Platespiller/armkombo til krevende pick up

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei Analog guruer!

Har drevet å prøvd ut min IKEDE 9EM pu på Linn LP12.
Ikke særlig lykkelig kombo. ;)

Men jeg hører så MYYE bra i den pick UPen at nå ønsker jeg en spiller og arm som kan takle den. Da trenger jeg anbefalinger fra de høye herrer.

Sleng dere på, hva kunne funke til en 15,7 gr pick Up m output på 0,2mv:

Pioneer, er det bra? Hvilke?

Luxman - hva annet enn 350? 440 kan man vel ikke finne eller...?

Micro Seiki, hvilke er de gode?
Hva med Micro Seiki BL- 101?

Thorens, er det 124 som gjelder?

Andre: A&R?

Glad for alle tips!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er mye å velge mellom her, men det er mulig det krever litt leting å finne den optimale spilleren, selvfølgelig. Må er jo det halve morroa også, med mindre du har dårlig tid eller er utålmodig...

Micro Seiki laget fantastiske spillere i sin tid, og finner du en BL 101, er du nok rimelig i mål, ja... Det samme skulle vel også gjelde de litt mindre søsknene i samme serie, for ikke å snakke om de store og remdrevne verkene i RX- serien. De mest lukseriøse DD-verkene, for eksempel DDX 1000, er også svært gode. Disse ser det ut til å være en del av i Danmark. Det gjelder også de store Luxman-verkene, 350, 310 og 300.

å armsiden er jo Fidelity Research FR64 nærmest selvskreven. Ellers kan det også fungere utrolig godt med de tyngre armene fra netopp Micro eller Saec.

Fra tid til annen er det et og annet kanongodt drivverk fra amerikanske SOTA å oppdrive her på berget. Heller ingen dum ide, spør du meg....

Lykke til! Og hold oss orientert om fremdriften, for all del!

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Hei!

DET ER MEG, SELV OM JEG ER EN ANNEN ;D

For å få igang hjelpeiveren her.

Har funnet en Micro Seiki RX1500. Kan kanskje få den for rundt 5-6000 kroner uten arm. Verdt det?

Kanskje Technics SP10 mk2 på bruktbørsen til 10 lapper er bedre? da kan jeg jo selge den luft arma som er på?

mvh
Tormod

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Jeg er jo blodfersk på denne arenaen.
Så det med pris var nok mer en finger i vinden.
Her er det auksjon på gang :p
Hvem vet hvor dette ender da!!!

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.289
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
En gang om mange.......... ehhhh tydlighvis mange mange år kommer det til og gå opp for folket på HFS at god platespillerlyd starter med et ordentlig plinth ;D

En Micro 1500 er fin den, men den som påstår at denne er oppegående anno 2007 i orginalutgave vet pokker ikke hva han snakker om og jeg spanderer nok et ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
.. god platespillerlyd starter met et ordentlig plinth ;D
Dette er noe av det enigste jeg har vært i noe utsagn her på HFS så langt tilbake som jeg kan huske :)

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det synes jeg var en relativt arrogant uttalelse, det er vel nok å vise til tkrs erfaringer med den spilleren kontra en Kuzma.(Se hans anleggstråd) Vel ble den lettere modifisert med messingtallerken etterhvert, men den holdt vel unna i orginalutgave også, mener jeg å huske.
Ellers finnes det spillere som parkerer en RX 1500, men da snakker vi ganske andre priser, for å si det forsiktig. Du har forøvrig rett mht plinthkvalitet, noe som sikkert er grunnen til at du har lagt mange kalorier i den delen av din alldeles utmerkede SP10 som ligger på sentralen. Kanskje netopp derfor kan det være et enda bedre kjøp enn en RX 1500.
Akkurat det lar jeg det være opp til trådstarter å avgjøre.

J

jukes

Gjest
Rudi skrev:
En gang om mange.......... ehhhh tydlighvis mange mange år kommer det til og gå opp for folket på HFS at god platespillerlyd starter met et ordentlig plinth ;D

En Micro 1500 er fin den, men den som påstår at denne er oppegående anno 2007 i orginalutgave vet pokker ikke hva han snakker om og jeg spanderer nok et ;D
Men Rudi det går an og restuere den tilbake orginale og kansje få den bedre også enn den var som orginal.

Mvh Roar

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei!

Har ikke hørt noe fra han Micro eieren - så jeg vet ikke hvordan det går med den saken...

