platespiller, hjelp til et godt oppsett

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Oioi, var det en jente som het Janne som kjøpte den, til en Interspace...Åh nå gleder jeg meg til å komme hjem..
Om det er din utkårede som har vært på ferde her, har du enda mere godlyd i vente, Kjoenik! I så fall, Gratulerer hjerteligst! Vel var det Valentinsdagen i går, men å få en Mørch DP 6-arm av sin kjæreste må jeg si tangerer det aller meste!! Og jeg som trodde JEG var heldig som fikk årsabonnement på Stereophile av kvinnen i mitt liv i fjor....;-) Janne har jaggu flyttet lista, det skal hun ha! ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.046
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I 1985 fikk jeg et sett Acoustat mod 2 av kona, de varte til de ble byttet ut med Dali MS 5 - denne gang for egne penger - i november 2005. Acoustatene fikk til og med lov til å stå i stua i vårt daværende husbankhus. Snakk om heldig mann.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Brukte faktisk en del tid på å finne det riktige ordet. Jeg synes Stabien spiller detaljert, rytmisk og kompetent  uten imponatoreffekter av noen sort.
En annen analogi er kanskje å sammenlikne den med en bil. Den er en Lexus eller Mercedes, hvis du bruker en skala fra Hummer til Ferrari.
                   mvh

Edit: Traff forresten Kjetil, som er selgeren av kuzmaen på bruktbørsen, for en stund siden og spurte om han var misfornøyd med spilleren. Svaret var neida, han hade bare lyst til å prøve noe nytt. Regner med at det var et ærlig svar, siden han visste at jeg ikke var i markedet ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
I 1985 fikk jeg et sett Acoustat mod 2 av kona, de varte til de ble byttet ut med Dali MS 5 - denne gang for egne penger - i november 2005. Acoustatene fikk til og med lov til å stå i stua i vårt daværende husbankhus. Snakk om heldig mann.
Jøss!! Du sa det! Snakk om heldig mann! Regner med at dere er gift enda...
Din kone har redefinert begrepet "gave" for meg for all ettertid, Erato...

Joda, jeg vet at vi er litt OT , men regner med at vi blir tilgitt! Mange gode impulser til kommende ønskelister her...Nok til en egen tråd, kanskje?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
God morgen,

Må avkrefte ryktene. Har snakket med ledelsen i Norge. Den eneste Mörch hun hadde hørt om var Truls.
Er enig med Impulse at det kunne vært interessant med en tråd som handlet om hvilke hifi-presanger man har fått av sin bedre halvdel. Vet at madmmen har begynt å snuse litt rundt her inne, så det kan jo bli en tråd til inspirasjon :)

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
773
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har selv en Spacedeck med Mentor arm og Transfigurasjon pickup. Har hatt dette i 10 år .Det spiller veldig godt, er ekstremt driftsikkert, og enkelt i bruk. Har brukt en Adyton Temper phonoforsterker imange år nå. En VELDIG bra komdinasjon. Stiller inn last og gain automatisk, ren magi altså. Andefales.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fikk et tilbud i dag som ser meget bra ut, men vil det høres like bra ut?

Nottingham Ace space med Ace space arm
Benz glider og Trichord Dino riaa

synspunkter?
Har fått tilbakemeldig om at dette vil spille litt varmt, muligens litt lukket.
Noen som har noen meninger om dette?

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
439
hei og hopp - er ikke ofte jeg er på forumet om dagen - siden jeg er i bransjen kan jeg ikke mene så meget MEN jeg våger meg her på en positiv beskrivelse av Nottingham siden jeg selv har eid en og prøvd flere.

Nottingham heller en anelse mot det varme sobre og lekre hva lydbildet angår. det er en meget flytende lyd som er delig å lytte til. Her er masser av kraft og kontroll i bunnoktavene med en forunderlig evne til å følge bassgangen osv. Mellmtonen er kroppslig og fokusert. Lydbildet er stort og solid med bra 3d effekt. Toppoktanvene er luftige og klinger ut som en høflig gentleman fra England. Lyden fra nottingham er solid og sober. Man føler et vel av behag når man lytter til disse spillerne samtidig som rockefoten kommer på gli.

