Platespiller motor.

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
243
Antall liker
241
Sted
Oslo
Hei, jeg er så smått igang med og prøve meg på en platespiller.

Bruker 6 stk 10mm MDF plater, to og to plater limt sammen. 3 par med en form for Well Tempered demping imellom parene.

Har en 10" carbon ( hul, ca 1.5mm vegger ) / aluminium arm
IMG_7793.jpg
som jeg lagde for noen år siden. Den er festet til en ny arm fra Tandberg 5000 hvis ikke husker feil.

Tallerken og lager fra Lenco.

Så til motor, har tenkt på en gammel AC motor, eller er det bedre og gå for DC? Ser du får ny DC motor til REGA for 2000kr. Kansje grei nok?

Frank
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.108
Antall liker
2.584
Spennende prosjekt (y) I hodet mitt virker DC motor å være enklere å få kontroll på med elektronisk kontroller. AC motor blir man vel mer avhenging av mekanisk utveksling.Samt det virker for meg som at mange som optimaliserer sine vintage AC spillere ofte ender med 50Hz regenratorer for å få best mulig kontroll på motor.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Tenker du på en Lenco L75/78 tallerken? Den er fryktelig tung, og det skal litt til for å få den i gang? Reimdrift?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.107
Antall liker
11.566
Sted
Ytterst i havgapet...
Du må da ha en motor med hastighet og reimhjul som passer til tallerkenen, for å få riktig hastighet........
L75 bruker AC motor, om jeg ikke husker feil, men her geares det jo mekanisk via mellomhjul.... Siden du da ikke har gearmekanismen fra L75, er det nok enklere ( men dyrere) med DC motor og kontroller, men fortsatt skal det passe med diametre og motorhastighet for riktig utveksling...
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
243
Antall liker
241
Sted
Oslo
Du må da ha en motor med hastighet og reimhjul som passer til tallerkenen, for å få riktig hastighet........
L75 bruker AC motor, om jeg ikke husker feil, men her geares det jo mekanisk via mellomhjul.... Siden du da ikke har gearmekanismen fra L75, er det nok enklere ( men dyrere) med DC motor og kontroller, men fortsatt skal det passe med diametre og motorhastighet for riktig utveksling...
Må nok lage et eget reimhjul til flatreim på motor uansett. Skal måle tallerken og regne på det.
 
Topp Bunn