Men ang. plinth. Sikkert mye i det. Men kan ikke et plinth være "så mye" Jeg mener LP12 spiller jo bra - eller? - og den har altås et bra plinth. Men ikke et massivt regnskogsfond av et plinth? Kan det ikke være det samme med en Micro Seiki?

Ellers driver jeg å søker rundt i alle verdens hjørner. Det meste er jo i USA. Da må man til med omformere osv. Kostnad?
Det er en en Technics a la den til RUDI der over. I varianten 110. Dvs i et flott utseende plinth. Den kan bli min uten arm for ca 4500. SÅ må jeg til med arm osv.... import.... Da kommer RUDI sin seilende eller?
Den arma som er på den kan ikke takle min IKEDA - som jo er grunnen til denne søken. Så - hva kan man få for den evt?

Masse LUXMAN der ute. Men ingen som bikker over 300 tallet i typenavn. Andre som er bra?

Denon? Det er en del av de. Alt fra TP6000 ned til TP85 eller noe sånt. Bra? De største er alt for meg.

Hva m Thorens? 124? 321? Hva med en 321 m Dynavector 505 mk2 arm - verdi i kromer og lyd?

Mange spørsmål - ingen svar ..... enda :D

Tormod

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.289
Sted
Torget vurderinger
39
impulse skrev:
Det synes jeg var en relativt arrogant uttalelse, det er vel nok å vise til tkrs erfaringer med den spilleren kontra en Kuzma.(Se hans anleggstråd) Vel ble den lettere modifisert med messingtallerken etterhvert, men den holdt vel unna i orginalutgave også, mener jeg å huske.
Ellers finnes det spillere som parkerer en RX 1500, men da snakker vi ganske andre priser, for å si det forsiktig. Du har forøvrig rett mht plinthkvalitet, noe som sikkert er grunnen til at du har lagt mange kalorier i den delen av din alldeles utmerkede SP10 som ligger på sentralen. Kanskje netopp derfor kan det være et enda bedre kjøp enn en RX 1500.
Akkurat det lar jeg det være opp til trådstarter å avgjøre.

Arrogant uttalelse sier du............. kanskje det, MEN hvis du seriøst tester ut en orginal RX1500 mot nyere litt heavy spillere så skjønner du fort hva jeg mener, jeg synes RX1500 er en kul spiller og jeg skulle gjerne hatt en selv.......... men den den hører hjemme i en annen klasse enn mange av de andre spillerne jeg har........ men selvsagt.... får man en som er i brukbar stand for 6000.- ?? så er det en bra pris og mye vintage spiller for den summen........ det er jeg helt enig i. men hvis noen tror at en RX1500 lett kan bryne seg på moderne monster driv verk tar de smertelig feil ;) ........ det er min mening om en slik spiller.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.674
Torget vurderinger
28
Tormod, hvorfor oppretter du tråder om samme tema med to forskjellige nick?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.289
Sted
Torget vurderinger
39
jukes skrev:
Rudi skrev:
En gang om mange.......... ehhhh tydlighvis mange mange år kommer det til og gå opp for folket på HFS at god platespillerlyd starter met et ordentlig plinth ;D

Men Rudi det går an og restuere den tilbake orginale og kansje få den bedre også enn den var som orginal.

Mvh Roar

Helt enig, det går an og gjøre mye rart med RX1500, men ikke alle moddingene av disse er like vellykkede. Jeg har aldrig eid en slik spiller selv, men kjenner en gjeng med dansker og tyskere som driver en liten Micro Seiki klubb sammen og de har vel et 40 tall RX1500'r i forskjellige tilstander og noen låter bra, noen låter kjempebra og noen låter dårligere enn orginalen, men felles for de alle er at selv de beste av de har problemer med og overgå en "billig" spiller som Clear Audio Champion level II lydmessig, dette har dise gutta testet ut til de grader og jeg ser ingen grunn til og si de i mot ;)

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Rudi skrev:
en gjeng med dansker og tyskere som driver en liten Micro Seiki klubb sammen og de har vel et 40 tall RX1500'r i forskjellige tilstander og noen låter bra, noen låter kjempebra og noen låter dårligere enn orginalen, men felles for de alle er at selv de beste av de har problemer med og overgå en "billig" spiller som Clear Audio Champion level II lydmessig, dette har dise gutta testet ut til de grader og jeg ser ingen grunn til og si de i mot ;)
Dette er interessant for meg.
Jeg digger looken på gamel greier. Men jeg vil ikke ha det hvis det ikke spiller BRA! SÅ det er dette skjæringspunktet mellom pris/kvalitet - alder/value for money.....