Den låter som en typisk snurrer med tung tallerken. noen liker tynnere tallerkner og mer snert - andre synes dette blir for pinglete kanskje , uansett her er mer ro, fylde og fundament enn mange konkurrenter - samtidig som den ikke er seig eller treig i lyden på noen måte - et godt valg fro den som er på jakt etter overnevnte kvaliteter!

beskrivelsen er basert på mine inntrykk av spillere jeg kjenner - så jeg vil ikke generalisere. hver modell må analyseres individuelt.

bare synd jeg ikke importerer dem ;)

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Joda trseland kan dette med og beskrive lyd, ikke like lett for oss med dyslekksi.

Begynner og få noen ideer ang. driv verk, arm og pu, men når det kommer til riaa er alt fremdeles tåkete.

Så noen gullkorn av et riaa i klassen 4 til 8k, fyr løs
Begrunn gjerne hvorfor

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Jeg har jo lector zoe forforsterker, noen som har hørt riaa'ene til Lector?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kjenner ikke Lectors riaa-forsterkere, men ettersom du leter i den priskloassen du gjør, sørg for å få muligheten til å prøve en Graham Slee Era MK. V.Den koster ca. 6000,-, spiller med en fantastisk kombinasjon av trøkk, åpenhet, rytme og en anelse varme. Som om ikke det var nok, er den uhyre tyst, dynamisk og har en veldig overbevisende evne til å gjengi instrumentenes karakter, enten det er en Guarnerifiolin, en Paiste-cymbal eller en sliten Strat. Minuset er at den ikke tar MC, men du kan kjøpe et separat og tilpasset MC-trinn. Michael Fremer i Stereophile mente det var et av de beste riaatrinn han har prøvet, og gav det klasse A-rating.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Kjenner ikke Lectors riaa-forsterkere, men ettersom du leter i den priskloassen du gjør, sørg for å få muligheten til å prøve en Graham Slee Era MK. V.Den koster ca. 6000,-, spiller med en fantastisk kombinasjon av trøkk, åpenhet, rytme og en anelse varme. Som om ikke det var nok, er den uhyre tyst, dynamisk og har  en veldig overbevisende evne til å gjengi instrumentenes karakter, enten det er en Guarnerifiolin, en Paiste-cymbal eller en sliten Strat. Minuset er at den ikke tar MC, men du kan kjøpe et separat og tilpasset MC-trinn. Michael Fremer i Stereophile mente det var et av de beste riaatrinn han har prøvet, og gav det klasse A-rating.
Noen som forhandler denne i norge, helst MC versjonen da

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Kjenner ikke Lectors riaa-forsterkere, men ettersom du leter i den priskloassen du gjør, sørg for å få muligheten til å prøve en Graham Slee Era MK. V.Den koster ca. 6000,-, spiller med en fantastisk kombinasjon av trøkk, åpenhet, rytme og en anelse varme. Som om ikke det var nok, er den uhyre tyst, dynamisk og har  en veldig overbevisende evne til å gjengi instrumentenes karakter, enten det er en Guarnerifiolin, en Paiste-cymbal eller en sliten Strat. Minuset er at den ikke tar MC, men du kan kjøpe et separat og tilpasset MC-trinn. Michael Fremer i Stereophile mente det var et av de beste riaatrinn han har prøvet, og gav det klasse A-rating.
Så jeg må ha en Elevator EXP for og bruke den på PU?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Måtte bare se om noe skjedde ved 100 innlegg ;D

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Sitter og funderer på dette med high output / low output moving coil, fordeler og ulemper.

Tenker selv momc at man kan få god lyd med et billigere riaa, men tror nok dette er mye mere følsomt for støy og vil sette større krav til arm

Ser jo at de fleste bruker lomc og det er vel en grunn til det?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Det var 101 som gjorde utslaget gitt 3 stars

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mht Era V, må du ha Elevator MC-trinn for å kunne bruke MC, ja. Dettte fordyrer jo endel, men så er det også en kombinasjon som i følge flere tunge aktører tangerer mye dyrere ting. Selvfølgelig finnes det andre alternativer som Trichord, Lehmann,ASR, Rotel (Michi-serien) og andre. Det aller beste er selvfølgelig å låne med noe hjem for å prøve, men det er jo ikke fullt så lett å få til om du handler brukt. Ellers finnes det gode pickup-elementer i alle prisklasser, og helt uavhengig av konstruksjonsprinsipp. Det viktige er din egen lydpreferanse, match i forhold til arm og ikke minst riaa-trinn.

Og som du kanskje har oppdaget, er det Stereolab som forhandler Graham Slee-produktene i Norge.

D

dig_it_all

Gjest
Hei !

Jeg ville vurdert Thorens TD 2030 eller en annen spiller fra toppserien deres.

Mange "High-end"- spillere leveres ikke med støvdeksel. Etter min mening er dette en degradering i forhold til tidligere.
Prøv bare å spille noen platesider uten deksel , og sjekk pickupen for støvdotter etterpå.
Platene må børses etter hver gangs bruk for å holde støvet og slitasjen unna pickup og plater.
Til syvende og sist går en muligens lei og skifter over til CD for enkelhetens skyld.

http://www.thorens.de

Hilsen
Dig_it_all

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hei
Tror jeg begynner og få på plass bitene i
Platespiller pusslespillet.

Michell gyro, origen live silver tonearm, sugden riaa
Lurer litt på PU da
Ortofon rondo blue
Ortofon kontrapunkt H
Dynavektor karat 17D3

Noen som tørr forsøke seg på forsjellene mellom disse?

K

kbwh

Gjest
Ikke jeg skal si noe, men du bør jo vurdere en Benz Micro også da. Disse får du i L(av), (M)iddels og (H)øy output-varianter.
Her er en Glider til 6000 veil:

Dette er en ACE til 4500 veil:

Hifi-Guiden på Hamar forhandler Benz Micro.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Oj! Silver-tonearmen fra OL og en Sugden-riaa! Spennende! Gleder meg til lytteintrykkene kommer! Ellers er jeg helt enig med Valentino, Benz er noe du bør se nærmere på. Definitivt!

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Lyden nøytral, resten av anlegget heller mot det varme.  så jeg vil ikke ha få mye av det.
Da skal du være være forsiktig med Benz Glider! Den er oppløst og har god flyt i gjengivelsen men er litt treg og dempet i toppen.
Ville heller tatt en lytt på Lyra eller Sumiko.

P

Parelius

Gjest
Warum diese OL Silver? Personlig ville jeg har gått for en VPI 9".

Prisen er ikke noe forskjellig, egentlig:

http://www.musicdirect.com/products/detail.asp?sku=AVPIJMW9

Jeg hadde en gang for lenge siden en av de tidligste OL Silver. Den overbeviste ikke meg med tanke på alle de hysterisk gode omtalene på nett. Mulig den er blitt noe videreutviklet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.502
Torget vurderinger
28
Hei
Tror jeg begynner og få på plass bitene i
Platespiller pusslespillet.

Michell gyro, origen live silver tonearm, sugden riaa
Lurer litt på PU da
Ortofon rondo blue
Ortofon kontrapunkt H
Dynavektor karat 17D3

Noen som tørr forsøke seg på forsjellene mellom disse?
Og Snapa har tilbud på 17D2, så den bør også tas med i oversikten.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hvorfor Origin Silver?, tja jeg har ikke peiling
Men de får mye skryt på nettet. Han som forhandler disse kommer fra Farsund så jeg vet han har veldig ærlige meninger om produkter. Hvis jeg skulle valgt en annen arm tror jeg det måtte blitt hadcock

http://www.tonearm.co.uk/silver-tonearm.htm

Dette blir den nye mk2 vesjonen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.502
Torget vurderinger
28
Joda vet det, Dv 17d2 er sikkert kjempefin den også.
Men 17d3 ble rost opp i skyene.

http://www.moving-coil-cartridges.com/dynavector-d17mkii.htm

Dette er jo en del av en pakke, så det er disse der står mellom. Har mest lyst på DV, noen som vil våge seg på en beskrivelse av disse PU'ene?
Omtalen du linker til her gjelder vel D2 som jeg nevner. Men, det er ingen grunn til å tro at D3 er mindre glimrende. I hvert fall den hifi+ testen (at det er Lyra Lydian som er sammenligningsgrunnlag understreker vel også nettopp dette).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Held på med utprøving av D3 no - ein langtidstest. Det er merkelege greier, innspelinga verkar heilt unødvendig dei fyrste 8 -15 timane (mellom anna kjempebra bass). Etterpå let det i samanlikning litt daffare og uartikulert. Har no passert 25 timar, og Håvar seier at pickupen snart skal få vårdrakta på.....

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Omtalen du linker til her gjelder vel D2 som jeg nevner. Men, det er ingen grunn til å tro at D3 er mindre glimrende.  I hvert fall den hifi+ testen (at det er Lyra Lydian som er sammenligningsgrunnlag understreker vel også nettopp dette).
Når du trykker på linken står det dynavector karat-17D3.
pytt, pytt regner med at det ikke er så stor forskjell mellom versjonene.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.502
Torget vurderinger
28
Ja, jeg ser det. Det er fordi det er den de selger. Du snakket om testen, hifi+ har testet D2, ikke D3.
Det andre er vel selgers betrakning om eget produkt.
Mitt poeng er bare at de nok er gode pickuper begge to.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hvis Arve kjører på litt, kommer han sikkert med en tilbakemelding.

Enig, Fosse man skal vre skeptiskt til hva produsenten sier. Jeg tolket det som origin live hadde skrevet det, men jeg ser jo nå at det er helt feil.

Hva ville ditt valg vært da, hvis du skulle kjøpe pu til
det oppsettet i den prisklassen?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Må slutte og kokkelere mens jeg er på hifisentralen, vil ta timer og få ren den ¤%&&/ kasserollen

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.502
Torget vurderinger
28
Hvis Arve kjører på litt, kommer han sikkert med en tilbakemelding.

Enig, Fosse man skal vre skeptiskt til hva produsenten sier. Jeg tolket det som origin live hadde skrevet det, men jeg ser jo nå at det er helt feil.

Hva ville ditt valg vært da, hvis du skulle kjøpe pu til
det oppsettet i den prisklassen?
Nå er det litt vanskelig å råde deg til valg av pickup når ikke de andre komponentene er på plass (har jeg rett?)

Nå forstod jeg det slik at anlegget heller litt mot det varme, er det rett? Da tror jeg nok at jeg ville hoppet bukk over Benz (tror). Kanskje holdt en knapp på Dynavectoren. Når det er nevnt så kjenner jeg veldig, veldig lite til Ortofon.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Nå er det litt vanskelig å råde deg til valg av pickup når ikke de andre komponentene er på plass (har jeg rett?)

Nå forstod jeg det slik at anlegget heller litt mot det varme, er det rett? Da tror jeg nok at jeg ville hoppet bukk over Benz (tror). Kanskje holdt en knapp på Dynavectoren. Når det er nevnt så kjenner jeg veldig, veldig lite til Ortofon.
Kunne spart meg PU spørsmålet, hvorfor? fordi det ble ingen av alternativene. Det ser nå ut som den endelige løsningen blir Michell Gyro, origin live silver, The Cartridge Man MusicMaker III og sugden Riaa

Spiller, arm og pu er testet sammen og skal være gode kombinasjoner. Riia'n er ny modell, denne vet jeg fint lite om. Det sies at den skal ha samme klang som A21, en forsterker som jeg liker veldig godt. 8)

Føles veldig godt og tatt den endelige besluttningen

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Nå er det bare minutter igjen til spilleren kommer.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

P

Parelius

Gjest
Nå er det bare minutter igjen til spilleren kommer.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
La vinylnevrosene komme fritt og utvunget, og du skal få megen fortvilelse...

Gratulerer!

Topp Bunn