeldig når det gjeld målingar. Med mindre det er spesifiserer kva ein måler og korleis ein utfører målingane betyr dei ikkje så mykje. Sjølv om ein oppgjev kva standard ein måler etter er det ingen garanti for at signal-til-støy-tilhøver er direkte relatert til det ein høyrer. Det spelar stor rolle kvar frekvensområde støyen ligg i. (2)Av og til til er støyen A-vekta, som betyr ulike frekvensar er vekta slik at dei som vi lettast høyrer har mest vekt: https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

Du bekrefter en mistanke jeg lenge har hatt om at spesifikasjonene for ny/ere utstyr er manipulerte eller mangelfulle og at man befinner seg i et uoversiktlig Hype-/Fi land.

(1) Jeg trodde i min villfarelse det var innlysende at man opererte med riktig standarder og referanser for oppgitte tekniske verdier og at det jeg refererte til over var ment oppgitt etter norm/standard.

(2) For egen del ser specen slik ut for 1980 modell platespilleren min: (se bilde nedenfor). I det landet den er laget er produsentene pålagt å oppgi de dårligste verdiene i spesifikasjonene namely "Better Than". Seriøse produsenter etterkommer selvsagt dette.

P-L512.jpg

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1

------
I diskusjonen på engelsk over er det noko uklart kva som vert målt. Det er heller ikkje spesifisert kva norm ein har målt etter. Hifi-produsentar og -seljarar er generelt svært lemfeldig når det gjeld målingar. Med mindre det er spesifiserer kva ein måler og korleis ein utfører målingane betyr dei ikkje så mykje. Sjølv om ein oppgjev kva standard ein måler etter er det ingen garanti for at signal-til-støy-tilhøver er direkte relatert til det ein høyrer. Det spelar stor rolle kvar frekvensområde støyen ligg i. Av og til til er støyen A-vekta, som betyr ulike frekvensar er vekta slik at dei som vi lettast høyrer har mest vekt: https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting
Det jeg antydet uten å ville skrive det rett ut, er at å dele 100 dB på 50 dB og få svaret 2 dB er reinhekla tøv og vissvass. Men jeg prøvde å holde en lav profil, da kvantitativ kunnskap ofte ikke verdsettes høyt på HFS ! Og ja, A-vekting er det gode grunner til å bruke.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
281

------
Det jeg antydet uten å ville skrive det rett ut, er at å dele 100 dB på 50 dB og få svaret 2 dB er reinhekla tøv og vissvass. Men jeg prøvde å holde en lav profil, da kvantitativ kunnskap ofte ikke verdsettes høyt på HFS ! Og ja, A-vekting er det gode grunner til å bruke.
Den type "kompetence" er vel typisk for en selvudnævnt hifi-anmelder/skribent. De har nærmest specialiceret sig i at "tolke" viden de har opsnappet fra konstruktører og whitepapers. Beklageligvis er der en del af disse misvisende påstande der for lov til at stå upåtalt...

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Den type "kompetence" er vel typisk for en selvudnævnt hifi-anmelder/skribent. De har nærmest specialiceret sig i at "tolke" viden de har opsnappet fra konstruktører og whitepapers. Beklageligvis er der en del af disse misvisende påstande der for lov til at stå upåtalt...
Tja, her skjønner man som vanlig ingenting. Les innlegget til Bolinder en gang til.

Poenget i kjøperådene jeg linket til var at man egentlig ikke behøver en platespiller med S/N forhold bedre enn 50 dB hvilket er fair nøff. Allerede i 1980/81 kunne en kjøpe spillere som hadde S/N på 80 dB i hht DIN B normen og W&F på maks 0,003% - for de som måtte ha et behov for det. De kan i dag kjøpes for langt under budsjettet lagt som premisser for dette prosjektet men service kan være en utfordring. De ser også ut som ordentlige platespillere.

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Er det noen av dere som har erfaring med platespiller/arm/PU fra Gold Note?

Topp Bunn