Så kom gjerne med innspill på nyere spillere til en rimelig penge som har plass til en tung nok arm til å spise min IKEDA.

Til FOSSE om hvorfor jeg har to tråder om samme tema. .... Jeg har da ikke det egentlig. :) Den andre tråden handlet jo om oppsett av LP12 med IKEDA. SÅ jeg tenkte det var mer ryddig å lage en egen tråd for den nye retningen dette har tatt. OK?

Tormod

J

jukes

Gjest
:)

Jeg kjenner ikke denne Mikro seiki. Du har sikkert rett angående at her er det mange feller og gå i hvis en begynner med resturering.

Har resturert en del spillere og den som var værst var Td 124. Denne anbefaler jeg ikke til trådstarter hvis han ikke liker og mekke da. :)

Fikk min støyfri,men fikk et annet problem. Det var for kaldt i kjellerstuen så den var helt umulig og få til og gå jevnt. Men den spiller meget bra under optimale forhold.

Mvh Roar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
....men kjenner en gjeng med dansker og tyskere som driver en liten Micro Seiki klubb sammen og de har vel et 40 tall RX1500'r i forskjellige tilstander og noen låter bra, noen låter kjempebra og noen låter dårligere enn orginalen, men felles for de alle er at selv de beste av de har problemer med og overgå en "billig" spiller som Clear Audio Champion level II lydmessig, dette har dise gutta testet ut til de grader og jeg ser ingen grunn til og si de i mot ;)
Uten å ta meg inn på territoriet til andres meninger; min mening er min kun, og jeg er hellig overbevist, via mer enn tilfredsstillende muligheter for prøving og lytting, at moderne rimeligere platespillere kan meget vel ha en så høy musikalsk ytelse at man vil kunne bli overmåte overrasket. Jeg har mer enn en gang hørt moderne budsjettspillere, riktignok av god kvalitet og godt satt opp, som spiller musikk på en mer levende og engasjerende måte enn mange av gårsdagens helter til mange ganger prisen dengang da er i stand til å varte opp med.

Det at en platespiller var super for 10-20-30 år siden betyr ikke nødvendigvis at den vil stå seg lydmessig konkurranse med moderne spillere som ny (!) koster det samme som denne forgagne helt koster godt slitt og brukt.

Men det er min opplevelse basert på den begrensede erfaring en enkelt mann kan gjøre, og det fins sikkert godt med "sannhetsvitner" på det motsatte.

Mvh Vidar P

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
jukes skrev:
Har resturert en del spillere og den som var værst var Td 124. Denne anbefaler jeg ikke til trådstarter hvis han ikke liker og mekke da. :)
det var akkurat det da?! ;D
Hvor gode er de? Det er en tilgjengelig i original stand m en SME arm. Ser fin ut, påstås at det er skifta noen deler, og at motor er overhalt.
Kun for kjennere?
Verdt hvor mye. Det haster!!

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.289
Sted
Torget vurderinger
39
Jeg tror det har fryktelig mye og si hva man egentlig er på jakt etter lydmessig, jeg har hørt flere EMT, Thorens TD124, ombygde Garrard'er med monster plinth og det er spillere som alle har sin sjarm... dog vil jeg tillegge at ingen av de har supergode allround egenskaper, de kan være meget gode innenfor en eller flere kategorier, men kan falle fullstendig igjennom på andre områder......... på lik linje med mange andre mere moderne spillere.
Det er nå engang slik at det er egentlig ganske få veier til Nirvana som ikke er dyre ;D

Vedr det plinthet/spilleren jeg har tenkt på og selge er jeg veldig i tvil om jeg skal selge det.... fordi hvis jeg selger det så er det veeeeeeldig vanskelig og få tak på et så vellydende plinth igjen senere og det er et helvete og få lagd det skikkelig hvis man selv skal gå i gang og laget et. Desuten har det "riktig" strømfiltrering og reelt power supply.......... desto mere jeg tenker på det desto mere tror jeg ta jeg beholder det selv, er gøy og ha noe og kjøre demo'er på som ikke koster det hvite ut av øya og som samtidig parkerer det aller meste av "ferdig" spillere under 100 laken.

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Nå da RUDI!
Dette sier du bare for å friste meg overmåte! ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.289
Sted
Torget vurderinger
39
tRMD skrev:
Nå da RUDI!
Dette sier du bare for å friste meg overmåte! ;D

Tror ikke det er den rette spilleren for deg, DIY spilleren min er mere for en som ønsker seg mest mulig spiller med tangential arm og som ønsker og yttligere forfine den til absolut maksimal ytelse. Den som evt kjøper denne spilleren må like og justere og kose seg med spilleren......... man kan si at den på en måte er en ego spiller.... det må liksom være det det hele handler om, den er diger, tung ikke særlig vakker, den kan være kjælkete og sette opp helt riktig, for meg så synes jeg slike ting er en utfordring og jeg vet nå hvordan jeg skal få den til og synge......... og synge det kan den 8)

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Så du tror ikke den kan synge med f.eks en FR64 arm, eller en Lustre arm eller......
Jeg kjæler gjerne med komponentene mine jeg... iallfall litt ;D

Vil det kreve mye å lage nytt armbord f.eks til en av de nevnte armene f.eks.

mvh
Tormod

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
tRMD skrev:
jukes skrev:
Hvor gode er de? Det er en tilgjengelig i original stand m en SME arm. Ser fin ut, påstås at det er skifta noen deler, og at motor er overhalt.
Kun for kjennere?
Tja, jeg har jo en pen samling Thorens-spillere av den gode gamle sorten. Hvis du liker denne type vintage, og er villig til å gjøre litt selv, er jeg ikke så redd for å anbefale en TD124, serienr bør dog være over 35000, de første årene ble disse produsert med en annen type lagere som ikke var like gode. Thorens selv anbefalte at disse første lagrene ble byttet ut.

Hva den er verdt? Sannelig ikke godt å si, jeg betalte nærmere 3000 for et drivverk uten arm. Hvilken SME-arm er det som står i? Er det en 3009 Series II av den gamle sorten, kan nok Ikedaen brukes, jeg kjører med SPU på min. Er det en 3009/S2 Improved kan du glemme den. Er det en 3012 går det nok bra med Ikeda. Ser jo at de går for mellom 500 og 1500 pund alt etter hvilken arm de er utstyrt med ute på 'bayen.

TD124 kan godt oppgraderes til fantastiske høyder, det er fullt mulig. Du kan sjekke denne siden:[url]http://www.thorens-td124.dk/[/url]

Jeg har vært litt nølende med å anbefale denne, men hvis du er villig til å legge litt arbeid og kroner i den, kan du få en utrolig velspillende platespiller :D

mvh Trond Kjetil

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Hei, Rudi.

Kun mine 5 cent her ...

Har hatt både Dynavector DV 505 og Fidelity Research FR64fx med sølv armtråd.
Jeg hadde disse i en gjennommodifisert Garrard 301 med plinth på 65kg.
Til din pick up, vil jeg så absolutt anbefale en av de følgende armene:
Ikke prioritert:
*FR64fx
*Sumiko "the arm"
*Koetsu-armen (om du finner en) (- laget av/for IKEDA).
*SAEC - en av de tyngre.

Finner du en Sumiko "The arm" så må du bare kjøpe!!

Av nye armer, ville vel en Linn Ekos gjort jobben ganske greit - eller en Kuzma Stogi (ref).

Platespillere ...
Til tung arm og tung pick up, har massive, ikke-avfjærede plinth en tendens til å være best. Jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med Arild Berget på Hi Fi Guiden i Hamar for råd og vink. Kanskje en av de store Opera-spillerne? De er kraftig undervurdert!!

Lykke til!

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.289
Sted
Torget vurderinger
39
tRMD skrev:
Så du tror ikke den kan synge med f.eks en FR64 arm, eller en Lustre arm eller......
Jeg kjæler gjerne med komponentene mine jeg... iallfall litt ;D

Vil det kreve mye å lage nytt armbord f.eks til en av de nevnte armene f.eks.

mvh
Tormod

Det vil kreve en del fresing og tilpassing ja og i mitt plinth så befinner det seg også en tykk stålplate....... 12mm om jeg ikke husker feil, skal man på en 12" er det hele mye enklere for den kan man delevis plassere i bakant på en brackett.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.289
Sted
Torget vurderinger
39
Bobby Peru skrev:
Hei, Rudi.

Kun mine 5 cent her ...

