Denne gangen er det flere knallsterke album som setter dype spor. Og faktisk måtte jeg endre kandidaten til «Ukens plate» underveis i løpet. På oppløpssiden var det en unik plateutgivelse fra en spennende norsk jazzmusiker som snappet seieren fra en riktig gammel ringrev fra USA.
Daniel Herskedal – Call for Winter
Storslått og magisk musikk som også er nyskapende


Og så kunne jeg ikke tatt mer feil, for denne gangen har denne uhyre spennende jazzmusikeren tatt en tur omtrent så nær svenskegrensa man kan komme. Nærmere bestemt en hytte i Elgå ved østsiden av Femunden. Og ved nærmere ettertanke er det sikker like storslått natur der også, selv om den gjerne er av en annen karakter.
Daniel Herskedal isolerte seg i denne hytten han leide i stedet for å gå i studio, og med seg hadde han en tuba og en basstrompet, i tillegg til et opptaksutstyr. Basstrompet er et ganske sjeldent musikkinstrument, men blir blant annet benyttet i Stravinsky sitt dramatiske Våroffer.
Med disse to instrumentene har Daniel Herskedal greid å skape en helt unik musikk, som samtidig er storslått og mektig. Og det er litt vanskelig å forestille seg at det er musikk skapt av en enslig person i en hytte, for både musikk og klangbilde gir kraftfulle assosiasjoner til et fjellandskap ikke ulikt det som er illustrert på et flott platecover.
Ikke minst tittelsporet Call for Winter markerer denne utgivelsen som et musikalsk landemerke blant Daniel Herskedal sine plateutgivelser, en diskografi som illustrerer en stor musikalsk spennvidde. For et par måneder siden støtte vi på han i platesmaking av Tyttebæret, og han har ellers markert seg i et landskap dominert av jazz, men med tydelige innslag av tilstøtende musikalske terreng.

Les hele vår platesmaking på de fire andre utgivelsene, med musikk av Jo David Meyer Lysne og Mats Eilertsen, Bobo Dylan, Kviven Duo og Åse Kleveland med The Salmon Smokers hos Audiophile.no.
Sist redigert: