Platespiller på budsjett

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Jeg er på jakt etter et «vinylanlegg». Jeg trengte ikke å lese så mye før jeg skjønte at en Sølvsuper 11 eller Huldra 10 gir meg mye for pengene (som det ikke er mange av). Det er derimot vanskeligere å orientere seg i platespillerverdenen. Hva bør jeg lete etter? Hva er platespillerekvivalenten til de nevnte forsterkere f.eks? Finnes det veldig gode platespillere fra «den rette perioden» designmessig som nå «gis bort» på finn.no for 500-lappen?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.920
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Jeg er på jakt etter et «vinylanlegg». Jeg trengte ikke å lese så mye før jeg skjønte at en Sølvsuper 11 eller Huldra 10 gir meg mye for pengene (som det ikke er mange av). Det er derimot vanskeligere å orientere seg i platespillerverdenen. Hva bør jeg lete etter? Hva er platespillerekvivalenten til de nevnte forsterkere f.eks? Finnes det veldig gode platespillere fra «den rette perioden» designmessig som nå «gis bort» på finn.no for 500-lappen?

Se om du finner en Phillips 212, den er fra rette tiden og funker bra :)
Lykke til

mvh
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.063
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Jeg ville også tittet på de rimelige Dual-modellene. 12xx-serien dukker opp til gi-bortpriser rett som det er :)
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Jeg vil driste meg til den påstanden at i disse prisklassen så hører du ikke forskjell på spillerene, det du hører forskjell på er på pickupene som står på de. Så om det er Philips eller Dual eller Garrard eller Technics eller noe annet er ikke det viktigste. Så lenge den har et standard innfesting for pickup slik at du kan bytte og oppgradere når økonomien og interessen tillater, så er det det beste. Skal du fokusere penger på noe, så er det høyttalerene du bør gjøre det på. Det er der du hører mest forskjell.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Thorens 150, se om det ligger noe sånt på Finn. Den vil matche forsterkerønskene dine.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hei Anders!

Det er nok begrensningen på 500,- som lett gjør det vanskelig å finne noe brukbart. Problemet er at vinyler blitt "inn" igjen, og mange på finn priser seg deretter også. Er det slik at du allerede besitter Huldra, og vil han noe som stilmessig matcher?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Du kan absolutt få spiller som kan brukes til en SS 11 for 500 kroner. Garrard SP 25 var ofte brukt til denne radioen. De får du vel gratis i disse dager. Det er bedre å gå opp i kvalitet til Dual 1225, 1226 eller 1228. Japanere med beltedrift får du billig også. Pioneer PL 12, Kenwood KD 1033, Sansui SR 222 og så videre. De kan gi gode resultater, og er enkle å ha med å gjøre.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.707
Sted
London
Eneste jeg kan tenke du finner til 500,- er Technics med T4P pick up
Se om det finnes en med direktedrift
 
M

MarkusH

Gjest
Det vet jeg. Men en platespiller til 500,- ? Hva i alle dager. Med et sånt budsjett ville jeg ikke tenkt tanken en gang.
Det er nok stor sjanse for å få tak i noe som er totalt søppel når man ikke ønsker å betale noe, det er i alle fall min mening. Det er dessverre slik i dag at enkelte tror at "alt" er salgsvare, noe jeg har vært utsatt for noen ganger. Typisk hvis man skal kjøpe CDer brukt, kommer for å se på et lass og man kommer inn i en bod der alt er lesset oppå hverandre. Jeg har ikke tatt hintet og rota gjennom litt og finner noe som kan være interessant, så åpner jeg opp coveret og kikker på plata så skjønner jeg at jeg ser på søppel. Det har jeg vært utsatt for 4-5 ganger bare med cd-plater, og når "samlinger" selges så er det som oftest utplukket av selger først som gjerne har samlet det de selv har kjøpt brukt i flere omganger, som prøver å selge alt samla. Vært utsatt for lignende med vinyler også .... Ser ting ut som søppel, så er det oftest det. Selv mener jeg at platespiller til 500 kroner bare er å gi opp før man har begynt, for sjansen for å finne noe som i det hele tatt fungerer eller er i tilnærmet brukstilstand er meget liten. Man kan alltids være heldig på loppemarked osv, men jeg ville nok heller betalt noen tusenlapper for å forsikre meg om at ting ikke selges i stedet for å kaste det i søpla. Dette er ikke myntet på deg rolfozzy. ;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det er nok stor sjanse for å få tak i noe som er totalt søppel når man ikke ønsker å betale noe, det er i alle fall min mening. Det er dessverre slik i dag at enkelte tror at "alt" er salgsvare, noe jeg har vært utsatt for noen ganger. Typisk hvis man skal kjøpe CDer brukt, kommer for å se på et lass og man kommer inn i en bod der alt er lesset oppå hverandre. Jeg har ikke tatt hintet og rota gjennom litt og finner noe som kan være interessant, så åpner jeg opp coveret og kikker på plata så skjønner jeg at jeg ser på søppel. Det har jeg vært utsatt for 4-5 ganger bare med cd-plater, og når "samlinger" selges så er det som oftest utplukket av selger først som gjerne har samlet det de selv har kjøpt brukt i flere omganger, som prøver å selge alt samla. Vært utsatt for lignende med vinyler også .... Ser ting ut som søppel, så er det oftest det. Selv mener jeg at platespiller til 500 kroner bare er å gi opp før man har begynt, for sjansen for å finne noe som i det hele tatt fungerer eller er i tilnærmet brukstilstand er meget liten. Man kan alltids være heldig på loppemarked osv, men jeg ville nok heller betalt noen tusenlapper for å forsikre meg om at ting ikke selges i stedet for å kaste det i søpla. Dette er ikke myntet på deg rolfozzy. ;)
Tar det ikke til meg heller. Mener det samme som deg, brukte ikke så mange bokstaver bare. 😌
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det vet jeg. Men en platespiller til 500,- ? Hva i alle dager. Med et sånt budsjett ville jeg ikke tenkt tanken en gang.
Hehehe!
500 kr er vel ofte mindre enn det det mange bruker på en bytur, bukser eller genser - eller et sk "bedre måltid".
 
Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Har skaffet mang en platespiller for 500,-.. Ofte under og.

Felles er at de gjerne trenger litt arbeid for å bli optimale men det er fullt mulig.. Man må derimot ikke være utålmodig. Finn er også ikke den plassen jeg vil anbefale selv om de gode tilbudene dukker opp der og til tider.. Vil heller anbefale loppemarked og bruktbutikker.

Nå er jeg også av den typen som LIKER å pusle med slikt. Som oftest er det små problemer som enkelt lar seg fikse.. Topplokk ser gjerne ikke ut men er det fritt for sprekker er det ganske utrolig hva man greier med våtslipepapir og poleringsmiddel.. Men det krever litt jobb.. Det gjør det.. Og jeg forstår at ikke alle har den orken jeg har med slikt.

Akai AP-206 =100,-.. Manglet headshell og motvekt. Ble tilslutt 400,- men kunne ha spart meg for den originale motvekten.. Da hadde jeg endt opp på 200,-. Var noe småplukk med vakkel i RCA kabler men det var igrunn lett nok å fikse.

Sony PS-LX5 = 150,-.. Mer eller mindre mint. Krevde litt rengjøring og en ny stift.. Endte opp på 300,-

Dual 1225 = 300,-.. Ok, ingen toppmodell men i den standen denne var i kunne jeg ikke la være. Ymse smøring og den berømte Steuerpimpelen. Ender vel opp på 400,- når jeg er ferdig.

Hatt to Technics Linear Trackere.. Den ene var Direct Drive.. Betalte 300,- for begge. Måtte ha nytt belte for tonearm og smøring av skinnen tonearmen går på.. Ymse justeringer. Tror jeg endte på 450,- pga ny T4p stift.

Så mulig er det. Men igjen.. Man må være tålmodig.. Og ikke være redd for å jobbe litt med de.

Frog79
 

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
En annen ting som folk kan ta til seg her er at ikke ALLE krever en rigg til 45000,- for å bli fornøyd. Det er mye elitisme og snobberier på dette forumet. Folk er forskjellige.

Frog79
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En annen ting som folk kan ta til seg her er at ikke ALLE krever en rigg til 45000,- for å bli fornøyd. Det er mye elitisme og snobberier på dette forumet. Folk er forskjellige.
Det var det vel ingen som sa heller?
 

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Det var det vel ingen som sa heller?
Vel nei.. Men når det kommer en helt fersk fyr på forumet og spør etter platespiller på budsjett og han får slike svar at han kan liksågodt drikke opp pengene istedetfor å kjøpe en platespiller.. Vel... Da er det nesten rart at miljøet vokser såpass som det gjør..

Frog79
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Det trådstartet sa var at han ser etter en spiller som passer Tandberg Sølvsuper 11, evt. Huldra 10. Det går fint an å finne slike for 500 kroner. Noen eksempler er nevnt. Så er det en del innlegg om at du ikke kan få gode spillere til så lav pris som 500 kroner. Det kommer vel an på hva som er en god spiller, men du kan lett finne spillere fra "Tandberg-tiden" som ble solgt sammen med disse radioene - og det til en pris på maks 500 kroner. Det ser ut som mange svarer uten å ha lest spørsmålet. I stedet viser de fram sin egen smak på en nedlatende måte.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I steden for å bare synse, så sjekket jeg opp hva som pr dato ligger på Finn som angis å fungere - og er tidsriktig i forhold til 70-talls Tandberg for max 500,-.
En Philips 202 og et par Garrard SP25 (styr unna).

Akseptabelt gode 70-talls spillere som tidsmessig passer ligger i dag vesentlig høyere i pris (som andre har nevnt allerede).

Men, i prisklassen så ligger det en og annen Japansk "rack-spiller" for salg, som kan være ok. Men, da 80-talls "plast-spillere".
Øker man grensen til max 1000,- så blir naturlig nok utvalget noen flere alternativer.
 
Sist redigert:

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Hei Anders!

Det er nok begrensningen på 500,- som lett gjør det vanskelig å finne noe brukbart. Problemet er at vinyler blitt "inn" igjen, og mange på finn priser seg deretter også. Er det slik at du allerede besitter Huldra, og vil han noe som stilmessig matcher?
Nei, er ikke i besittelse av noe og er egentlig på jakt etter alt. Jeg opplevde bare fort at disse modellene stakk seg ut inde fleste tråder. Jeg hører mye på 60-70-talls soul, 50’s rock’n’roll og litt eldre jazz og dette blir primærmusikken på dette anlegget.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
I steden for å bare synse, så sjekket jeg opp hva som pr dato ligger på Finn som angis å fungere - og er tidsriktig i forhold til 70-talls Tandberg.
En Philips 202 og et par Garrard SP25 (styr unna).

Akseptabelt gode 70-talls spillere som tidsmessig passer ligger i dag vesentlig høyere i pris (som andre har nevnt allerede).

Men, i prisklassen så ligger det en og annen Japansk "rack-spiller" for salg, som kan være ok. Men, da 80-talls "plast-spillere".
Det er realiteten, ja. Ser ikke noen grunn til at folk skal bli krenket av at andre påpeker at 500 kr er langt fra nok, om man ønsker seg noe annet enn til pynt.

Men folk bruker sine penger som de vil, seff. Vi ser jo at de fleste gjerne spiller av musikken sin på blåtann-dings til noen hundre kr mens de surfer på dyr mobil, bruker store summer på eksotiske reiser, går i trendy klær, spiser/drikker riktig mat og fyller sitt hjem med design-interiør. Hvis du bemerker dette, så får du gjerne et blikk som sier "materialist, elitist og snobb!" på deg.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

andersreve

Medlem
Ble medlem
19.11.2020
Innlegg
46
Antall liker
25
Sted
Klepp, Rogaland
Takk for mange gode tips og mye moro! Er kanskje fersk på dette forumet, men er ikke fersk på forum eller i audioverden. Jeg bet at billig for det meste er drit, og dyrt som oftest er bra, men av erfaring så glimter av og til billig til men noe helt greit! Som feks når jeg ser Sølvsupere gå til 500kr på Finn.no. Så da tenker jeg at det må finnes en platesnurrer også der man får noe helt greit til en rimelig penge. Og om det når var 500, 1000 eller kanskje til og med 1500 jeg skulle måtte ut med så skal vi se om ikke det kan ordnes, men jeg er ingen audiofil og lytter ikke på musikk på den måten at jeg vil ha hi-fi komponenter til 10K. De pengene bruker jeg heller på utstyret jeg bruker til å lage musikk med ;)

Så ja takk! Gjerne tips inen bredere prisklasse, si opp mot 2000,- da?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Andersreve: 2000 kroner? Enten en brukt Systemdek 1, Goldring GR 1.2 eller du er uhyre heldig, og finner en ny Rega på svartefredagen.Mine tips. En god venn av meg sikra seg en Planar 1 m /Carbon for 1490 kr da Platekompaniet hadde lagerrydding for noen mnd sia..Vil du ha en spiller som faktisk leverer det den skal , er det svært vanskelig å komme utenom disse. Og hvorfor skulle du forresten ville gå utenom dem?? Ønsker du deg fullauto på budsjett? Da er Denon DP300F et fullgodt alternativ. Mer sold enn Thorenser av samme type og pris, mer felksibe mtp pickup. og de har innebygd en bra RIAA og.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ser du holder til i Rogaland.
Går du opp mot 2K så vil det jo komme opp flere alternativer.
Men - jeg ville begrenset det til å kjøpe en spiller i "lokalområdet" slik at du kan få sjekket at den fungerer før kjøp.
Dessuten - å sende platespillere med Posten er risikosport :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel nei.. Men når det kommer en helt fersk fyr på forumet og spør etter platespiller på budsjett og han får slike svar at han kan liksågodt drikke opp pengene istedetfor å kjøpe en platespiller.. Vel... Da er det nesten rart at miljøet vokser såpass som det gjør..