Har hatt både Dynavector DV 505 og Fidelity Research FR64fx med sølv armtråd.
Jeg hadde disse i en gjennommodifisert Garrard 301 med plinth på 65kg.
Til din pick up, vil jeg så absolutt anbefale en av de følgende armene:
Ikke prioritert:
*FR64fx
*Sumiko "the arm"
*Koetsu-armen (om du finner en) (- laget av/for IKEDA).
*SEAC - en av de tyngre.

Finner du en Sumiko "The arm" så må du bare kjøpe!!

Av nye armer, ville vel en Linn Ekos gjort jobben ganske greit - eller en Kuzma Stogi (ref).

Platespillere ...
Til tung arm og tung pick up, har massive, ikke-avfjærede plinth en tendens til å være best. Jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med Arild Berget på Hi Fi Guiden i Hamar for råd og vink. Kanskje en av de store Opera-spillerne? De er kraftig undervurdert!!

Lykke til!

Nå er det vel egentlig ikke jeg som er ute etter råd her og det går vel litt frem av din Ekos anbefaling at du neppe har lest gjennom denne tråden før du tok tastaturet i fatt ;), jeg forsøker bare og forklare litt om en spiller jeg har.......... forøvrig.... den dagen jeg tar kontakt med Arild Berget på Hi Fi Guiden i Hamar for råd og vink og for å lære noe om platespillere/pickup'er/armer/riaa'er er den dagen jeg legger opp med denne hobbyen ;D.

Forøvrig er jeg enig i at de store Opera spillerne kan låte bra, har hørt et par stk siste halvår og de har vært bra, ikke så bra at jeg ble villt forelsket og kjøppte meg en, men alikevel bra nok til at jeg tør og anbefale de til andre.

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Rudi skrev:
Det vil kreve en del fresing og tilpassing ja og i mitt plinth så befinner det seg også en tykk stålplate....... 12mm om jeg ikke husker feil, skal man på en 12" er det hele mye enklere for den kan man delevis plassere i bakant på en brackett.
Hadde tenkt meg en 12 tommer eventuelt ja.

mvh
Tormod

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Hei.

Javel ...
Ekos er prøvd og funnet for "lett" med andre ord!

Beklager til trådstarter litt "forvirring" om hvem som spør ...

Ser at flere (Rudi) også har sett Opera som et alternativ. De er ikke dumme spillere med svært massiv akryltallerken, meget bra senterleie som gir god smurning i leie-brønnen - og meget lav rumble, samt en god motor som ikke sitter i plinhet.

Har "litt" fartstid innen Hi Fi generelt - og dermed også noen greie betraktninger å komme med, kanskje (unntatt Ekos, ser det ut til). Logget meg på igjen for å tilføre et par ting ... Når du har gjort slik erfaring med Ekos, forteller det også noe ... Armen du velger bør i tillegg til stor masse i armrør også være vel-dempet. Da er anbefalingen av Kuzma Stogi Ref, kanskje ikke dum. Har ikke egenerfaring med den, men kanskje andre har ... Den virker svært velkonstruert og vel-dempet, selv om armrør er medium-tungt.

Når du skriver om 12" arm, vet du sikkert at du kan få Fidelity Research-armen i 12" ...
Let etter en slik. Disse armene regnes fortsatt som noe av det beste. Sumiko "The Arm" regnes som en av de aller beste armer noensinne ... Jeg har bare sett en av disse. De er sjeldne! Let og finn! Koetsu-armen er et enda mer sjeldent blad. Den er visst (merk) laget for nettopp tunge pick-ups, som din. Må ikke glemme tunge saec heller ... Tror nok at du vil kunne finne en god "soul-mate" og match blandt disse japanerne.

Et lite bonus-tips, og kanskje selve løsningen din, kan være å ta kontakt med audio origami vedr. deres versjoner basert på Syrinx PU3 armen som nå heter PU7. De er regnet for å være svært, svært gode armer. Jeg kjenner kun til originalen. Armrør er lett på originalen, men "mener" å vite at du kan custom-bestille armen slik du ønsker, med vekt i armrør og stivhet, dempning og lengde som du vil. Vel verdt å ta en sjekk!
http://www.audioorigami.co.uk/F_Sale/ForSale.htm

Jeg kom på platespillere jeg burde ha nevnt i sted.
Dette er nok en spiller som treffer midt i blinken for deg:
http://www.teresaudio.com/
Videre kom jeg til å tenke på Wilson Benesch sin toppmodell, som et mer "high tech" alternativ.

Lykke til videre!

Ellers, Rudi. Arild B. er en gammel venn av meg, - og vil derfor ikke kommentere han videre annet enn å minne om at han har lang fartstid ...

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.289
Sted
Torget vurderinger
39
Bobby Peru skrev:
Ellers, Rudi. Arild B. er en gammel venn av meg, - og vil derfor ikke kommentere han videre annet enn å minne om at han har lang fartstid ...

Lang fartstid i og selge ting ja, det er jeg helt enig i, men den siste person jeg tar råd i fra uanset 100 år fartstid eller mere er fra en selger eller for den saks skyld fra "anyone" som er avhengig av og tjene penger på det de leverer.

.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bare for å presisere på hvilken bakgrunn jeg har kommet med forslag i denne tråden -

I denne trådens "søstertråd" ble det klart at pickupen trådstarter el che/tormod ønsker å få til å spille optimalt krever en arm som rett og slett ikke vil funke på en LP12.
Dermed ble det foreslått fra flere hold at han vurderte en spiller til, og Tormod undrestreket at han likte "the look and feel of vintage".
Mine forslag og anbefalinger ble dermed basert på at det ikke var ønskelig med et nyinnkjøp i absolutt high-end-klasse, men en klassisk modell som kan gi usedvanlig mye vinylvellyd for et litt mindre utlegg. I det perspektivet mener jeg spesielt Technics SP10 , nevnte Luxmanmodeller og Micro Seikis større ting, deriblant RX-1500, representerer ekstremt gode kjøp. Som det fremgår av signaturen min bruker jeg en av de anbefalte modellene selv, sammen med det jeg personlig vurderer som et usedvanlig godt armkjøp til den aktuelle pickupen, FR64fx.
Jeg mener definitivt ikke at disse drivverkene parkerer hva det skal være av nyere ting, slik som det kan se ut som om endel medforumister synes å tro.
Personlig slulle jeg gjerne hatt en Avid Acutus eller en Simply Black,men det blir ikke på en stund enda....

J

jukes

Gjest
tRMD skrev:
jukes skrev:
Kun for kjennere?
:)
De er meget gode og hvis eieren snakker sant og dette er skiftet og den ikke støyer har du et godt utgangspunkt.

Anbefaler Luxman i 300 serien også,disse er meget gode drivverk. Men disse må gåes over når det gjelder motoroppheng og slanger og pakninger. 300,310 og 350 har samme driverk. 350 har tyngre tallerken.

Mvh Roar

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Rudi skrev:
Lang fartstid i og selge ting ja, det er jeg helt enig i, men den siste person jeg tar råd i fra uanset 100 år fartstid eller mere er fra en selger eller for den saks skyld fra "anyone" som er avhengig av og tjene penger på det de leverer.
Helt enig i dette, Rudi. For å ha nevnt det; jeg er ikke en selger ...
Takk for avklaringer, Impulse!
Da ser det ut til at av mine anbefalinger står de japanske armene igjen!
Ikke rangert:
*Sumiko "The Arm"
*Fidelity Research (FR64fx eller en 12")
*Koetsu
*Saec
- Dette ville passet perfekt i en Luxman 300 - 350!
Ser for meg en "match made in heaven" her ;)
All Japanese, - maan ... Og av det bedre som er laget av vintage, uansett!

Håper noen allikavel har hatt glede av mine anbefalinger av Audio Origami PU7 og Teres! Dette ville nok også blitt en flott kombo!

Mvh.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ligger forresten en Sumiko MDC 800 "The Arm" på Audiogon akkurat NÅ......USD 975. Må sies å være et riktig godt kjøp. Disse er like skjeldne som bringebær på ripsbusker....

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
impulse skrev:
Det ligger forresten en Sumiko MDC 800 "The Arm" på Audiogon akkurat NÅ......USD 975. Må sies å være et riktig godt kjøp. disse er like skjeldne som bringebær på ripsbusker....
Nå bør virkelig trådstarter kjenne sin besøkelsestid!
Flott av deg å tipse om denne, Impulse! Dette er et godt eksempel på hvorfor et nettsted som dette er uvurderlig for en entusiast! Nå må du handle raskt tRMD!
Dette er uansett en investering. Pengene får du helt sikkert igjen, hvis den ikke faller i smak. Forsikre deg om at dette er en feilfri arm! Det er ingen kjente svakheter ved disse armene. De regnes som det mest ekstreme konstruert. Løp og kjøp! Ta gjerne opp et forbrukslån - og betal ned etter jul, om du må! Så snurten av en slik på e-bay for et par år siden. Den gikk for rundt 1200$ - mener jeg å huske. Nå har jeg kjøpt arm, - så denne må du sørge for å sikre deg!

- Som bringebær på ripsbusker .. ;D

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Bobby Peru skrev:
impulse skrev:
Det ligger forresten en Sumiko MDC 800 "The Arm" på Audiogon akkurat NÅ......USD 975. Må sies å være et riktig godt kjøp. disse er like skjeldne som bringebær på ripsbusker....
Nå bør virkelig trådstarter kjenne sin besøkelsestid!
Jamenn så er det det da: at jeg i utgangspunktet er på utkikk etter utstyr som kan takle min Ikeda pu.
Og ifølge Cartridge db så er ikke denne bland de "recomended" ??

Ellers;
På slutten av slike auksjoner har prisen en tendens til å stige - så ingen drivverke per idag ;)

Hva med sony ps8750?
Hva med Denon dp 75...?

mvh
Tormod

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Synd det ikke ble en Micro på deg! Ellers er jeg enig med de som mener at en såpass tung arm/pickupkombinasjon som du kommer til å bruke, gjør seg best på et verk som baserer seg på masse og ikke avfjæring. Det er jo netopp på grunn av fjæringen du ikke kan bruke en LP12. In short, det finnes nok riktigere veier å gå enn Thorens.Av de to du nevner ville jeg først kikket på en Denon DP 75, og da særlig om det er snakk om rent drivverk. Slett ingen dårlig ide, og ikke så etterspurt som Micro. Dermed er prisene ofte mer sympatiske.

Otaku San

Medlem
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
4
Sted
Hamar
Synd angående Sumiko "the arm", Tormod!
Håper andre her kaster seg rundt og kjøper nå!
Ellers: En rettelse!
Det er FR64S Fidelity Research armen du er ute etter, eller deres 12"; FR66S.
64fx blir for lett.
Liten beskrivelse her:
http://www.audioinvest.no/fr/fr_tarm.htm
Let - og finn ...
Hvorfor Denon og ikke Luxman spiller?
Ellers synes jeg kanskje Townshend og Roksan bør nevnes av spillere som er "vintage". Roksan Xerxes og senere oppgraderte modeller, er av det beste med flytende oppheng. Tror (merk) at denne sitt oppheng "tåler" en tung arm. Oracle Delphi Mk IV er også fin, med justerte fjærer for din arm. Generelt tror jeg allikavel at en med fast plinth er et bedre valg.

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Hei!

Den Sumico armen ser lekker ut.

Men det er også en Mission Mechanic til salgs på nettet. 1600 USD. MYE?
Den har jo LINN montering og da kanskje min LP12 kan spise Ikedaen også?

Armen er rapportert å funke bra på Linn, men at den er i tyngste laget. Sammen med en tung PU blir det kanskje for mye? Iallfall blir det en litt vanskelig set up jobb. Det sies at baseboardet på LP12 vil skli/vri seg over tid me så tungt utstyr. Men det skal være mulig.

Armen skal iallfall kunne funke med pu opp til 15 - 16 gr.
Og en Hi FI guru jeg prater m fra Mexico sier at Ikdeaene hans spiller best på den armen.

Hva tror dere?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.674
Torget vurderinger
28
Du har nå konstatert at pickup-arm-spiller av idag ikke er god match. Dersom du har tenkt å beholde pickupen, for å finne ut hva som bor i den, og for å få vite hva du kan få ut av den under optimale forhold, ja da blir det jo halvveis å kjøpe en arm som ikke passer spiller? Enten ville jeg kvittet meg med pickup, eller så hadde jeg satt sammen en velfungerende kombinasjon. Match er om mulig viktigere innenfor vinyl enn resten av hifi-verdenen (med mulig unntak av rom-høyttaler og forsterker-høyttaler).

Dette er min mening.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
523
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Det ligger en Kuzma Stabi med armen The Foot til salgs på tyske ebay for 1590euro, det er ett kupp, spilleren er strøken, samt at armen har nok masse ti at den passer til pickupen din.

Mvh Jarl

Topp Bunn