Frog79

Joda... Ser den, men essensen er vel at for 500 Kr får man lite brukbart uten skikkelig griseflaks, eller veldig peiling på hva man skal velge og hvordan man restaurerer selv. Flåsete kommentarer dukker alltid opp.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis du kjøper en Huldra eller Sølvsuper så er det DIN kontakt på disse. Jeg ville sett etter en platespiller med samme type plugg.

Det er mange Philips platespillere som har slik, og de kan ofte finnes til priser langt under kr 1000.
Kjøper du en "direct control" platespiller fra Philips så gir de god lyd og enkel betjening.

PhilipsAF777blog0.jpg

Det er for tiden mange platespillere av helt brukbar kvalitet til 500 eller mindre på finn. Må nok regne med å kjøpe ny stift i tillegg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det trådstartet sa var at han ser etter en spiller som passer Tandberg Sølvsuper 11, evt. Huldra 10.
Vel:

" Finnes det veldig gode platespillere fra «den rette perioden» designmessig som nå «gis bort» på finn.no for 500-lappen? "

Det ser ut som mange svarer uten å ha lest spørsmålet. I stedet viser de fram sin egen smak på en nedlatende måte.
Mja...
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.103
Antall liker
1.819
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hva med å strekke budsjettet litt og kjøpe en Lenco L75? Burde være mulig for 1500-2500,- . Tidsriktig, bunnsolid, "pimpbar" og ekstremt vellydende. Da får du noe som virker og presterer for en rimelig penge.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er for tiden mange platespillere av helt brukbar kvalitet til 500 eller mindre på finn. Må nok regne med å kjøpe ny stift i tillegg.
Mange er vel å dra det litt langt - synes nå jeg. Tror jeg talte opp 4 stk < 500,- som potensielt kunne være noe.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
jeg ser Sølvsupere gå til 500kr på Finn.no.
Ja, men husk at dette er gjerne radioer i behov av en restaurering før du kan forvente at de fungerer tilfredsstillende.
Nei, å sy sammen et brukbart anlegg på et slikt budsjett er nok en utfordring.
Men tar du tiden til hjelp, så greier du vel finne noe brukbart.
Mulig du har svart på det før, men hva har du av høyttalere, eller er det også på handlelisten?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Som feks når jeg ser Sølvsupere gå til 500kr på Finn.no... osv
Jeg går ut fra at du har satt deg litt inn i Tandberg receivere, de ulike modeller - og de "vanlige" problemene det er med disse?

I tillegg til SS 11 og Huldra 10 ville jeg lagt til TR 200 og TA 300 (kun forsterker) til listen. Gjerne også de andre modellene i TR 1-serien, men de er som regel dyrere.

Vanlige problemer er:
Uttørkede kondensatorer, defekte pærer, slitte/oksyderte pot-meter og trykknapper som ikke holder seg inne. I de fleste tilfeller vil rens/smør fikse de to sistnevnte. Mht pærer så er det litt utfordrende med å få tak i enkelte typer.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Beklager hvis det jeg skrev her blir oppfattet på en annen måte enn jeg mente. Grunnen til at jeg nevner Thorens 150 er fordi de er en god match til Tandberg. Det var vel ikke uten grunn de i sin tid fikk klistra på navnet Tandberg og ble solgt som det.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^Tror ikke det ble direkte misoppfattet, men det er (dessverre) lenge siden man kunne plukke opp en TD 150 til noen hundrelapper - utenom en sjelden gang i blant når en "uvitende" legger ut en for salg. Men, om man da ikke sitter "online" og følger med, så er jo de solgt i løpet av minutter.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Gjorde ett søk på finn på platespiller<500 kr og fant ganske mange som ser ut til å være "plug and play"

Philips 7114 Syncro Drive
Expert Ad-800 Japansk Direct Drive
Technics SL-QD33, direct drive
Pioneer PlX512 - Trenger ny reim.
Mitsibushi DP-2
Fisher Studio Standard direct drive.
Technics SL-3 med Ortofon OM20

Med mange flere
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Gjorde ett søk på finn på platespiller<500 kr og fant ganske mange som ser ut til å være "plug and play"

Philips 7114 Syncro Drive
Expert Ad-800 Japansk Direct Drive
Technics SL-QD33, direct drive
Pioneer PlX512 - Trenger ny reim.
Mitsibushi DP-2
Fisher Studio Standard direct drive.
Technics SL-3 med Ortofon OM20

Med mange flere
Ikke verst. Hva med å kjøpe alle? Blir jo bare maks 3500 kr for alt, så har man platespiller for mange år fremover (y)
 
Topp Bunn